Obrazek


Obrazek


Obrazek


AKTUALNOŚCI


Obrazek

Wahania napięcia / alternator

Wszystko, co związane z układem elektrycznym

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
piroman
moja ranga
moja ranga
Posty: 146
Wiek: 32
Rejestracja: niedziela, 26 marca 2017, 23:45
Skąd jesteś: Poznań
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 100000
Has thanked: 15 times
Been thanked: 8 times
Kontaktowanie:

Wahania napięcia / alternator

#1 Postautor: piroman » środa, 8 sierpnia 2018, 09:16

Witam.
Ostatnio podczas urlopu padł mi aku, w lokalnym sklepie serwisie stwierdzili że padła jedna cela. Kupiłem nowy i po montażu w pomiarach jest tak że natychmiast po starcie, woltomierz który mam zamontowany na pokładzie pokazuje 18V, po czym spada do 14,3V bez żadnego obciążenia. Jak dowalę klimę na maksa to jest 13,5-13,8V a jak do tego światła, radio, grzanie lusterek i foteli to spada do 12,5V.
Czy takie objawy daje uszkodzony regulator napięcia ?

Awatar użytkownika
lopunia
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1088
Wiek: 42
Rejestracja: środa, 10 lipca 2013, 16:15
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Srebny
Przebieg (km.): 162000
Has thanked: 22 times
Been thanked: 8 times
Kontaktowanie:

Re: Wahania napięcia / alternator

#2 Postautor: lopunia » środa, 8 sierpnia 2018, 09:34

Dołącz jeszcze inne urządzenia jak LED BARY itp to ci spadnie poniżej 12V. Każde urządzenie elektryczne jest projektowane na odpowiednie obciążenia. Według mnie jet to normalna reakcja układu który jest na skraju wydajności i jest to normalne zjawisko. Przecież nie zasilisz z alternatora SORENTO sceny muzycznej w Sopocie czy gdzieś indziej :roftl:
pozdrawiam
Piotrek


"Człowiek całe życie się uczy a głupi umiera"

Awatar użytkownika
piroman
moja ranga
moja ranga
Posty: 146
Wiek: 32
Rejestracja: niedziela, 26 marca 2017, 23:45
Skąd jesteś: Poznań
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 100000
Has thanked: 15 times
Been thanked: 8 times
Kontaktowanie:

Re: Wahania napięcia / alternator

#3 Postautor: piroman » środa, 8 sierpnia 2018, 14:36

Spoko to wiadomo, chodzi o to że kiedy kupowałem nowe aku gość od razu mierzył co i jak. Przy klimie włączonej na maksimum nawiewu i włączonych światłach, kiedy uruchomi się wentylator chłodnicy to jest ok 12,8V. Gość mówił że długo tak aku nie pojeździ, a poprzedni zdechł z niedoładowania i zasiarczenia płyt.

Awatar użytkownika
lopunia
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1088
Wiek: 42
Rejestracja: środa, 10 lipca 2013, 16:15
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Srebny
Przebieg (km.): 162000
Has thanked: 22 times
Been thanked: 8 times
Kontaktowanie:

Re: Wahania napięcia / alternator

#4 Postautor: lopunia » środa, 8 sierpnia 2018, 15:05

Weź jeszcze jedną rzecz pod uwagę - temperaturę. Nie jestem elektrykiem z zawodu ale z tego co kojarzę to napięcie ładowania z alternatora w Sorento zależy od temperatury w jakiej się to odbywa właśnie w celu ochrony ogniw w akumulatorze. Jak temperatura zewnętrzna spadnie to będziesz miał wyższe napięcie ładowania niż w tej chwili. Jeżeli moje rozumowanie jest błędne to z pewnością ktoś z forum zaraz je zaneguje, ale moim zdaniem tak jest. Ponadto jest też zależne od stopnia naładowania akumulatora. U mnie napięcie w takie upały tez potrafi zejść poniżej 13V (mam ciągły odczyt po OBD na ekranie radia), a akumulator ma już ponad 5 lat i jak był ostatni sprawdzany jesienią to ponad 70% pojemności.
pozdrawiam
Piotrek


"Człowiek całe życie się uczy a głupi umiera"

Awatar użytkownika
alwo76
teraz jestem
teraz jestem
Posty: 458
Rejestracja: poniedziałek, 13 kwietnia 2015, 18:01
Skąd jesteś: SRC
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2002
Kolor: Srebrny/Szary
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times
Kontaktowanie:

Re: Wahania napięcia / alternator

#5 Postautor: alwo76 » środa, 8 sierpnia 2018, 15:12

lopunia pisze:Dołącz jeszcze inne urządzenia jak LED BARY itp to ci spadnie poniżej 12V. Każde urządzenie elektryczne jest projektowane na odpowiednie obciążenia. Według mnie jet to normalna reakcja układu który jest na skraju wydajności i jest to normalne zjawisko. Przecież nie zasilisz z alternatora SORENTO sceny muzycznej w Sopocie czy gdzieś indziej :roftl:

No nie wiem czy to,tak do końca :hmm:
Rekomendowane napięcie pracującego alternatora to od 13,8V do 14,4V niezależnie od tego czy pracuje pod obciążeniem czy nie.

Awatar użytkownika
lopunia
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1088
Wiek: 42
Rejestracja: środa, 10 lipca 2013, 16:15
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Srebny
Przebieg (km.): 162000
Has thanked: 22 times
Been thanked: 8 times
Kontaktowanie:

Re: Wahania napięcia / alternator

#6 Postautor: lopunia » środa, 8 sierpnia 2018, 15:29

Według mnie tak się dziej jak przekroczymy wydajność alternatora włączając masę odbiorników.
pozdrawiam
Piotrek


"Człowiek całe życie się uczy a głupi umiera"

Awatar użytkownika
alwo76
teraz jestem
teraz jestem
Posty: 458
Rejestracja: poniedziałek, 13 kwietnia 2015, 18:01
Skąd jesteś: SRC
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2002
Kolor: Srebrny/Szary
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times
Kontaktowanie:

Re: Wahania napięcia / alternator

#7 Postautor: alwo76 » środa, 8 sierpnia 2018, 15:40

Moc alternatora dobierana jest przez producenta danego modelu samochodu w zależności od tego w ile elektryczych odbiorników prądu jest wyposażony. Dlatego właśnie aby nie dochodziło takiej sytuacji,że alternator nie wydala nawet przy dużym obciążeniu.
Perspektywa jazdy z niewystarczającym ładowaniem prędzej czy później doprowadzi do zasiarczenia akumulatora.

Awatar użytkownika
lopunia
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1088
Wiek: 42
Rejestracja: środa, 10 lipca 2013, 16:15
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Srebny
Przebieg (km.): 162000
Has thanked: 22 times
Been thanked: 8 times
Kontaktowanie:

Re: Wahania napięcia / alternator

#8 Postautor: lopunia » środa, 8 sierpnia 2018, 16:12

Proponuje aby piroman sprawdził sobie zgodnie z :
http://www.polstarter.pl/jak-samodzielnie-ocenic-czy-alternator-dziala-poprawnie,65,pl.html

Kolego alwo76 nie mogę się z tobą zgodzić. Po pierwsze, to pomiar powinien być dokonany bezpośrednio przy alternatorze jeżeli chcemy być dokładni i stwierdzić jego usterkę, po drugie pomiar powinien być przeprowadzany zgodnie z instrukcją serwisową przy 2500 obrotach (bynajmniej S1 FL 2.5 CRDI), po trzecie poniżej masz fragment serwisówki dotyczący napięć wychodzących z regulatora i zależności od jego temperatury (rónież dla S1 FL 2.5 CRDI):

Voltage regulator ambient temperature °C(°F) Regulating voltage (V)
-20 (-4) 14.2-15.4
20 (68) 13.8-15.0
60 (140) 13.4-14.6
80 (176) 13.1-14.5

Tak więc uważam nadal, że w obecnych warunkach wynik jest dobry zważywszy, że był mierzony na akumulatorze jak najczęściej to robią.
pozdrawiam
Piotrek


"Człowiek całe życie się uczy a głupi umiera"

Awatar użytkownika
alwo76
teraz jestem
teraz jestem
Posty: 458
Rejestracja: poniedziałek, 13 kwietnia 2015, 18:01
Skąd jesteś: SRC
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2002
Kolor: Srebrny/Szary
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times
Kontaktowanie:

Re: Wahania napięcia / alternator

#9 Postautor: alwo76 » środa, 8 sierpnia 2018, 16:36

Piroman napisał,że pod wiekszym obciążeniu alternatora napięcie spada do 12,5V czyli tak nie trzyma się normy,którą przytoczyłeś powyżej. Nie znamy również temperatury otoczenia w jakiej były przeprowadzane pomiary.
Uważam,że napięcie-nawet na klemach przy pracującym silniku i dużym obciążeniu przy sprawnym układzie ładowania nie ma prawa schodzić do takich wartości. Być może z tej przyczyny padł akumlator u autora wątku.

Awatar użytkownika
Marek
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 3893
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 212400
Has thanked: 34 times
Been thanked: 46 times
Kontaktowanie:

Re: Wahania napięcia / alternator

#10 Postautor: Marek » środa, 8 sierpnia 2018, 16:55

Nie jest dobrze , alternator nie ma wydajności , co nie znaczy że jest uszkodzony . Elektromechanik powinien sprawdzić sam alternator ( można na samochodzie ) , jeżeli będzie dobry to sprawdzić instalację alternatora , przewody plusowe i minusowe .

Awatar użytkownika
lopunia
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1088
Wiek: 42
Rejestracja: środa, 10 lipca 2013, 16:15
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Srebny
Przebieg (km.): 162000
Has thanked: 22 times
Been thanked: 8 times
Kontaktowanie:

Re: Wahania napięcia / alternator

#11 Postautor: lopunia » środa, 8 sierpnia 2018, 16:56

OK tylko jeżeli już chcemy wyeliminować alternator/regulator to pomiar powinien być robiony w odpowiednim miejscu. Na napięcie mierzone na akumulatorze i w instalacji ma wpływ wiele czynników np. jakość masy na silniku, budzie itp.

12.5 V Piroman pewnie mierzy czymś wtykanym w gniazdo zapalniczki, a nie nawet na akumulatorze i pewnie na prędkościach jałowych. Alwo76 zmierz sobie jakie masz napięcie na światłach pozycyjnych z tyłu to się pewnie zdziwisz.

Ponadto podane dane dotyczą 2.5 CRDI FL jak napisałem, u niego mogą być nieco inne parametry, ale nie bardzo wieżę, że się będą wiele różnić.

Hasło padła cela nie jest też miarodajne. U mnie w poprzednim samochodzie też padła cela po podajże 2 latach użytkowania z dnia na dzień i okazało się ze na skutek fizycznego oberwania się celi i zetknięcia płytek a nie na skutek zasiarczenia (akumulator na gwarancji)

Nadal uważam, że wszystko jest w porządku, ale żeby mieć pewność to Piroman powinien wsiąść miernik w łapy i zmierzyć właściwe miejsca i po temacie. Co do temperatury to rozchodzi się o temperaturę wewnątrz alternatora i śmiem twierdzić iż podchodzi spokojnie przy takich pogodach pod te 80 stopni, a uwzględniając straty na przewodach instalacji to w efekcie może mieć 12,5 volta przy pomiarach z kabiny.

Tak więc Piromanie miernik w dłoń i do dzieła :)
pozdrawiam
Piotrek


"Człowiek całe życie się uczy a głupi umiera"

Awatar użytkownika
alwo76
teraz jestem
teraz jestem
Posty: 458
Rejestracja: poniedziałek, 13 kwietnia 2015, 18:01
Skąd jesteś: SRC
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2002
Kolor: Srebrny/Szary
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times
Kontaktowanie:

Re: Wahania napięcia / alternator

#12 Postautor: alwo76 » środa, 8 sierpnia 2018, 17:59

Właśnie wróciłem z garażu bo nie dało mi to spokoju i pomierzyłem jak to wygląda u mnie. Nawet zrobiłem 10km,żeby wzrosła temperatura w jakich były wykonane pomiary.
Pierwsza sprawa.Sprawdziłem napięcie wychodzące bezpośrednio z alternatora i był tylko o 0,1V niższe jak na klemach akumulatora. Dlatego próby przeprowadziłem na klemach.Przełożyłem multimetr pod maską tak,że widziałem jego wskazania z kabiny i zabrałem się za spawdzanie:
-silnik odpalony i wyłączone wszystkie odbiorniki prądu,wolne obroty silnika, napięcie 14,8V
-silnik odpalony i włączone wszystkie możliwe odbiorniki prądu,silnik na wolnych obrotach(dmuchawa na maxa,światła drogowe,przeciwmgłowe przód, ogrzewana szyba tylna,ogrzewane fotele i nawet wentylator skraplacza pomimo,że klima pusta :lol: ) napięcie zmierzone 13,3V
Po zwiekszeniu do ok 1200obr/min napięcie wzrosło do 13,9V przy tym samym obciążeniu i dalsze zwiększanie ich nie zmieniało już tej wartości.
Tak to wygląda w moim Sorento.
Zgoda co do tego,że należy to przeprowadzić na multimetrze bo opieranie się na voltomierzu wetkniętym w gniazo zapalniczki jest mało precyzyjne.
Kolego Lopunia mnie już coraz mniej rzeczy dziwi no chyba,że przy tej tylnej pozycyjnej żarówce będę miał wyższe napięcie jak na akumulatorze :kwink:

Awatar użytkownika
krzysiek ardie
ma VIN w małym palcu
ma VIN w małym palcu
Posty: 6186
Wiek: 53
Rejestracja: sobota, 19 czerwca 2010, 10:39
Skąd jesteś: Opole
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 159000
Inny Samochód: Daewoo Matiz
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times
Kontaktowanie:

Re: Wahania napięcia / alternator

#13 Postautor: krzysiek ardie » środa, 8 sierpnia 2018, 18:15

Dyskusja dyskusją polecam lekturę :hmm:
Repair procedures.pdf
(82.01 KiB) Pobrany 8 razy

General Information.pdf
(147.42 KiB) Pobrany 6 razy
uczestnik SDA :) Obrazek
"Kup Inne Auto" cyt. Sztaba

Awatar użytkownika
lopunia
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1088
Wiek: 42
Rejestracja: środa, 10 lipca 2013, 16:15
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Srebny
Przebieg (km.): 162000
Has thanked: 22 times
Been thanked: 8 times
Kontaktowanie:

Re: Wahania napięcia / alternator

#14 Postautor: lopunia » środa, 8 sierpnia 2018, 18:18

alwo76 pisze: mnie już coraz mniej rzeczy dziwi no chyba,że przy tej tylnej pozycyjnej żarówce będę miał wyższe napięcie jak na akumulatorze :kwink:


to wtedy będziesz maił perpetuum mobile i będziesz musiał to opatentować :roftl:

Zdrówko :beer: i dzięki za poświęcenie czasu. Ja też spróbuje zmierzyć u siebie tak więc można będzie porównać wyniki. Spróbuje też zmierzyć w gnieździe zapalniczki z tyłu w podłokietniku.

Ciekawe czy jakieś wyniki przedstawi kolega Piroman?
pozdrawiam
Piotrek


"Człowiek całe życie się uczy a głupi umiera"

Awatar użytkownika
alwo76
teraz jestem
teraz jestem
Posty: 458
Rejestracja: poniedziałek, 13 kwietnia 2015, 18:01
Skąd jesteś: SRC
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2002
Kolor: Srebrny/Szary
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times
Kontaktowanie:

Re: Wahania napięcia / alternator

#15 Postautor: alwo76 » środa, 8 sierpnia 2018, 18:26

Dokładnie,bo wszak to o przypadek kolegi Piromana głównie tutaj chodzi :beer:


Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości