Tutaj jest wszystko bardzo dobrze wyjaśnione:
Prawo jazdy kategorii „B” i przyczepa – kiedy potrzebne „B+E”Przyczepa jest to pojazd kołowy bez własnego silnika, przystosowany do ciągnięcia przez pojazd silnikowy. Szczególnym rodzajem przyczepy jest przyczepa lekka, o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 750 kg i bez konieczności posiadania hamulca najazdowego. Przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg posiadają obowiązkowo hamulec najazdowy. Do prowadzenia samochodu z przyczepą wystarczy prawo jazdy kat. B, należy jednak sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym samochodu, jaką przyczepę samochód może ciągnąć.
O.1 - maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem w kg.
O.2 - maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca w kg.
Jeżeli w dowodzie rejestracyjnym wartość masy przyczepy jest większa niż wpis w rubryce O.2, to przyczepa obligatoryjnie musi posiadać hamulec najazdowy.
Pamiętamy o spełnieniu następujących warunków:
1.Całkowita masa zespołu pojazdów nie może przekroczyć 3.5 tony Wyjątek stanowi postanowienie Konwencji Wiedeńskiej (patrz komentarz poniżej), gdzie łączna masa zespołu pojazdów może sięgnąć nawet 4250 kg (3500+750). Jeżeli holujemy przyczepę ciężką (powyżej 750 kg) i łączna masa zespołu pojazdów przekroczy 3500 kg, to konieczne jest posiadanie prawa jazdy „B+E".
2. Masa przyczepy musi być mniejsza od masy ciągnącego ją pojazdu.
3. Przyczepa powyżej 750 kilogramów musi posiadać hamulec najazdowy.
4. Masa i rodzaj przyczepy musi odpowiadać warunkom technicznym zawartym w dowodzie rejestracyjnym (rubryka O.1. oraz rubryka O.2)
5. Bezpieczeństwo i komfort jazdy zmienia się w zależności od masy przyczepy.
6. Prędkości jazdy z przyczepą obowiązujące w Polsce: poza obszarem zabudowanym, droga jednojezdniowa 70 km/h poza obszarem zabudowanym, droga dwujezdniowa 80 km/h droga ekspresowa (jednojezdniowa) 80 km/h droga ekspresowa (dwujezdniowa) 80 km/h autostrada 80 km/h
Prawo o Ruchu Drogowym Dział IV Rozdział I Art. 88.ust.2. pkt. 3 oraz 10:Kategoria B uprawnia do kierowania:
a. pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,
b. pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,
c. ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym.
Tak więc sama kategoria B uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) nie przekraczającej 3,5 t wraz z przyczepą, której DMC nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego oraz DMC zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 t, co wynika z art. 88, ust. 2, pkt. 3 lit. b PoRD (Prawo o Ruchu Drogowym). Dopuszcza się również, na mocy Konwencji Wiedeńskiej, ciągnięcie przyczepy lekkiej, czyli takiej, której DMC nie przekracza 750 kg, praktycznie bez względu na masę pojazdu ciągnącego, a zatem łączna DMC zespołu pojazdów może w takim przypadku wynosić 4,25 t, wynika to z art. 88, ust. 3, pkt. 3 PoRD.
Kategoria B+E uprawnia do kierowania pojazdem o DMC nie przekraczającej 3,5 t . Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy o DMC nie przekraczającej 3,5 t nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego, co wynika z art. 62, ust. 1, pkt. 1 PoRD. Oznacza to, że mając kategorię B+E można kierować zespołem pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej nawet do 7 t.
Więcej: http://oskduet.pl/nauka-jazdy/prawo-jazdy-przyczepa