(Cyber)opona już wkrótce?

Nowinki techniczne związane nie tylko z motoryzacją

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Madej
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 2424
Wiek: 52
Rejestracja: poniedziałek, 14 stycznia 2013, 12:45
Skąd jesteś: Krakow/Wiedeń
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: nie dotyczy
Napęd: nie dotyczy
Rok: nie dotyczy
Twoje poprzednie Sorento: Niebieska 2,5 140 KM+ chip ,Opony AT , USEL i wiele dobrego jeszcze..
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times
Kontaktowanie:

(Cyber)opona już wkrótce?

#1 Postautor: Madej » wtorek, 17 marca 2015, 18:41

Jak powiązać elektronikę z oponą samochodową?

Na to pytanie pozytywnie odpowiedział włoski producent ogumienia Pirelli, prezentując przy współpracy z Wydziałem Inżynierii Mechanicznej Politechniki Mediolańskiej cyber-oponę, będącą na etapie finalnych badań. Jak przekonują inżynierowie, dzięki zastosowanym innowacyjnym rozwiązaniom, stanie się możliwe zarówno bieżące informowanie użytkownika o bieżącym stanie technicznym ogumienia, a także o aktualnych osiągach samochodu i warunkach drogowych.

Centymetrowe” serce

Przełomowym elementem nowej opony jest czujnik elektroniczny o wielkości zaledwie 1 cm kwadratowego, umieszczony pod jej bieżnikiem (zob. grafika). Dzięki niemu możliwe jest bezprzewodowe przekazywanie informacji o interakcjach ogumienia z podłożem do komputera pokładowego. Na jego ekranie wyświetlane są dane dotyczące m.in. przyczepności (w zależności od bieżących warunków drogowych, np. suchej, mokrej, czy oblodzonej nawierzchni), a także stanie technicznym samej drogi.

Obciążenie pionowe i … kąt opony

Poza podstawowymi informacjami związanymi z drogą i warunkami jazdy, czujnik elektroniczny będzie również na bieżąco monitorować pionowe i boczne siły oddziałujące na opony. Dzięki temu da się oszacować z jaką bezpieczną prędkością należy się poruszać, aby uniknąć np. poślizgu lub aquaplaningu. Oprócz tego kierujący dostanie pakiet danych m.in. na temat śladu i kąta opony, jej temperatury, stopnia zużycia i liczby obrotów wykonywanych przez koła, a także … rodzaju asfaltu położonego na drodze.

Informacja w praktyce

Bieżące informowanie kierującego o relacjach opona-nawierzchnia byłoby jednak daleko niepełne, bez możliwości praktycznego wykorzystania zebranych danych. W przypadku cyber-opony trafiają one do rożnych systemów kontroli pojazdu, pozwalając w sposób ciągły obliczać wymagane marginesy bezpieczeństwa. W szczególności chodzi tu o układy wspomagania nagłego hamowania, czy np. tempomat.

Elektronika (już) obowiązkowa

Cyber-opona nie jest pierwszą próbą sprzężenia opony samochodowej z układami elektronicznymi. Od 1 listopada ubiegłego roku, każdy nowy samochód sprzedawany na terenie Unii Europejskiej musi być zaopatrzony w obowiązkowe czujniki kontrolujące poziom ciśnienia w oponach (tzw. system TPMS, z ang. Tyre Pressure Monitoring System). Podstawowym zadaniem tego układu jest informowanie kierowcy o spadku ciśnienia w oponach, za pośrednictwem czujników umieszczonych najczęściej przy wentylu. Dane przekazywane są za pomocą fal radiowych i wyświetlane na ekranie monitora pokładowego lub tablicy rozdzielczej auta. Dzięki temu kierujący może na bieżąco monitorować ciśnienie w każdym kole pojazdu z osobna. W samochodach klasy średniej i niższej, stosowane są tzw. pośrednie systemy TPMS. W ich przypadku do określania poziomu ciśnienia w oponach wykorzystuje się czujniki prędkości kół, stosowane w systemach ABS i ESC. W takim układzie poziom ciśnienia obliczany jest na podstawie obrotów kół lub częstotliwości wibracji. Pomiar ten jest jednak znacznie mniej precyzyjny, niż w przypadku systemu TPMS. Kierowca jest bowiem informowany o spadku ciśnienia dopiero wtedy, kiedy będzie odbiegało od właściwego o około 20 proc.


Zrodlo
http://www.msn.com/pl-pl/motoryzacja/wi ... ar-AA9G8Kd

Obrazek
Jak to powiedział jeden kat "każdy ma prawo być porąbany "

Awatar użytkownika
dlubacz
moja ranga
moja ranga
Posty: 101
Wiek: 32
Rejestracja: czwartek, 6 listopada 2014, 12:03
Skąd jesteś: Wałbrzych
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Rok: 2005
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 243000
Inny Samochód: Alfa 166 2.4 JTD 20v
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: (Cyber)opona już wkrótce?

#2 Postautor: dlubacz » wtorek, 17 marca 2015, 18:45

Świat brnie do przodu, więc i coś tak prymitywnego jak opona musiało się w końcu doczekać swojego oblicza na miarę XXI wieku...

Awatar użytkownika
magister
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 826
Wiek: 42
Rejestracja: piątek, 14 września 2012, 18:12
Skąd jesteś: Chełmno
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: zieloniczny
Przebieg (km.): 120000
Inny Samochód: Syrena 105, R20, VW
Kontaktowanie:

Re: (Cyber)opona już wkrótce?

#3 Postautor: magister » wtorek, 17 marca 2015, 23:14


Awatar użytkownika
Madej
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 2424
Wiek: 52
Rejestracja: poniedziałek, 14 stycznia 2013, 12:45
Skąd jesteś: Krakow/Wiedeń
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: nie dotyczy
Napęd: nie dotyczy
Rok: nie dotyczy
Twoje poprzednie Sorento: Niebieska 2,5 140 KM+ chip ,Opony AT , USEL i wiele dobrego jeszcze..
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times
Kontaktowanie:

Re: (Cyber)opona już wkrótce?

#4 Postautor: Madej » środa, 18 marca 2015, 09:29

Widac ze w kraju mamy dużo ludzi z pasja i doświadczeniem :) Przykladem jest nasz kolega Alkrak który również cos ciekawego do sorci wykonal :)
Jak to powiedział jeden kat "każdy ma prawo być porąbany "


Wróć do „GADŻETY”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości