Co ile tak naprawdę należy wymieniać olej?
Moderator: Moderator
Regulamin forum
Piszemy o tym co nas interesuje , szanujemy poglądy innych forumowiczów. Całkowicie bez polityki.
Piszemy o tym co nas interesuje , szanujemy poglądy innych forumowiczów. Całkowicie bez polityki.
- gomez953
- ASSISTANCE
- Posty: 1633
- Rejestracja: wtorek, 1 lipca 2014, 22:34
- Skąd jesteś: Opoczno - EOP
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2007
- Kolor: Rood i siwe na dole
- Przebieg (km.): 230000
- Twoje poprzednie Sorento: 2.4 EX 2003 Vialle LPi niebieskie
- Has thanked: 104 times
- Been thanked: 196 times
- Kontaktowanie:
Co ile tak naprawdę należy wymieniać olej?
Przez długi czas standardem, jeżeli chodzi o wymianę oleju, były interwały na poziomie 10-15 tys. km. Jednak kilkanaście lat temu na dobre rozpowszechniły się tak zwane wydłużone okresy międzyprzeglądowe, które zwiększyły dystanse pokonywane na jednym oleju nawet do 30 tys. km (auta osobowe).
Część producentów stosuje przy tym różne procedury mające określić aktualną kondycję środka smarnego, aby płynnie dostosować terminy wymiany, tzw. zmienne okresy.
Jest jednak grupa wytwórni, które nie wnikają w aktualne parametry oleju i z zasady zalecają stałe wydłużone okresy między wymianami oleju - nawet na poziomie 30 tys. km.
I tu pojawia się problem. Stosowanie jednego oleju przez tak długi okres może być brzemienne w skutkach, jeśli niewiele wiadomo o jego aktualnej kondycji.
Wyszło z marketingu
Zapotrzebowanie na rzadsze wymiany oleju nie wyszło ani z firm olejowych, ani od inżynierów projektujących silniki. Wymusili je specjaliści od marketingu, którzy potrzebowali mocnego argumentu przy oferowaniu klientom nowych samochodów konkretnej marki.
Konieczność rzadszych wizyt na przeglądach w serwisie okazała się atrakcyjnym bonusem w kwestii kosztów utrzymania dla pierwszego właściciela.
Swoje znaczenie miały też argumenty ochrony środowiska - zużyty olej jest bardzo uciążliwym odpadem.
Dostosowane auto i olej
Aby rzadsze wymiany oleju były możliwe, wysłano zapotrzebowanie na oleje o wydłużonej trwałości do firm petrochemicznych. Te stworzyły produkty Long Life, zdolne do eksploatowania nawet do 30 tys. km bez wymiany. Z kolei producenci samochodów opracowali specjalne czujniki określające aktualną kondycję oleju oraz procedury zliczające warunki pracy (liczbę zimnych rozruchów, temperatury oleju czy obroty pracy silnika). Są one w stanie dać bardziej lub mniej precyzyjną informację na temat oleju.
Jednak wielu producentów poszło jeszcze o krok dalej i całkowicie zrezygnowało z procedur oceny stopnia degradacji oleju silnikowego. Po prostu 30 tys. km i już. I tu okazało się, że dla niektórych egzemplarzy to zdecydowanie za długo.
Wyrok na silnik
Zacieranie się silnika z powodu złego smarowania (a nie np. gwałtownego przegrzania) jest procesem, który zwykle rozkłada się wiele tysięcy kilometrów. Dlatego taki smutny koniec silnika może się zdarzyć także po wymianie oleju na nowy i często nie jest łączony z wydłużonymi terminami wymiany oleju. Tymczasem wraz z postępującą degradacją środka smarnego zmienia się jego lepkość, spada liczba zasadowa, wygaszeniu ulegają dodatki uszlachetniające, a w jego objętości pojawia się dużo sadzy. Dlatego do zaleceń producenta należy w tym zakresie podchodzić ostrożnie i czasami warto skracać interwały.
CZĘSTO POWTARZANE MITY NA TEMAT WYMIANY OLEJU
Oto często powtarzane wśród kierowców i powielane w internecie mity na temat wymiany oleju.
"Skoro silniki bierze olej i co chwilę go dolewam, to nie muszę wcale wymieniać oleju okresowo, gdyż jest wymieniany na bieżąco".
To poważny błąd w rozumowaniu. Przy takiej obsłudze silnik pracuje na starym filtrze oleju, a sadza i paliwo szybko "zatruwają" świeżo dodaną porcję oleju, neutralizując jego dodatki uszlachetniające.
"W TIR-ach olej wymienia się co 100 tys. km, a więc wystarczy zastosować taki olej w aucie osobowym i wymieniać go rzadziej".
Oleje do ciężarówek mają inne wymagania temperaturowe i w aucie osobowym ulegną przyspieszonemu zużyciu. Nie można ich stosować, ani tym bardziej nie pozwoliłoby to na wydłużenie interwałów.
"Olej syntetyczny nie jest wart swojej ceny, lepiej stosować mineralny lub najwyżej półsyntetyczny".
Prawdziwy, tzw. pełny syntetyk powstaje zwykle z cząsteczek gazu (etylenu) i dlatego jego produkcja jest droga. Jednak trwałość i stabilność oleju syntetycznego jest dużo wyższa niż oleju mineralnego i wart jest on swojej ceny.
"Wystarczy zastosować olej Long Life, aby można było wydłużyć okresy między wymianami".
Do wydłużonych okresów między wymianami silnik musi być odpowiednio przystosowany. Sam olej typu Long Life nie wystarczy.
Regularnie, oprócz oleju, należy wymieniać także jego filtr, o czym kierowcy zapominają, praktykując jedynie ciągłe dolewanie oleju.
TYPOWE USZKODZENIA Z POWODU ZBYT RZADKICH WYMIAN OLEJU
Olej o niewłaściwej lepkości, rozcieńczony paliwem i z dużą zawartością sadzy w pierwszej kolejności zakłóca działanie napinacza łańcucha rozrządu. Zwykle kolejna na liście jest turbosprężarka, a w dalszej kolejności może dojść do zatarcia silnika.
PRZESKOCZENIE ŁAŃCUCHA rozrządu i pogięcie zaworów o tłoki.
USZKODZENIE UŁOŻYSKOWANIA turbosprężarki.
ZATARCIE SILNIKA (m.in. wał korbowy, tłoki).
Tekst: Marcin Klonowski, archiwum; "Motor" 28/2018
Część producentów stosuje przy tym różne procedury mające określić aktualną kondycję środka smarnego, aby płynnie dostosować terminy wymiany, tzw. zmienne okresy.
Jest jednak grupa wytwórni, które nie wnikają w aktualne parametry oleju i z zasady zalecają stałe wydłużone okresy między wymianami oleju - nawet na poziomie 30 tys. km.
I tu pojawia się problem. Stosowanie jednego oleju przez tak długi okres może być brzemienne w skutkach, jeśli niewiele wiadomo o jego aktualnej kondycji.
Wyszło z marketingu
Zapotrzebowanie na rzadsze wymiany oleju nie wyszło ani z firm olejowych, ani od inżynierów projektujących silniki. Wymusili je specjaliści od marketingu, którzy potrzebowali mocnego argumentu przy oferowaniu klientom nowych samochodów konkretnej marki.
Konieczność rzadszych wizyt na przeglądach w serwisie okazała się atrakcyjnym bonusem w kwestii kosztów utrzymania dla pierwszego właściciela.
Swoje znaczenie miały też argumenty ochrony środowiska - zużyty olej jest bardzo uciążliwym odpadem.
Dostosowane auto i olej
Aby rzadsze wymiany oleju były możliwe, wysłano zapotrzebowanie na oleje o wydłużonej trwałości do firm petrochemicznych. Te stworzyły produkty Long Life, zdolne do eksploatowania nawet do 30 tys. km bez wymiany. Z kolei producenci samochodów opracowali specjalne czujniki określające aktualną kondycję oleju oraz procedury zliczające warunki pracy (liczbę zimnych rozruchów, temperatury oleju czy obroty pracy silnika). Są one w stanie dać bardziej lub mniej precyzyjną informację na temat oleju.
Jednak wielu producentów poszło jeszcze o krok dalej i całkowicie zrezygnowało z procedur oceny stopnia degradacji oleju silnikowego. Po prostu 30 tys. km i już. I tu okazało się, że dla niektórych egzemplarzy to zdecydowanie za długo.
Wyrok na silnik
Zacieranie się silnika z powodu złego smarowania (a nie np. gwałtownego przegrzania) jest procesem, który zwykle rozkłada się wiele tysięcy kilometrów. Dlatego taki smutny koniec silnika może się zdarzyć także po wymianie oleju na nowy i często nie jest łączony z wydłużonymi terminami wymiany oleju. Tymczasem wraz z postępującą degradacją środka smarnego zmienia się jego lepkość, spada liczba zasadowa, wygaszeniu ulegają dodatki uszlachetniające, a w jego objętości pojawia się dużo sadzy. Dlatego do zaleceń producenta należy w tym zakresie podchodzić ostrożnie i czasami warto skracać interwały.
CZĘSTO POWTARZANE MITY NA TEMAT WYMIANY OLEJU
Oto często powtarzane wśród kierowców i powielane w internecie mity na temat wymiany oleju.
"Skoro silniki bierze olej i co chwilę go dolewam, to nie muszę wcale wymieniać oleju okresowo, gdyż jest wymieniany na bieżąco".
To poważny błąd w rozumowaniu. Przy takiej obsłudze silnik pracuje na starym filtrze oleju, a sadza i paliwo szybko "zatruwają" świeżo dodaną porcję oleju, neutralizując jego dodatki uszlachetniające.
"W TIR-ach olej wymienia się co 100 tys. km, a więc wystarczy zastosować taki olej w aucie osobowym i wymieniać go rzadziej".
Oleje do ciężarówek mają inne wymagania temperaturowe i w aucie osobowym ulegną przyspieszonemu zużyciu. Nie można ich stosować, ani tym bardziej nie pozwoliłoby to na wydłużenie interwałów.
"Olej syntetyczny nie jest wart swojej ceny, lepiej stosować mineralny lub najwyżej półsyntetyczny".
Prawdziwy, tzw. pełny syntetyk powstaje zwykle z cząsteczek gazu (etylenu) i dlatego jego produkcja jest droga. Jednak trwałość i stabilność oleju syntetycznego jest dużo wyższa niż oleju mineralnego i wart jest on swojej ceny.
"Wystarczy zastosować olej Long Life, aby można było wydłużyć okresy między wymianami".
Do wydłużonych okresów między wymianami silnik musi być odpowiednio przystosowany. Sam olej typu Long Life nie wystarczy.
Regularnie, oprócz oleju, należy wymieniać także jego filtr, o czym kierowcy zapominają, praktykując jedynie ciągłe dolewanie oleju.
TYPOWE USZKODZENIA Z POWODU ZBYT RZADKICH WYMIAN OLEJU
Olej o niewłaściwej lepkości, rozcieńczony paliwem i z dużą zawartością sadzy w pierwszej kolejności zakłóca działanie napinacza łańcucha rozrządu. Zwykle kolejna na liście jest turbosprężarka, a w dalszej kolejności może dojść do zatarcia silnika.
PRZESKOCZENIE ŁAŃCUCHA rozrządu i pogięcie zaworów o tłoki.
USZKODZENIE UŁOŻYSKOWANIA turbosprężarki.
ZATARCIE SILNIKA (m.in. wał korbowy, tłoki).
Tekst: Marcin Klonowski, archiwum; "Motor" 28/2018
- Farmer1971
- możesz mi ufać
- Posty: 1037
- Wiek: 52
- Rejestracja: poniedziałek, 8 grudnia 2014, 11:37
- Skąd jesteś: Grabowo Kościerskie
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2007
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 300000
- Inny Samochód: VW Polo 1,4
- Twoje poprzednie Sorento: Srebrna 2.5 CRDi 2003r. 140KM, M/T
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 107 times
- Kontaktowanie:
Re: Co ile tak naprawdę należy wymieniać olej?
gomez953 pisze:Swoje znaczenie miały też argumenty ochrony środowiska - zużyty olej jest bardzo uciążliwym odpadem.
Zużyty samochód jest odpadem jeszcze bardziej uciążliwym.
gomez953 pisze:"W TIR-ach olej wymienia się co 100 tys. km, a więc wystarczy zastosować taki olej w aucie osobowym i wymieniać go rzadziej".
Oleje do ciężarówek mają inne wymagania temperaturowe i w aucie osobowym ulegną przyspieszonemu zużyciu. Nie można ich stosować, ani tym bardziej nie pozwoliłoby to na wydłużenie interwałów.
Poza tym samochody ciężarowe są z reguły trochę inaczej eksploatowane niż osobówki. Tam silnik po nagrzaniu pracuje 8 godzin lub więcej bez przerwy. Nie można tego porównywać z cyklem eksploatacji np. samochodu osobowego w mieście: uruchomienie zimnego silnika- 20 min. dojazdu do pracy- 8 godzin postoju- kolejne uruchomienie zimnego silnika- 20 min. powrót do domu- kolejny postój i.t.d.
Ja u siebie wymieniam olej 2 razy do roku, czyli co 10-12 tys.km.
Kia Sorento 3.3V6, automat tiptronic, 2007r.
- Marek
- ASSISTANCE
- Posty: 11392
- Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
- Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 268000
- Has thanked: 256 times
- Been thanked: 352 times
- Kontaktowanie:
Re: Co ile tak naprawdę należy wymieniać olej?
Zależnie od zaleceń producenta , od stylu jazdy ( w czasie rajdu kilka razy ) , oraz od rozsądku właściciela .
- Andrzej
- Off-Road
- Posty: 5062
- Rejestracja: poniedziałek, 15 marca 2010, 07:47
- Skąd jesteś: Warszawa
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: niebieski
- Przebieg (km.): 320000
- Inny Samochód: C4 Picasso
- Twoje poprzednie Sorento: 2003r. 2.5 CRDi złoty, manual
2005r. 2.5 CRDi niebieski automat - Has thanked: 77 times
- Been thanked: 217 times
- Kontaktowanie:
Re: Co ile tak naprawdę należy wymieniać olej?
Trafiłem niedawno na starą instrukcję do samochodu osobowego i było tam napisane : wymiana oleju po 6500 km .
Trochę mnie to zaskoczyło , ale jeśli od starych zaleceń odejmiemy pseudo ekonomię i ekologię to może tak wyjdzie
Trochę mnie to zaskoczyło , ale jeśli od starych zaleceń odejmiemy pseudo ekonomię i ekologię to może tak wyjdzie
-
- dobry jak...
- Posty: 815
- Wiek: 43
- Rejestracja: środa, 14 września 2016, 13:40
- Skąd jesteś: Hrubieszów
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Kolor: Hmmm
- Inny Samochód: Star 266
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 26 times
- Kontaktowanie:
Re: Co ile tak naprawdę należy wymieniać olej?
Silniki TIR-ów (choć to błędne określenie), pracują/robią mniej obrotów - rzadko je się wkręca na 2300-2400 obr/min generalnie pracują przy 1300-1400, czyli na 100tys. km wał przebędzie znacznie mniejszą drogę.
Oleju w silniku jest dużo więcej - często powyżej 40l.
MAN np stosuje czujnik lepkościowy - wskazuje zużycie oleju i szacuje ilość km do najbliższej wymiany - reaguje dynamicznie - trafi się kilka tras z małym obciążeniem po plaskim - termin się wydłuża. Poleci przez Alpy załadowany na full - znacznie skróci termin.
Do Sorento w dizlu wchodzi relatywnie sporo oleju - tylko 4 cylindry a oleju prawie 2 razy więcej niż w innych czterogarowcach. Dlatego o ile zawsze w innych autach wymieniałem co 10, teraz co 15. Silnik się przytarł - więc moje opinie można mieć w poważaniu ...
Oleju w silniku jest dużo więcej - często powyżej 40l.
MAN np stosuje czujnik lepkościowy - wskazuje zużycie oleju i szacuje ilość km do najbliższej wymiany - reaguje dynamicznie - trafi się kilka tras z małym obciążeniem po plaskim - termin się wydłuża. Poleci przez Alpy załadowany na full - znacznie skróci termin.
Do Sorento w dizlu wchodzi relatywnie sporo oleju - tylko 4 cylindry a oleju prawie 2 razy więcej niż w innych czterogarowcach. Dlatego o ile zawsze w innych autach wymieniałem co 10, teraz co 15. Silnik się przytarł - więc moje opinie można mieć w poważaniu ...
"Zdania są jak dupa - podzielone"
Harry Callahan - Brudny Harry
Harry Callahan - Brudny Harry
- Marek
- ASSISTANCE
- Posty: 11392
- Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
- Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 268000
- Has thanked: 256 times
- Been thanked: 352 times
- Kontaktowanie:
Re: Co ile tak naprawdę należy wymieniać olej?
Przecież nie jeździsz nim od nowości , nie wiesz co poprzednik wyprawiał .
-
- dobry jak...
- Posty: 815
- Wiek: 43
- Rejestracja: środa, 14 września 2016, 13:40
- Skąd jesteś: Hrubieszów
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Kolor: Hmmm
- Inny Samochód: Star 266
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 26 times
- Kontaktowanie:
Re: Co ile tak naprawdę należy wymieniać olej?
Auto mam krajowe od pierwszego właściciela - z książką serwisową prowadzoną "do końca" - nie sprawdzałem jej autentyczności ale nie mam powodów do podejrzeń. W chwili zakupu miał coś ponad 48tys. km. Więc wszystko co w nim złe (poza zbiornikiem) to moja wina!
Zobaczę jeszcze bo ostatnio przestałem robić dużo km - ale tak myślę czy w ogóle wymieniać olej - mam szlifowany wał - więc jego żywot krótki. To po co narażać się na koszty?
Zobaczę jeszcze bo ostatnio przestałem robić dużo km - ale tak myślę czy w ogóle wymieniać olej - mam szlifowany wał - więc jego żywot krótki. To po co narażać się na koszty?
"Zdania są jak dupa - podzielone"
Harry Callahan - Brudny Harry
Harry Callahan - Brudny Harry
-
- moja ranga
- Posty: 120
- Rejestracja: piątek, 16 grudnia 2016, 15:17
- Skąd jesteś: Wrocław
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2004
- Kolor: Full BLACK
- Inny Samochód: PP HDI
- Has thanked: 3 times
- Kontaktowanie:
Re: Co ile tak naprawdę należy wymieniać olej?
W każdym jednym samochodzie, bez względu na zalecenia "producentów" wymieniam olej średnio co 10-12 tys.
Wiadomo, jak kupuję auto, wtedy od razu, bez patrzenia, czy i kiedy był wymieniany.
Wiadomo, jak kupuję auto, wtedy od razu, bez patrzenia, czy i kiedy był wymieniany.
- Edek112
- coś umiem
- Posty: 665
- Wiek: 34
- Rejestracja: niedziela, 16 kwietnia 2017, 00:42
- Skąd jesteś: Garbatka letnisko
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Kolor: Czarny
- Przebieg (km.): 248000
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 13 times
- Kontaktowanie:
Re: Co ile tak naprawdę należy wymieniać olej?
Ja co 8tys max 10tys. Troszkę często muszę to robić no ale cóż jeździć muszę.
- Whiteehead
- MODERATOR
- Posty: 305
- Wiek: 32
- Rejestracja: niedziela, 29 lipca 2018, 09:41
- Skąd jesteś: Bydgoszcz
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento III
- Silnik: 2.0 CRDI (185KM) Sorento3
- Skrzynia: A/T
- Napęd: AWD
- Rok: 2018
- Kolor: Biała perla
- Przebieg (km.): 44000
- Inny Samochód: Ceed
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 18 times
- Kontaktowanie:
Re: Co ile tak naprawdę należy wymieniać olej?
Co 8 tys, po tylu km, znacząco zaczyna tracić swoje wlasciwosci
-
- wiem wszystko
- Posty: 2219
- Rejestracja: niedziela, 22 sierpnia 2010, 21:01
- Skąd jesteś: SBE
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: srebrno - szary
- Przebieg (km.): 135000
- Inny Samochód: CBR 1100 XX
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 99 times
- Kontaktowanie:
Re: Co ile tak naprawdę należy wymieniać olej?
Nie wiem ile masz lat... może jednak pamiętasz czasu oleju "Selektol", wtedy miałbyś rację.
Ale obecnie, w XXI wieku nie opowiadaj bzdur...
Chcesz powiedzieć, że np. pełny syntetyk na bazie PAO (z gazu ziemnego), z dodatkiem estrów traci właściwości po 8 tyś km ???
A dlaczego nie po 7 lub 9 tyś ?
Tak się tworzą miejskie legendy...
I jak to się stało, że mój Superb 2,0 TDI przejechał ze mną 210 tyś km i miał jedynie 7 razy wymieniony olej (czyli co 30 tyś)?
A jak się z nim rozstawałem to silnik był w doskonałej kondycji i nigdy nie było przy nim nic robione.
No tak, ale "olej traci właściwości po 8 tyś"... masakra, takie teorie spiskowe.
Ale obecnie, w XXI wieku nie opowiadaj bzdur...
Chcesz powiedzieć, że np. pełny syntetyk na bazie PAO (z gazu ziemnego), z dodatkiem estrów traci właściwości po 8 tyś km ???
A dlaczego nie po 7 lub 9 tyś ?
Tak się tworzą miejskie legendy...
I jak to się stało, że mój Superb 2,0 TDI przejechał ze mną 210 tyś km i miał jedynie 7 razy wymieniony olej (czyli co 30 tyś)?
A jak się z nim rozstawałem to silnik był w doskonałej kondycji i nigdy nie było przy nim nic robione.
No tak, ale "olej traci właściwości po 8 tyś"... masakra, takie teorie spiskowe.
Ostatnio zmieniony sobota, 22 września 2018, 11:42 przez Bodzion, łącznie zmieniany 2 razy.
- Edek112
- coś umiem
- Posty: 665
- Wiek: 34
- Rejestracja: niedziela, 16 kwietnia 2017, 00:42
- Skąd jesteś: Garbatka letnisko
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Kolor: Czarny
- Przebieg (km.): 248000
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 13 times
- Kontaktowanie:
Re: Co ile tak naprawdę należy wymieniać olej?
To że zmieniam olej wraz z filtrami w zakresie 8-10tys KM to coś jest nie tak?
-
- wiem wszystko
- Posty: 2219
- Rejestracja: niedziela, 22 sierpnia 2010, 21:01
- Skąd jesteś: SBE
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: srebrno - szary
- Przebieg (km.): 135000
- Inny Samochód: CBR 1100 XX
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 99 times
- Kontaktowanie:
Re: Co ile tak naprawdę należy wymieniać olej?
To dobrze.
W instrukcji jest napisane, ze co 15 tyś a jak jazda wyłącznie po mieście to nawet co 7,5 tyś.
Częściej nie zaszkodzi. Co najwyżej portfelowi własciciela.
No i co rok koniecznie.
Po prostu ten silnik, pomimo tego, że oleju ma aż 8 litrów, strasznie go dewastuje...
No ale to taka przedpotopowa konstrukcja, więc ma prawo...
W instrukcji jest napisane, ze co 15 tyś a jak jazda wyłącznie po mieście to nawet co 7,5 tyś.
Częściej nie zaszkodzi. Co najwyżej portfelowi własciciela.
No i co rok koniecznie.
Po prostu ten silnik, pomimo tego, że oleju ma aż 8 litrów, strasznie go dewastuje...
No ale to taka przedpotopowa konstrukcja, więc ma prawo...
-
- moja ranga
- Posty: 101
- Rejestracja: wtorek, 25 kwietnia 2017, 17:09
- Skąd jesteś: Grodzisk Maz
- Kontaktowanie:
Re: Co ile tak naprawdę należy wymieniać olej?
Mam 3.5 benzynę z LPG i wymieniam co 8 tyś. Po 8 tyś wygląda dobrze ten olej
-
- dobry jak...
- Posty: 815
- Wiek: 43
- Rejestracja: środa, 14 września 2016, 13:40
- Skąd jesteś: Hrubieszów
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Kolor: Hmmm
- Inny Samochód: Star 266
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 26 times
- Kontaktowanie:
Re: Co ile tak naprawdę należy wymieniać olej?
Wymiana oleju i te wszystkie teorie - to bardzo ciekawe zjawisko.
Jak i te wszystkie dodatki motodoktory - trochę mi to przypomina - środki na zwiększenie gęstości włosów ...
Nie popadajmy w paranoję - co 7tys?! Czasem w tydzień tyle robiłem!
Olej zużywa się w funkcji temperatury i czasu. Moim zadaniem jeżdżenie po mieście niczego nie definuje - taksówkarze nie robią tego co 7-9tys. km. Wujek jeździł Warszawą i 125p (zapewne na wsponianym przez Bodziona selektolu). I jego przebiegi bez remontu zawstydziły by niejednego.
Pamiętam instrukcję Winsdstara - jeżdżąc z przyczepą zalecał wymianę oleju silnikowego co 7500 mil, co 3000 ale tylko w skrzyni biegów.
Jak i te wszystkie dodatki motodoktory - trochę mi to przypomina - środki na zwiększenie gęstości włosów ...
Nie popadajmy w paranoję - co 7tys?! Czasem w tydzień tyle robiłem!
Olej zużywa się w funkcji temperatury i czasu. Moim zadaniem jeżdżenie po mieście niczego nie definuje - taksówkarze nie robią tego co 7-9tys. km. Wujek jeździł Warszawą i 125p (zapewne na wsponianym przez Bodziona selektolu). I jego przebiegi bez remontu zawstydziły by niejednego.
Pamiętam instrukcję Winsdstara - jeżdżąc z przyczepą zalecał wymianę oleju silnikowego co 7500 mil, co 3000 ale tylko w skrzyni biegów.
"Zdania są jak dupa - podzielone"
Harry Callahan - Brudny Harry
Harry Callahan - Brudny Harry
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 48 gości