Strona 1 z 1

Komputer pokładowy w Sorento.

: czwartek, 8 stycznia 2015, 11:34
autor: Admin
Od kilku lat chodzi za mną sprawdzony sposób na zamontowanie komputera pokładowego do Sorento.
Wiele aut , nawet starszych ma to w standardzie więc dlaczego Sorento miałoby nie mieć.
Jednym z najbardziej uniwersalnych i cały czas rozwijanych komputerów jest polskie urządzenie o nazwie Uniwersalny Komputer Pokładowy.

Obrazek

Jest ono urządzeniem dedykowanym do większości pojazdów silnikowych.W przypadku diesli common-rail może być wymagany dodatkowy konwerter sygnału CR-PWM. Trzeba to sprawdzić doświadczalnie, co być może wkrótce uczynimy. UKP posiada mnogość funkcji, takich jak: pomiary temperatur (wewnątrz pojazdu, na zewnątrz, silnika/oleju), pomiar zużycia paliwa (średni i chwilowy), pomiar prędkości, dystansu i przyspieszeń, metromierz, zegarek, obsługa analogowych czujników (umożliwia np. odczyty z sondy lambda, pomiar AFR, ciśnienia doładowania, wskaźnik biegu itd.) oraz wiele więcej. Wszystkie parametry są wyświetlane w przyjaznej formie na graficznym wyświetlaczu LCD lub OLED. Komputer dodatkowo jest wyposażony w złącze USB umożliwiające komunikacje z komputerem PC, gdzie przy pomocy dedykowanego oprogramowania istnieje możliwość spersonalizowania jednostki i ustawienia wielu parametrów konfiguracyjnych.

Obrazek

Lista funkcji urządzenia:

prędkość pojazdu (jednostki km/h lub mph),

chwilowe spalanie (chwilowe zużycie paliwa, jednostki: l/h i l/100km ,gph i mpg, l/h i km/l ),

średnie spalanie (średnie zużycie paliwa, jednostki: l/100km, mpg, km/l),

przejechany dystans (od tankowania/resetowania),

ilość paliwa w zbiorniku,

szacunkowy dystans do tankowania,

niezależny licznik dzienny/podróży (czas podróży, prędkość średnia, prędkość maksymalna, dystans, średnie spalanie),

funkcja tzw. taksometru w liczniku dziennym (koszty podróży),

metromierz off-road (rajdowa halda) - tryby pracy: normal / reverse / freeze,
obsługa aut również z instalacją gazową (sygnalizacja kiedy auto pracuje na gazie, a kiedy na benzynie, ponadto niezależne pomiary spalania, dystansu itd.),

data i czas,

temperatura wewnątrz i na zewnątrz pojazdu,

temperatura użytkownika - możliwość podłączenia analogowego czujnika temperatury (typowy motoryzacyjny wkręcany w blok silnika, głowicę lub miskę olejową),

pomiary przyspieszeń oraz hamowań (automatyczne) z możliwością ustawiania własnych przedziałów (np. 0-100 km/h, 60-120 km/h, 0-400m, 100-0 km/h itd.),

możliwość podłączenia do dwóch analogowych czujników (max 0-5V) i rysowania ich przebiegu na wyświetlaczu, np. sonda lambda, sonda szerokopasmowa, czujnik ciśnienia, TPS itd.

współpraca z kontrolerem sondy szerokopasmowej (0-5V , możliwość skalowania charakterystyki) – odczyt AFR,

obsługa czujnika ciśnienia doładowania vacuum/boost (0-5V , możliwość skalowania charakterystyki), jednostki BAR lub PSI,

wskaźnik biegu (na podstawie osobnego czujnika lub przełożeń),
pomiar napięcia akumulatora,

sygnalizacja stanu pracy wentylatora chłodnicy,

przypominanie o niewłączonych światłach,

przypominanie o zbliżających się inspekcjach (możliwość konfiguracji do 4 niezależnych inspekcji związanych z przebiegiem oraz do 2 związanych z motogodzinami),

informacja o gołoledzi,

ostrzeganie dźwiękowe po przekroczeniu zadanej temperatury użytkownika (np. temperatury silnika) – możliwość ustawiania własnego progu,

rozbudowany system alertów dla temperatur, napięcia akumulatora oraz wejść analogowych (możliwość pełnej konfiguracji tj. ustawienia dolnego/górnego progu ostrzegania, ustawienia histerezy, sposób ostrzegania itd.),

dodatkowy ekran użytkownika – dowolnie konfigurowalny,

możliwość aktywowania/dezaktywowania poszczególnych ekranów,

przebieg całkowity auta (dystans oraz motogodziny),

możliwość zmiany jednostek (metryczne/imperialne),

cztery języki menu (polski/angielski/niemiecki/rosyjski),

możliwość ustawiania indywidualnego powitania - tekstowe (4x20 znaków) lub graficzne (import z bitmapy),

możliwość wyboru czcionki,

programowa regulacja podświetlenia wyświetlacza LCD/OLED,

możliwość ustawienia dwóch trybów jasności wyświetlacza (dzienny/nocny), czyli tzw "dimmer" (wyzwalany np. sygnałem ze świateł mijania),

komunikacja z komputerem PC przy pomocy interfejsu USB (możliwość ustawiania parametrów komputerka z poziomu komputera PC, jak również możliwość odczytu bieżących parametrów),

i wiele więcej.

Wymiary modułu wyświetlacza LCD 2,5"

szerokość płytki: 8,0 [cm],
wysokość płytki: 3,6 [cm],
szerokość ekranu: 6,5 [cm],
wysokość ekranu: 1,8 [cm].

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Pewnie na rynku jest sporo takich urządzeń ale od czegoś trzeba zacząć .
Mam już jedno Sorento którego właściciel się zgodził więc pewnie wkrótce nastąpią pierwsze testy.
( z zastrzeżeniem , że nie jest to mój samochód więc poglądy właściciela mogą ulec zmianie )

Przede wszystkim trzeba będzie znaleźć odpowiednie miejsce na kokpicie aby urządzenie sprawiało wrażenie fabrycznie zamontowanego.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Komputer pokładowy w Sorento.

: czwartek, 8 stycznia 2015, 12:29
autor: regi
U gory nad lusterkiem mozna zalozyc. Ja przynajmniej mam tam bezuzyteczny pseudokompas z barometrem i wysokosciomierzem tez marnym.

Re: Komputer pokładowy w Sorento.

: czwartek, 8 stycznia 2015, 13:05
autor: Madej
Również za pomysłem Regiego jestem.Tam mysle ze najbardziej by pasowalo?
Jaki koszt takiego kompka do sorci?

Re: Komputer pokładowy w Sorento.

: czwartek, 8 stycznia 2015, 13:21
autor: Admin
Wymianę szybki z zielonej na czerwoną plexi mamy opracowane .

Obrazek

natomiast aby włożyć tam nowy wyświetlacz to wymagałoby kilku przeróbek , ogólnie ciasno tam jest ale gdyby zrezygnować całkowicie z fabrycznego systemu to kto wie...

Koszt całego panela od Sorento z wyświetlaczem to 30 zł, więc można poeksperymentować, nawet z wycięciem ciut większego otworu .

Obrazek

Re: Komputer pokładowy w Sorento.

: czwartek, 8 stycznia 2015, 20:08
autor: artek123
A jaki byłby koszt tego komputerka z montażem.

Re: Komputer pokładowy w Sorento.

: czwartek, 8 stycznia 2015, 23:28
autor: hunter
Poczytałem sobie instrukcję montażu tego urządzenia do benzyniaka z gazem i do diesla , jest trochę zabawy .
Zgadzam się z opinią Murzyna ,a jak ktoś jest pasjonatem to proszę bardzo.
Nie neguję idei i z ciekawością będę śledził ten projekt, może wypali :hmm:


Poniżej widok jak wyświetlacz tego urządzenia został wstawiony do Dacii w panel licznika.


Obrazek

Obrazek

Re: Komputer pokładowy w Sorento.

: piątek, 9 stycznia 2015, 08:35
autor: Admin
Obrazek

tak wygląda licznik w aucie w którym ma być montowane.

jak już będę miał w ręku to przymierzę .

Tak wygląda wstawione w obrotomierz :

Obrazek


Urządzenie było już montowane chyba we wszystkich markach samochodów

Obrazek

a niektórzy fani tak jak my zrobili nawet dokładny tutorial :

http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=79024

Re: Komputer pokładowy w Sorento.

: piątek, 9 stycznia 2015, 08:55
autor: Admin
Jeszcze myślałem o tej górnej półce nad radiem .
Tam montaż byłby chyba bardzo prosty.

Obrazek

Re: Komputer pokładowy w Sorento.

: piątek, 9 stycznia 2015, 09:18
autor: mariank32
Czy ten komputer jest wpinany w złącze diagnostyczne i czyta wszystko po OBD czy jest to realizowane w inny sposob?

Re: Komputer pokładowy w Sorento.

: piątek, 9 stycznia 2015, 09:43
autor: Katy
Admin pisze:Jeszcze myślałem o tej górnej półce nad radiem .
Tam montaż byłby chyba bardzo prosty.

Obrazek


o tym własnie miejscu myślałam jadąc dziś rano do pracy :happy2: byłoby jak dla mnie idealne, najlepiej z możliwością chowania :rolley: (u mnie tam nie ma schowka nie wiem czy możnaby wstawić)

Re: Komputer pokładowy w Sorento.

: piątek, 9 stycznia 2015, 09:46
autor: Admin
mariank32 pisze:Czy ten komputer jest wpinany w złącze diagnostyczne i czyta wszystko po OBD czy jest to realizowane w inny sposob?


Tutaj jest szczegółowa instrukcja:

Re: Komputer pokładowy w Sorento.

: piątek, 9 stycznia 2015, 09:53
autor: mariank32
Dopiero jutro będę miał dostęp do kompa stacjonarnego , stąd moje krótkie pytanie. Kiedyś testowałem coś podobnego w cytrynce, ale po obd to bzdury pokazywało.

Re: Komputer pokładowy w Sorento.

: piątek, 9 stycznia 2015, 20:22
autor: Admin
artykuł :mateusz607
Wpis w dzienniku pokładowym Honda Accord 07.11.2014 przebieg 221700 km
silnik 2.0 i-VTEC 16V Sport, moc 155 KM


Stworzenie obudowy i montaż uniwersalnego komputera pokładowego

Od dłuższego czasu chodził mi po głowie taki pomysł, ale jakoś nie widziałem nigdzie odpowiedniego miejsca do wkomponowania wyświetlacza. W końcu stwierdziłem, że jak tyle czasu mnie nie olśniło to wcale się to nie zmieni i trzeba wykombinować jakiś inny patent.
Jak niema miejsca to trzeba je zrobić Narysowałem w Solid Edge obudowę wyświetlacza i dałem do wydruku 3D Potem tylko ją dopieścić, pomalować i zamontować.

Model w Solid Edge

Obrazek

Surowy wydruk 3D

Obrazek

Obudowa po wstępnej obróbce

Obrazek

Szpachla z włóknem szklanym do wyrównania powierzchni

Obrazek

Szpachla wygładzona papierem ściernym

Obrazek

Malowanie podkładem

Obrazek

Malowanie czarnym matem

Obrazek

Efekt końcowy- widok z pozycji kierowcy

Obrazek


chwilowe zużycie paliwa 54l/100km :jaw:


Re: Komputer pokładowy w Sorento.

: piątek, 9 stycznia 2015, 22:09
autor: ntgale
Admin pisze:...
chwilowe zużycie paliwa 54l/100km :jaw:...

Ale wierz mi, że warto a to tylko 4 gary. Ja swoim często przy wyprzedzaniu dochodziłem do odcięcia bo głos pomiędzy 5 a 7 tyś. obr. był rewelacyjny (jak na cywilne kombi).