Komputer pokładowy w Sorento.
: czwartek, 8 stycznia 2015, 11:34
Od kilku lat chodzi za mną sprawdzony sposób na zamontowanie komputera pokładowego do Sorento.
Wiele aut , nawet starszych ma to w standardzie więc dlaczego Sorento miałoby nie mieć.
Jednym z najbardziej uniwersalnych i cały czas rozwijanych komputerów jest polskie urządzenie o nazwie Uniwersalny Komputer Pokładowy.
Jest ono urządzeniem dedykowanym do większości pojazdów silnikowych.W przypadku diesli common-rail może być wymagany dodatkowy konwerter sygnału CR-PWM. Trzeba to sprawdzić doświadczalnie, co być może wkrótce uczynimy. UKP posiada mnogość funkcji, takich jak: pomiary temperatur (wewnątrz pojazdu, na zewnątrz, silnika/oleju), pomiar zużycia paliwa (średni i chwilowy), pomiar prędkości, dystansu i przyspieszeń, metromierz, zegarek, obsługa analogowych czujników (umożliwia np. odczyty z sondy lambda, pomiar AFR, ciśnienia doładowania, wskaźnik biegu itd.) oraz wiele więcej. Wszystkie parametry są wyświetlane w przyjaznej formie na graficznym wyświetlaczu LCD lub OLED. Komputer dodatkowo jest wyposażony w złącze USB umożliwiające komunikacje z komputerem PC, gdzie przy pomocy dedykowanego oprogramowania istnieje możliwość spersonalizowania jednostki i ustawienia wielu parametrów konfiguracyjnych.
Lista funkcji urządzenia:
prędkość pojazdu (jednostki km/h lub mph),
chwilowe spalanie (chwilowe zużycie paliwa, jednostki: l/h i l/100km ,gph i mpg, l/h i km/l ),
średnie spalanie (średnie zużycie paliwa, jednostki: l/100km, mpg, km/l),
przejechany dystans (od tankowania/resetowania),
ilość paliwa w zbiorniku,
szacunkowy dystans do tankowania,
niezależny licznik dzienny/podróży (czas podróży, prędkość średnia, prędkość maksymalna, dystans, średnie spalanie),
funkcja tzw. taksometru w liczniku dziennym (koszty podróży),
metromierz off-road (rajdowa halda) - tryby pracy: normal / reverse / freeze,
obsługa aut również z instalacją gazową (sygnalizacja kiedy auto pracuje na gazie, a kiedy na benzynie, ponadto niezależne pomiary spalania, dystansu itd.),
data i czas,
temperatura wewnątrz i na zewnątrz pojazdu,
temperatura użytkownika - możliwość podłączenia analogowego czujnika temperatury (typowy motoryzacyjny wkręcany w blok silnika, głowicę lub miskę olejową),
pomiary przyspieszeń oraz hamowań (automatyczne) z możliwością ustawiania własnych przedziałów (np. 0-100 km/h, 60-120 km/h, 0-400m, 100-0 km/h itd.),
możliwość podłączenia do dwóch analogowych czujników (max 0-5V) i rysowania ich przebiegu na wyświetlaczu, np. sonda lambda, sonda szerokopasmowa, czujnik ciśnienia, TPS itd.
współpraca z kontrolerem sondy szerokopasmowej (0-5V , możliwość skalowania charakterystyki) – odczyt AFR,
obsługa czujnika ciśnienia doładowania vacuum/boost (0-5V , możliwość skalowania charakterystyki), jednostki BAR lub PSI,
wskaźnik biegu (na podstawie osobnego czujnika lub przełożeń),
pomiar napięcia akumulatora,
sygnalizacja stanu pracy wentylatora chłodnicy,
przypominanie o niewłączonych światłach,
przypominanie o zbliżających się inspekcjach (możliwość konfiguracji do 4 niezależnych inspekcji związanych z przebiegiem oraz do 2 związanych z motogodzinami),
informacja o gołoledzi,
ostrzeganie dźwiękowe po przekroczeniu zadanej temperatury użytkownika (np. temperatury silnika) – możliwość ustawiania własnego progu,
rozbudowany system alertów dla temperatur, napięcia akumulatora oraz wejść analogowych (możliwość pełnej konfiguracji tj. ustawienia dolnego/górnego progu ostrzegania, ustawienia histerezy, sposób ostrzegania itd.),
dodatkowy ekran użytkownika – dowolnie konfigurowalny,
możliwość aktywowania/dezaktywowania poszczególnych ekranów,
przebieg całkowity auta (dystans oraz motogodziny),
możliwość zmiany jednostek (metryczne/imperialne),
cztery języki menu (polski/angielski/niemiecki/rosyjski),
możliwość ustawiania indywidualnego powitania - tekstowe (4x20 znaków) lub graficzne (import z bitmapy),
możliwość wyboru czcionki,
programowa regulacja podświetlenia wyświetlacza LCD/OLED,
możliwość ustawienia dwóch trybów jasności wyświetlacza (dzienny/nocny), czyli tzw "dimmer" (wyzwalany np. sygnałem ze świateł mijania),
komunikacja z komputerem PC przy pomocy interfejsu USB (możliwość ustawiania parametrów komputerka z poziomu komputera PC, jak również możliwość odczytu bieżących parametrów),
i wiele więcej.
Wymiary modułu wyświetlacza LCD 2,5"
szerokość płytki: 8,0 [cm],
wysokość płytki: 3,6 [cm],
szerokość ekranu: 6,5 [cm],
wysokość ekranu: 1,8 [cm].
Pewnie na rynku jest sporo takich urządzeń ale od czegoś trzeba zacząć .
Mam już jedno Sorento którego właściciel się zgodził więc pewnie wkrótce nastąpią pierwsze testy.
( z zastrzeżeniem , że nie jest to mój samochód więc poglądy właściciela mogą ulec zmianie )
Przede wszystkim trzeba będzie znaleźć odpowiednie miejsce na kokpicie aby urządzenie sprawiało wrażenie fabrycznie zamontowanego.
Wiele aut , nawet starszych ma to w standardzie więc dlaczego Sorento miałoby nie mieć.
Jednym z najbardziej uniwersalnych i cały czas rozwijanych komputerów jest polskie urządzenie o nazwie Uniwersalny Komputer Pokładowy.
Jest ono urządzeniem dedykowanym do większości pojazdów silnikowych.W przypadku diesli common-rail może być wymagany dodatkowy konwerter sygnału CR-PWM. Trzeba to sprawdzić doświadczalnie, co być może wkrótce uczynimy. UKP posiada mnogość funkcji, takich jak: pomiary temperatur (wewnątrz pojazdu, na zewnątrz, silnika/oleju), pomiar zużycia paliwa (średni i chwilowy), pomiar prędkości, dystansu i przyspieszeń, metromierz, zegarek, obsługa analogowych czujników (umożliwia np. odczyty z sondy lambda, pomiar AFR, ciśnienia doładowania, wskaźnik biegu itd.) oraz wiele więcej. Wszystkie parametry są wyświetlane w przyjaznej formie na graficznym wyświetlaczu LCD lub OLED. Komputer dodatkowo jest wyposażony w złącze USB umożliwiające komunikacje z komputerem PC, gdzie przy pomocy dedykowanego oprogramowania istnieje możliwość spersonalizowania jednostki i ustawienia wielu parametrów konfiguracyjnych.
Lista funkcji urządzenia:
prędkość pojazdu (jednostki km/h lub mph),
chwilowe spalanie (chwilowe zużycie paliwa, jednostki: l/h i l/100km ,gph i mpg, l/h i km/l ),
średnie spalanie (średnie zużycie paliwa, jednostki: l/100km, mpg, km/l),
przejechany dystans (od tankowania/resetowania),
ilość paliwa w zbiorniku,
szacunkowy dystans do tankowania,
niezależny licznik dzienny/podróży (czas podróży, prędkość średnia, prędkość maksymalna, dystans, średnie spalanie),
funkcja tzw. taksometru w liczniku dziennym (koszty podróży),
metromierz off-road (rajdowa halda) - tryby pracy: normal / reverse / freeze,
obsługa aut również z instalacją gazową (sygnalizacja kiedy auto pracuje na gazie, a kiedy na benzynie, ponadto niezależne pomiary spalania, dystansu itd.),
data i czas,
temperatura wewnątrz i na zewnątrz pojazdu,
temperatura użytkownika - możliwość podłączenia analogowego czujnika temperatury (typowy motoryzacyjny wkręcany w blok silnika, głowicę lub miskę olejową),
pomiary przyspieszeń oraz hamowań (automatyczne) z możliwością ustawiania własnych przedziałów (np. 0-100 km/h, 60-120 km/h, 0-400m, 100-0 km/h itd.),
możliwość podłączenia do dwóch analogowych czujników (max 0-5V) i rysowania ich przebiegu na wyświetlaczu, np. sonda lambda, sonda szerokopasmowa, czujnik ciśnienia, TPS itd.
współpraca z kontrolerem sondy szerokopasmowej (0-5V , możliwość skalowania charakterystyki) – odczyt AFR,
obsługa czujnika ciśnienia doładowania vacuum/boost (0-5V , możliwość skalowania charakterystyki), jednostki BAR lub PSI,
wskaźnik biegu (na podstawie osobnego czujnika lub przełożeń),
pomiar napięcia akumulatora,
sygnalizacja stanu pracy wentylatora chłodnicy,
przypominanie o niewłączonych światłach,
przypominanie o zbliżających się inspekcjach (możliwość konfiguracji do 4 niezależnych inspekcji związanych z przebiegiem oraz do 2 związanych z motogodzinami),
informacja o gołoledzi,
ostrzeganie dźwiękowe po przekroczeniu zadanej temperatury użytkownika (np. temperatury silnika) – możliwość ustawiania własnego progu,
rozbudowany system alertów dla temperatur, napięcia akumulatora oraz wejść analogowych (możliwość pełnej konfiguracji tj. ustawienia dolnego/górnego progu ostrzegania, ustawienia histerezy, sposób ostrzegania itd.),
dodatkowy ekran użytkownika – dowolnie konfigurowalny,
możliwość aktywowania/dezaktywowania poszczególnych ekranów,
przebieg całkowity auta (dystans oraz motogodziny),
możliwość zmiany jednostek (metryczne/imperialne),
cztery języki menu (polski/angielski/niemiecki/rosyjski),
możliwość ustawiania indywidualnego powitania - tekstowe (4x20 znaków) lub graficzne (import z bitmapy),
możliwość wyboru czcionki,
programowa regulacja podświetlenia wyświetlacza LCD/OLED,
możliwość ustawienia dwóch trybów jasności wyświetlacza (dzienny/nocny), czyli tzw "dimmer" (wyzwalany np. sygnałem ze świateł mijania),
komunikacja z komputerem PC przy pomocy interfejsu USB (możliwość ustawiania parametrów komputerka z poziomu komputera PC, jak również możliwość odczytu bieżących parametrów),
i wiele więcej.
Wymiary modułu wyświetlacza LCD 2,5"
szerokość płytki: 8,0 [cm],
wysokość płytki: 3,6 [cm],
szerokość ekranu: 6,5 [cm],
wysokość ekranu: 1,8 [cm].
Pewnie na rynku jest sporo takich urządzeń ale od czegoś trzeba zacząć .
Mam już jedno Sorento którego właściciel się zgodził więc pewnie wkrótce nastąpią pierwsze testy.
( z zastrzeżeniem , że nie jest to mój samochód więc poglądy właściciela mogą ulec zmianie )
Przede wszystkim trzeba będzie znaleźć odpowiednie miejsce na kokpicie aby urządzenie sprawiało wrażenie fabrycznie zamontowanego.