Gniazdko 220V
Moderator: Moderator
- RobertN
- moje konto
- Posty: 158
- Wiek: 52
- Rejestracja: niedziela, 11 grudnia 2011, 21:19
- Skąd jesteś: Sucha Beskidzka
- Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
- Skrzynia: nie dotyczy
- Napęd: nie dotyczy
- Rok: nie dotyczy
- Inny Samochód: Suzuki GSX1250FA
- Twoje poprzednie Sorento: Było cudowne.
- Kontaktowanie:
Gniazdko 220V
Zastanawiam się nad zamontowaniem w samochodzie gniazdka 220V. Nie chodzi mi oczywiście o podłączenie czajnika bezprzewodowego ale jakiegoś mało prądożernego urządzenia jak np laptop czy coś innego. Z drugiej strony nie chce aby mi padła elektryka w aucie.
Myślałem o czymś może takim ...
Myślałem o czymś może takim ...
- cyber_human
- ASSISTANCE
- Posty: 3364
- Wiek: 48
- Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 09:16
- Skąd jesteś: POZnan* West Side
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2004
- Kolor: Silver/Pewter Gray
- Przebieg (km.): 298000
- Inny Samochód: motocykl BMW R1150GS
- Twoje poprzednie Sorento: nie sprzedam... robimy
- Been thanked: 5 times
- Kontaktowanie:
Re: Gniazdko 220V
No... I jak brzmi pytanie?
Widziałem w Sorento 1,5 kW...
Sam mam chyba 450-500 W, szczytowo 600 W.
Pamiętaj, że 600 W na 12V to prąd rzędu 50A! I takie musisz dać przewody (najlepiej przewymiarowane o współczynnik co najmniej 1,2) oraz odpowiedni (także z zapasem) bezpiecznik.
Ja dałem przewody 6 mm^2, ale to za mało. Zrobiłem błąd, bo puściłem osobne przewody do '+' i '-' - oba o takim przekroju. To za mało na taką moc - moja przetwornica nie wyprodukuje 600 W. Myślę o tym, żeby przewody połączyć w żyłę '+', a '-' wziąć z masy auta.
Ale niech się wypowie Alkrak.
Widziałem w Sorento 1,5 kW...
Sam mam chyba 450-500 W, szczytowo 600 W.
Pamiętaj, że 600 W na 12V to prąd rzędu 50A! I takie musisz dać przewody (najlepiej przewymiarowane o współczynnik co najmniej 1,2) oraz odpowiedni (także z zapasem) bezpiecznik.
Ja dałem przewody 6 mm^2, ale to za mało. Zrobiłem błąd, bo puściłem osobne przewody do '+' i '-' - oba o takim przekroju. To za mało na taką moc - moja przetwornica nie wyprodukuje 600 W. Myślę o tym, żeby przewody połączyć w żyłę '+', a '-' wziąć z masy auta.
Ale niech się wypowie Alkrak.
SuperLock - pierwszy w Polsce
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm
Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm
Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.
- RobertN
- moje konto
- Posty: 158
- Wiek: 52
- Rejestracja: niedziela, 11 grudnia 2011, 21:19
- Skąd jesteś: Sucha Beskidzka
- Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
- Skrzynia: nie dotyczy
- Napęd: nie dotyczy
- Rok: nie dotyczy
- Inny Samochód: Suzuki GSX1250FA
- Twoje poprzednie Sorento: Było cudowne.
- Kontaktowanie:
Re: Gniazdko 220V
Pytanie brzmi jak to zrobić poprawnie żeby czegoś nie spalić i jak to się sprawdza w praktyce. Jak podłączyć przewody?, jakie przewody?, jaki bezpiecznik?, gdzie masę?, skąd plusa( bezpośrednio z klemy?). I weźmy pod uwagę takie urządzenie jak na rysunku - czyli 600W/1000W.
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: Gniazdko 220V
Ja chcę podłączyć też takie urządzenie.
Zamiaruję podpiąć się plusem o odpowiednim przekroju do zacisku + AKU, a masę wziąć gdzieś z okolic bagażnika, bo tam ma to gniazdo być zamontowane.
Na plusie trzeba dać bezpiecznik, aby w razie awarii nie spalić auta.
Jak wyliczył cyber, 50A powinien być wystarczający.
Myślę, że łączenie czegokolwiek z plusem, a potem z minusem AKU, to nie najszczęśliwszy pomysł.
Masę urządzeń pokładowych należy łączyć z masą auta (patrz. schematy elektryczne).
Zamiaruję podpiąć się plusem o odpowiednim przekroju do zacisku + AKU, a masę wziąć gdzieś z okolic bagażnika, bo tam ma to gniazdo być zamontowane.
Na plusie trzeba dać bezpiecznik, aby w razie awarii nie spalić auta.
Jak wyliczył cyber, 50A powinien być wystarczający.
cyber_human pisze: Ja dałem przewody 6 mm^2, ale to za mało. Zrobiłem błąd, bo puściłem osobne przewody do '+' i '-' - oba o takim przekroju. To za mało na taką moc - moja przetwornica nie wyprodukuje 600 W. Myślę o tym, żeby przewody połączyć w żyłę '+', a '-' wziąć z masy auta.
Myślę, że łączenie czegokolwiek z plusem, a potem z minusem AKU, to nie najszczęśliwszy pomysł.
Masę urządzeń pokładowych należy łączyć z masą auta (patrz. schematy elektryczne).
Ostatnio zmieniony czwartek, 5 stycznia 2012, 15:50 przez vokal, łącznie zmieniany 1 raz.
- Admin
- Główny
- Posty: 8992
- Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
- Skąd jesteś: Warszawa
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: Niebieski
- Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 48 times
- Kontaktowanie:
Re: Gniazdko 220V
Mam takie urządzenia w sprzedaży .
Od małych 150 W do dużych 600/1200W
Tu jest jedna z aukcji :
http://allegro.pl/przetwornica-napiecia ... 47223.html
Ja chciałem założyć to w swoim samochodzie ale nie mam czasu teraz na to , ale mam dla siebie jedno odłożone .
Jest możliwość wypożyczenia i sprawdzenia nawet na miejscu jak to działa w Sorento .
Ogólnie mam bardzo dużo fajnych rzeczy które można zamontować w samochodzie ale nie chcę zarabiać na forumowiczach dlatego nie ogłaszam tego na forum .
Od małych 150 W do dużych 600/1200W
Tu jest jedna z aukcji :
http://allegro.pl/przetwornica-napiecia ... 47223.html
Ja chciałem założyć to w swoim samochodzie ale nie mam czasu teraz na to , ale mam dla siebie jedno odłożone .
Jest możliwość wypożyczenia i sprawdzenia nawet na miejscu jak to działa w Sorento .
Ogólnie mam bardzo dużo fajnych rzeczy które można zamontować w samochodzie ale nie chcę zarabiać na forumowiczach dlatego nie ogłaszam tego na forum .
- roland80
- coś umiem
- Posty: 724
- Wiek: 43
- Rejestracja: środa, 28 września 2011, 21:13
- Skąd jesteś: Głogów
- Silnik: 2.4 i (174KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 2 WD
- Rok: 2003
- Kolor: granat
- Przebieg (km.): 250
- Inny Samochód: bmw 530da 2003r
- Kontaktowanie:
- Admin
- Główny
- Posty: 8992
- Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
- Skąd jesteś: Warszawa
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: Niebieski
- Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 48 times
- Kontaktowanie:
- RobertN
- moje konto
- Posty: 158
- Wiek: 52
- Rejestracja: niedziela, 11 grudnia 2011, 21:19
- Skąd jesteś: Sucha Beskidzka
- Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
- Skrzynia: nie dotyczy
- Napęd: nie dotyczy
- Rok: nie dotyczy
- Inny Samochód: Suzuki GSX1250FA
- Twoje poprzednie Sorento: Było cudowne.
- Kontaktowanie:
Re: Gniazdko 220V
OK, czyli bezpiecznik 50A, masa z bagażnika, plus na klemie. To jeszcze jaki przekrój kabelka???
-- czwartek, 5 stycznia 2012, 21:24 --
I gdzie najlepiej znalezc masę w bagażniku bo bym jeszcze tam sobie wzmacniacz podpiął. A jestem od niedawna posiadaczem Sorento i nie bardzo wiem gdzie czego szukać.
-- czwartek, 5 stycznia 2012, 21:24 --
I gdzie najlepiej znalezc masę w bagażniku bo bym jeszcze tam sobie wzmacniacz podpiął. A jestem od niedawna posiadaczem Sorento i nie bardzo wiem gdzie czego szukać.
- cyber_human
- ASSISTANCE
- Posty: 3364
- Wiek: 48
- Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 09:16
- Skąd jesteś: POZnan* West Side
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2004
- Kolor: Silver/Pewter Gray
- Przebieg (km.): 298000
- Inny Samochód: motocykl BMW R1150GS
- Twoje poprzednie Sorento: nie sprzedam... robimy
- Been thanked: 5 times
- Kontaktowanie:
Re: Gniazdko 220V
Nie nie nie.
Podstawa to wzór Ohma na moc: P=U*I, gdzie
P = moc
U = napięcie
I = prąd
500W=12V*IA
500W/12V=IA=41,6 A
600W/12V=50A
1200W/12V=100 A! To już gruby prąd. I trzeba kawał przewodu.
Ile, jeszcze nie wiem, poszukam kalkulatora.
-- 05 sty 2012, 21:59 --
Adminie: jakie tam bezpieczniki siedzą w Twojej przetwornicy?
Czy one są po stronie wejścia (sądzę, że tak), czy obsługują wyjście?
Podstawa to wzór Ohma na moc: P=U*I, gdzie
P = moc
U = napięcie
I = prąd
500W=12V*IA
500W/12V=IA=41,6 A
600W/12V=50A
1200W/12V=100 A! To już gruby prąd. I trzeba kawał przewodu.
Ile, jeszcze nie wiem, poszukam kalkulatora.
-- 05 sty 2012, 21:59 --
Adminie: jakie tam bezpieczniki siedzą w Twojej przetwornicy?
Czy one są po stronie wejścia (sądzę, że tak), czy obsługują wyjście?
SuperLock - pierwszy w Polsce
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm
Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm
Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: Gniazdko 220V
Pobór prądu 100A to moim zdaniem bardzo duży prąd.
Przy naszym AKU (naładowanym do pełna - czyli nowy) prądu starczy na zaledwie godzinę, ale masa auta może już robić za farelkę
Przy uruchomionym silniku i innych urządzeniach pokładowych zabezpieczonych bezpiecznikiem 120A daje w sumie 220 A. To już się robi sporo, a kabel masowy AKU nie jest raczej przystosowany na pobór takiego prądu.
Kiedyś ktoś mi podawał uniwersalny sposób doboru przewodu do instalacji, tylko nie pamiętam, czy był to 1, czy 0,1 mm2 na każdy amper prądu
Tutaj znalazłem przeróbkę zabezpieczenia przetwornicy od zbyt niskiego napięcie na AKU:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1106604.html
I sama przetwornica w środku:
Kliknij obrazek, aby powiększyć
I opis w PDF innej przetwornicy:
http://www.cyfronika.com.pl/kitynepdf/167-k.pdf
Widać, że w każdej przetwornicy bezpiecznik jest na zasilaniu samego urządzenia.
Przy naszym AKU (naładowanym do pełna - czyli nowy) prądu starczy na zaledwie godzinę, ale masa auta może już robić za farelkę
Przy uruchomionym silniku i innych urządzeniach pokładowych zabezpieczonych bezpiecznikiem 120A daje w sumie 220 A. To już się robi sporo, a kabel masowy AKU nie jest raczej przystosowany na pobór takiego prądu.
Kiedyś ktoś mi podawał uniwersalny sposób doboru przewodu do instalacji, tylko nie pamiętam, czy był to 1, czy 0,1 mm2 na każdy amper prądu
Tutaj znalazłem przeróbkę zabezpieczenia przetwornicy od zbyt niskiego napięcie na AKU:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1106604.html
I sama przetwornica w środku:
Kliknij obrazek, aby powiększyć
I opis w PDF innej przetwornicy:
http://www.cyfronika.com.pl/kitynepdf/167-k.pdf
Widać, że w każdej przetwornicy bezpiecznik jest na zasilaniu samego urządzenia.
- cyber_human
- ASSISTANCE
- Posty: 3364
- Wiek: 48
- Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 09:16
- Skąd jesteś: POZnan* West Side
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2004
- Kolor: Silver/Pewter Gray
- Przebieg (km.): 298000
- Inny Samochód: motocykl BMW R1150GS
- Twoje poprzednie Sorento: nie sprzedam... robimy
- Been thanked: 5 times
- Kontaktowanie:
Re: Gniazdko 220V
Każda dobra przetwornica ma zabezpieczenie przed zbyt niskim napięciem akumulatora.
W mojej jest to 10,5 V. Moim zdaniem, przy takim napięciu prąd rozruchowy będzie za mały i Sorento nie odpali. Wiosną mogę zrobić próbę - rozładować przetwornicą aku i spróbować odpalić, ale teraz tego nie zrobię - choć teraz potrzeba więcej prądu do odpalenia zimnego silnika z gęstym olejem.
Druga kwestia: zwróćcie uwagę, że przetwornice mają zamontowane gniazdo 230 V w taki sposób, że przykręcając ją do powierzchni płaskiej, np. do boku bagażnika, nie da się wpiąć wtyczki kątowej (a takie często są w przedłużaczach wielogniazdowych). Ja miałem taki problem i musiałem obrócić gniazdo w przetwornicy o 180*. Na szczęście nie trzeba do tej operacji rozbierać przetwornicy, ale na nieszczęście przewody są bardzo krótkie i ledwo mi się udało.
Ostatnia kwestia to sprawność urządzenia elektrycznego. A każde jakąś ma. Mechaniczne zresztą też.
Dobre zasilacze przemysłowe mają sprawność 0,91, czyli 9% energii tracą w postaci ciepła. Albo inaczej, 91% energii źródła oddają na wyjściu. Nasze przetwornice to niestety, w większości przypadków, niedrogie chińskie urządzenia. Ich sprawność jest na pewno gorsza. W karcie katalogowej znajdziecie sprawność konkretnego modelu. Załóżmy, że nasza rozważana przetwornica ma sprawność 0,85.
Zatem wyliczone z prawa Ohma wartości należy skorygować. Oznacza to, że prądy wejściowe będą jeszcze większe - dokładnie o 15%!!!
Czyli mamy nie 100A a 115A! dla 1200W i 57,5A dla 600W.
Jeśli zastosujemy przewody o zbyt małym przekroju, nie uzyskamy tak dużej mocy na wyjściu. Należy o tym również pamiętać. Poza tym, poprawcie mnie, ale wydaje mi się, że pełną moc przetwornica uzyskuje w skończonym, określonym czasie. Moja np. na ok. 6 minut. Po tym okresie jej wydajność spada do niższej mocy - takie dane również są w karcie katalogowej urządzenia.
W mojej jest to 10,5 V. Moim zdaniem, przy takim napięciu prąd rozruchowy będzie za mały i Sorento nie odpali. Wiosną mogę zrobić próbę - rozładować przetwornicą aku i spróbować odpalić, ale teraz tego nie zrobię - choć teraz potrzeba więcej prądu do odpalenia zimnego silnika z gęstym olejem.
Druga kwestia: zwróćcie uwagę, że przetwornice mają zamontowane gniazdo 230 V w taki sposób, że przykręcając ją do powierzchni płaskiej, np. do boku bagażnika, nie da się wpiąć wtyczki kątowej (a takie często są w przedłużaczach wielogniazdowych). Ja miałem taki problem i musiałem obrócić gniazdo w przetwornicy o 180*. Na szczęście nie trzeba do tej operacji rozbierać przetwornicy, ale na nieszczęście przewody są bardzo krótkie i ledwo mi się udało.
Ostatnia kwestia to sprawność urządzenia elektrycznego. A każde jakąś ma. Mechaniczne zresztą też.
Dobre zasilacze przemysłowe mają sprawność 0,91, czyli 9% energii tracą w postaci ciepła. Albo inaczej, 91% energii źródła oddają na wyjściu. Nasze przetwornice to niestety, w większości przypadków, niedrogie chińskie urządzenia. Ich sprawność jest na pewno gorsza. W karcie katalogowej znajdziecie sprawność konkretnego modelu. Załóżmy, że nasza rozważana przetwornica ma sprawność 0,85.
Zatem wyliczone z prawa Ohma wartości należy skorygować. Oznacza to, że prądy wejściowe będą jeszcze większe - dokładnie o 15%!!!
Czyli mamy nie 100A a 115A! dla 1200W i 57,5A dla 600W.
Jeśli zastosujemy przewody o zbyt małym przekroju, nie uzyskamy tak dużej mocy na wyjściu. Należy o tym również pamiętać. Poza tym, poprawcie mnie, ale wydaje mi się, że pełną moc przetwornica uzyskuje w skończonym, określonym czasie. Moja np. na ok. 6 minut. Po tym okresie jej wydajność spada do niższej mocy - takie dane również są w karcie katalogowej urządzenia.
SuperLock - pierwszy w Polsce
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm
Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm
Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.
- Admin
- Główny
- Posty: 8992
- Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
- Skąd jesteś: Warszawa
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: Niebieski
- Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 48 times
- Kontaktowanie:
Re: Gniazdko 220V
Bezpieczniki w moich przetwornicach to 2 x 40A
Mam w ofercie wszystkie artykuły firmy VOICEKRAFT
http://www.voicekraft.com.pl/
i 11 rodzajów przetwornic .
http://www.voicekraft.com.pl/szukaj-o_s_0_1.html
Osobiście używałem tej pierwszej 150 W bez żadnych kombinacji .
Podłączyłem do gniazda zapalniczki i 8 godzin działała bez mrugnięcia .
Mam w ofercie wszystkie artykuły firmy VOICEKRAFT
http://www.voicekraft.com.pl/
i 11 rodzajów przetwornic .
http://www.voicekraft.com.pl/szukaj-o_s_0_1.html
Osobiście używałem tej pierwszej 150 W bez żadnych kombinacji .
Podłączyłem do gniazda zapalniczki i 8 godzin działała bez mrugnięcia .
- RobertN
- moje konto
- Posty: 158
- Wiek: 52
- Rejestracja: niedziela, 11 grudnia 2011, 21:19
- Skąd jesteś: Sucha Beskidzka
- Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
- Skrzynia: nie dotyczy
- Napęd: nie dotyczy
- Rok: nie dotyczy
- Inny Samochód: Suzuki GSX1250FA
- Twoje poprzednie Sorento: Było cudowne.
- Kontaktowanie:
Re: Gniazdko 220V
To może skoro faktycznie może byc z taką przetwornicą 600/1200 problem to zastanówmy się jaka jest minimalna wartość mocy, która z jednej strony pozwoli nam podłączyć jakieś urządzenie,a z drugiej strony nie okaże się być zbędnym gadżetem, do którego tak naprawdę nic sie nie da podpiąć - może 300W stałego zasilania wystarczy na laptopa, komórkę, jakiś routerek, czy coś o podobnym poborze prądu.
-
- możesz mi ufać
- Posty: 1227
- Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 12:27
- RobertN
- moje konto
- Posty: 158
- Wiek: 52
- Rejestracja: niedziela, 11 grudnia 2011, 21:19
- Skąd jesteś: Sucha Beskidzka
- Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
- Skrzynia: nie dotyczy
- Napęd: nie dotyczy
- Rok: nie dotyczy
- Inny Samochód: Suzuki GSX1250FA
- Twoje poprzednie Sorento: Było cudowne.
- Kontaktowanie:
Re: Gniazdko 220V
Widzisz jak jadę na długa trase z dziecmi to mam taki fajny routerek do którego możesz też założyć usb z kartą z komórki i masz internet. Wtedy nie muszę blokować telefonu przestawiajac go w stan Routera WIFI. Zona tez skorzysta.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 34 gości