SuperLock - super napęd dla naszych Sorento - OPIS

Pomysły, pytania, spostrzeżenia odnośnie tuningu zawieszenia, silnika, układu napędowego

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
cyber_human
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 3364
Wiek: 48
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 09:16
Skąd jesteś: POZnan* West Side
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Silver/Pewter Gray
Przebieg (km.): 298000
Inny Samochód: motocykl BMW R1150GS
Twoje poprzednie Sorento: nie sprzedam... robimy
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

SuperLock - super napęd dla naszych Sorento - OPIS

#1 Postautor: cyber_human » środa, 18 sierpnia 2010, 09:54

No to nadszedł czas, żeby wprowadzić do Polski najbardziej zaawansowany mod napędów Kia Sorento.
Mod można zastosować tylko w wersji napędów AUTO.
Obejmuje roczniki do 2002-2009.

Jest to już 3 wersja tego moda, więc jego autor włożył sporo pracy i wiedzy.

Jak wszyscy wiedzą, wersja z TOD, czyli automatycznym rozdziałem momentu na przednią i tylną oś, choć bardzo fajna, pozostawia w swoim działaniu trochę niedosytu.
Oczywiście dla normalnego asfaltowca, działanie TOD jest transparentne i bardzo wygodne, w razie potrzeby przełącza się na 4x4 z reduktorem, czyli spina obie osie na sztywno.
W trybie AUTO, nawet na przyczepnym, suchy podłożu, nigdy cała moc nie idzie w 100% nie idzie na tył. Tylko przy ruszaniu ok 2-3% idzie na przód. A im szybciej jedziemy, tym więcej mocy idzie na przód. Przy ok. 120 km/h na przód dostarczane jest ok. 25% mocy.
Na zdjęciach poniżej, pokazany jest wyświetlacz LED w formie bargrafu.
Jeśli TOD (w uproszczeniu komp sterujący napędami) wykryje poślizg kół, dołącza przód w proporcji, która zależy od poślizgu kół, prędkości oraz położenia przyśpiesznika, czyli popularnie pedału gazu.

I niby wszystko fajnie, ale:
1. bardzo wolno - czas reakcji może dojść do 1 s
2. na krótko, bo podaje moment na przednią oś, po czym rozłącza, bada poślizg i jeśli jest potrzeba znów podaje na przód
3. jest tylko AUTO i Low 4x4.

Szczególnie pkt 2 jest mało atrakcyjny dla osób, które śmigają w luźnym, śliskim terenie i oczekiwałyby stałego spięcia obu osi, ale niekoniecznie z reduktorem...

Wadą napędów w Sorento jest brak obecności międzyosiowego mechanizmu różnicowego, co powoduje, że stałe spięcie osi można mieć tylko na luźnych/śliskich nawierzchniach, na przyczepnych można uszkodzić napędy (praktycznie na bank).
Tej trudności nie przeskoczymy, ale istnieje rozwiązanie, które bardzo rozbudowuje możliwości napędowe Sorento.


Ale do rzeczy:
Oto wygląd przełącznika (przykładowego):

Obrazek

Możliwe tryby pracy:

1. 2WD
2. AUTO
3. Lock
4. Low 2WD
5. Low Lock
6. Low Lock ABSoff

Tryb 1 - 2WD: 100% mocy na tylną oś. Przód całkowicie odpięty. Zaleta: Sorento lżej się prowadzi niż w trybie AUTO, gdyż w trybie AUTO 2-3% mocy idzie na przednią oś. Zużycie paliwa jest mniejsze, ale bardzo minimalnie. Natomiast można się pobawić w drift, a samo manewrowanie Czołgiem na parkingach jest lżejsze i przyjemniejsze.

Tryb 2 - AUTO: dobrze nam znany tryb AUTO

Tryb 3 - Lock: stałe spięcie osi 50/50 - tylko na luźne, śliskie nawierzchnie. To samo co mamy fabrycznie w trybie Lock, ale bez reduktora. Zalet nie trzeba opisywać, przydaje się poza asfaltem, na śniegu, lodzie itp....

Tryb 4 - Low 2WD: pełna moc na tylną oś wraz z reduktorem; przydaje się np. gdy na suchej nawierzchni targamy ciężką przyczepę, np. pod górę. Większa moc, mniejsza szybkość, ale bez obawy o uszkodzenie napędów na suchym i przyczepnym

Tryb 5 - Low Lock: tryb fabryczny nam znany, czyli 50/50 z reduktorem

Tryb 6 - Low Lock ABSoff -to co w trybie 5, ale z odłączonym ABSem. Najlepszy tryb w teren, w piaski, tam, gdzie ABS przeszkadza, gdzie wręcz jest niebezpieczny. Każdy off-asfaltowiec go pokocha...


Dodatkowo, dla chętnych, jako opcja, dostępny jest wyświetlacz LED, który w trybie AUTO informuje, ile % mocy przekazywane jest na przednią oś.
Wyświetlacz ten informuje także, jaki rodzaj napędu mamy zapięty.

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć


Montaż:

Montaż nie jest szalenie skomplikowany, jednak wymaga rozebrania kilku plastików w kabinie, a w wersji z ABSoff wymaga wpięcia się w komorze silnika.
Jednakże możliwy do wykonania przez każdego, kto lubi sobie nieco pogrzebać w aucie.
Będzie też troszkę lutowania, ale niewiele.

W tej chwili powstaje instrukcja, którą planuję przetłumaczyć na język polski.
Ponadto przejdę kurs montażu na własnym samochodzie.
Jeśli Siła Wyższa da, może uda mi się mieć ten mod na zlot wrześniowy, ale obiecać nie mogę.

Natomiast na pewno będę to mieć przed zimą 2010, aby przetestować na sobie, podzielić się spostrzeżeniami.

Cena:
260 EUR netto + 22% VAT; w najbardziej rozbudowanej wersji z dwoma wyświetlaczami LED.
Kurs liczony w dniu wystawienia faktury VAT.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 23 sierpnia 2010, 13:40 przez cyber_human, łącznie zmieniany 8 razy.
SuperLock - pierwszy w Polsce
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm

Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.

Awatar użytkownika
cyber_human
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 3364
Wiek: 48
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 09:16
Skąd jesteś: POZnan* West Side
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Silver/Pewter Gray
Przebieg (km.): 298000
Inny Samochód: motocykl BMW R1150GS
Twoje poprzednie Sorento: nie sprzedam... robimy
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: SuperLock - super napęd dla naszych Sorento

#2 Postautor: cyber_human » poniedziałek, 6 września 2010, 00:37

SuperLock zainstalowany!!!

A zatem:
1. montaż trwa dłużej niż godzinka: nie jest ekstremalnie trudny, ale jest sporo rozbierania i wcinania się w kable. Mój pierwszy montaż trwał bardzo długo, ale był przeplatany wieloma rozmowami o różnych szczegółach Sorento - ech, wspaniałe 5 godzin :)
Przy okazji zrobiłem chip tuning, ale o tym później i gdzie indziej.

2. sam SuperLock wykonany jest perfekcyjnie, a w zestawie jest absolutnie wszystko ze sprzętu. Potrzebne narzędzia będę miał ze sobą.

3. Wrażenia z jazdy: nie byłem jeszcze off-asfalt, zatem nie napiszę jak się spisuje w terenie. Mogę opisać asfalt. Otóż dzięki wyświetlaczowi segmentowemu - bargrafowi, na bieżąco widzimy, ile % (z dokładnością do 10%) idzie na przednią oś.
Dla przykładu: gdy Czołg stoi, 0%. Przednia oś jest dołączana dopiero, gdy TOD dostanie impulsy z czujników ABS. Dlatego SuperLock jest tak ważny. Jeśli ugrzęźniemy w czymś i auto ani drgnie, nawet w trybie LOW nie jest dołączona przednia oś!!!
Musi być choć minimalny ruch - ale może się zdarzyć, że tego nie będzie... SuperLock obchodzi tę niedogodność.

Gdy ruszymy, na przednią oś idzie do ok 5% mocy z silnika. Im jedziemy szybciej, tym więcej idzie na przednią oś. Przy 120 km/h na autostradzie, na przednią oś idzie ok. 25% mocy. Na pewno stabilizuje to jazdę. Ale przy doskonałej przyczepności (dziś, suchy asfalt, +10-15 st C.) przy napędzie tylko na tył (2WD lub RWD) stabilność jest doskonała i ja nie czułem różnicy.
I kilkaset km zrobiłem w 2WD.
Czy auto idzie lżej? Nie wiem, bo zrobiłem przy dołożeniu SL chip tuning dodający 35 KM i 70 Nm.
Wrażenia z chip tuningu są takie, że auto dostało świeży oddech mroźnego powietrza. Po prostu lżej jedzie (może być to też zaleta 2WD), lżej przyspiesza, ciszej pracuje silnik (bo nie jest wysilony).
Wczoraj, po deszczu, na suchym asfalcie, w 2WD, ruszając dynamicznie ze skrzyżowania w lewo, poszedłem małym driftem - pierwszy raz Sorento (a myślałem, że tym autem już mi się to nie uda bez śniegu i lodu). Micha mi się śmiała do końca wieczoru!!!

Jutro wstawię zdjęcia saego przełącznika w moim Czołgu. Do tego dwa wyświetlacze na desce, informujące o trybie pracy i ilości podanego napędu.

No i wspaniała, pełna kontrola napędów, jak na opisie na pierwszej stronie, wraz z możliwością odłączenia ABS w trybie Low Lock.
Nadto, sam panel jest podświetlony.

Jestem bardzo zadowolony z tej modyfikacji, zostaje tylko test w terenie....
SuperLock - pierwszy w Polsce
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm

Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.

Awatar użytkownika
cyber_human
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 3364
Wiek: 48
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 09:16
Skąd jesteś: POZnan* West Side
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Silver/Pewter Gray
Przebieg (km.): 298000
Inny Samochód: motocykl BMW R1150GS
Twoje poprzednie Sorento: nie sprzedam... robimy
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: SuperLock - super napęd dla naszych Sorento

#3 Postautor: cyber_human » poniedziałek, 6 września 2010, 08:48

Dokumentacja powstaje. Muszę zrobić tłumaczenie, ale do Zlotu będzie na bank.
Zdjęcia z montażu są, muszę się tylko obrobić - wróciliśmy wczoraj w nocy.

Na suchym i przyczepnym zmiany prowadzenia czołgu nie odczułem. Może trochę lepiej przód wyciąga w trybie AUTO, ale wierzcie mi, 2WD nie robią żadnego problemu. Będę monitorował zmiany zużycia paliwa, ale to może być trudne, bo chip jest razem z SL.

Z tym chipem to nie planowałem, ale dostałem propozycję nie do odrzucenia - po prostu nie mogłem odmówić :)

Po zmianach mamy zupełnie innego Czołga. Z zewnątrz ten sam, a dusza inna :)
A za resztę można kartą zapłacić :)
SuperLock - pierwszy w Polsce
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm

Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.

Awatar użytkownika
cyber_human
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 3364
Wiek: 48
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 09:16
Skąd jesteś: POZnan* West Side
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Silver/Pewter Gray
Przebieg (km.): 298000
Inny Samochód: motocykl BMW R1150GS
Twoje poprzednie Sorento: nie sprzedam... robimy
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: SuperLock - super napęd dla naszych Sorento

#4 Postautor: cyber_human » wtorek, 7 września 2010, 09:48

SuperLock:
dodatkowe info:

Między trybami sekcji wysokiej: 2WD, Auto, Lock przełączeń można dokonywać w czasie jazdy. Należy jedynie pilnować, by przełączać wtedy, gdy prędkość obu osi jest zbliżona (nie na ostrym zakręcie).
Podobnie w sekcji niskiej.
SuperLock - pierwszy w Polsce
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm

Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.

Awatar użytkownika
cyber_human
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 3364
Wiek: 48
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 09:16
Skąd jesteś: POZnan* West Side
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Silver/Pewter Gray
Przebieg (km.): 298000
Inny Samochód: motocykl BMW R1150GS
Twoje poprzednie Sorento: nie sprzedam... robimy
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: SuperLock - super napęd dla naszych Sorento - OPIS

#5 Postautor: cyber_human » poniedziałek, 13 września 2010, 09:26

Na zaostrzenie apetytu: kilka fotek z montażu:

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

i cały zestaw dziewiczy:

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

Nad pokrętłem widać 10 diod LED - informują one w kolorze czerwonym, ile % mocy z zakresu 0-50% idzie na oś przednią.
Napisy są podświetlane na zielono - w takim kolorze, jak cała reszta przycisków.

Najbogatszy zestaw zawiera dodatkowo dwa wyświetlacze LED montowane na desce, informujące o trybie pracy oraz informujące o % mocy przekazywanej na przednią oś.
Zatem można zrezygnować albo z LED nad przyciskiem, albo z tych na konsoli.

W wersji mojej, Beaty i Maski - jest wszystko - topowe wersje (ich cena podana jest na początku - inne są nieco tańsze).
Zapraszam na demonstrację na III Zlot.
SuperLock - pierwszy w Polsce
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm

Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.

Awatar użytkownika
cyber_human
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 3364
Wiek: 48
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 09:16
Skąd jesteś: POZnan* West Side
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Silver/Pewter Gray
Przebieg (km.): 298000
Inny Samochód: motocykl BMW R1150GS
Twoje poprzednie Sorento: nie sprzedam... robimy
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: SuperLock - super napęd dla naszych Sorento - OPIS

#6 Postautor: cyber_human » poniedziałek, 13 września 2010, 09:32

Wrzucam krótki filmik pokazujący jak działa TOD - prezentacja na wyświatlaczu SL (wybaczcie za bardzo amatorską jakość obrazu, ale nie mam jeszcze kamery normalnej - tylko phone :( )



-- 08 gru 2011, 23:27 --

Trochę inny film:

SuperLock - pierwszy w Polsce
Lift 2": H&R, Koni Heavy Truck
Chip:140@175 KM, 320@390 Nm

Ja też nie znam się, nie umiem, nie rozumiem, a w ogóle, to mi się nie chce.
Wypieram się tego, co napisałem, zmieniam zdanie, kręcę i ściemniam.


Wróć do „TUNING MECHANICZNY”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości