SAMOCHODY UNOSZONE POWIETRZEM

Pomysły, pytania, spostrzeżenia odnośnie tuningu zawieszenia, silnika, układu napędowego

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Piotr
coś umiem
coś umiem
Posty: 686
Wiek: 54
Rejestracja: wtorek, 9 marca 2010, 08:26
Skąd jesteś: Grodzisk Mazowiecki
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2009
Kolor: wielokolorowy
Przebieg (km.): 105000
Kontaktowanie:

SAMOCHODY UNOSZONE POWIETRZEM

#1 Postautor: Piotr » środa, 28 lipca 2010, 21:58

Znalazłem taki wątek w internecie i naszła mnie myśl :11 że fajnie byłoby mieć coś takiego w kijance.
Napiszcie czy według was jest to wykonalne?

Pneumatyczny element sprężysty nie zdziwi nikogo, kto próbował kiedyś np. usiąść na piłce. W nowoczesnych luksusowych samochodach ta "piłka", na której opiera się zawieszenie, może być, w zależności od potrzeb, dopompowana lub zmiękczona.

Pneumatyczne resorowanie nie jest żadną nowością - już przez dobre kilkadziesiąt lat konstruktorzy korzystają z jego niezaprzeczalnych zalet. Dzieje się to przede wszystkim w samochodach, w których zawieszenie pracuje przy dużych różnicach obciążeń, a więc w ciężarówkach i autobusach.

Z czysto teoretycznego punktu widzenia, zawieszenia pneumatyczne działają na zasadzie sprężenia i rozprężenia pewnej ilości gazu wypełniającego zamknięty zbiornik, w którym panuje ciśnienie. Urządzenia tego typu mają pewną szczególną, nieliniową charakterystykę, różną od charakterystyki sprężeń wykonanych np. ze stali. Zależy ona od szybkości ruchu elementu sprężającego/rozprężającego gaz oraz od skuteczności chłodzenia. Dlatego też nowoczesne zawieszenia pneumatyczne muszą być konstruowane z uwzględnieniem skomplikowanych zależności fizycznych i termodynamicznych, jakie zachodzą wewnątrz gazowych elementów sprężystych. Zalety takich rozwiązań są jednak niezaprzeczalne:
- sprężyny gazowe mogą automatycznie adaptować stopień tłumienia drgań (a więc komfort jazdy) do obciążeń osi;
- możliwe jest zmniejszenie zmian zachowania samochodu, w zależności od obciążenia;
- możliwe jest, w prosty sposób, wprowadzenie automatycznej regulacji wysokości zawieszenia, niezależnie od obciążenia;
- możliwe jest dostosowywanie wysokości zawieszenia do potrzeb kierowcy (lub wcześniej skonfigurowanego programu, uwzględniającego warunki jazdy), i to płynnie, w czasie jazdy;
- możliwe jest wprowadzenie funkcji specjalnych, jak np. ekstremalne podniesienie samochodu na złej nawierzchni.

Istnieją różne systemy pneumatycznych lub hydrauliczno-pneumatycznych zawieszeń. Wprowadzenie cieczy hydraulicznej jako czynnika łączącego funkcjonalnie poszczególne gazowe elementy sprężyste w zasadzie nie zmienia istoty działania urządzenia. Pierwszym powszechnie znanym układem hydro-pneumatycznym, zastosowanym w samochodzie osobowym, było zawieszenie Citroena DS z roku 1955. Element sprężysty ma tam kształt półkolistej czaszy, zamkniętej elastyczną membraną i wypełnionej azotem pod dużym ciśnieniem. Czasza zaopatrzona jest w cylinder, połączony z instalacją hydrauliczną. Tłok w tym cylindrze związany jest z dźwignią zawieszenia samochodu. Zawory jednokierunkowe w układzie hydraulicznym zapewniają odpowiednie opory przepływającej cieczy, a więc tłumienie drgań zawieszenia. Elementy sprężyste połączone są hydraulicznie z podobnie zbudowanym akumulatorem ciśnienia, do którego olej tłoczy pompa wysokociśnieniowa. Zależnie od stopnia uniesienia zawieszenia, odpowiedni zawór połączony ze stabilizatorem powoduje dopompowanie lub upuszczenie oleju, a więc uniesienie lub opuszczenie zawieszenia. Proces przebiega automatycznie, więc następuje zjawisko samopoziomowania. Kierowca może także, z wnętrza auta, wybrać odpowiednią wysokość zawieszenia.

Rozwiązanie to, z licznymi modyfikacjami, stosowane jest przez Citroena do dzisiaj. Zawieszenia czysto pneumatyczne spotykane są także od dawna w luksusowych samochodach amerykańskich. W niektórych autach europejskich (np. Mini i pokrewne) przejściowo stosowano w podwoziu nieregulowane pneumatyczne elementy sprężyste.

Obecnie odnotowujemy ekspansję zawieszeń pneumatycznych w europejskich w samochodach najwyższej klasy, luksusowych i terenowych. Odbywa się to w powiązaniu z pełną paletą elektronicznego sterowania, gdzie łączy się funkcje zawieszenia z działaniem zaawansowanych systemów ESP.

Skomplikowane zawieszenie pneumatyczne zastosowano swego czasu w półterenowym Audi Allroad. A6 przystosowujące się do jazdy szosowej lub terenowej wymagało właśnie takiego rozwiązania, umożliwiającego szybką zmianę prześwitu auta. Obecnie praktycznie każdy nowy luksusowy samochód korzysta z takiego systemu. Przykładami niech będą VW Phaeton, Audi A8 czy terenowe Porsche Cayenne/VW Touareg. W każdym z nich układ pneumatyczny pozwala na wręcz automatyczne dostosowanie wysokości i charakterystyki zawieszenia do drogi, po której się poruszamy, i do stylu jazdy. Oczywistym jest - im szybciej jedziemy, tym bardziej auto się obniża, ale kierowca również może ingerować w ten proces. Dostępne są też różne poziomy tłumienia amortyzatorów. Podobne rozwiązania stosują także Mercedes i BMW, nie mówiąc o R-R czy Bentleyu.

Interesujące, że np. Mercedes prócz wspomnianego systemu (Airmatic), proponuje konkurencyjny system ABC (Active Body Control), który opiera się na resorowaniu przy użyciu sprężyn stalowych, zaś układ hydrauliczny służy tu do aktywnego korygowania przechyłów (bocznych i podłużnych) samochodu.

Źródło: Jerzy Dyszy "Samochody unoszone powietrzem", MOTOR nr 33 (2618), 12 sierpnia 2003, str. 40-41
apetyt rośnie w miarę wędzenia

spider2you
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 1640
Wiek: 51
Rejestracja: czwartek, 4 marca 2010, 22:00
Skąd jesteś: Krasne k/ Rzeszowa
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 146800
Inny Samochód: Land Rover Discovery
Kontaktowanie:

Re: SAMOCHODY UNOSZONE POWIETRZEM

#2 Postautor: spider2you » środa, 28 lipca 2010, 22:07

Artykuł trochę starawy :04 :04 :04

Kiedyś w jakiejś gazecie o tuningu znalazłem auto zwane Skoda Octavia i zawieszenie zwane AIR RIDE, czy jak auto stało w bezruchu, to klęczało na ziemi dotykając zderzakami podłoża jak bolid F1, a jak chciałeś jechać, to guziczek, auto do góry i jazda.
Auto było zrobione w Czechach.
Zawieszenie tylne pneumatyczne na Forester, Discovery II i Touareg chyba, więc to nie nowość, ale ceny chyba za całe auto AIR RIDE będą spore i pytanie czy da się to zaszczepić do naszego auta.
Twardziele nie jedzą miodu, twardziele WYSYSAJĄ pszczoły

kwintolp21
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 1712
Rejestracja: niedziela, 21 marca 2010, 12:04
Skąd jesteś: Europa
Rok: nie dotyczy
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: SAMOCHODY UNOSZONE POWIETRZEM

#3 Postautor: kwintolp21 » środa, 28 lipca 2010, 22:21

Można przełożyć np. od tego :31
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

Na Twoim zlocie był trzeba było się zapytać jak to hula

MixhaL
coś umiem
coś umiem
Posty: 736
Wiek: 43
Rejestracja: piątek, 5 marca 2010, 15:41
Skąd jesteś: Lubelskie
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: RWD
Rok: 2003
Kolor: Czarny/Szampański
Przebieg (km.): 152000
Kontaktowanie:

Re: SAMOCHODY UNOSZONE POWIETRZEM

#4 Postautor: MixhaL » środa, 28 lipca 2010, 23:29

Pewnie że się da, do każdego się da, nie ma najmniejszego problemu, jest nawet w polsce firma zajmująca się takimi zawieszeniami. Jakby jnie sorento to w poprzednim aucie na 100% bym montował a może już nawet jezdził na takim zawiasie.
A tutaj kilka filmików:

Z tahoe naprawdę robi wrażenie.
Kia SORENTO EX plus pakiet TOW i LUXURY
Wersja USA
Fuel Economy- 14.5l LPG

spider2you
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 1640
Wiek: 51
Rejestracja: czwartek, 4 marca 2010, 22:00
Skąd jesteś: Krasne k/ Rzeszowa
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 146800
Inny Samochód: Land Rover Discovery
Kontaktowanie:

Re: SAMOCHODY UNOSZONE POWIETRZEM

#5 Postautor: spider2you » środa, 28 lipca 2010, 23:36

No OK - to już widziałem, ale powiedz MixhaL ile to dziwo kosztuje??? I jak wygłada jazda z max podniesionym go góry zawieszeniem??? Czy się da i jak długo???
Twardziele nie jedzą miodu, twardziele WYSYSAJĄ pszczoły

MixhaL
coś umiem
coś umiem
Posty: 736
Wiek: 43
Rejestracja: piątek, 5 marca 2010, 15:41
Skąd jesteś: Lubelskie
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: RWD
Rok: 2003
Kolor: Czarny/Szampański
Przebieg (km.): 152000
Kontaktowanie:

Re: SAMOCHODY UNOSZONE POWIETRZEM

#6 Postautor: MixhaL » środa, 28 lipca 2010, 23:50

Dwa cz trzy lata temu w polsce do osobówki kompletna instalacja z montażem i gwarancją kosztowała 7tys. W sumie sprawa montażu jest raczej prosta(kupując gotowy kit) i można się pokusić o montaż samemu no chyba że ktoś nawet nie wie jak amortyzator wyjąc to już inna gadka. Możesz sobie jezdzić ile chcesz i jak długo chcesz w każdej pozycji zawieszenia warunek - musi Ci tylko wystarczyć opon :04
Kia SORENTO EX plus pakiet TOW i LUXURY
Wersja USA
Fuel Economy- 14.5l LPG

tyberian1
jestem
jestem
Posty: 1
Rejestracja: środa, 11 sierpnia 2010, 15:29
Skąd jesteś: Radom
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2005
Kolor: Bordo
Kontaktowanie:

Re: SAMOCHODY UNOSZONE POWIETRZEM

#7 Postautor: tyberian1 » piątek, 13 sierpnia 2010, 11:13


Awatar użytkownika
Piotr
coś umiem
coś umiem
Posty: 686
Wiek: 54
Rejestracja: wtorek, 9 marca 2010, 08:26
Skąd jesteś: Grodzisk Mazowiecki
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2009
Kolor: wielokolorowy
Przebieg (km.): 105000
Kontaktowanie:

Re: SAMOCHODY UNOSZONE POWIETRZEM

#8 Postautor: Piotr » piątek, 13 sierpnia 2010, 11:56


Oglądałem to wcześniej. W opisie jest że służy to do usztywnienia zawieszenia i poprawy stabilności przy dużym obciążeniu. Nigdzie nie znalazłem filmu który by pokazywał że po napompowaniu następuje podniesienie samochodu a czegoś takiego właśnie szukam.

jak na razie znalazłem dwie firmy
http://algrundo.com/
http://air-ride.pl/

Niestety nie miałem powołania aby się z nimi kontaktować.
apetyt rośnie w miarę wędzenia

Awatar użytkownika
Murzyn1313
expert
Posty: 5427
Wiek: 42
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 01:33
Skąd jesteś: Afryka :)
Silnik: 3.8 i V6 (260KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: nie dotyczy
Rok: nie dotyczy
Przebieg (km.): 120000
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Kontaktowanie:

Re: SAMOCHODY UNOSZONE POWIETRZEM

#9 Postautor: Murzyn1313 » piątek, 13 sierpnia 2010, 16:13

ja bym sie skupił na czymś takim kliknij.
tutaj akurat jest od lincolna-ale na pewno można dobrać od czegoś innego. do tego pompę od omegi combi i mamy ładnie unoszący się pojaździk.
link do aukcji http://cgi.ebay.co.uk/LINCOLN-TOWN-CAR-INC-LIMOUSINES-REAR-AIR-SHOX-KIT-81-02-/110569246712?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM#ht_500wt_947

a tutaj od Q7- kliknij

-- Pt, 13 sie 2010, 16:29 --

a zobaczcie tutaj !!!! tylko cena :28 :28 :28 :28 :28
klikaj
Obrazek

maska

Re: SAMOCHODY UNOSZONE POWIETRZEM

#10 Postautor: maska » piątek, 13 sierpnia 2010, 20:54

Zanim zaczniemy takie modyfikacje, to zadajmy sobie pytanie po co? Drugie to czy podniesione wytrzyma obciążenia? jakoś to do mnie nie przemawia :( Jeśli dla bajeru, by powyginać mochoda przy postoju, lub by obniżyć na autostradzie :( To chyba wolałbym samochód już fabrycznie obniżony :) Sorento to nie ścigacz :) to łykacz przestrzeni bez dróg :) Ale nie sądzę by zawieszenie pneumatyczne pozwalalo na pokonywanie przeszkód, czy brodzenie w głębszej wodzie :(

Awatar użytkownika
Piotr
coś umiem
coś umiem
Posty: 686
Wiek: 54
Rejestracja: wtorek, 9 marca 2010, 08:26
Skąd jesteś: Grodzisk Mazowiecki
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2009
Kolor: wielokolorowy
Przebieg (km.): 105000
Kontaktowanie:

Re: SAMOCHODY UNOSZONE POWIETRZEM

#11 Postautor: Piotr » piątek, 13 sierpnia 2010, 21:18

maska pisze:Sorento to nie ścigacz :) to łykacz przestrzeni bez dróg :)

Zgadzam się w całej rozciągłości .

Niestety wszystkie przeróbki które widziałem polegają na obniżeniu a nie podwyższeniu auta.
Chciałbym aby efekt docelowy był taki jak założenie nowych sprężyn w Twoim samochodzie tyle że z możliwością "powrotu do normalności".

:29

coś jest niemożliwe tylko do czasu kiedy osoba która nie wie że to jest niemożliwe to zrobi
apetyt rośnie w miarę wędzenia

maska

Re: SAMOCHODY UNOSZONE POWIETRZEM

#12 Postautor: maska » sobota, 14 sierpnia 2010, 08:52

Fajne by to było Piotrze :) ale jak dlamnie mógłbyś tylko podnieść stojąc w miejscu :(
Po podniesieniu samochoda, na amorki działaja trochę innaczej rozłożone siły :( dlatego nie podnosi sie na standardowych amorach wyżej :( jak chcesz wyżej, to konstrukcja amorka się zmienia, zmieniają się też materiały z jakich jest wykonany, po to by przeniósł występujące obciążenia.

krisg
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 28
Rejestracja: środa, 29 maja 2013, 01:56
Skąd jesteś: Poznań
Rok: 2007
Kontaktowanie:

Re: SAMOCHODY UNOSZONE POWIETRZEM

#13 Postautor: krisg » wtorek, 4 czerwca 2013, 10:36

Odświeżam temat. Będę Sorento ciągną 2 tonową przyczepę. Karawaniarze w stanach stosują takie powietrzne rozwiązania dla poprawy warunków jazdy. Czy ktoś z forumowiczów używa takiego rozwiązania?

Awatar użytkownika
Murzyn1313
expert
Posty: 5427
Wiek: 42
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 01:33
Skąd jesteś: Afryka :)
Silnik: 3.8 i V6 (260KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: nie dotyczy
Rok: nie dotyczy
Przebieg (km.): 120000
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Kontaktowanie:

Re: SAMOCHODY UNOSZONE POWIETRZEM

#14 Postautor: Murzyn1313 » wtorek, 4 czerwca 2013, 10:49

Tak.ja mam amortyzatory z poduszka,I kompresor.
Obrazek

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: SAMOCHODY UNOSZONE POWIETRZEM

#15 Postautor: vokal » wtorek, 4 czerwca 2013, 12:22

Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."


Wróć do „TUNING MECHANICZNY”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości