Strona 1 z 1
Środek (oś) ciężkości Sorento I
: niedziela, 15 stycznia 2017, 10:02
autor: Voytek
Witam, Udało mi się kupić i zamontować używany podnośnik dwukolumnowy w garażu. Zanim jednak obciążę go Sorcią chciałbym zapytać,czy ktoś z forumowiczów wie gdzie leży poprzeczna oś równowagi auta. Rama pod kolumny jest solidna i kondycja podnośnika bdb , ale i tak nie chcę przeciążyć konstrukcji i narazić się na ewentualne kuku:)
Re: Środek (oś) ciężkości Sorento I
: niedziela, 15 stycznia 2017, 12:49
autor: Marek
Na ramie powinny być zaznaczone punkty podparcia .
Re: Środek (oś) ciężkości Sorento I
: niedziela, 15 stycznia 2017, 12:57
autor: Voytek
Tylko czy w połowie pomiędzy punktami podparcia znajduje się oś równowagi? Ramiona podnośnika są wsuwane i pomimo umieszczeniu na punktach podparcia może być nierównowaga względem kolumn. Zależy mi na tym, żeby podnosić auto kiedy kolumny znajdują się mniej więcej w osi równowagi auta (przesunięcie możliwe dzięki wysuwanym ramionom).
Re: Środek (oś) ciężkości Sorento I
: niedziela, 15 stycznia 2017, 13:12
autor: Marek
Po to masz zaznaczone punkty , a poza tym można to sprawdzić delikatnie unosząc auto .
Re: Środek (oś) ciężkości Sorento I
: niedziela, 15 stycznia 2017, 13:30
autor: Konto usunięte
Raczej nie uzyskasz odpowiedzi na swoje pytanie, raczej chyba nikt nie zastanawiał się nad tym gdzie znajduje się oś ciężkości Sorento. Jeśli podstawisz łapy podnośnika w punktach zaznaczonych na ramie to nie zrobisz żadnego kuku, jak to nazywasz
Konstruktorzy postarali się i te miejsca zaprojektowali, Tobie pozostaje mieć nadzieję, że przykładali się do swojej pracy
Musisz po prostu opanować podnośnik i wyczuć gdzie postawiać łapy. Przy pierwszym podnoszeniu obserwuj jak auto się zachowuje, jeśli coś będzie nie tak, to po prostu opuścisz i przesuniesz łapy. Używam dwóch podnośników, różnej konstrukcji i na obydwu Kijanka ustawia się tak samo.(żadnych problemów z podnoszeniem)
Re: Środek (oś) ciężkości Sorento I
: niedziela, 15 stycznia 2017, 13:37
autor: Voytek
Pomogłyby dane o rozkładzie masy na oś przednią i tylną . Wtedy 2,7m (rozstaw osi) pomnożone przez stosunek mas i jest oś równowagi (teoretyczna)
tak teraz mi się żaróweczka w głowie zapaliła:) tyle , że nie widzę nigdzie w parametrach tych danych.
Re: Środek (oś) ciężkości Sorento I
: niedziela, 15 stycznia 2017, 13:52
autor: Konto usunięte
Oj
dla mnie to już wyższa matematyka
, ze szkoły to pamiętam tylko objętości, procenty i promile
Re: Środek (oś) ciężkości Sorento I
: niedziela, 15 stycznia 2017, 13:55
autor: Voytek
Hehe, promile mi właśnie odparowały stąd żaróweczka się zapaliła:)
Re: Środek (oś) ciężkości Sorento I
: niedziela, 15 stycznia 2017, 15:17
autor: vokal
Kiedyś widziałem w dokumentacji, że ciężar rozłożony jest przód/tył 60/40, ale to chyba mało znaczące, bo jak jadę do mechanika, to nikt nie zastanawia się jak rozłożyć łapy podnośnika.
Wjeżdża się autem tak, aby środkowy słupek pokrywał się z kolumnami podnośnika i podkłada łapy.
Re: Środek (oś) ciężkości Sorento I
: niedziela, 15 stycznia 2017, 15:33
autor: Voytek
Dziękuję za info. Skorzystam z 60/40. Wiadomo , u mechanika podnośniki zazwyczaj są montowane jako nowe i przez serwis dealera. Ja kupiłem bardzo solidne Zippo, ale jednak używane, ramę zrobiłem na wzór oryginalnej + zapas (grubsze ścianki profili). Dotychczas podnosiłem auta lekkie: garbus, karmann ghia, buggy, a Sorcia jest ponad 2x cięższa, stąd wolę nie narażać konstrukcji i równo rozłożyć ciężar.