WENTYLATOR KLIMATYZACJI
Moderator: Moderator
-
- Jestem
- Posty: 31
- Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2017, 11:29
- Skąd jesteś: Kraków
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Rok: 2003
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 4 times
- Kontaktowanie:
Re: WENTYLATOR KLIMATYZACJI
Witam ponownie,
Wczoraj wieczorkiem udało się pogrzebać troszkę przy Sorci i tak:
- wentylator jest niesprawny - wykręciłem, bezpiecznik był spalony ale wentylator kręci się z wielkim trudem (pewno łożysko albo i cały silnik się zatarł), napięcie na wtyczce jest więc dziś jak będę miał wentylator od carnivala to podmienię i zobaczymy co się stanie.
- układ wydaje się być szczelny - czynnik na pewno jest, a sprawdziłem to odkręcając nakrętkę z literką "H" i przyciskając zaworek - prysnęło zielonym czymś
- co do wymiany chłodnicy to chyba się jej należy:
wentylator wiał w nią chyba bardzo gęstym powietrzem
- najciekawsze spostrzeżenia oczywiście dotyczą kolejnej rzeczy, której wcześniej nawet nie brałem pod uwagę: sprężarki
Po obserwacji zauważyłem:
- zatarta nie jest - środek koła bez problemu się kręci nie stawiając większych oporów
- na włączonym silniku i klimie (przycisk AC) - środek koła się nie kręci wcale
- na włączonym silniku i wyłączonej klimie (przycisk AC) - środek koła czasem się kręci... i stąd się bierze to dziwne stukanie, o którym wspominałem wcześniej, wygląda to tak jakby coś łapało czasem o to wewnętrzne koło i ciernie je łączyło. Jak pogrzebałem bardziej to wyciągnąłem kawałeczek jakiegoś plastiku...
Jak poszperałem w necie to na oko wydaje mi się że to cześć oznaczona numerkiem 7:
z tym że wydaje mi się, że u mnie nic nie wystaje... co by wskazywało na to że część przykręcona do części 7 trzema śrubami się rozleciała... - tu pytanie czy ma to jakieś znaczenie do działania mojej klimy?
- odpiąłem kabelek od cewki (wtyczka z jednym kablem) - (rozumiem, że to +12 a masa jest z obudowy) już chciałem zmierzyć czy tam jest prąd a tu... bateria w mierniku padła i nie pokazywało cyferek już... na tym zakończyłem moja wczorajszą przygodę.
Jeden z kolegów pisał, żeby dać + na sprężarkę, żeby sprawdzić czy działa czy da się to zrobić podpinając do jakiegoś bezpiecznika, lub w inne miejsce, bo pchanie rąk z kabelkiem w okolice pracującego paska troszkę mnie przeraża :D
Jakbyście mieli jeszcze jakieś pomysły co można zrobić, sprawdzić, naprawić to piszcie
Wczoraj wieczorkiem udało się pogrzebać troszkę przy Sorci i tak:
- wentylator jest niesprawny - wykręciłem, bezpiecznik był spalony ale wentylator kręci się z wielkim trudem (pewno łożysko albo i cały silnik się zatarł), napięcie na wtyczce jest więc dziś jak będę miał wentylator od carnivala to podmienię i zobaczymy co się stanie.
- układ wydaje się być szczelny - czynnik na pewno jest, a sprawdziłem to odkręcając nakrętkę z literką "H" i przyciskając zaworek - prysnęło zielonym czymś
- co do wymiany chłodnicy to chyba się jej należy:
wentylator wiał w nią chyba bardzo gęstym powietrzem
- najciekawsze spostrzeżenia oczywiście dotyczą kolejnej rzeczy, której wcześniej nawet nie brałem pod uwagę: sprężarki
Po obserwacji zauważyłem:
- zatarta nie jest - środek koła bez problemu się kręci nie stawiając większych oporów
- na włączonym silniku i klimie (przycisk AC) - środek koła się nie kręci wcale
- na włączonym silniku i wyłączonej klimie (przycisk AC) - środek koła czasem się kręci... i stąd się bierze to dziwne stukanie, o którym wspominałem wcześniej, wygląda to tak jakby coś łapało czasem o to wewnętrzne koło i ciernie je łączyło. Jak pogrzebałem bardziej to wyciągnąłem kawałeczek jakiegoś plastiku...
Jak poszperałem w necie to na oko wydaje mi się że to cześć oznaczona numerkiem 7:
z tym że wydaje mi się, że u mnie nic nie wystaje... co by wskazywało na to że część przykręcona do części 7 trzema śrubami się rozleciała... - tu pytanie czy ma to jakieś znaczenie do działania mojej klimy?
- odpiąłem kabelek od cewki (wtyczka z jednym kablem) - (rozumiem, że to +12 a masa jest z obudowy) już chciałem zmierzyć czy tam jest prąd a tu... bateria w mierniku padła i nie pokazywało cyferek już... na tym zakończyłem moja wczorajszą przygodę.
Jeden z kolegów pisał, żeby dać + na sprężarkę, żeby sprawdzić czy działa czy da się to zrobić podpinając do jakiegoś bezpiecznika, lub w inne miejsce, bo pchanie rąk z kabelkiem w okolice pracującego paska troszkę mnie przeraża :D
Jakbyście mieli jeszcze jakieś pomysły co można zrobić, sprawdzić, naprawić to piszcie
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: WENTYLATOR KLIMATYZACJI
1. To że syczy z zaworu, to nie znaczy, że czynnika jest na tyle dużo, żeby zbudować odpowiednie ciśnienie w układzie.
2. Skraplacz często tak wygląda po kilku latach eksploatacji.
3. Sprężarka powinna się załączać tylko przy włączonym A/C, w innym przypadku w ogóle nie powinna się kręcić.
4. Jak nie masz miernika, to sprawdź żarówką w jakich przypadkach opisany przez Ciebie przewód podaje zasilanie do cewki sprężarki. Przewód powinien być podpięty do cewki. Powinno co jakiś czas pojawiać się i znikać napięcie.
2. Skraplacz często tak wygląda po kilku latach eksploatacji.
3. Sprężarka powinna się załączać tylko przy włączonym A/C, w innym przypadku w ogóle nie powinna się kręcić.
4. Jak nie masz miernika, to sprawdź żarówką w jakich przypadkach opisany przez Ciebie przewód podaje zasilanie do cewki sprężarki. Przewód powinien być podpięty do cewki. Powinno co jakiś czas pojawiać się i znikać napięcie.
- alien125
- Jestem
- Posty: 1010
- Wiek: 36
- Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
- Skąd jesteś: 53.497,18.411
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Przebieg (km.): 195000
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 56 times
- Kontaktowanie:
Re: WENTYLATOR KLIMATYZACJI
@vokal, mi też co jakiś czas załącza się sprężarka mimo wyłączonej klimy. Jak włączę A/C to pracuje dłużej i częściej. Nie pracuje jedynie jak dam nawiew na 0 lub na same nogi. Jestem ciekaw rozwiązania tego problemu.
Dziwny jesteś mówili. W sumie mieli rację.
- Marek
- ASSISTANCE
- Posty: 11390
- Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
- Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 268000
- Has thanked: 256 times
- Been thanked: 352 times
- Kontaktowanie:
Re: WENTYLATOR KLIMATYZACJI
Proszymek33 , ciśnienie czynnika w układzie powinno być miedzy 3 a 6 bar . Sprawdzając na oko ( syczy zielony płyn ) to żaden sprawdzian . Tak jak pisał vokal może być za małe ciśnienie . Element numer 7 , czyli tarcza sprzęgiełka , jest przykręcony jedną centralną śrubką , oraz wyregulowana jest jego odległość podkładką numer 6 od koła pasowego . Może jest źle dobrana podkładka ( 6) lub uszkodzone łożysko w kole pasowym (4) , wtedy tarcza obciera o koło .
-
- Jestem
- Posty: 31
- Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2017, 11:29
- Skąd jesteś: Kraków
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Rok: 2003
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 4 times
- Kontaktowanie:
Re: WENTYLATOR KLIMATYZACJI
Pora na kolejną porcję opowieści.
W sobotę udało mi się:
- wymienić skraplacz klimatyzacji (nie bez problemów ale udało się)
- wymienić zatarty wentylator - do mojej starej obudowy wsadziłem silnik i śmigło z carnivala (było ładniejsze ) i tu kilka komentarzy, a mianowicie:
- silniczek jest ten sam nawet długość kabelka jest identyczna
- śmigło też dokładnie to samo
- sama obudowa lekko się różni ale spokojnie by pasowała (ten sam rozstaw otworów, a wymieniłem tylko dlatego, że wentylator od carnivala miał obudowę połamaną) choć koniec końców delikatnie nie pasowała na chłodnicę klimy (wymiary starej chłodnicy i nowej były takie same) - obudowa była za długa jakieś 5 mm i nie dało się skręcić ale dołożenie większej podkładki i nakrętki pomogło - teraz dwie śruby nie przechodzą przez otworki do tego przeznaczone w chłodnicy tylko obok i są skręcone tak aby było dobrze
- wtyczka jest inna - trochę mi zajęło rozmontowanie i przełożenie wtyczki i pinów
Ale koniec końców wentylator chodzi jak burza ;) - i to wszystko za 40 zł
Dalszą zagadką jest sprężarka i tu będę miał do kolegów trochę pytań.
Ogólnie wydaje się, że wszystko działa - napięcie jest, elektromagnes się załącza itd.
Będąc na złomie po wentylator zakupiłem także sprężarkę od tegoż carnivala (za 30 zł :D - niby sprawną choć ponoć nieszczelną ale nie w tym rzecz) i na pierwszy rzut oka wygląda dokładnie tak samo jak ta w Sorento (ma inną wtyczkę jedynie). Jednak ta sprężarka jest inna i nie pasuje do Sorento.
Pisałem wcześniej o plastikowej części (tarcza sprzęgiełka), która u mnie się rozleciała - czy jest to istotna część do działania sprężarki?
Poniżej zdjęcia tejże od carnivala:
Myślałem, żeby sobie to wymienić ale za chiny ludowe nie mogłem tego odkręcić (tej środkowej śruby) więc nawet się nie brałem za odkręcanie tego w sorento - miejsca tam strasznie mało i trzeba by demontować kawałek dolotu powietrza do silnika.
U mnie ten plastik się rozleciał i części wadziły o koło pasowe - co się dało to powyciągałem i teraz (na tyle ile sprawdziłem odpalając na chwilę kie) zjawisko występuje rzadko.
Dodam jeszcze, że łożysko jest chyba ok - koło pracuje ładnie, nie widać bicia, nie słychać też żadnych szumów (choć przy pracującym silniku możliwe, że by i tak nie było nic słychać)
Jak myślicie powinienem to wymienić? A jeśli tak to jak to odkręcić?
W sobotę udało mi się:
- wymienić skraplacz klimatyzacji (nie bez problemów ale udało się)
- wymienić zatarty wentylator - do mojej starej obudowy wsadziłem silnik i śmigło z carnivala (było ładniejsze ) i tu kilka komentarzy, a mianowicie:
- silniczek jest ten sam nawet długość kabelka jest identyczna
- śmigło też dokładnie to samo
- sama obudowa lekko się różni ale spokojnie by pasowała (ten sam rozstaw otworów, a wymieniłem tylko dlatego, że wentylator od carnivala miał obudowę połamaną) choć koniec końców delikatnie nie pasowała na chłodnicę klimy (wymiary starej chłodnicy i nowej były takie same) - obudowa była za długa jakieś 5 mm i nie dało się skręcić ale dołożenie większej podkładki i nakrętki pomogło - teraz dwie śruby nie przechodzą przez otworki do tego przeznaczone w chłodnicy tylko obok i są skręcone tak aby było dobrze
- wtyczka jest inna - trochę mi zajęło rozmontowanie i przełożenie wtyczki i pinów
Ale koniec końców wentylator chodzi jak burza ;) - i to wszystko za 40 zł
Dalszą zagadką jest sprężarka i tu będę miał do kolegów trochę pytań.
Ogólnie wydaje się, że wszystko działa - napięcie jest, elektromagnes się załącza itd.
Będąc na złomie po wentylator zakupiłem także sprężarkę od tegoż carnivala (za 30 zł :D - niby sprawną choć ponoć nieszczelną ale nie w tym rzecz) i na pierwszy rzut oka wygląda dokładnie tak samo jak ta w Sorento (ma inną wtyczkę jedynie). Jednak ta sprężarka jest inna i nie pasuje do Sorento.
Pisałem wcześniej o plastikowej części (tarcza sprzęgiełka), która u mnie się rozleciała - czy jest to istotna część do działania sprężarki?
Poniżej zdjęcia tejże od carnivala:
Myślałem, żeby sobie to wymienić ale za chiny ludowe nie mogłem tego odkręcić (tej środkowej śruby) więc nawet się nie brałem za odkręcanie tego w sorento - miejsca tam strasznie mało i trzeba by demontować kawałek dolotu powietrza do silnika.
U mnie ten plastik się rozleciał i części wadziły o koło pasowe - co się dało to powyciągałem i teraz (na tyle ile sprawdziłem odpalając na chwilę kie) zjawisko występuje rzadko.
Dodam jeszcze, że łożysko jest chyba ok - koło pracuje ładnie, nie widać bicia, nie słychać też żadnych szumów (choć przy pracującym silniku możliwe, że by i tak nie było nic słychać)
Jak myślicie powinienem to wymienić? A jeśli tak to jak to odkręcić?
- ronin
- możesz mi ufać
- Posty: 1402
- Wiek: 47
- Rejestracja: piątek, 19 grudnia 2014, 19:57
- Skąd jesteś: Lublin
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2004
- Inny Samochód: Służbowe pędzidło
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 47 times
- Kontaktowanie:
Re: WENTYLATOR KLIMATYZACJI
Jeśli się rozleciało to warto by wymienić pod warunkiem że tutaj ten element jest sprawny. Podaj napięcie na elektromagnes zobacz czy łapie i najwyżej wymień całe koło z elektromagnesem. Co do tej śruby to podlewaj ją jakimś płynem penetrującym przez kilka dni powinno pomóc.
Teraz tak... Skoro sprężarka się załącza a mimo to nie ma chłodzenia to może coś z klapami? Teoretyzując.... to jeśli w układzie nie ma ciśnienia to sprężarka się nie złącza.
Lub... załącza się ale przez ten rozwalony element nie przekazuje napędu.
Teraz tak... Skoro sprężarka się załącza a mimo to nie ma chłodzenia to może coś z klapami? Teoretyzując.... to jeśli w układzie nie ma ciśnienia to sprężarka się nie złącza.
Lub... załącza się ale przez ten rozwalony element nie przekazuje napędu.
-
- Jestem
- Posty: 31
- Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2017, 11:29
- Skąd jesteś: Kraków
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Rok: 2003
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 4 times
- Kontaktowanie:
Re: WENTYLATOR KLIMATYZACJI
Tzn teraz sprężarka się nie załącza bo nie ma czynnika, jutro albo w środę podjadę uzupełnić to się okaże co dały moje naprawy, a co do sprężarki to za radą ronina będę męczył zapasowa aż jej nie odkrece i wtedy pomyślę jak to wymienić w kijance.
Jak już coś zadziała to dam znać
Jak już coś zadziała to dam znać
-
- Jestem
- Posty: 31
- Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2017, 11:29
- Skąd jesteś: Kraków
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Rok: 2003
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 4 times
- Kontaktowanie:
Re: WENTYLATOR KLIMATYZACJI
Sprawa rozwiązana. Główny winowajca - sprężarka...
Więc tak wizyta do nabicia klimatyzacji wykazała, że gdy układ jest pełny sprężarka nie rusza... na pustym układzie dało się ją kręcić, ale mechanik powiedział, że i tak ciężko chodzi i że to na pewno wina sprężarki.
Trochę zabolało ale sprężarkę kupiłem i wymieniłem (samodzielnie - prosta sprawa)
Po kolejnej wizycie u mechanika i nabiciu klima działa :D choć wydaje mi się, że powinna chłodzić troszkę lepiej, ale tym będę się bawił przy pomocy forum już po urlopie
Dziękuję, za wszystkie rady i podpowiedzi
P.S.
We wcześniejszym poście pisałem że sprężarka od Carnivala wygląda tak samo - tak więc nie wygląda. Ma inne podłączenia przewodów chłodniczych jak i inne koło pasowe (inna ilość rowków). Chciałem zmienić wcześniejszy post ale nie udało mi się - może któryś z moderatorów by tam coś zaznaczył coby nie prowadzić nikogo w błąd.
Więc tak wizyta do nabicia klimatyzacji wykazała, że gdy układ jest pełny sprężarka nie rusza... na pustym układzie dało się ją kręcić, ale mechanik powiedział, że i tak ciężko chodzi i że to na pewno wina sprężarki.
Trochę zabolało ale sprężarkę kupiłem i wymieniłem (samodzielnie - prosta sprawa)
Po kolejnej wizycie u mechanika i nabiciu klima działa :D choć wydaje mi się, że powinna chłodzić troszkę lepiej, ale tym będę się bawił przy pomocy forum już po urlopie
Dziękuję, za wszystkie rady i podpowiedzi
P.S.
We wcześniejszym poście pisałem że sprężarka od Carnivala wygląda tak samo - tak więc nie wygląda. Ma inne podłączenia przewodów chłodniczych jak i inne koło pasowe (inna ilość rowków). Chciałem zmienić wcześniejszy post ale nie udało mi się - może któryś z moderatorów by tam coś zaznaczył coby nie prowadzić nikogo w błąd.
-
- Jestem
- Posty: 31
- Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2017, 11:29
- Skąd jesteś: Kraków
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Rok: 2003
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 4 times
- Kontaktowanie:
Re: WENTYLATOR KLIMATYZACJI
Sprężarkę kupiłem nową (ok 1300 zł nissens).
Po urlopie jednak stwierdzam że chyba wszystko jest ok. Ładnie chłodziła w gorące dni
Po urlopie jednak stwierdzam że chyba wszystko jest ok. Ładnie chłodziła w gorące dni
-
- Jestem
- Posty: 839
- Rejestracja: poniedziałek, 13 kwietnia 2015, 18:01
- Skąd jesteś: SK
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 26 times
- Kontaktowanie:
Re: WENTYLATOR KLIMATYZACJI
Ponieważ mój wentylator chłodnicy klimatyzacji odmówił współpracy przyszła pora na nowy. Ten z Sękocina o którym mowa na początku tego tematu.
Kilka różnic w porównaniu do mojego oryginalnego:
- tak jak wspomniał Vokal,brakuje bezpiecznika
- mniejsza średnica wentylatora 295mm (w oryginalnym 310mm)
- mniejsza ilość łopatek wentylatora 7 zamiast 8
- łopatki wywinięte odwrotnie w stosunku do oryginalnego i dlatego wentylator pracuje w przeciwnym kierunku niż ten fabryczny (zachowując oczywiście prawidłowy przepływ powietrza)
Jedyną przeróbką co zrobiłem to przelutowałem instalacje elektryczną ze starego wentylatora,tą z bezpiecznikiem.
Pewnie gwarancje szlag trafił ale chciałem to mieć tak jak w oryginale.
Cena 259 zł + przesyłka
Kilka różnic w porównaniu do mojego oryginalnego:
- tak jak wspomniał Vokal,brakuje bezpiecznika
- mniejsza średnica wentylatora 295mm (w oryginalnym 310mm)
- mniejsza ilość łopatek wentylatora 7 zamiast 8
- łopatki wywinięte odwrotnie w stosunku do oryginalnego i dlatego wentylator pracuje w przeciwnym kierunku niż ten fabryczny (zachowując oczywiście prawidłowy przepływ powietrza)
Jedyną przeróbką co zrobiłem to przelutowałem instalacje elektryczną ze starego wentylatora,tą z bezpiecznikiem.
Pewnie gwarancje szlag trafił ale chciałem to mieć tak jak w oryginale.
Cena 259 zł + przesyłka
- Załączniki
-
- 20190402_165449-1024x768.jpg (282 KiB) Przejrzano 2462 razy
-
- 20190402_165653-1024x768.jpg (242.24 KiB) Przejrzano 2462 razy
-
- 20190402_165911-1024x768.jpg (176.81 KiB) Przejrzano 2462 razy
-
- 20190402_165905-1024x768.jpg (167.04 KiB) Przejrzano 2462 razy
-
- 20190402_181206-1024x768.jpg (215.99 KiB) Przejrzano 2462 razy
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 20 gości