Schemat zasilania rozrusznika

Wszystko, co związane z układem elektrycznym

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
danielp83
jestem
jestem
Posty: 5
Rejestracja: poniedziałek, 10 grudnia 2012, 15:29
Skąd jesteś: Zielona Góra
Rok: 2005
Kontaktowanie:

Schemat zasilania rozrusznika

#1 Postautor: danielp83 » poniedziałek, 10 grudnia 2012, 15:49

Witam,
Potrzebuję schemat zasilania rozrusznika. Przez cały czas jest napięcie na rozrusznik. W nocy auto samo próbowało odpalić. Rozrusznik mam do wymiany, spalił się wirnik. Przekaźnik rozrusznika jest załączony cały czas. Odpiąłem kostkę stacyjki nic nie pomogło. Podejrzewam zwarcie w instalacji.
danielp83

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: Schemat zasilania rozrusznika

#2 Postautor: vokal » poniedziałek, 10 grudnia 2012, 16:23

1. Przeczytałeś maila od forum?
2. Jakie masz auto?
3. Zmieniałeś przekaźnik?
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

danielp83
jestem
jestem
Posty: 5
Rejestracja: poniedziałek, 10 grudnia 2012, 15:29
Skąd jesteś: Zielona Góra
Rok: 2005
Kontaktowanie:

Re: Schemat zasilania rozrusznika

#3 Postautor: danielp83 » wtorek, 11 grudnia 2012, 10:54

vokal pisze:1. Przeczytałeś maila od forum?
2. Jakie masz auto?
3. Zmieniałeś przekaźnik?



1. Tak.
2 Sorento 2,5CRDI
3. Tak, ale Na 85 zasilania przekaźnika jest + cały czas. Na 86 jest masa też cały czas. Jak odłączę wtyczkę od skrzynki bezpieczników to masa z 86 znika. Więc podejrzewam kabelek, który podaje masę na przekaźnik. Może gdzieś zwiera do blachy. Pytanie czy ten kabelek idzie bezpośrednio do kostki stacyjki czy też do innego przekaźnika?

Awatar użytkownika
alkrak
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2014
Rejestracja: poniedziałek, 16 sierpnia 2010, 17:51
Skąd jesteś: Kraków
Silnik: 2.4 GDI (185KM) Sorento3
Skrzynia: M/T
Napęd: AWD
Rok: 2014
Kolor: Sand Track
Przebieg (km.): 31000
Twoje poprzednie Sorento: KIA Sorento FL, 2,5 CRDI (170 KM), rok 2007.
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: Schemat zasilania rozrusznika

#4 Postautor: alkrak » wtorek, 11 grudnia 2012, 12:25

danielp83 pisze:
vokal pisze:1. Przeczytałeś maila od forum?
2. Jakie masz auto?
3. Zmieniałeś przekaźnik?



1. Tak.
2 Sorento 2,5CRDI
3. Tak, ale Na 85 zasilania przekaźnika jest + cały czas. Na 86 jest masa też cały czas. Jak odłączę wtyczkę od skrzynki bezpieczników to masa z 86 znika. Więc podejrzewam kabelek, który podaje masę na przekaźnik. Może gdzieś zwiera do blachy. Pytanie czy ten kabelek idzie bezpośrednio do kostki stacyjki czy też do innego przekaźnika?


Okazuje się, że albo nie przeczytałeś, albo przeczytałeś bez zrozumienia.
Nadal nie napisałeś posta powitalnego, a jest to warunek konieczny do
normalnego funkcjonowania na Forum. :rules:
Napraw ten błąd, to wrócimy do zdiagnozowania usterki w Twoim aucie.
Próbowałem oszukać czas - naprawiałem zegary!! :idn:
Nie udało się - niestety. :bye2:

danielp83
jestem
jestem
Posty: 5
Rejestracja: poniedziałek, 10 grudnia 2012, 15:29
Skąd jesteś: Zielona Góra
Rok: 2005
Kontaktowanie:

Re: Schemat zasilania rozrusznika

#5 Postautor: danielp83 » wtorek, 11 grudnia 2012, 13:30

Przepraszam, już naprawiłem błąd i przywitałem się.
Możemy wrócić do diagnozowania usterki.

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: Schemat zasilania rozrusznika

#6 Postautor: vokal » wtorek, 11 grudnia 2012, 16:08

Masa na zacisku 86 przekaźnika musi być cały czas. Przekaźnik sterowany jest plusem.

Masz skrzynię manual, czy automat?
Jeśli A/T, to może masz jakiś problem z przełącznikiem INHIBITOR SWITCH przy dźwigni skrzyni?

Obrazek

Ale żeby prąd trafił na ten przełącznik, to najpierw musisz przekręcić kluczyk w pozycję START :hmm: :hmm: :hmm:

Sprawdź, czy na pinie #2 kostki stacyjki nie ma stałego napięcia (którego nie powinno być).
I czy pomiędzy pinami #2 i #5 jest przejście (którego nie powinno być).

Obrazek

PS. Uzupełnij opis w panelu użytkownika.
Ostatnio zmieniony czwartek, 3 listopada 2016, 13:22 przez jaro, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: uzupełnianie zdjęć
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

danielp83
jestem
jestem
Posty: 5
Rejestracja: poniedziałek, 10 grudnia 2012, 15:29
Skąd jesteś: Zielona Góra
Rok: 2005
Kontaktowanie:

Re: Schemat zasilania rozrusznika

#7 Postautor: danielp83 » wtorek, 11 grudnia 2012, 18:27

Dzięki za schemat, skrzynia manual.
Jutro sprawdzę czy na kostce stacyjki na pinie #2 jest napięcie. Kostkę stacyjki odpiąłem na samym początku.
Rozrusznik kręci natychmiast po podłączeni u akumulatora.

PS. Próbowałem uzupełnić opis ale jest problem z wyborem silnika.

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: Schemat zasilania rozrusznika

#8 Postautor: vokal » wtorek, 11 grudnia 2012, 19:39

Wyjmij bezpiecznik START 10 A z puszki bezpieczników w komorze silnika.
Wtedy nie będzie kręcił, a będziesz mógł sprawdzić to, co Ci napisałem wyżej.
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

Awatar użytkownika
alkrak
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2014
Rejestracja: poniedziałek, 16 sierpnia 2010, 17:51
Skąd jesteś: Kraków
Silnik: 2.4 GDI (185KM) Sorento3
Skrzynia: M/T
Napęd: AWD
Rok: 2014
Kolor: Sand Track
Przebieg (km.): 31000
Twoje poprzednie Sorento: KIA Sorento FL, 2,5 CRDI (170 KM), rok 2007.
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: Schemat zasilania rozrusznika

#9 Postautor: alkrak » wtorek, 11 grudnia 2012, 20:00

danielp83 pisze:Dzięki za schemat, skrzynia manual.
Jutro sprawdzę czy na kostce stacyjki na pinie #2 jest napięcie. Kostkę stacyjki odpiąłem na samym początku.
Rozrusznik kręci natychmiast po podłączeni u akumulatora.

PS. Próbowałem uzupełnić opis ale jest problem z wyborem silnika.


Sądzę, że bez demontażu rozrusznika nic nie zrobisz. Wygląda to na uszkodzony (może zatarty) rdzeń bendixa, albo
zgrzane (zespawane) styki zwieracza, napędzanego przez bendix.
Próbowałem oszukać czas - naprawiałem zegary!! :idn:
Nie udało się - niestety. :bye2:

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: Schemat zasilania rozrusznika

#10 Postautor: vokal » środa, 12 grudnia 2012, 07:42

A schemat elektryczno-mechaniczny rozrusznika wygląda tak:

Obrazek

1.akumulator
2.stacyjka
3.sprężyna zwrotna
4.styki elektromagnesu
5.uzwojenie trzymające
6.uzwojenie wciągające
7.uzwojenie wzbudzające rozrusznika
8.komutator
9.wirnik
10.wielopust śrubowy
11.tuleja
12.bendix
13.zębnik
14.wieniec koła zamachowego
15.biegun rozrusznika
Źródło: http://www.bendiks.rzeszow.pl/rozruszniki.html


Albo tak:

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Ostatnio zmieniony czwartek, 3 listopada 2016, 13:24 przez jaro, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: uzupełnianie zdjęć
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

Awatar użytkownika
alkrak
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2014
Rejestracja: poniedziałek, 16 sierpnia 2010, 17:51
Skąd jesteś: Kraków
Silnik: 2.4 GDI (185KM) Sorento3
Skrzynia: M/T
Napęd: AWD
Rok: 2014
Kolor: Sand Track
Przebieg (km.): 31000
Twoje poprzednie Sorento: KIA Sorento FL, 2,5 CRDI (170 KM), rok 2007.
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: Schemat zasilania rozrusznika

#11 Postautor: alkrak » środa, 12 grudnia 2012, 08:44

Muszę się wytłumaczyć, że pisząc "bendix" - zastosowałem skrót myślowy, używany
w żargonie warsztatowym. Tam pod tą nazwą rozumie się: siłownik (elektromagnes)
i wszystkie części, które on napędza. :palm:
Rysunek zamieszczony przez Vokala wyjaśnia wszystko. :ok:
Próbowałem oszukać czas - naprawiałem zegary!! :idn:
Nie udało się - niestety. :bye2:

danielp83
jestem
jestem
Posty: 5
Rejestracja: poniedziałek, 10 grudnia 2012, 15:29
Skąd jesteś: Zielona Góra
Rok: 2005
Kontaktowanie:

Re: Schemat zasilania rozrusznika

#12 Postautor: danielp83 » środa, 12 grudnia 2012, 17:00

Witam ponownie,
Usterka zdiagnozowana i usunięta. W skrzynce bezpieczników w kabinie przy nodze kierowcy wilgoć spowodowała, że na bezpieczniku był cały czas +.
Kąpiel w odrdzewiaczu i suszenie pomogło.

alkrak pisze "Sądzę, że bez demontażu rozrusznika nic nie zrobisz. Wygląda to na uszkodzony (może zatarty) rdzeń bendixa, albo
zgrzane (zespawane) styki zwieracza, napędzanego przez bendix."

Po pierwsze w pierwszym poście napisałem, że rozrusznik mam do wymiany, spalił się wirnik, więc musiałem go wyjąć żeby to zdiagnozować.
Po drugie mylisz pojęcia elektromagnes (elektrowłącznik albo włącznik elektromagnetyczny ) i bendiks ( Bendiks to potoczna, trochę przestarzała nazwa "zespołu sprzęgającego". Składa się ze sprzęgła jednokierunkowego z zębnikiem i sprężyną. Rolą bendiksu jest połączenie rozrusznika z silnikiem spalinowym, poprzez zębate koło zamachowe, tak aby rozrusznik mógł obracać wałem korbowym silnika. Kiedy silnik spalinowy rozpocznie samodzielną pracę, bendiks uniemożliwia przeniesienie napędu z silnika na rozrusznik, co groziłoby uszkodzeniem rozrusznika.)

pozdr i dzięki za pomoc

Awatar użytkownika
alkrak
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2014
Rejestracja: poniedziałek, 16 sierpnia 2010, 17:51
Skąd jesteś: Kraków
Silnik: 2.4 GDI (185KM) Sorento3
Skrzynia: M/T
Napęd: AWD
Rok: 2014
Kolor: Sand Track
Przebieg (km.): 31000
Twoje poprzednie Sorento: KIA Sorento FL, 2,5 CRDI (170 KM), rok 2007.
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: Schemat zasilania rozrusznika

#13 Postautor: alkrak » środa, 12 grudnia 2012, 17:14

Dziękuję za pouczenie panie profesorze danielp83.
Sam widzisz, że nawet na naszym Forum na nieuka możesz trafić.
Czekam więc na dalsze wykłady, bo czynisz to bardzo dobitnie. :think:
Próbowałem oszukać czas - naprawiałem zegary!! :idn:
Nie udało się - niestety. :bye2:

Awatar użytkownika
hunter
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 3752
Rejestracja: piątek, 27 maja 2011, 00:37
Skąd jesteś: Toruń
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: nie dotyczy
Kolor: DARK GREY
Inny Samochód: SPORTAGE QL 2,0 CRDI
Twoje poprzednie Sorento: Była czarna 3,3V6 248 KM, lift na daystar + sprężyny by Stella , Była SII 2,2CRDI 197KM AT AWD.
Has thanked: 21 times
Been thanked: 123 times
Kontaktowanie:

Re: Schemat zasilania rozrusznika

#14 Postautor: hunter » środa, 12 grudnia 2012, 23:19

danielp83 pisze:alkrak pisze "Sądzę, że bez demontażu rozrusznika nic nie zrobisz. Wygląda to na uszkodzony (może zatarty) rdzeń bendixa, albo
zgrzane (zespawane) styki zwieracza, napędzanego przez bendix."

Po pierwsze w pierwszym poście napisałem, że rozrusznik mam do wymiany, spalił się wirnik, więc musiałem go wyjąć żeby to zdiagnozować.
Po drugie mylisz pojęcia elektromagnes (elektrowłącznik albo włącznik elektromagnetyczny ) i bendiks ( Bendiks to potoczna, trochę przestarzała nazwa "zespołu sprzęgającego". Składa się ze sprzęgła jednokierunkowego z zębnikiem i sprężyną. Rolą bendiksu jest połączenie rozrusznika z silnikiem spalinowym, poprzez zębate koło zamachowe, tak aby rozrusznik mógł obracać wałem korbowym silnika. Kiedy silnik spalinowy rozpocznie samodzielną pracę, bendiks uniemożliwia przeniesienie napędu z silnika na rozrusznik, co groziłoby uszkodzeniem rozrusznika.)

pozdr i dzięki za pomoc


Nie chcę być adwokatem Alkarka ale kolego danielp83:
Alkark pisze poprawnie bendix i jak zaznacza jest to nazwa potoczna używana wśród starszych samochodziarzy i nie tylko. Nieodłącznym elementem sprzęgła( Anglosasi mówią napęd)typu Bendix jest cewka elektromagnetyczna( notabene wymyślił i opatentował te sprzęgło- napęd Vincent Bendix w roku 1910, a w roku 1923 opierając się na wynalezionym przez francuskiego inżyniera Henri Perrot bębnie hamulcowym stworzył system hamulcowy Bendix ( szczękowy).
Poniekąd był zmuszony do zakupu prawa do wynalazku Francuza. Wszystkie późniejsze rozwiązania zespołu sprzęgającego rozrusznika wywodziły się z rozwiązania Pana Bendixa.

Więc jak to mówią:" pewna doza złośliwości" po 5 postach na forum w stosunku do kolegi ( 850 konkretnych postów) , który chciał pomóc a nie musiał -(przecież to ty prosiłeś o pomoc społeczność forum i dostałeś schemat) była nie na miejscu , bo chyba nie twierdzisz, że masz rację w powyższym stwierdzeniu " o bendiksie". A ponadto nikt z nas nie jest Alfą i Omegą, aby na odległość zdiagnozować przyczynę twoich kłopotów i ją usunąć.

A tak w ogóle cieszymy się z Tobą :) , że znalazłeś przyczynę.
"JO" - JESTEM Z TORUNIA

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: Schemat zasilania rozrusznika

#15 Postautor: vokal » środa, 12 grudnia 2012, 23:44

Gratuluję danielp83 naprawy i dzięki za info o zakończeniu sprawy.

Co do słów kolegi alkraka, to nie miał on zamiaru wprowadzać Ciebie w błąd. Użył po prostu żargonowej nazwy jednej z części rozrusznika.
Upomnę Cię tylko, nie ujmując Ci Twoich zdolności, że sądząc po końcówce Twojego nicku, to masz jeszcze wiele dekad przed sobą, aby zrównać się poziomem wiedzy z naszym forumowym automatykiem, alkrakiem.

Mam nadzieję, że nadal będziesz do nas zaglądał, nawet pomimo braku problemów z czołgiem.
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."


Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości