Remocon - sterowanie w kierownicy
Moderator: Moderator
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Remocon - sterowanie w kierownicy
Na potrzeby tego artykułu zapożyczyłem kilka zdjęć autorstwa forumowiczów Polskiego Klubu Kia Sorento.
Sterowanie w kierownicy (tzw. remocon) obejmuje dwa przełączniki zespolone pokazane na poniższym zdjęciu, które są podpięte do komputera (ECU) lub do wiązki AUDIO odpowiednio poprowadzonymi przewodami.
Nasza kierownica może być wyposażona w sterowanie w wersji jak wyżej (tempomat + audio), tylko audio, tylko tempomat lub bez sterowania czymkolwiek (brak przełączników zespolonych). Występowanie różnych wersji sterowania jest stworzone przez producenta w zależności od rynku przeznaczenia auta.
Przełączniki zespolone w kierownicy podpięte są do kostki znajdującej się pod poduszką powietrzną kierowcy.
Styki kostki i sposób podpięcia przedstawia poniższe zdjęcie:
Czyli dla standardowych europejskich przełączników przed FL poszczególne piny tej kostki powinny odpowiadać:
pin #1 – Klakson
pin #2 – Audio (masa)
pin #3 – pusty
pin #4 – Audio (zasilanie)
pin #5 – pusty
pin #6 – pusty
pin #7 – pusty
pin #8 – Cruise
pin #9 – Cruise
pin #10 – pusty
pin #11 – pusty
pin #12 – pusty
W przypadku posiadania przełącznika sterowania tempomatem w wersji po FL w pin nr 7 należy podać sygnał z pinu nr 40 ECU (WGT) lub z pinu nr 24 ECU (VGT).
Poniższe zdjęcie pokazuje wygląd przełącznika tempomatu z włącznikiem CRUISE (po FL):
Podłączenie przełączników do instalacji auta wygląda następująco:
Przełącznik AUDIO podłączamy w ten sposób, że czerwony przewód łączymy z pinem nr 4 kostki, a przewód czarny z pinem nr 2 kostki.
Przełącznik CRUISE podłączamy w ten sposób, że czerwony przewód łączymy z pinem nr 8, a czarny przewód łączymy z pinem nr 9 kostki.
Jeżeli wcześniej nie mieliśmy przełącznika tempomatu (CRIUSE), to najprawdopodobniej nie mamy też położonych przewodów do jego sterowania.
Opis podłączenia tempomatu został już popełniony w wątku: http://www.klubsorento.pl/forum/viewtopic.php?f=39&t=2032, więc nie będę się powtarzał.
Opiszę tylko montaż przełączników sterowania tempomatem od strony porównawczej w zależności od wersji auta i wersji ECU.
Poniższy opis przeznaczony jest do Kia Sorento 2,5 CRDi (2002-2009) w wersji europejskiej sterowanej jednostką centralną o numerze 39100-4Axxx firmy Bosch.
Przewody łączące sterowanie tempomatu z ECU należy położyć zgodnie z poniższym schematem:
Podłączenie odbywa się do pinów kostki X-10. Pin nr 1 podłączony jest do pinu nr 75 ECU, a pin nr 10 podłączony jest do pinu nr 74 ECU.
Z powyższego schematu widać też, że załączenie tempomatu polega na spięciu pinu nr 40 ECU z pinem nr 75 ECU.
Przed podłączeniem należy sprawdzić dokładnie, w którą wersję komputera (ECU) wyposażony jest nasz pojazd.
W przypadku Sorento po FL z komputerem DSL III (WGT) schemat podłączenia tempomatu wygląda następująco:
Podłączenie to jest dokładnie takie samo jak w Sorento przed FL (pomijając położenie włącznika tempomatu), jednak kostka X-10 w tym schemacie jest kostką MC11, a piny 1 i 10 są numerowane odwrotnie (pin nr 1 do pinu nr 74 ECU, a pin nr 10 do pinu nr 75 ECU). Różnica jest tylko na schemacie. Kostka i przewody do niej idące wygląda jak wyżej.
Ponieważ przełącznik zespolony do wersji po FL ma włącznik tempomatu w samym przełączniku (podłączenie trzypinowe), więc do pinu nr 12 (odpowiednik pinu nr 7 w schemacie przed FL) też należy poprowadzić dodatkowy przewód (tym razem od pinu nr 24 kostki MC21).
W przypadku Sorento po FL, ale z komputerem DSL IV (VGT) schemat podłączenia tempomatu wygląda dokładnie tak samo. Ten komputer ma jednak inne oznaczenia i inne podłączenie (inna kostka przyłączeniowa) do instalacji auta. Tutaj różnica w połączeniu polega na tym, że inne piny komputera odpowiadają za pracę tempomatu.
Zgodnie z tym schematem widzimy, że piny i kostki są dokładnie takie same jak w poprzednim opisie, ale podpięte są one do innych pinów w ECU.
Piny odpowiadające za włączenie tempomatu, to piny 24 i 15, zaś za sterowanie tempomatem odpowiada pin nr 14.
Istnieje jeszcze starowanie tempomatem z wersji USA (płytka diodowa). Służy ono do sterowania tempomatem w wersji benzynowej, gdzie moduł CRUISE jest oddzielnym sterownikiem, w żaden sposób niezintegrowany z ECU. Przełącznik w tej wersji należy podłączyć zgodnie z poniższym schematem:
Jak widać, w tym wypadku należy dodatkowo podać zasilanie na pin nr 7 kostki w kierownicy.
Poniżej, do porównania zamieściłem zdjęcia płytek przełącznika sterowania tempomatem w wersji:
opornikowej (EUR - diesel):
i diodowej (USA - benzyna):
Sterowanie w kierownicy (tzw. remocon) obejmuje dwa przełączniki zespolone pokazane na poniższym zdjęciu, które są podpięte do komputera (ECU) lub do wiązki AUDIO odpowiednio poprowadzonymi przewodami.
Nasza kierownica może być wyposażona w sterowanie w wersji jak wyżej (tempomat + audio), tylko audio, tylko tempomat lub bez sterowania czymkolwiek (brak przełączników zespolonych). Występowanie różnych wersji sterowania jest stworzone przez producenta w zależności od rynku przeznaczenia auta.
Przełączniki zespolone w kierownicy podpięte są do kostki znajdującej się pod poduszką powietrzną kierowcy.
Styki kostki i sposób podpięcia przedstawia poniższe zdjęcie:
Czyli dla standardowych europejskich przełączników przed FL poszczególne piny tej kostki powinny odpowiadać:
pin #1 – Klakson
pin #2 – Audio (masa)
pin #3 – pusty
pin #4 – Audio (zasilanie)
pin #5 – pusty
pin #6 – pusty
pin #7 – pusty
pin #8 – Cruise
pin #9 – Cruise
pin #10 – pusty
pin #11 – pusty
pin #12 – pusty
W przypadku posiadania przełącznika sterowania tempomatem w wersji po FL w pin nr 7 należy podać sygnał z pinu nr 40 ECU (WGT) lub z pinu nr 24 ECU (VGT).
Poniższe zdjęcie pokazuje wygląd przełącznika tempomatu z włącznikiem CRUISE (po FL):
Podłączenie przełączników do instalacji auta wygląda następująco:
Przełącznik AUDIO podłączamy w ten sposób, że czerwony przewód łączymy z pinem nr 4 kostki, a przewód czarny z pinem nr 2 kostki.
Przełącznik CRUISE podłączamy w ten sposób, że czerwony przewód łączymy z pinem nr 8, a czarny przewód łączymy z pinem nr 9 kostki.
Jeżeli wcześniej nie mieliśmy przełącznika tempomatu (CRIUSE), to najprawdopodobniej nie mamy też położonych przewodów do jego sterowania.
Opis podłączenia tempomatu został już popełniony w wątku: http://www.klubsorento.pl/forum/viewtopic.php?f=39&t=2032, więc nie będę się powtarzał.
Opiszę tylko montaż przełączników sterowania tempomatem od strony porównawczej w zależności od wersji auta i wersji ECU.
Poniższy opis przeznaczony jest do Kia Sorento 2,5 CRDi (2002-2009) w wersji europejskiej sterowanej jednostką centralną o numerze 39100-4Axxx firmy Bosch.
Przewody łączące sterowanie tempomatu z ECU należy położyć zgodnie z poniższym schematem:
Podłączenie odbywa się do pinów kostki X-10. Pin nr 1 podłączony jest do pinu nr 75 ECU, a pin nr 10 podłączony jest do pinu nr 74 ECU.
Z powyższego schematu widać też, że załączenie tempomatu polega na spięciu pinu nr 40 ECU z pinem nr 75 ECU.
Przed podłączeniem należy sprawdzić dokładnie, w którą wersję komputera (ECU) wyposażony jest nasz pojazd.
W przypadku Sorento po FL z komputerem DSL III (WGT) schemat podłączenia tempomatu wygląda następująco:
Podłączenie to jest dokładnie takie samo jak w Sorento przed FL (pomijając położenie włącznika tempomatu), jednak kostka X-10 w tym schemacie jest kostką MC11, a piny 1 i 10 są numerowane odwrotnie (pin nr 1 do pinu nr 74 ECU, a pin nr 10 do pinu nr 75 ECU). Różnica jest tylko na schemacie. Kostka i przewody do niej idące wygląda jak wyżej.
Ponieważ przełącznik zespolony do wersji po FL ma włącznik tempomatu w samym przełączniku (podłączenie trzypinowe), więc do pinu nr 12 (odpowiednik pinu nr 7 w schemacie przed FL) też należy poprowadzić dodatkowy przewód (tym razem od pinu nr 24 kostki MC21).
W przypadku Sorento po FL, ale z komputerem DSL IV (VGT) schemat podłączenia tempomatu wygląda dokładnie tak samo. Ten komputer ma jednak inne oznaczenia i inne podłączenie (inna kostka przyłączeniowa) do instalacji auta. Tutaj różnica w połączeniu polega na tym, że inne piny komputera odpowiadają za pracę tempomatu.
Zgodnie z tym schematem widzimy, że piny i kostki są dokładnie takie same jak w poprzednim opisie, ale podpięte są one do innych pinów w ECU.
Piny odpowiadające za włączenie tempomatu, to piny 24 i 15, zaś za sterowanie tempomatem odpowiada pin nr 14.
Istnieje jeszcze starowanie tempomatem z wersji USA (płytka diodowa). Służy ono do sterowania tempomatem w wersji benzynowej, gdzie moduł CRUISE jest oddzielnym sterownikiem, w żaden sposób niezintegrowany z ECU. Przełącznik w tej wersji należy podłączyć zgodnie z poniższym schematem:
Jak widać, w tym wypadku należy dodatkowo podać zasilanie na pin nr 7 kostki w kierownicy.
Poniżej, do porównania zamieściłem zdjęcia płytek przełącznika sterowania tempomatem w wersji:
opornikowej (EUR - diesel):
i diodowej (USA - benzyna):
Ostatnio zmieniony sobota, 10 marca 2012, 19:29 przez vokal, łącznie zmieniany 5 razy.
- Piotr
- coś umiem
- Posty: 686
- Wiek: 55
- Rejestracja: wtorek, 9 marca 2010, 08:26
- Skąd jesteś: Grodzisk Mazowiecki
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2009
- Kolor: wielokolorowy
- Przebieg (km.): 105000
- Kontaktowanie:
Re: Remocon - sterowanie w kierownicy
Vokal - widzę ze Twoje lekcje u Al'a dały jakiś sensowny wynik.
Miło będzie jak Twój artykuł będzie się dalej rozwijał w tym kierunku.
W imieniu forum - DZIĘKUJEMY.
Miło będzie jak Twój artykuł będzie się dalej rozwijał w tym kierunku.
W imieniu forum - DZIĘKUJEMY.
apetyt rośnie w miarę wędzenia
- autorus
- wiem wszystko
- Posty: 2317
- Wiek: 50
- Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 06:48
- Skąd jesteś: Skierniewice
- Silnik: W PLANACH
- Inny Samochód: Skoda octavia 480tys
- Has thanked: 20 times
- Kontaktowanie:
Re: Remocon - sterowanie w kierownicy
Pytanie podchwytliwe, czy kierownica powinna być podświetlana? U mnie nie jest ale nie wiem czy przypadkiem coś nie padło.
- Piotr
- coś umiem
- Posty: 686
- Wiek: 55
- Rejestracja: wtorek, 9 marca 2010, 08:26
- Skąd jesteś: Grodzisk Mazowiecki
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2009
- Kolor: wielokolorowy
- Przebieg (km.): 105000
- Kontaktowanie:
Re: Remocon - sterowanie w kierownicy
autorus pisze:Pytanie podchwytliwe, czy kierownica powinna być podświetlana? U mnie nie jest ale nie wiem czy przypadkiem coś nie padło.
Zdecydowane nie. O podświetlaniu kierownicy nie nigdy nie słyszałem.
apetyt rośnie w miarę wędzenia
- alkrak
- wiem wszystko
- Posty: 2014
- Rejestracja: poniedziałek, 16 sierpnia 2010, 17:51
- Skąd jesteś: Kraków
- Silnik: 2.4 GDI (185KM) Sorento3
- Skrzynia: M/T
- Napęd: AWD
- Rok: 2014
- Kolor: Sand Track
- Przebieg (km.): 31000
- Twoje poprzednie Sorento: KIA Sorento FL, 2,5 CRDI (170 KM), rok 2007.
- Been thanked: 2 times
- Kontaktowanie:
Re: Remocon - sterowanie w kierownicy
Vokal, jestem pełen uznania.
Twoja systematyczność przynosi piękne efekty.
Proponuję jeszcze zamieszczenie zdjęcia kierownicy, po FL,
które jest na Forum, a także u mnie.
Dziękuję i polecam się na przyszłość.
Twoja systematyczność przynosi piękne efekty.
Proponuję jeszcze zamieszczenie zdjęcia kierownicy, po FL,
które jest na Forum, a także u mnie.
Dziękuję i polecam się na przyszłość.
Próbowałem oszukać czas - naprawiałem zegary!!
Nie udało się - niestety.
Nie udało się - niestety.
-
- moja ranga
- Posty: 153
- Rejestracja: piątek, 2 kwietnia 2010, 13:34
- Skąd jesteś: małopolska
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Kolor: czarny
- Kontaktowanie:
Re: Remocon - sterowanie w kierownicy
pochwalam, dobra robota... a może by ktoś rozpracował sterowanie telefonem z kierownicy? zwłaszcza jakie telefony to coś obsługuje (na pewno koreańskie, z niemieckiego forum wiem że Motorola E398 podobno też)... tu trochę mojej walki z tematem
http://www.klubsorento.pl/forum/viewtopic.php?f=30&t=1708
http://www.klubsorento.pl/forum/viewtopic.php?f=30&t=1708
- rfs89
- moja ranga
- Posty: 155
- Rejestracja: wtorek, 22 kwietnia 2014, 12:30
- Skąd jesteś: WOLFSBURG
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Kontaktowanie:
Re: Remocon - sterowanie w kierownicy
Czy, aby przerobić sterowanie z kierownicy tempomatem z benzyny do Diesla, to trzeba jedynie te walcowate czarno białe niby oporniki ze zdjęcia PB USA zamienić na oporniki o R220 i R910, w te samo miejsce? I gdzie ciąć ścieżki?
Kia Sorento 2.5 CRDi EX 140km 2004
Moja Kijanka: http://www.klubsorento.pl/forum/viewtopic.php?f=45&t=8207
Moja Kijanka: http://www.klubsorento.pl/forum/viewtopic.php?f=45&t=8207
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: Odp: Remocon - sterowanie w kierownicy
Te walcowate w pb to właśnie diody.
Aby przerobić trzeba porównać wyżej zamieszczone schematy i wg nich poprawić.
Murzyn to przerabiał u siebie, więc jest to możliwe.
Tapatalk na SGS+
Aby przerobić trzeba porównać wyżej zamieszczone schematy i wg nich poprawić.
Murzyn to przerabiał u siebie, więc jest to możliwe.
Tapatalk na SGS+
- rfs89
- moja ranga
- Posty: 155
- Rejestracja: wtorek, 22 kwietnia 2014, 12:30
- Skąd jesteś: WOLFSBURG
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Kontaktowanie:
Re: Remocon - sterowanie w kierownicy
To niech P. Murzyn napisze co i jak z tym przełącznikiem przy kierownicy
Kia Sorento 2.5 CRDi EX 140km 2004
Moja Kijanka: http://www.klubsorento.pl/forum/viewtopic.php?f=45&t=8207
Moja Kijanka: http://www.klubsorento.pl/forum/viewtopic.php?f=45&t=8207
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: Remocon - sterowanie w kierownicy
Przepraszam za jakość zdjęć, ale opis wykonałem "na kolanie".
Przeróbkę płytki diodowej sterowania tempomatem (od PB) na płytkę rezystorową (do CRDi) należy przerobić zgodnie z poniższym schematem:
Widać teraz, że nie będzie nam potrzebny przewód idący od złącza RES.
Ścieżki przekreślone na czerwono należy przeciąć, a wstawione na zielono należy utworzyć poprzez położenie ścieżki lutowanej, lub wlutowanie przewodu elektrycznego (np. 0,5 mm2). Niebieskie przekreślenia poniżej pokazują, w których miejscach przeciąć istniejące ścieżki.
Widok płytki diodowej z naniesionymi ścieżkami oryginalnymi (kolor czerwony) i koniecznymi do naniesienia (kolor niebieski):
Obie widoczne diody należy wylutować i w ich miejsce wlutować oporniki (220±1% ohm i 910±1% ohm) zgodnie z poniższym zdjęciem
Po tym zabiegu trzeba jeszcze w kostce wpinanej w kierownicy przełożyć oryginalny przewód idący do styku GND (pin #7) w miejsce niepotrzebnego już przewodu od złącza RES (pin #8). Przewód idący do kostki od złącza SET (pin #9) pozostaje bez zmian na swoim miejscu.
Przeróbkę płytki diodowej sterowania tempomatem (od PB) na płytkę rezystorową (do CRDi) należy przerobić zgodnie z poniższym schematem:
Widać teraz, że nie będzie nam potrzebny przewód idący od złącza RES.
Ścieżki przekreślone na czerwono należy przeciąć, a wstawione na zielono należy utworzyć poprzez położenie ścieżki lutowanej, lub wlutowanie przewodu elektrycznego (np. 0,5 mm2). Niebieskie przekreślenia poniżej pokazują, w których miejscach przeciąć istniejące ścieżki.
Widok płytki diodowej z naniesionymi ścieżkami oryginalnymi (kolor czerwony) i koniecznymi do naniesienia (kolor niebieski):
Obie widoczne diody należy wylutować i w ich miejsce wlutować oporniki (220±1% ohm i 910±1% ohm) zgodnie z poniższym zdjęciem
Po tym zabiegu trzeba jeszcze w kostce wpinanej w kierownicy przełożyć oryginalny przewód idący do styku GND (pin #7) w miejsce niepotrzebnego już przewodu od złącza RES (pin #8). Przewód idący do kostki od złącza SET (pin #9) pozostaje bez zmian na swoim miejscu.
- rfs89
- moja ranga
- Posty: 155
- Rejestracja: wtorek, 22 kwietnia 2014, 12:30
- Skąd jesteś: WOLFSBURG
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Kontaktowanie:
Re: Remocon - sterowanie w kierownicy
Vokal, wielkie dzięki, na pewno przyda się mi i innym co się nie będą bać coś przerobić:) W sobotę biorę się do roboty. Mam nadzieje, że Twój opis przerobienia Cruise poprzez przecięcie miedzianej płytki i połączeniu jej rezystorkiem 3,9 jest dobry;)
Kia Sorento 2.5 CRDi EX 140km 2004
Moja Kijanka: http://www.klubsorento.pl/forum/viewtopic.php?f=45&t=8207
Moja Kijanka: http://www.klubsorento.pl/forum/viewtopic.php?f=45&t=8207
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: Remocon - sterowanie w kierownicy
rfs89 pisze: Mam nadzieje, że Twój opis przerobienia Cruise poprzez przecięcie miedzianej płytki i połączeniu jej rezystorkiem 3,9 jest dobry;)
Po tej przeróbce zamontowałem instalację tempomatu wraz z tym włącznikiem u stelli997 i wszystko działa prawidłowo
- rfs89
- moja ranga
- Posty: 155
- Rejestracja: wtorek, 22 kwietnia 2014, 12:30
- Skąd jesteś: WOLFSBURG
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Kontaktowanie:
Re: Remocon - sterowanie w kierownicy
a powiedz mi vokal, czy jak wlutuje rezystor zamiast r 910, r1000, to nie bedzie chodziło sterowanie z kierownicy, bo na razie mi nie chodzi, ale CRUISE przerobilem i dziala:)
Kia Sorento 2.5 CRDi EX 140km 2004
Moja Kijanka: http://www.klubsorento.pl/forum/viewtopic.php?f=45&t=8207
Moja Kijanka: http://www.klubsorento.pl/forum/viewtopic.php?f=45&t=8207
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: Remocon - sterowanie w kierownicy
Większy rezystor ma być 910R +1% daje 919R, a Ty dałeś 1000R, więc za dużo.
-
- moja ranga
- Posty: 86
- Rejestracja: wtorek, 8 czerwca 2010, 17:05
- Skąd jesteś: Katowice
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2005
- Kolor: czarny + szare
- Przebieg (km.): 106000
- Has thanked: 1 time
- Kontaktowanie:
Re: Remocon - sterowanie w kierownicy
Ja starałem się wykonać tę przeróbkę przycisków z benzyny do diesla w możliwie najmniejszym nakładem pracy "pilarskiej", maksymalnie wykorzystując istniejące otwory punkty i ścieżki.
Podaję mój alternatywny sposób - jak to zrobić przecinając tylko jedna ścieżkę i dodając jedno połączenie.
Wszystko jak na obrazkach. Linia przerywana oznacza połączenie po drugiej stronie płytki
1. Najpierw tak samo - wylutowujemy diody (łatwiej to robić gdy mamy prosty odsysacz cyny)
2. Następnie wiercimy w płytce otwór w miejscu oznaczonym na rys. czerwonym kółkiem. Musi on być na tyle dużej średnicy abyśmy mogli tym odwiertem całkowicie przeciąć ścieżkę, która wypada w tym miejscu od tylnej strony płytki. (i już etap cięcia załatwiony)
3. Lutujemy rezystor 910ohm (ten zielony) - ale w sprytny sposób:
5. Kable idące do kostki w kierownicy (tylko dwa) lutujemy (lub wykorzystujemy jeśli są) do złącz oznaczonych GND i RES. Ponieważ chodzi o rezystancję, wszystko jedno który do którego.
Uwagi
- dla pewności wszystko co lutujemy do punków lutowniczych po diodach lutujemy z obu stron płytki jeśli są tam punkty do tego przeznaczone.
- nie robimy żadnych połączeń i czasem nie wkładamy rezystorów odwrotnie, od tyłu płytki - bo nie wejdzie tak do obudowy ;)
Podaję mój alternatywny sposób - jak to zrobić przecinając tylko jedna ścieżkę i dodając jedno połączenie.
Wszystko jak na obrazkach. Linia przerywana oznacza połączenie po drugiej stronie płytki
1. Najpierw tak samo - wylutowujemy diody (łatwiej to robić gdy mamy prosty odsysacz cyny)
2. Następnie wiercimy w płytce otwór w miejscu oznaczonym na rys. czerwonym kółkiem. Musi on być na tyle dużej średnicy abyśmy mogli tym odwiertem całkowicie przeciąć ścieżkę, która wypada w tym miejscu od tylnej strony płytki. (i już etap cięcia załatwiony)
3. Lutujemy rezystor 910ohm (ten zielony) - ale w sprytny sposób:
- a) Nie przycinamy mu "wąsów". Jeden jego "wąs" przekładamy przez wywiercony otwór i lutujemy do punktu lutowniczego mikrostyku (niebieska kropka) na obrazku tyłu.
b) drugi przekładamy przez punkt lutowniczy po diodzie i przycinamy
c) w ten sam punkt wkładamy koniec przewodu (może to być odcięta reszta wąsa rezystora) którym zrobimy brakujące połączenie tam gdzie była dioda (niebieska linia na rys. przodu i przerywana z tyłu)
Lutujemy złącze rezystora i jeden koniec "ekstra kabelka" do punktu po diodzie - drugi koniec "ekstra kabelka" do drugiego punktu po diodzie.
5. Kable idące do kostki w kierownicy (tylko dwa) lutujemy (lub wykorzystujemy jeśli są) do złącz oznaczonych GND i RES. Ponieważ chodzi o rezystancję, wszystko jedno który do którego.
Uwagi
- dla pewności wszystko co lutujemy do punków lutowniczych po diodach lutujemy z obu stron płytki jeśli są tam punkty do tego przeznaczone.
- nie robimy żadnych połączeń i czasem nie wkładamy rezystorów odwrotnie, od tyłu płytki - bo nie wejdzie tak do obudowy ;)
- Załączniki
-
- schemat.jpg (57.22 KiB) Przejrzano 2221 razy
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 23 gości