Montaż tempomatu - jak to zrobić

Wszystko, co związane z układem elektrycznym

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić

#91 Postautor: vokal » wtorek, 17 lipca 2012, 00:55

tempR.jpg
tempR.jpg (85.24 KiB) Przejrzano 1688 razy


Jeśli mówisz o tym zdjęciu, to wszystko jest OK.
Przełącznik leży teraz na brzuchu. Czyli napisy na przyciskach są pod spodem - od strony stołu.
Patrząc na zdjęcie: od lewej mamy COAST/SET (opornik 220) - CANCEL (bez opornika) - RES/ACCEL (opornik 910). Czyli wszystko zgodnie ze schematem.
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

szw
jestem
jestem
Posty: 8
Rejestracja: czwartek, 5 kwietnia 2012, 00:44
Skąd jesteś: Warszawa
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2005
Kolor: szary
Przebieg (km.): 60000
Kontaktowanie:

Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić

#92 Postautor: szw » wtorek, 17 lipca 2012, 23:01

Racja, odwołuję alarm - wszystko się zgadza. Jakieś zaburzenie orientacji mnie dopadło ;)

Ale - uwaga! - tempomat zainstalowany. Przerobiłem przyciski sterujące na oporniki. Wielkie dzięki wszystkim za pomoc i szacunek dla waszej wiedzy (i uporu w drążeniu tematu).

Musiałem też przerobić włącznik Cruise (kostka B-15), bo, jak uczeni koledzy stwierdzili, była to wersja dla benzyniaka. Jeśli ktoś będzie kiedyś musiał się zmierzyć z tym samym problemem - może moje rozwiązanie mu pomoże:

Po rozebraniu włącznika przerobiłem go na monostabilny (bistabilny uniemożliwia prawidłowe sterowanie przyciskami na kierownicy). W tym celu wyciągnąłem zapadkę (dwie białe plastikowe płytki z drucikiem) i wyczyściłem wszystko ze smaru. Następnie wyciągnąłem niepotrzebną płytkę, do której przylutowana jest dioda LED - wystarczy w tym celu rozlutować drugą spoinę (licząc od strony styków) i płytkę da się wyciągnąć wraz z jednym ze styków. W miejscu rozlutowanej spoiny pozostał wystający kawałek miedzi przechodzący z odwrotnej strony przycisku - nazwijmy go na potrzeby dalszego opisu "punktem A". Następnie przeciąłem w środku (w zasadzie przewierciłem) ścieżkę biegnącą dookoła od styku 3 do tego z trzech dużych prostokątnych pól, które nie przylega do żadnego ze styków. Z odwrotnej strony przycisku wlutowałem rezystor 3,9k między punkt A a miedzianą ścieżkę biegnącą do styku 3. Miejsca na rezystor jest sporo po wyciągnięciu zapadki, natomiast ciężkie jest lutowanie do tej miedzianej ścieżki - ja pomogłem sobie przedłużką z kawałka fantazyjnie wygiętego drucika. I to wszystko. Po naciśnięciu przycisku wewnętrzne styki łączą styk 5 z tym polem nieprzylegającym do żadnego styku, a następnie przez rezystor ze stykiem 3 - warto sprawdzić omomierzem.

Awatar użytkownika
Murzyn1313
expert
Posty: 5427
Wiek: 42
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 01:33
Skąd jesteś: Afryka :)
Silnik: 3.8 i V6 (260KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: nie dotyczy
Rok: nie dotyczy
Przebieg (km.): 120000
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Kontaktowanie:

Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić

#93 Postautor: Murzyn1313 » wtorek, 17 lipca 2012, 23:32

brawo- super że się jednak udało :D
szkoda że nie masz zdjęć z przeróbki włącznika cruise.
życzę przyjemnej jazdy na tempomacie (ja nie wyobrażam sobie trasy pl-uk bez niego )
Obrazek

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić

#94 Postautor: vokal » środa, 18 lipca 2012, 08:13

To ciekawe, że w benzyniaku włącznik CRUISE (z diodą) jest bistabilny. Człowiek uczy się całe życie :)
Rzeczywiście przy włączniku bistabilnym tempomat CRDi (zaimplementowany w ECU) nie rozumie ciągłego podawania sygnału i dlatego zapewne nie można było włączyć trybu CRIUSE.
W PB (benzyniaku) moduł tempomatu jest oddzielnym modułem, wydzielonym z ECU i spięcie bistabilne powoduje wtedy utrzymywanie trybu CRUISE w tym module.

Gratuluję sprawnej pracy przy lutowaniu rezystorów i rozwiązania zagadki z włącznikiem :oklaski
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

Awatar użytkownika
alkrak
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2014
Rejestracja: poniedziałek, 16 sierpnia 2010, 17:51
Skąd jesteś: Kraków
Silnik: 2.4 GDI (185KM) Sorento3
Skrzynia: M/T
Napęd: AWD
Rok: 2014
Kolor: Sand Track
Przebieg (km.): 31000
Twoje poprzednie Sorento: KIA Sorento FL, 2,5 CRDI (170 KM), rok 2007.
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić

#95 Postautor: alkrak » środa, 18 lipca 2012, 08:53

szw,
Przyłączam się do gratulacji. Z wielkim zainteresowaniem śledziłem Twoje zmagania
z tym zadaniem. Nie podpowiadałem, bo nasi Koledzy byli za każdym razem szybsi. :oklaski :oklaski :oklaski
Liczę na współpracę przy innych tematach na naszym Forum.
Próbowałem oszukać czas - naprawiałem zegary!! :idn:
Nie udało się - niestety. :bye2:

spider2you
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 1640
Wiek: 51
Rejestracja: czwartek, 4 marca 2010, 22:00
Skąd jesteś: Krasne k/ Rzeszowa
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 146800
Inny Samochód: Land Rover Discovery
Kontaktowanie:

Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić

#96 Postautor: spider2you » piątek, 20 lipca 2012, 11:15

Kurka wodna chyba mnie też naszło na tempomat.
Mój, który miałem z Sori przy zakupie - dokładany osobno, nie działa, bo podobno soft się wysypał i trzeba wgrać nowy, a najpierw trzeba taki soft odszukać i kabel do wgrania zakupić lub zrobić, a ja w tym raczej kaleka jestem :)

Tempomat mam firmy SIEMENS VDO dokładany z boku kierownicy - kiedyś nawet mi Murzyn odszukał instrukcję do niego, a teraz trzeba soft.
Może eksperci coś podpowiecie?
Twardziele nie jedzą miodu, twardziele WYSYSAJĄ pszczoły

bolek341
jestem
jestem
Posty: 18
Rejestracja: sobota, 16 lipca 2011, 13:53
Skąd jesteś: Kaszuby
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: NIEBIESKI
Przebieg (km.): 0
Inny Samochód: Megane
Kontaktowanie:

Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić

#97 Postautor: bolek341 » poniedziałek, 1 października 2012, 10:32

Witam!!!
Podłączyłem wszystko według instrukcji .Po włączeniu tempomatu jedzie przez 5 sekund i go wywala nie wiem , co mogę jeszcze zrobic . Częśći wszystkie kupiłem orginalne na allegro . Proszę o pomoc pozdrawiam .

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić

#98 Postautor: vokal » poniedziałek, 1 października 2012, 12:29

Czy lampka CRUISE cały czas się świeci?
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

bolek341
jestem
jestem
Posty: 18
Rejestracja: sobota, 16 lipca 2011, 13:53
Skąd jesteś: Kaszuby
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: NIEBIESKI
Przebieg (km.): 0
Inny Samochód: Megane
Kontaktowanie:

Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić

#99 Postautor: bolek341 » poniedziałek, 1 października 2012, 12:55

Nie po jakimś czasie sama gaśnie i już jej nie można włączyć .

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić

#100 Postautor: vokal » poniedziałek, 1 października 2012, 13:05

Kiedy można ponownie włączyć? Po wyłączeniu i włączeniu zapłonu, czy różnie?

Może masz gdzieś zwarcie na przewodach z pinów #74, #75 i #40 ECU?
Sprawdź przejścia przewodów.
Przyjrzyj się też przełącznikowi. Może on jest rozklekotany i rozłącza tempomat?
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

Awatar użytkownika
rfs89
moja ranga
moja ranga
Posty: 155
Rejestracja: wtorek, 22 kwietnia 2014, 12:30
Skąd jesteś: WOLFSBURG
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Kontaktowanie:

Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić

#101 Postautor: rfs89 » wtorek, 9 września 2014, 08:14

Od czego może zależeć, że nie działają mi klawisze przy kierownicy? Może być, że wlutowalem rezystor 1000 zamiast 910. Czy coś by działało czy nic. I po co było do kostki pod kierownicą dokładaliśmy kable w wejścia, w których w kierownicy w pinach nie ma nic, czyli za nic nie odpowiadają?
Kia Sorento 2.5 CRDi EX 140km 2004 :ok:
Moja Kijanka: http://www.klubsorento.pl/forum/viewtopic.php?f=45&t=8207

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić

#102 Postautor: vokal » wtorek, 9 września 2014, 16:11

Przeczytałem 3 razy i nic nie rozumiem.
Zanim podepniesz do komputera należy sprawdzić miernikiem, czy po wciśnięciu klawisza pojawia się pomiar o odpowiedniej do tego klawisza oporności, czyli dla:
CANCEL R=0 Ohm,
SET/COAST R=220 Ohm,
RES/ACCEL R=910 Ohm.

Jeśli jest tak, to błąd musi być gdzieś na złym styku w kierownicy, lub pod kierownicą.
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

Awatar użytkownika
rfs89
moja ranga
moja ranga
Posty: 155
Rejestracja: wtorek, 22 kwietnia 2014, 12:30
Skąd jesteś: WOLFSBURG
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Kontaktowanie:

Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić

#103 Postautor: rfs89 » wtorek, 9 września 2014, 16:46

Ja RES/ACCEL mam R=1000 moze przez to nie dzialac? A co do kostek to od klawiszy jest biala, a w niej czerwony, czarnym i bialy kabel, ale pod kierownica sa rowniez te 3, plus klakson, a my z Twojego opisu dokladalismy jeszcze 2 z 74 i 75 pinu, nie rozumiem po co jak przyłożyć kostki do siebie to te dolozone kable niczemu nie odpowiadaja. Byc moze ja zle widze, ale tak jest.
Ostatnio zmieniony środa, 17 września 2014, 19:48 przez rfs89, łącznie zmieniany 1 raz.
Kia Sorento 2.5 CRDi EX 140km 2004 :ok:
Moja Kijanka: http://www.klubsorento.pl/forum/viewtopic.php?f=45&t=8207

Awatar użytkownika
alkrak
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2014
Rejestracja: poniedziałek, 16 sierpnia 2010, 17:51
Skąd jesteś: Kraków
Silnik: 2.4 GDI (185KM) Sorento3
Skrzynia: M/T
Napęd: AWD
Rok: 2014
Kolor: Sand Track
Przebieg (km.): 31000
Twoje poprzednie Sorento: KIA Sorento FL, 2,5 CRDI (170 KM), rok 2007.
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić

#104 Postautor: alkrak » wtorek, 9 września 2014, 19:21

rfs89 pisze:Ja RES/ACCEL mam R=1000 moze przez to nie dzialac? A co do kostek do jedna od klawiszy jest biala z czerwonym, czarnym i bialym kablem, ale pod kierownica sa rowniez te 3, plus klakson, a my z Twojego opisu dokladalismy jeszcze 2 z 74 i 75 pinu, nie rozumiem po co jak przyłożyć kostki do siebie to te dolozone kable niczemu nie odpowiadaja. Byc moze ja zle widze, ale tak jest

A może zamieścisz jakieś zdjęcia, bo kolory przewodów podajesz inne niż w schematach.
Mam pewność, że przy 1000R powinno normalnie działać.
Próbowałem oszukać czas - naprawiałem zegary!! :idn:
Nie udało się - niestety. :bye2:

Awatar użytkownika
Tedi
To ja
To ja
Posty: 265
Wiek: 70
Rejestracja: niedziela, 3 września 2017, 14:05
Skąd jesteś: Opole
Silnik: 3.3 V6 (248KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Rok: 2009
Kolor: czarny
Inny Samochód: Mazda 3
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times
Kontaktowanie:

Re: Montaż tempomatu - jak to zrobić

#105 Postautor: Tedi » czwartek, 27 września 2018, 20:46

1. Czy w modelu z 2009 roku 3,3 LX jest zainstalowana gdzieś kostka do podłączenia tempomatu, czy trzeba coś przerabiać by go zamontować i jaki typ tempomatu polecacie? VIN KNAJC525895884017


Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości