AKCJE PROMOCYJNE

Obrazek

Obrazek

AKTUALNOŚCI

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Klapa gasząca - schemat

Wszystko, co związane z układem elektrycznym

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
tabast
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 54
Wiek: 39
Rejestracja: niedziela, 10 listopada 2019, 22:30
Skąd jesteś: Wieliczka
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: Manualna
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 205000
Has thanked: 3 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#16 Postautor: tabast » sobota, 22 lutego 2020, 17:49

Pozwoliłem sobie dokonać pomiarów masy w ECU(pomiedzy pin a obudową) oraz w
wiązkach do niego dochodzących :
masa ecu vs masa wiązki.JPG
masa ecu vs masa wiązki.JPG (67.08 KiB) Przejrzano 301 razy


Wstawiłem sobie również kawałek paska ledowego równolegle do elektrozaworu aby mieć lepszy podgląd:
IMG_20200222_123027[1].jpg
IMG_20200222_123027[1].jpg (195.78 KiB) Przejrzano 328 razy


Następnie kasuję błędy , urachamiam actuator test w Cascade i zgłupiałem bo działa.
Uruchamiam silnik i jeszcze raz actuator test, no i gasi ładnie silnik- jeszcze bardziej zgłupiałem :hmm:
Próbuje tym razem normalnie ze stacyjki zgasić silnik, i nie działa. Normalnie czarna magia dla takiego laika jak ja :confused:
actuator test.JPG
actuator test.JPG (201.59 KiB) Przejrzano 328 razy
.

https://www.youtube.com/watch?v=EJ5a037DJoo&feature=youtu.be


Dodatkowo zauważyłem pewien parametr w zakładce current data.
Na wolnych obrotach i zimnym silniku - Inlet throtle actuator 4,7%

inlet throtle actuator.JPG
inlet throtle actuator.JPG (192.37 KiB) Przejrzano 328 razy
Ostatnio zmieniony sobota, 22 lutego 2020, 21:35 przez tabast, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6835
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 224400
Has thanked: 223 times
Been thanked: 132 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#17 Postautor: Marek » sobota, 22 lutego 2020, 19:40

Przepustnica współpracuje z EGR i parametr Inlet throtle actuator 4,7% prawdopodobnie tego dotyczy . Jak rozgrzejesz silnik i EGR będzie się otwierał na wolnych obrotach to procentowo ten parametr powinien się zwiększyć.

tabast
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 54
Wiek: 39
Rejestracja: niedziela, 10 listopada 2019, 22:30
Skąd jesteś: Wieliczka
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: Manualna
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 205000
Has thanked: 3 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#18 Postautor: tabast » sobota, 22 lutego 2020, 21:17

Dodam, że to nigdy nie działało odkąd go mam. Dlatego można spodziewać się wszystkiego.
Teraz podejrzewam, że ECU dostaje błędne odczyty wejściowe i w momencie gaszenia silnika nie wystawia stanu. Tylko z których czujników on bierze te parametry ? :think: . Czyżby czujnika położenia walka rozrządu ?

Awatar użytkownika
Farmer1971
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 977
Wiek: 48
Rejestracja: poniedziałek, 8 grudnia 2014, 11:37
Skąd jesteś: Grabowo Kościerskie
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 280000
Inny Samochód: VW Polo 1,4
Twoje poprzednie Sorento: Srebrna 2.5 CRDi 2003r. 140KM, M/T
Has thanked: 7 times
Been thanked: 67 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#19 Postautor: Farmer1971 » sobota, 22 lutego 2020, 21:43

Albo po prostu z plusa po zapłonie.
Kia Sorento 3.3V6, automat tiptronic, 2007r. Obrazek

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6835
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 224400
Has thanked: 223 times
Been thanked: 132 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#20 Postautor: Marek » sobota, 22 lutego 2020, 22:16

Mierzyłeś to również na rozgrzanym silniku czy tylko na zimnym ?

tabast
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 54
Wiek: 39
Rejestracja: niedziela, 10 listopada 2019, 22:30
Skąd jesteś: Wieliczka
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: Manualna
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 205000
Has thanked: 3 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#21 Postautor: tabast » sobota, 22 lutego 2020, 22:27

Tylko na zimnym.
Zastanawiam się nad słowami farmera i chyba pójdę sprawdzić wszystkie bezpieczniki.

Awatar użytkownika
Farmer1971
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 977
Wiek: 48
Rejestracja: poniedziałek, 8 grudnia 2014, 11:37
Skąd jesteś: Grabowo Kościerskie
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 280000
Inny Samochód: VW Polo 1,4
Twoje poprzednie Sorento: Srebrna 2.5 CRDi 2003r. 140KM, M/T
Has thanked: 7 times
Been thanked: 67 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#22 Postautor: Farmer1971 » sobota, 22 lutego 2020, 23:50

Zacznij od bezpiecznika ENG 10 A przy nodze kierowcy i zobacz, czy nie masz gdzieś zaśniedziałych styków na tej płytce. Ewentualnie wtyczka MC-11 w słupku przy nodze pasażera.
ECU diesel polift.jpg
ECU diesel polift.jpg (561.89 KiB) Przejrzano 266 razy
Ostatnio zmieniony niedziela, 23 lutego 2020, 12:08 przez Farmer1971, łącznie zmieniany 1 raz.
Kia Sorento 3.3V6, automat tiptronic, 2007r. Obrazek

haxxa
moje konto
moje konto
Posty: 188
Wiek: 37
Rejestracja: czwartek, 8 grudnia 2016, 11:36
Skąd jesteś: Zach-Pom
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2007
Kolor: Czarny-black
Przebieg (km.): 243000
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#23 Postautor: haxxa » niedziela, 23 lutego 2020, 11:29

U mnie też problem, nie mogę tego ogarnąć. Jeżdżę na odłączonej wtyczce z tego zaworu co wstawiłeś zdjęcie. Po podłączeniu wtyczki gaśnie losowo albo odrazu zamyka klapę lub podczas jazdy, a czasem cały dzień jeżdżę bez problemy. :/

tabast
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 54
Wiek: 39
Rejestracja: niedziela, 10 listopada 2019, 22:30
Skąd jesteś: Wieliczka
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: Manualna
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 205000
Has thanked: 3 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#24 Postautor: tabast » poniedziałek, 24 lutego 2020, 13:49

U ciebie odwrotny problem. Zaczął bym od sprawdzenia czy przewód idący od elektrozaworu do ECU nie zwiera do masy. Jeśli masz aktywację podczas jazdy to jeśli jest przetarty to jak najbardziej może nieoczekiwanie podawać masę.
Ja u siebie muszę jeszcze znaleźć czas na sprawdzenie tego co koledzy proponują.

tabast
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 54
Wiek: 39
Rejestracja: niedziela, 10 listopada 2019, 22:30
Skąd jesteś: Wieliczka
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: Manualna
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 205000
Has thanked: 3 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#25 Postautor: tabast » wtorek, 25 lutego 2020, 15:06

Wracając do tematu. Odłączyłem skrzynkę bezpieczników i przejrzałem PCB . Niestety składa się ona z dwóch " kanapek" połączonych w kilkudziesięciu miejscach i zajrzenie od spodu wiąże się z grubszą akcją. Sprawdziłem przekaźniki i wydają się być ok(klikają po podłączeniu na krótko), rezystory także wydają się być w porządku.
Znalazłem 2 zaśniedziałe miejsca oraz 1 bardzo zaśniedziały pin.

IMG_20200224_201407_copy_750x1000.jpg
IMG_20200224_201407_copy_750x1000.jpg (125.98 KiB) Przejrzano 163 razy

IMG_20200224_200554_copy_768x1024.jpg
IMG_20200224_200554_copy_768x1024.jpg (137.99 KiB) Przejrzano 163 razy

IMG_20200224_201351_copy_768x1024.jpg
IMG_20200224_201351_copy_768x1024.jpg (188.8 KiB) Przejrzano 163 razy

IMG_20200224_201357_copy_768x1024.jpg
IMG_20200224_201357_copy_768x1024.jpg (156.6 KiB) Przejrzano 163 razy

IMG_20200224_222504_copy_1024x768.jpg
IMG_20200224_222504_copy_1024x768.jpg (98.15 KiB) Przejrzano 163 razy


Już myślałem, że jestem w domu ale niestety to nie było to :angry2:

Następnie dokonalem pomiarów napięcia na wiązce dochodzącej do ECU po wyłączeniu stacyjki:

Pin72 12,6 V
Pin75 3,6 V
Pin92 11,9 V

Pin 28 (w tabeli powyżej błędnie oznaczyłem go jako gnd) zachowuje się dziwnie. Na włączonej stacyjce około12V- po wyłączeniu stacyjki następuje tak jakby zwarcie do masy(przedzwoniłem go na multimetrze względem karoserii nie patrząc na wskazania), tzn. jest tam dokładnie 24,8 Ohm względem masy.

Teraz pytanie czy te wartości opisane powyżej są prawidłowe. Czy może powinno dochodzić więcej lini do ECU stale zasilonych. :think:

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6021
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 7 times
Been thanked: 42 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#26 Postautor: vokal » wtorek, 25 lutego 2020, 22:51

Pin72 12,6 V
Pin75 3,6 V
Pin92 11,9 V

Pin 28 (w tabeli powyżej błędnie oznaczyłem go jako gnd) zachowuje się dziwnie. Na włączonej stacyjce około12V- po wyłączeniu stacyjki następuje tak jakby zwarcie do masy(przedzwoniłem go na multimetrze względem karoserii nie patrząc na wskazania), tzn. jest tam dokładnie 24,8 Ohm względem masy.

Teraz pytanie czy te wartości opisane powyżej są prawidłowe. Czy może powinno dochodzić więcej lini do ECU stale zasilonych.


Zasilania ECU masz TYLKO na 28, a masę TYLKO na 19.
Wg mnie powinno być tak:
28 - bez kluczyka - stan nieustalony lub masa , po zapłonie - napięcie AKU
19 - stała masa
---
72 - silnik wyłączony - plus AKU , silnik włączony - masa
75 to sygnał na VSS, nie wiem do czego służy ten pomiar??
92 to sygnał masy po kluczyku na lampkę IMMO - nie wiem do czego służy ten pomiar??
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6835
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 224400
Has thanked: 223 times
Been thanked: 132 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#27 Postautor: Marek » środa, 26 lutego 2020, 00:01

Skoro wysterowałeś klapę z testera to moim zdaniem nie szukaj usterki w zasileniu elektrozaworu . Ja nie mam szczegółowej dokumentacji ale podobne układy potrzebują sygnału sterujące np; z czujnika powietrza kolektora lub z EGR .

tabast
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 54
Wiek: 39
Rejestracja: niedziela, 10 listopada 2019, 22:30
Skąd jesteś: Wieliczka
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: Manualna
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 205000
Has thanked: 3 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#28 Postautor: tabast » środa, 26 lutego 2020, 01:36

Dzięki za sugestie.
Piny 75,92 zmierzyłem przy okazji mając konektor w ręku. Po prostu nie mając schematu leciałem każdy pin. Cały czas trzymając się założenia, że ECU bierze do wysterowania stany "ze stacyjki" . Szukam jeszcze złącza MC21 aby sprawdzić stan po wyłączeniu silnika.
Marku, to co napisałeś dało mi bardzo dużo do myślenia. Otóż pewien gość z forum VW jak napisał, że jak wymienił map sensor i klapa zaczęła mu działać, to go wyśmiali.

tabast
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 54
Wiek: 39
Rejestracja: niedziela, 10 listopada 2019, 22:30
Skąd jesteś: Wieliczka
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: Manualna
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 205000
Has thanked: 3 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#29 Postautor: tabast » czwartek, 27 lutego 2020, 23:43

Pobawiłem się dzisiaj przebiegami Egr i wydają się być w porządku. Nawet podmieniłem same elektrozawory i porównałem na przebiegach, omomierzem oraz siły wychylenia trzpienia.
Raczej wykluczam Egr i szukam dalej. Pzdr.

IMG_20200227_223922_copy_768x1024.jpg
IMG_20200227_223922_copy_768x1024.jpg (163.9 KiB) Przejrzano 89 razy


IMG_20200227_223947_copy_768x1024.jpg
IMG_20200227_223947_copy_768x1024.jpg (154.1 KiB) Przejrzano 89 razy

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6835
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 224400
Has thanked: 223 times
Been thanked: 132 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#30 Postautor: Marek » piątek, 28 lutego 2020, 20:45

EGR masz sterowany podciśnieniem czy elektryczny ?


Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości