Klapa gasząca - schemat
Moderator: Moderator
-
- teraz jestem
- Posty: 460
- Rejestracja: niedziela, 10 listopada 2019, 22:30
- Skąd jesteś: Kraków
- Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 14 times
Re: Klapa gasząca - schemat
Pozwoliłem sobie dokonać pomiarów masy w ECU(pomiedzy pin a obudową) oraz w
wiązkach do niego dochodzących :
Wstawiłem sobie również kawałek paska ledowego równolegle do elektrozaworu aby mieć lepszy podgląd:
Następnie kasuję błędy , urachamiam actuator test w Cascade i zgłupiałem bo działa.
Uruchamiam silnik i jeszcze raz actuator test, no i gasi ładnie silnik- jeszcze bardziej zgłupiałem
Próbuje tym razem normalnie ze stacyjki zgasić silnik, i nie działa. Normalnie czarna magia dla takiego laika jak ja
.
https://www.youtube.com/watch?v=EJ5a037DJoo&feature=youtu.be
Dodatkowo zauważyłem pewien parametr w zakładce current data.
Na wolnych obrotach i zimnym silniku - Inlet throtle actuator 4,7%
wiązkach do niego dochodzących :
Wstawiłem sobie również kawałek paska ledowego równolegle do elektrozaworu aby mieć lepszy podgląd:
Następnie kasuję błędy , urachamiam actuator test w Cascade i zgłupiałem bo działa.
Uruchamiam silnik i jeszcze raz actuator test, no i gasi ładnie silnik- jeszcze bardziej zgłupiałem
Próbuje tym razem normalnie ze stacyjki zgasić silnik, i nie działa. Normalnie czarna magia dla takiego laika jak ja
.
https://www.youtube.com/watch?v=EJ5a037DJoo&feature=youtu.be
Dodatkowo zauważyłem pewien parametr w zakładce current data.
Na wolnych obrotach i zimnym silniku - Inlet throtle actuator 4,7%
Ostatnio zmieniony sobota, 22 lutego 2020, 21:35 przez tabast, łącznie zmieniany 1 raz.
- Marek
- ASSISTANCE
- Posty: 11388
- Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
- Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 268000
- Has thanked: 256 times
- Been thanked: 352 times
- Kontaktowanie:
Re: Klapa gasząca - schemat
Przepustnica współpracuje z EGR i parametr Inlet throtle actuator 4,7% prawdopodobnie tego dotyczy . Jak rozgrzejesz silnik i EGR będzie się otwierał na wolnych obrotach to procentowo ten parametr powinien się zwiększyć.
-
- teraz jestem
- Posty: 460
- Rejestracja: niedziela, 10 listopada 2019, 22:30
- Skąd jesteś: Kraków
- Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 14 times
Re: Klapa gasząca - schemat
Dodam, że to nigdy nie działało odkąd go mam. Dlatego można spodziewać się wszystkiego.
Teraz podejrzewam, że ECU dostaje błędne odczyty wejściowe i w momencie gaszenia silnika nie wystawia stanu. Tylko z których czujników on bierze te parametry ? . Czyżby czujnika położenia walka rozrządu ?
Teraz podejrzewam, że ECU dostaje błędne odczyty wejściowe i w momencie gaszenia silnika nie wystawia stanu. Tylko z których czujników on bierze te parametry ? . Czyżby czujnika położenia walka rozrządu ?
- Farmer1971
- możesz mi ufać
- Posty: 1037
- Wiek: 52
- Rejestracja: poniedziałek, 8 grudnia 2014, 11:37
- Skąd jesteś: Grabowo Kościerskie
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2007
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 300000
- Inny Samochód: VW Polo 1,4
- Twoje poprzednie Sorento: Srebrna 2.5 CRDi 2003r. 140KM, M/T
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 107 times
- Kontaktowanie:
Re: Klapa gasząca - schemat
Albo po prostu z plusa po zapłonie.
Kia Sorento 3.3V6, automat tiptronic, 2007r.
- Marek
- ASSISTANCE
- Posty: 11388
- Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
- Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 268000
- Has thanked: 256 times
- Been thanked: 352 times
- Kontaktowanie:
-
- teraz jestem
- Posty: 460
- Rejestracja: niedziela, 10 listopada 2019, 22:30
- Skąd jesteś: Kraków
- Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 14 times
Re: Klapa gasząca - schemat
Tylko na zimnym.
Zastanawiam się nad słowami farmera i chyba pójdę sprawdzić wszystkie bezpieczniki.
Zastanawiam się nad słowami farmera i chyba pójdę sprawdzić wszystkie bezpieczniki.
- Farmer1971
- możesz mi ufać
- Posty: 1037
- Wiek: 52
- Rejestracja: poniedziałek, 8 grudnia 2014, 11:37
- Skąd jesteś: Grabowo Kościerskie
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2007
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 300000
- Inny Samochód: VW Polo 1,4
- Twoje poprzednie Sorento: Srebrna 2.5 CRDi 2003r. 140KM, M/T
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 107 times
- Kontaktowanie:
Re: Klapa gasząca - schemat
Zacznij od bezpiecznika ENG 10 A przy nodze kierowcy i zobacz, czy nie masz gdzieś zaśniedziałych styków na tej płytce. Ewentualnie wtyczka MC-11 w słupku przy nodze pasażera.
Ostatnio zmieniony niedziela, 23 lutego 2020, 12:08 przez Farmer1971, łącznie zmieniany 1 raz.
Kia Sorento 3.3V6, automat tiptronic, 2007r.
-
- moje konto
- Posty: 218
- Wiek: 41
- Rejestracja: czwartek, 8 grudnia 2016, 11:36
- Skąd jesteś: Zach-Pom
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2007
- Kolor: Czarny-black
- Przebieg (km.): 243000
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
- Kontaktowanie:
Re: Klapa gasząca - schemat
U mnie też problem, nie mogę tego ogarnąć. Jeżdżę na odłączonej wtyczce z tego zaworu co wstawiłeś zdjęcie. Po podłączeniu wtyczki gaśnie losowo albo odrazu zamyka klapę lub podczas jazdy, a czasem cały dzień jeżdżę bez problemy. :/
-
- teraz jestem
- Posty: 460
- Rejestracja: niedziela, 10 listopada 2019, 22:30
- Skąd jesteś: Kraków
- Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 14 times
Re: Klapa gasząca - schemat
U ciebie odwrotny problem. Zaczął bym od sprawdzenia czy przewód idący od elektrozaworu do ECU nie zwiera do masy. Jeśli masz aktywację podczas jazdy to jeśli jest przetarty to jak najbardziej może nieoczekiwanie podawać masę.
Ja u siebie muszę jeszcze znaleźć czas na sprawdzenie tego co koledzy proponują.
Ja u siebie muszę jeszcze znaleźć czas na sprawdzenie tego co koledzy proponują.
-
- teraz jestem
- Posty: 460
- Rejestracja: niedziela, 10 listopada 2019, 22:30
- Skąd jesteś: Kraków
- Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 14 times
Re: Klapa gasząca - schemat
Wracając do tematu. Odłączyłem skrzynkę bezpieczników i przejrzałem PCB . Niestety składa się ona z dwóch " kanapek" połączonych w kilkudziesięciu miejscach i zajrzenie od spodu wiąże się z grubszą akcją. Sprawdziłem przekaźniki i wydają się być ok(klikają po podłączeniu na krótko), rezystory także wydają się być w porządku.
Znalazłem 2 zaśniedziałe miejsca oraz 1 bardzo zaśniedziały pin.
Już myślałem, że jestem w domu ale niestety to nie było to
Następnie dokonalem pomiarów napięcia na wiązce dochodzącej do ECU po wyłączeniu stacyjki:
Pin72 12,6 V
Pin75 3,6 V
Pin92 11,9 V
Pin 28 (w tabeli powyżej błędnie oznaczyłem go jako gnd) zachowuje się dziwnie. Na włączonej stacyjce około12V- po wyłączeniu stacyjki następuje tak jakby zwarcie do masy(przedzwoniłem go na multimetrze względem karoserii nie patrząc na wskazania), tzn. jest tam dokładnie 24,8 Ohm względem masy.
Teraz pytanie czy te wartości opisane powyżej są prawidłowe. Czy może powinno dochodzić więcej lini do ECU stale zasilonych.
Znalazłem 2 zaśniedziałe miejsca oraz 1 bardzo zaśniedziały pin.
Już myślałem, że jestem w domu ale niestety to nie było to
Następnie dokonalem pomiarów napięcia na wiązce dochodzącej do ECU po wyłączeniu stacyjki:
Pin72 12,6 V
Pin75 3,6 V
Pin92 11,9 V
Pin 28 (w tabeli powyżej błędnie oznaczyłem go jako gnd) zachowuje się dziwnie. Na włączonej stacyjce około12V- po wyłączeniu stacyjki następuje tak jakby zwarcie do masy(przedzwoniłem go na multimetrze względem karoserii nie patrząc na wskazania), tzn. jest tam dokładnie 24,8 Ohm względem masy.
Teraz pytanie czy te wartości opisane powyżej są prawidłowe. Czy może powinno dochodzić więcej lini do ECU stale zasilonych.
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: Klapa gasząca - schemat
Pin72 12,6 V
Pin75 3,6 V
Pin92 11,9 V
Pin 28 (w tabeli powyżej błędnie oznaczyłem go jako gnd) zachowuje się dziwnie. Na włączonej stacyjce około12V- po wyłączeniu stacyjki następuje tak jakby zwarcie do masy(przedzwoniłem go na multimetrze względem karoserii nie patrząc na wskazania), tzn. jest tam dokładnie 24,8 Ohm względem masy.
Teraz pytanie czy te wartości opisane powyżej są prawidłowe. Czy może powinno dochodzić więcej lini do ECU stale zasilonych.
Zasilania ECU masz TYLKO na 28, a masę TYLKO na 19.
Wg mnie powinno być tak:
28 - bez kluczyka - stan nieustalony lub masa , po zapłonie - napięcie AKU
19 - stała masa
---
72 - silnik wyłączony - plus AKU , silnik włączony - masa
75 to sygnał na VSS, nie wiem do czego służy ten pomiar??
92 to sygnał masy po kluczyku na lampkę IMMO - nie wiem do czego służy ten pomiar??
- Marek
- ASSISTANCE
- Posty: 11388
- Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
- Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 268000
- Has thanked: 256 times
- Been thanked: 352 times
- Kontaktowanie:
Re: Klapa gasząca - schemat
Skoro wysterowałeś klapę z testera to moim zdaniem nie szukaj usterki w zasileniu elektrozaworu . Ja nie mam szczegółowej dokumentacji ale podobne układy potrzebują sygnału sterujące np; z czujnika powietrza kolektora lub z EGR .
-
- teraz jestem
- Posty: 460
- Rejestracja: niedziela, 10 listopada 2019, 22:30
- Skąd jesteś: Kraków
- Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 14 times
Re: Klapa gasząca - schemat
Dzięki za sugestie.
Piny 75,92 zmierzyłem przy okazji mając konektor w ręku. Po prostu nie mając schematu leciałem każdy pin. Cały czas trzymając się założenia, że ECU bierze do wysterowania stany "ze stacyjki" . Szukam jeszcze złącza MC21 aby sprawdzić stan po wyłączeniu silnika.
Marku, to co napisałeś dało mi bardzo dużo do myślenia. Otóż pewien gość z forum VW jak napisał, że jak wymienił map sensor i klapa zaczęła mu działać, to go wyśmiali.
Piny 75,92 zmierzyłem przy okazji mając konektor w ręku. Po prostu nie mając schematu leciałem każdy pin. Cały czas trzymając się założenia, że ECU bierze do wysterowania stany "ze stacyjki" . Szukam jeszcze złącza MC21 aby sprawdzić stan po wyłączeniu silnika.
Marku, to co napisałeś dało mi bardzo dużo do myślenia. Otóż pewien gość z forum VW jak napisał, że jak wymienił map sensor i klapa zaczęła mu działać, to go wyśmiali.
-
- teraz jestem
- Posty: 460
- Rejestracja: niedziela, 10 listopada 2019, 22:30
- Skąd jesteś: Kraków
- Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 14 times
Re: Klapa gasząca - schemat
Pobawiłem się dzisiaj przebiegami Egr i wydają się być w porządku. Nawet podmieniłem same elektrozawory i porównałem na przebiegach, omomierzem oraz siły wychylenia trzpienia.
Raczej wykluczam Egr i szukam dalej. Pzdr.
Raczej wykluczam Egr i szukam dalej. Pzdr.
- Marek
- ASSISTANCE
- Posty: 11388
- Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
- Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 268000
- Has thanked: 256 times
- Been thanked: 352 times
- Kontaktowanie:
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 17 gości