AKCJE PROMOCYJNE

Obrazek

Obrazek

AKTUALNOŚCI

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Klapa gasząca - schemat

Wszystko, co związane z układem elektrycznym

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
tabast
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 54
Wiek: 39
Rejestracja: niedziela, 10 listopada 2019, 22:30
Skąd jesteś: Wieliczka
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: Manualna
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 205000
Has thanked: 3 times
Kontaktowanie:

Klapa gasząca - schemat

#1 Postautor: tabast » wtorek, 18 lutego 2020, 22:44

Cześć,
Czy ktoś życzliwy mógłby udostępnić mi schemat połączeń do elektrozaworu klapy gaszącej do polifta w dieslu. Chciałbym to w wolnym czasie wreszcie naprawić. Na krótko elektrozawór ładnie działa i klapa gasi łagodnie silnik. Na włączonym zapłonie pomiędzy pinami wtyku ok 10V lecz po wyłączeniu zapłonu nie następuje żaden pik, przynajmniej na multimetrze nic nie pokazuje. Elektrozawór jest wykrywany normalnie, tzn. po odpięciu kostki zgłasza błąd czujnika. Sterowanie odbywa się zapewne poprzez podanie masy w odpowiednim momencie przez ECU. :think: pzdr.

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6834
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 224400
Has thanked: 223 times
Been thanked: 132 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#2 Postautor: Marek » środa, 19 lutego 2020, 01:50

Po wyłączeniu zapłonu na około 1 s powinno nastąpić 95% wypełnienia , piszę z pamięci ; zasilenie przekaźnik główny , bezpiecznik 15 A . Sterowanie masa z ECU, pin 90 . Gdzieś miałem schemat ale nie mogę znaleźć .

Awatar użytkownika
Farmer1971
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 977
Wiek: 48
Rejestracja: poniedziałek, 8 grudnia 2014, 11:37
Skąd jesteś: Grabowo Kościerskie
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 280000
Inny Samochód: VW Polo 1,4
Twoje poprzednie Sorento: Srebrna 2.5 CRDi 2003r. 140KM, M/T
Has thanked: 7 times
Been thanked: 67 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#3 Postautor: Farmer1971 » środa, 19 lutego 2020, 08:04

Proszę bardzo schemat:
KLAPA GASZĄCA 1.jpg
KLAPA GASZĄCA 1.jpg (807.67 KiB) Przejrzano 559 razy

KLAPA GASZĄCA 2.jpg
KLAPA GASZĄCA 2.jpg (687.33 KiB) Przejrzano 559 razy
Kia Sorento 3.3V6, automat tiptronic, 2007r. Obrazek

tabast
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 54
Wiek: 39
Rejestracja: niedziela, 10 listopada 2019, 22:30
Skąd jesteś: Wieliczka
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: Manualna
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 205000
Has thanked: 3 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#4 Postautor: tabast » środa, 19 lutego 2020, 09:46

Bardzo wam dziękuję. Jak już uporam się z problemem to dam znać co to było. :beer:

tabast
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 54
Wiek: 39
Rejestracja: niedziela, 10 listopada 2019, 22:30
Skąd jesteś: Wieliczka
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: Manualna
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 205000
Has thanked: 3 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#5 Postautor: tabast » piątek, 21 lutego 2020, 00:48

W dalszym ciągu ciężko mi zdiagnozować problem.
Przejście do pinu 90 w ECU jest.
Zasilanie jest.
Nawet ECU rozebrane i PCB ubustronnie sprawdzone pod mikroskopem i nie znalazłem żadnych zimnych lutów itp.
Za mało wiedzy mam aby zdiagnozować dobrze lowsidedriver.
Bez obciążania trochę ponad 10v . Z obciążeniem ok30ohm elektrozaworu 0,25V i nic się nie dzieje po wyłączeniu zapłonu. Testy na żarówkę (5W) nic nie dają.
Mam 2 używane elektrozawory w ręce. Jeden 28ohm drugi ok30 ohm i podejrzewam teraz, że mimo tego , że podpięte na krótko działają to mają złą rezystancję.
Kurcze gdybym miał Iload'a i oscyloskop to już dawno bym to sprawdził.
Czy ktoś z was zna poprawną rezystancję dla sprawnego elektrozaworu. Z góry dziękuję za odpowiedź. Pzdr.

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6021
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 7 times
Been thanked: 42 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#6 Postautor: vokal » piątek, 21 lutego 2020, 06:38

tabast pisze:Bez obciążania trochę ponad 10v . Z obciążeniem ok30ohm elektrozaworu 0,25V i nic się nie dzieje po wyłączeniu zapłonu. Testy na żarówkę (5W) nic nie dają.
Mam 2 używane elektrozawory w ręce. Jeden 28ohm drugi ok30 ohm i podejrzewam teraz, że mimo tego , że podpięte na krótko działają to mają złą rezystancję.


Wg schematu na zwór powinno trafiać pełne napięcie z AKU, a na drugim biegunie powinno pojawiać się sterowanie masą z ECU.
Pojawia się masa z ECU?
Co to znaczy, że testy żarówką nic nie dały? Nie zapala się, nie gaśnie?
Wprawdzie nie mam gdzie teraz znaleźć rezystancji cewek, ale różnica 28 a 30 to nie różnica przy takim osprzęcie.

Może masz zawieszony zawór. Te elektrrozawory potrafią się wycierać i blokować.
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6834
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 224400
Has thanked: 223 times
Been thanked: 132 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#7 Postautor: Marek » piątek, 21 lutego 2020, 10:24

Rezystancja cewki jest dobra i jednej i drugiej . Dlaczego 10 V powinno być pełne powyżej 12 V . Też nie wiem co robiłeś z żarówką . Tak przy okazji sprawdź może podciśnienie w przewodach.

tabast
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 54
Wiek: 39
Rejestracja: niedziela, 10 listopada 2019, 22:30
Skąd jesteś: Wieliczka
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: Manualna
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 205000
Has thanked: 3 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#8 Postautor: tabast » piątek, 21 lutego 2020, 12:11

Żarówka wpięta pomiędzy masę akumulatora a zasilanie elektrozaworu. Uruchomiony silnik - żarówka świeci Wyłączenie zapłonu - żarówka gaśnie z opóźnieniem. Analogiczna sytuacja z podpięciem żarówki między drugim pinem elektrozaworu a plusem akumulatora. Tego typu testy.
Muszę sobie podrabiać kabelki aby to zrobić z podpiętym elektrozaworem a nie chce robić żadnej rzeźby .Sprawdzę jeszcze raz na spokojnie przez weekend . Dziękuję za wszelką pomoc. Pzdr. :shake:
Ps. Pewnie któryś kabelek wisi na jednym włosku i tak mnie robi w konia.

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6834
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 224400
Has thanked: 223 times
Been thanked: 132 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#9 Postautor: Marek » piątek, 21 lutego 2020, 13:49

Ale sterowanie elektrozaworem jest masą z ECU . Jak podłączyłeś do żarówki masę z akumulatora a plus z kostki to nie sprawdziłeś czy jest prawidłowo wysterowany EZ a jedynie czy dochodzi plus po stacyjce.

tabast
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 54
Wiek: 39
Rejestracja: niedziela, 10 listopada 2019, 22:30
Skąd jesteś: Wieliczka
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: Manualna
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 205000
Has thanked: 3 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#10 Postautor: tabast » piątek, 21 lutego 2020, 14:01

Być może piszę niejasno. Na żarówkę sprawdziłem czy dochodzi plus po stacyjce i jak długo się utrzymuje po wyłączeniu silnika(stacyjki).
Zrobiłem tak również podpinając żarówkę pomiędzy plus akumulatora a pin przy kostce do sterowania masą nie wiem na co licząc.

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6021
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 7 times
Been thanked: 42 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#11 Postautor: vokal » piątek, 21 lutego 2020, 22:54

Przy drugim teście żarówka powinna zapalać się na kilka sekund po wyłączeniu zapłonu.
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

tabast
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 54
Wiek: 39
Rejestracja: niedziela, 10 listopada 2019, 22:30
Skąd jesteś: Wieliczka
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: Manualna
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 205000
Has thanked: 3 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#12 Postautor: tabast » sobota, 22 lutego 2020, 00:39

No właśnie nie zapala się.
Przewód idący od pin90 przedzwoniłem a nawet przetestowałem pod obciążeniem 5A - jest w 100% w porządku.
Przewód zasilający daje napięcie 12V(poprzednio słabo docisnąłem sondy dlatego odczytałem 10V) jakieś 10s po wyłączeniu stacyjki - także testowany po obciążeniem 5A .

ECU ewidentnie nie podaje masy na wyjściu.
Pozostaje mi was prosić o schemat wszystkich linii idących do ECU.
Być może ECU jest dobre , tylko na wejściu nie dostaje jakiegoś sygnału albo któraś z mas nie dochodzi do niego.

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6834
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 224400
Has thanked: 223 times
Been thanked: 132 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#13 Postautor: Marek » sobota, 22 lutego 2020, 00:41

Tylko że kostka powinna być podłączona, inaczej ECU może nie wysterować sygnału . Po tej całej operacji sprawdź błędy i wykasuj , podepnij kostkę i dopiero sprawdzaj . Do ECU główna masa dochodzi większymi pinami, są cztery dwa plusowe i dwa minusowe . Jest jednak pięć, trzy minusowe i dwa plusowe .
Ostatnio zmieniony sobota, 22 lutego 2020, 01:31 przez Marek, łącznie zmieniany 1 raz.

tabast
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 54
Wiek: 39
Rejestracja: niedziela, 10 listopada 2019, 22:30
Skąd jesteś: Wieliczka
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: Manualna
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 205000
Has thanked: 3 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#14 Postautor: tabast » sobota, 22 lutego 2020, 01:02

Kombinacje testów przeprowadzałem zarówno na odpiętej oraz podpiętej kostce ale błędów nie kasowałem lecz kilkukrotnie odłączałem akumulator.

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6834
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 224400
Has thanked: 223 times
Been thanked: 132 times
Kontaktowanie:

Re: Klapa gasząca - schemat

#15 Postautor: Marek » sobota, 22 lutego 2020, 01:34

Odłączenie akumulatora nie zawsze pomaga.


Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości