AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

Wszystko, co związane z układem elektrycznym

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#1 Postautor: Admin » środa, 10 marca 2010, 20:24

Akumulator składa się z płyt dodatnich i ujemnych zanurzonych w elektrolicie będącym wodnym roztworem kwasu siarkowego. Zadaniem akumulatora jest dostarczanie prądu elektrycznego do rozruchu silnika, oświetlenia pojazdu oraz innych odbiorników prądu. Niżej opisane czynności obsługowe powinno się wykonywać regularnie, aby zapewnić długą żywotność akumulatora i zawsze wysoką zdolność rozruchową. Obecnie stosowane akumulatory są określane jako bezobsługowe, to znaczy że w normalnych warunkach uzupełnianie poziomu elektrolitu nie powinno być potrzebne. Z różnych powodów poziom elektrolitu niekiedy się jednak obniża i wtedy wody destylowanej trzeba dolać.

• Utrzymywać w czystości akumulator oraz jego otoczenie. Powierzchnia akumulatora musi być zawsze sucha, gdyż w przeciwnym razie mogą powstać prądy upływu między ogniwami, które powodują samowyładowanie akumulatora.
• Poziom elektrolitu musi zawsze sięgać znaku na obudowie. Do uzupełniania poziomu używać wody destylowanej.
• Nie pozostawiać zimą akumulatora w stanie wyładowanym, ponieważ elektrolit może zamarznąć. Słabo naładowane akumulatory zamarzają prędzej niż naładowane. Aby tego uniknąć, akumulator musi być odpowiednio obsługiwany.

Sprawdzanie akumulatora
Poziom elektrolitu. Jak już wspomniano akumulatory w dzisiejszych czasach są bezobsługowe. Akumulator jest wypełniony kwasem siarkowym rozcieńczonym wodą destylowaną. Ponieważ woda może odparować, powinno się okresowo sprawdzać poziom elektrolitu i w razie potrzeby dolewać wody destylowanej. Poziom elektrolitu powinien się znajdować między znakami na obudowie akumulatora. Akumulatory oryginalne są zabezpieczone przed nadmiernym napełnieniem. W celu dolania wody destylowanej wykręcić korki i wlać tyle wody, aby była widoczna.



Stan naładowania
Do sprawdzanie gęstości jest potrzebny próbnik do sprawdzania gęstości elektrolitu. W celu sprawdzenia wykręcić korki i końcówkę próbnika przepchnąć przez gumę zabezpieczenia przed nadmiernym napełnieniem. Za pomocą gumowej gruszki próbnika zassać tyle elektrolitu, aby pływak mógł swobodnie pływać. W zależności od stanu naładowania elektrolit ma różną gęstość właściwą. Jest ona określona przez różne zanurzenie pływaka w elektrolicie. Wskazanie 1,28 oznacza. że akumulator jest w pełni naładowany. natomiast 1,12, że uległ całkowitemu wyładowaniu. Wartości pośrednie wskazują na odpowiednie stany naładowania. Wymienione wartości są odczytywane w jednostkach g/ml.



Ładowanie akumulatora
Bardzo rozładowany akumulator powinien być dopełniany wodą destylowaną dopiero po naładowaniu. Podczas ładowania poziom elektrolitu wzrasta i poprawnie zalany akumulator mógłby się z tego powodu "wygotować". Prąd ładowania nie powinien na początku przekraczać 10% pojemności znamionowej akumulatora. W zależności od budowy stosowanego prostownika prąd ładowania będzie się automatycznie stopniowo zmniejszać. Akumulator można uznać za w pełni naładowany, jeżeli gęstość elektrolitu nie zmieni się w ciągu dwóch godzin.

Podczas ładowania korki zamykające ogniw powinny być zawsze wykręcone i luźno położone na otworach. Dzięki temu tworzący się z wodoru i tlenu gaz wybuchowy będzie się mógł ulatniać. Ponieważ podczas intensywnego ładowania elektrolit może wytryskiwać, powinno się osłonić otocznie akumulatora gazetami albo czymś podobnym. Jeśli akumulator jest ładowany w zamkniętym pomieszczeniu, to musi być ono dobrze przewietrzane. W żadnym przypadku nie oświetlać otworów akumulatora otwartym ogniem. Domowym prostownikiem akumulator może być ładowany bez wymontowania z pojazdu. Nie potrzeba też odłączać od akumulatora przewodów. Inaczej jest w przypadku ładowania za pomocą prostownika do szybkiego ładowania. Należy wtedy odłączyć od zacisków biegunowych oba przewody akumulatora, aby uchronić diody alternatora, sterowniki, radio i podobne urządzenia przed uszkodzeniem.



Wymontowanie i zamontowanie

Akumulator zazwyczaj jest umieszczony w komorze silnika i przykręcony do wsporników.
Przed wymontowaniem odkręcić przewody akumulatora od obu końcówek biegunowych. Najpierw odłączać zawsze przewód ujemny. Dalsze czynności wymontowania są oczywiste. Trzeba przyłączyć elastyczny przewód do odprowadzania gazów.

Wskazówka!
Jeśli w pojeździe jest zamontowane radio z kodem zabezpieczającym przed kradzieżą, to trzeba znać numer, jaki należy wprowadzić, aby radio można było z powrotem uruchomić.

Podczas zamontowania dotychczasowego akumulatora najpierw oczyścić końcówki biegunowe akumulatora i posmarować dobrym smarem do końcówek biegunowych. Najpierw przyłączyć i mocno dokręcić przewód dodatni. Końcówek przewodów nie można pomylić, gdyż mają różne wymiary.

Rozruch z rozładowanym akumulatorem
Jeżeli akumulator jest rozładowany, pojazd jest najłatwiej uruchomić za pomocą dodatkowego akumulatora podłączonego za pośrednictwem przewodów rozruchowych. Przewody te muszą mieć duży przekrój i mocne zaciski. aby mógł przez nie przepływać prąd o dostatecznym natężeniu. Należy kupować tylko przewody miedziane. Przewody aluminiowe są tańsze, ale podczas rozruchu nagrzewają się, ich izolacja się topi i podczas odłączania zacisków można poparzyć palce. Najpierw połączyć końcówki dodatnie obu akumulatorów, a dopiero potem ujemne. Pomocnik powinien uruchomić silnik i utrzymywać średnią prędkość obrotową, aby alternator mógł również dostarczać prąd.

Pchanie, staczanie albo ciągnięcie to najbardziej znane metody uruchamiania silnika z rozładowanym akumulatorem.

Informacje o akumulatorze
Oznaczenie znajduje się na obudowie akumulatora. Przykład: ,,12 V 40 A * h 200 A" (12 V = napięcie znamionowe; 40 A * h = pojemność znamionowa; 200 A = prąd wyładowania w temperaturze -18°C).

Napięcie znamionowe - ogólne napięcie oddawane, mierzone w woltach. Napięcie znamionowe montowanych akumulatorów w samochodach osobowych wynosi 12 V. Rzeczywiste napięcie zależy od stanu naładowania. Może być mniejsze albo większe niż znamionowe.

Pojemność znamionowa charakteryzuje zdolność akumulatora do magazynowania energii elektrycznej. Zwykle jako pojemność znamionową przyjmuje się pojemność dwudziestogodzinną (jednostka miary A * h), czyli ilość ładunku elektrycznego, którą można pobrać z akumulatora w temperaturze 27°C, w ciągu 20 godzin, bez obniżenia napięcia poniżej 10,5 V (napięcie rozładowania). Na przykład światła postojowe pobierają około 25 W. Przy napięciu 12 V akumulator oddaje prąd 2,08 A zgodnie ze wzorem prąd (A) = moc (W) / napięcie (V). Teoretycznie pojazd z akumulatorem 40 A * h może więc parkować z włączonymi światłami postojowymi przez 19,2 godziny. W praktyce jest jednak inaczej: po około 15 godzinach światło gaśnie, a akumulator jest rozładowany.

Pojemność jest to ilość ładunku elektrycznego możliwa do pobrania z akumulatora w amperogodzinach. Zależy ona przede wszystkim od prądu rozładowania, temperatury, stanu naładowania i ogólnego stanu akumulatora (długości eksploatacji).

Prąd wyładowania w temperaturze -18°C charakteryzuje zdolność rozruchową akumulatora w niskich temperaturach. Jest to zdefiniowana wartość prądu wyładowania akumulatora 12 V w temperaturze -18°C, możliwa do pobrania bez spadku napięcia poniżej 9 V w ciągu 30 sekund albo w ciągu 150 sekund przy spadku napięcia poniżej 6 V.

Samowyładowanie jest efektem procesów chemicznych zachodzących wewnątrz akumulatora, nawet wtedy, gdy są wyłączone wszystkie odbiorniki prądu. W pełni naładowany akumulator traci dziennie 0,5% swojego ładunku. Wysokie temperatury, uszkodzenia i zanieczyszczenie pokrywy akumulatora przyspieszają samorozładowanie.
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#2 Postautor: Admin » niedziela, 3 października 2010, 12:36

Akumulator w Kia Sorento 2.5 CRDi

Akumulator do Kia Sorento powinien posiadać lewy plus ( L+)
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
bogdanm
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1427
Wiek: 65
Rejestracja: wtorek, 21 czerwca 2011, 21:02
Skąd jesteś: Wadowice
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: bordowy
Przebieg (km.): 188000
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#3 Postautor: bogdanm » wtorek, 7 lutego 2012, 22:33

Wlaśnie jestem na kupie akumulatora lewy + 100 Ah i są problemy z tym lewym + ciężko jest dostać w, załatwiłem w serwisie, czas oczekiwania trzy dni na sprowadzenie, jutro mam mieć nówka do mojego :tank1 .
W innych punktach sprzedaży robią oczy. :28
Bodzio
Nic tak zycia nie upiększy jak jeden glębszy

Awatar użytkownika
Wojtas_vic
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 3757
Wiek: 52
Rejestracja: wtorek, 18 maja 2010, 06:22
Skąd jesteś: Koszalin
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2008
Kolor: Czarna Perła
Przebieg (km.): 225000
Twoje poprzednie Sorento: 2,5 CRDI 2005 A/T
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#4 Postautor: Wojtas_vic » środa, 8 lutego 2012, 06:24

Dziwne, u mnie jak mi padł aku, jakieś pół roku temu, pojechałem do PointS i dostałem takowy od ręki, po prostu z półki.
Obrazek

jacek2
teraz jestem
teraz jestem
Posty: 591
Wiek: 56
Rejestracja: poniedziałek, 7 marca 2011, 10:36
Skąd jesteś: Kłodzko
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 90
Inny Samochód: hyundai ix 35
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#5 Postautor: jacek2 » środa, 8 lutego 2012, 08:14

:30 :31 Swój czołg posiadam od 2009r, ale baterii jeszcze nie zmieniałem. Na razie hula bez zastrzeżeń, i nie wiem ile ma wiosen ten akumulatorek.
Jestem zadowolony
------JK, 2,5 CRDI 4x4 2005r

Awatar użytkownika
ermaciek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 583
Rejestracja: niedziela, 25 września 2011, 19:23
Skąd jesteś: Polska
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: róż cukierkowy
Przebieg (km.): 2
Inny Samochód: róźiowy lowelek :)
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#6 Postautor: ermaciek » niedziela, 13 maja 2012, 17:51

Czy ktoś wie jaki powinien być prąd spoczynkowy w naszych autach ? mi wychodzi jak ustawie miernik na 200mA to pokazuje 0,50 to chyba 0,5A ? tak ? Jak mierzyłem ? - odpinałem klemę ( - ) i do niej czerwony czy tam czarny kabel miernika a do aku do (-) drugi kabel miernika.. wtyczki w mierniku wpięte w COM i 20A . Nie jest za dużo te 0,50 ?

!

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego...
ermaciek łączy teorię z praktyką. Nic nie działa i nikt nie wie dlaczego.

Awatar użytkownika
Murzyn1313
expert
Posty: 5427
Wiek: 42
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 01:33
Skąd jesteś: Afryka :)
Silnik: 3.8 i V6 (260KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: nie dotyczy
Rok: nie dotyczy
Przebieg (km.): 120000
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#7 Postautor: Murzyn1313 » niedziela, 13 maja 2012, 18:09

chyba powinieneś odpiąć + w aucie i przez niego puścić miernik- czyli czarny przewód do akku (+) a czerwony do klemy (+) .
0.5a to trochę chyba sporo. 6a na dzień -czyli po 12 dniach akku dead? chyba że coś źle mówię .
Obrazek

Awatar użytkownika
ermaciek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 583
Rejestracja: niedziela, 25 września 2011, 19:23
Skąd jesteś: Polska
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: róż cukierkowy
Przebieg (km.): 2
Inny Samochód: róźiowy lowelek :)
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#8 Postautor: ermaciek » niedziela, 13 maja 2012, 19:45

w sumie robilem to samo w passacie i mam tam 0,55 hm nie wiem :D ale.. wpiełem sie w bezpiecznik ten 30A od Audio pod maska.. i tam wlasnie pokazuje też 0,5a .... no aku po takim czasie wlasnie mi pada :D hehehe a wpassacie nie :o



!

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego...
ermaciek łączy teorię z praktyką. Nic nie działa i nikt nie wie dlaczego.

Awatar użytkownika
alkrak
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2014
Rejestracja: poniedziałek, 16 sierpnia 2010, 17:51
Skąd jesteś: Kraków
Silnik: 2.4 GDI (185KM) Sorento3
Skrzynia: M/T
Napęd: AWD
Rok: 2014
Kolor: Sand Track
Przebieg (km.): 31000
Twoje poprzednie Sorento: KIA Sorento FL, 2,5 CRDI (170 KM), rok 2007.
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#9 Postautor: alkrak » niedziela, 13 maja 2012, 20:23

ermaciek pisze:Czy ktoś wie jaki powinien być prąd spoczynkowy w naszych autach ? mi wychodzi jak ustawie miernik na 200mA to pokazuje 0,50 to chyba 0,5A ? tak ? Jak mierzyłem ? - odpinałem klemę ( - ) i do niej czerwony czy tam czarny kabel miernika a do aku do (-) drugi kabel miernika.. wtyczki w mierniku wpięte w COM i 20A . Nie jest za dużo te 0,50 ?


Na mój gust to trochę namieszałeś.
Dla zakresu 200mA przewody w przyrządzie powinny być włączone : czarny na "com" a czerwona na "V,A,Ohm".
Po wypięciu klemy plusowej z aku, podłącz do tej klemy przewód czarny, a przewód czerwony do plusa aku.
Nie wiem jaki masz przyrząd, ale na Twoje potrzeby zrobiłem doświadczalny pomiar.
Ustawiłem prąd 50mA w obwodzie testowym. Na zakresie 200mA i przy przewodach w przyrządzie "V,A,Ohm" i "com" przyrząd pokazuje prawidłowa 50mA. Po przełączeniu przewodów, odpowiednio na "20A" i "com", zakres tak jak u Ciebie 200mA, przyrząd pokazuje 0,5. Można z tego wyciągnąć wniosek, że prąd spoczynkowy w Twoim aucie, to właśnie jest 50mA, czyli niewielki.
Dla potwierdzenia tego co tu piszę muszę wiedzieć jaki jest Twój multimetr. Załącz jego czytelne zdjęcie. :08
Próbowałem oszukać czas - naprawiałem zegary!! :idn:
Nie udało się - niestety. :bye2:

Awatar użytkownika
ermaciek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 583
Rejestracja: niedziela, 25 września 2011, 19:23
Skąd jesteś: Polska
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: róż cukierkowy
Przebieg (km.): 2
Inny Samochód: róźiowy lowelek :)
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#10 Postautor: ermaciek » niedziela, 13 maja 2012, 21:29

Hehe hej Al :) wiesz ... ja to zawsze namieszać muszę bo nie przeżyje bez tego :D hmm
proszę .. tutaj mój multimer.. dokładnie z tej aukcji zakupiony http://allegro.pl/miernik-multimetr-dt9 ... 77319.html

lub takie zdjęcie
Obrazek

No właśnie ja mierzyłem odwrotnie bo gdzieś to "wyczytałem" na elektrodzie ze tak wiec wiecej nie szukałem :D ale Twój sposób wydaje się być bardziej racjonalny :D
Kurcze tak czytałem myślałem, że 50mA jest u Ciebie w aucie :D a to w testowych warunkach :)
Z tego co piszesz ze jest "niewielki" więc jest w granicach tolerancji dla aut ? :)

PS: chciałbym zrobić zdjęcie .. mało na tej aukcji widać.. ale jedyny aparat jaki mam to w telefonie :(



!

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego...
ermaciek łączy teorię z praktyką. Nic nie działa i nikt nie wie dlaczego.

Awatar użytkownika
alkrak
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2014
Rejestracja: poniedziałek, 16 sierpnia 2010, 17:51
Skąd jesteś: Kraków
Silnik: 2.4 GDI (185KM) Sorento3
Skrzynia: M/T
Napęd: AWD
Rok: 2014
Kolor: Sand Track
Przebieg (km.): 31000
Twoje poprzednie Sorento: KIA Sorento FL, 2,5 CRDI (170 KM), rok 2007.
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#11 Postautor: alkrak » niedziela, 13 maja 2012, 21:42

ermaciek,
W Twoim multimetrze jest oddzielne gniazdo dla mA. Dlatego w moim poprzednim poście zastąp sobie gniazdo
"V,A,Ohm" gniazdem "mA". Jeżeli na zakresie 200mA namierzysz 50mA, to będzie znaczyć, że prąd spoczynkowy
jest przyzwoicie mały. Dla rozładowania akumulatora o pojemności 100Ah, prądem 50mA potrzeba:

100Ah : 0.05A = 2000h = 83 dni.
Próbowałem oszukać czas - naprawiałem zegary!! :idn:
Nie udało się - niestety. :bye2:

Awatar użytkownika
ermaciek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 583
Rejestracja: niedziela, 25 września 2011, 19:23
Skąd jesteś: Polska
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: róż cukierkowy
Przebieg (km.): 2
Inny Samochód: róźiowy lowelek :)
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#12 Postautor: ermaciek » niedziela, 13 maja 2012, 21:49

ok dziękuje za pomocną dłoń :D
zapisuje instrukcje... jutro klapa w góre :D i mierzę :D dam znać jak poszło :)))
ogolnie dlatego jest mój post.. bo jak nie zapale auta przez tydzien... to mi juz nie odpali bez ładowania aku... ale to pewnie wina akumulatora jak tak.. :)



!

Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego...
ermaciek łączy teorię z praktyką. Nic nie działa i nikt nie wie dlaczego.

Awatar użytkownika
alkrak
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2014
Rejestracja: poniedziałek, 16 sierpnia 2010, 17:51
Skąd jesteś: Kraków
Silnik: 2.4 GDI (185KM) Sorento3
Skrzynia: M/T
Napęd: AWD
Rok: 2014
Kolor: Sand Track
Przebieg (km.): 31000
Twoje poprzednie Sorento: KIA Sorento FL, 2,5 CRDI (170 KM), rok 2007.
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#13 Postautor: alkrak » poniedziałek, 14 maja 2012, 11:52

ermaciek pisze:ok dziękuje za pomocną dłoń :D
zapisuje instrukcje... jutro klapa w góre :D i mierzę :D dam znać jak poszło :)))
ogolnie dlatego jest mój post.. bo jak nie zapale auta przez tydzien... to mi juz nie odpali bez ładowania aku... ale to pewnie wina akumulatora jak tak.. :)


Ważne!!!!
Pomiar zaczynaj od zakresu 20A na przyrządzie i dopiero po stwierdzeniu, że prąd jest bardzo mały,
przełącz na zakres 200mA prądu stałego (na zdjęciu skala brązowa), przepinając równocześnie końcówkę
przewodu z gniazda 20A do gniazda 200mA.
Próbowałem oszukać czas - naprawiałem zegary!! :idn:
Nie udało się - niestety. :bye2:

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#14 Postautor: vokal » poniedziałek, 14 maja 2012, 13:00

alkrak pisze:Po wypięciu klemy plusowej z aku, podłącz do tej klemy przewód czarny, a przewód czerwony do plusa aku.



Zastanawia mnie, jaka jest merytoryczna przesłanka ku temu, aby pomiar robić na plusowym zacisku akumulatora, a nie na minusowym. Przecież zgodnie z I prawem Kirchoffa przez obie klemy płynie ten sam pąd.

Pytam dlatego, że procedura poprawnego odpinania AKU wymaga najpierw zdjęcia klemy z "-" AKU, a potem z "+". Podłączanie - odwrotnie.
Pamiętam jak w "pseudo warsztacie" wymieniali mi AKU, to zakładając klemy na nowy założyli mi najpierw "-", a potem "+". Po tej czynności nie chciał działać mi multimetr podsufitowy (kompas, barometr, wysokościomierz).
Podejrzewam, że wypięcie klemy z "+" AKU i ponowne jej założenie (bez odpinania "-") może (choć nie musi) mieć podobny skutek.
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

Awatar użytkownika
alkrak
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2014
Rejestracja: poniedziałek, 16 sierpnia 2010, 17:51
Skąd jesteś: Kraków
Silnik: 2.4 GDI (185KM) Sorento3
Skrzynia: M/T
Napęd: AWD
Rok: 2014
Kolor: Sand Track
Przebieg (km.): 31000
Twoje poprzednie Sorento: KIA Sorento FL, 2,5 CRDI (170 KM), rok 2007.
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: AKUMULATOR - Wszystko co należy wiedzieć

#15 Postautor: alkrak » poniedziałek, 14 maja 2012, 13:48

vokal pisze:
alkrak pisze:Po wypięciu klemy plusowej z aku, podłącz do tej klemy przewód czarny, a przewód czerwony do plusa aku.



Zastanawia mnie, jaka jest merytoryczna przesłanka ku temu, aby pomiar robić na plusowym zacisku akumulatora, a nie na minusowym. Przecież zgodnie z I prawem Kirchoffa przez obie klemy płynie ten sam pąd.

Pytam dlatego, że procedura poprawnego odpinania AKU wymaga najpierw zdjęcia klemy z "-" AKU, a potem z "+". Podłączanie - odwrotnie.
Pamiętam jak w "pseudo warsztacie" wymieniali mi AKU, to zakładając klemy na nowy założyli mi najpierw "-", a potem "+". Po tej czynności nie chciał działać mi multimetr podsufitowy (kompas, barometr, wysokościomierz).
Podejrzewam, że wypięcie klemy z "+" AKU i ponowne jej założenie (bez odpinania "-") może (choć nie musi) mieć podobny skutek.


Ten pomiar można wykonać tak na plusie, jak i na minusie. Dla mierzonego prądu jest to obojętne.
Kolejność zdejmowania i zakładania klem, to nie żaden dogmat, a tylko zabezpieczenie się przed nieroztropnymi
"operatorami".
Podczas odkręcania, metalowym kluczem, klemy plusowej (przy podłączonej klemie minusowej) istnieje możliwość
spowodowania przypadkowego zwarcia plusa do masy. Jeżeli odepniemy najpierw minusa, to tego zagrożenia nie ma.
Dla urządzeń pokładowych obojętna jest kolejność podłączania klem, a sugestia potrafi czynić cuda.
Osobiście, przy rozłączaniu akumulatora, odłączam klemę plusową.
Próbowałem oszukać czas - naprawiałem zegary!! :idn:
Nie udało się - niestety. :bye2:


Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości