ETACS - co w nim siedzi
Moderator: Moderator
- alien125
- Jestem
- Posty: 1010
- Wiek: 36
- Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
- Skąd jesteś: 53.497,18.411
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Przebieg (km.): 195000
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 56 times
- Kontaktowanie:
ETACS - co w nim siedzi
Czy miał już ktoś przyjemność otwierać ETACS? Chodzi mi głównie o to jak są zrealizowane wyjścia. Np. wyjście C11. Niestety w moim czołgu znalazłem ślady polskiej myśli technicznej i zdaje się, że ktoś podłączył zbyt duże obciążenie do tego właśnie pinu. Po usunięciu "modyfikacji" nie mam oświetlenia wewnętrznego po otwarciu drzwi(jedynie jak przekręcę kluczyć na zapłon działa). Nie świecą też lampki w drzwiach, schowkach i kluczyku. Diody posprawdzałem, są ok. Lampka środkowa nie dostaje masy na czerwono-czarny przewód. Lampki w drzwiach nie dostają zasilania.
Dziwny jesteś mówili. W sumie mieli rację.
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: ETACS - co w nim siedzi
Zapewne na każdym wyjściu jest tranzystor - na wypadek, gdyby komuś przyszło do głowy podpiąć masę do plusa i odwrotnie.
Na C11 powinna być właśnie masa po otwarciu drzwi i dalej czerwono czarnymi przewodami do lampek.
Kiedyś na forum były przypadki z oświetleniem wnętrza po przepaleniu dużej diody przy bezpiecznikach pod kierownicą.
W wersjach USA jest jeszcze pokrętło od ściemniania podświetlenia zegarów, które ma wpływ na świecenie lampek wnętrza
Na C11 powinna być właśnie masa po otwarciu drzwi i dalej czerwono czarnymi przewodami do lampek.
Kiedyś na forum były przypadki z oświetleniem wnętrza po przepaleniu dużej diody przy bezpiecznikach pod kierownicą.
W wersjach USA jest jeszcze pokrętło od ściemniania podświetlenia zegarów, które ma wpływ na świecenie lampek wnętrza
- alien125
- Jestem
- Posty: 1010
- Wiek: 36
- Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
- Skąd jesteś: 53.497,18.411
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Przebieg (km.): 195000
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 56 times
- Kontaktowanie:
Re: ETACS - co w nim siedzi
Tak jest pokrętło. W końcowej pozycji ma switch, który poprzez niebieski przewód powinien dawać masę na wszystkie lampki. To też nie działa, ale nie zrobiłem jeszcze pomiarów na pokrętle bo strasznie zimno dzisiaj.
Jeśli są tranzystory na wyjściu to nie działało by niezależnie od pozycji kluczyka, jeśli mikro przekaźniki to mogło by być tak jak jest. Istnieje też ryzyko, że sygnał leci prosto z procka i wtedy mam prze...bane. Musiał bym się jeszcze dostać do wtyczek ETACS'a i zobaczyć, czy ma stałe zasilanie. Nie działa mi też zegarek tak jakby nie dostawał B+.
Jeśli są tranzystory na wyjściu to nie działało by niezależnie od pozycji kluczyka, jeśli mikro przekaźniki to mogło by być tak jak jest. Istnieje też ryzyko, że sygnał leci prosto z procka i wtedy mam prze...bane. Musiał bym się jeszcze dostać do wtyczek ETACS'a i zobaczyć, czy ma stałe zasilanie. Nie działa mi też zegarek tak jakby nie dostawał B+.
Dziwny jesteś mówili. W sumie mieli rację.
- papug
- To ja
- Posty: 359
- Wiek: 52
- Rejestracja: czwartek, 12 marca 2015, 20:46
- Skąd jesteś: Żmigród
- Silnik: 2.4 i 16V (139KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: Srebrny
- Przebieg (km.): 140000
- Inny Samochód: CHRYSLER PT CRUISER
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 6 times
- Kontaktowanie:
Re: ETACS - co w nim siedzi
Rozbierałem ETACS i nawet zdjęcia zrobiłem
viewtopic.php?f=35&t=11407&p=164934&hilit=etacs#p164934
viewtopic.php?f=35&t=11407&p=164934&hilit=etacs#p164934
- alien125
- Jestem
- Posty: 1010
- Wiek: 36
- Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
- Skąd jesteś: 53.497,18.411
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Przebieg (km.): 195000
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 56 times
- Kontaktowanie:
Re: ETACS - co w nim siedzi
Ok, ale na twoich zdjęciach @papug widać 2 złącza, natomiast według schematów powinny być 3. A B i C. Jeśli białe złącze to wtyczka C to niestety tranzystorów, ani przekaźników tam nie ma.
Edit:
Poszedłem jeszcze trochę zmarznąć. ETACS faktycznie nie dostaje B+. Po podaniu dodatkowego zasilania wszystko zaczyna żyć. Samego modułu nie wyjmowałem, ale patrząc teraz na zdjęcia widzę, że złącze C to to czarne, a pin C11 jest realizowany na tranzystorze.
Rozebrałem natomiast pokrętło od podświetlenia i okazuje się, że siedzi tam wzmacniacz operacyjny, 2 MOSFETy i garstka elementów biernych. Lampki zaś zapalają się po (de facto) rozwarciu switcha oraz wystąpieniu sygnału ILL. Czyli żeby sobie zaświecić trzeba pozycyjne włączyć.
Pozostaje pytanie gdzie napięcie B+ ginie i dlaczego nie dociera do ETACS.
Zauważyłem jeszcze, że po zasymulowaniu B+ wskaźniki na desce rozdzielczej zrobiły test. Wychyliły się prędkościomierz i obrotomierz. Wcześniej tak było po przekręceniu kluczyka + zapalały się kontrolki i był sygnał dźwiękowy. Jak powinno być prawidłowo?
Edit:
Poszedłem jeszcze trochę zmarznąć. ETACS faktycznie nie dostaje B+. Po podaniu dodatkowego zasilania wszystko zaczyna żyć. Samego modułu nie wyjmowałem, ale patrząc teraz na zdjęcia widzę, że złącze C to to czarne, a pin C11 jest realizowany na tranzystorze.
Rozebrałem natomiast pokrętło od podświetlenia i okazuje się, że siedzi tam wzmacniacz operacyjny, 2 MOSFETy i garstka elementów biernych. Lampki zaś zapalają się po (de facto) rozwarciu switcha oraz wystąpieniu sygnału ILL. Czyli żeby sobie zaświecić trzeba pozycyjne włączyć.
Pozostaje pytanie gdzie napięcie B+ ginie i dlaczego nie dociera do ETACS.
Zauważyłem jeszcze, że po zasymulowaniu B+ wskaźniki na desce rozdzielczej zrobiły test. Wychyliły się prędkościomierz i obrotomierz. Wcześniej tak było po przekręceniu kluczyka + zapalały się kontrolki i był sygnał dźwiękowy. Jak powinno być prawidłowo?
Dziwny jesteś mówili. W sumie mieli rację.
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: ETACS - co w nim siedzi
alien125 pisze:Jeśli są tranzystory na wyjściu to nie działało by niezależnie od pozycji kluczyka, .....
Hmm, przecież sterowanie tranzystorem możesz sobie zaprojektować jak dusza zapragnie... aby tylko plus/minus i masa były stałe.
alien125 pisze:.... Lampki zaś zapalają się po (de facto) rozwarciu switcha oraz wystąpieniu sygnału ILL. Czyli żeby sobie zaświecić trzeba pozycyjne włączyć.
Pozostaje pytanie gdzie napięcie B+ ginie i dlaczego nie dociera do ETACS.
Zauważyłem jeszcze, że po zasymulowaniu B+ wskaźniki na desce rozdzielczej zrobiły test. Wychyliły się prędkościomierz i obrotomierz. Wcześniej tak było po przekręceniu kluczyka + zapalały się kontrolki i był sygnał dźwiękowy. Jak powinno być prawidłowo?
B+ dociera do pinu A7 - przewód czerwony. Kostka A to ta druga co do szerokości. A7 zasilany jest z AKU przez bezpieczniki 20A AUDIO, 10A MEMORY i następnie rozdzielacz SC-06.
Jest jeszcze sygnał po ACC kluczyka -> A2 (zielony z pomarańczą) z 10A ACC i SC-08
oraz sygnał po IGN1 (+ również w pozycji SART) -> A8 (pomarańczowy) z 10A TURN, SC-04 i SC-09.
Po włączeniu zapłonu na zegarach zapalają się na chwilę tylko lampki kontrolne. Nie ma żadnego ruchu wskazówkami.
- alien125
- Jestem
- Posty: 1010
- Wiek: 36
- Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
- Skąd jesteś: 53.497,18.411
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Przebieg (km.): 195000
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 56 times
- Kontaktowanie:
Re: ETACS - co w nim siedzi
Co to jest TNS? Mam crosa między TNS switch a TNS realy.
Dziwny jesteś mówili. W sumie mieli rację.
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: ETACS - co w nim siedzi
Podanie masy na TNS uruchamia przekaźnik TNS od postojówek i podświetlenia wnętrza.
U Ciebie włączenie postojówek jest wykonane przez przełącznik, który podaje masę bezpośrednio na cewkę TNSa.
EtACS w tym w ogóle nie uczestniczy, przez co nie możesz zostawić pokrętła świateł w pozycji innej niż OFF, bo światła będą cały czas się świecić.
U Ciebie włączenie postojówek jest wykonane przez przełącznik, który podaje masę bezpośrednio na cewkę TNSa.
EtACS w tym w ogóle nie uczestniczy, przez co nie możesz zostawić pokrętła świateł w pozycji innej niż OFF, bo światła będą cały czas się świecić.
- alien125
- Jestem
- Posty: 1010
- Wiek: 36
- Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
- Skąd jesteś: 53.497,18.411
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Przebieg (km.): 195000
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 56 times
- Kontaktowanie:
Re: ETACS - co w nim siedzi
Czyli do funkcji "odprowadź mnie do domu" się to tyczy. Powiedź mi jeszcze jak się dostać do rozdzielacza SC-06. Z ryciny za nic nie mogę się połapać gdzie to siedzi.
Dziwny jesteś mówili. W sumie mieli rację.
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: ETACS - co w nim siedzi
ETACS po wyjęciu kluczyka i otwarciu drzwi nie wyłączy postjówek.
SC-06 to kostka ze wszystkimi przewodami czerwonymi.
Kiepski rysunek, ale wygląda jakby to było gdzieś nad pedałami naprzeciwko kolan kierowcy:
SC-06 to kostka ze wszystkimi przewodami czerwonymi.
Kiepski rysunek, ale wygląda jakby to było gdzieś nad pedałami naprzeciwko kolan kierowcy:
- alien125
- Jestem
- Posty: 1010
- Wiek: 36
- Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
- Skąd jesteś: 53.497,18.411
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Przebieg (km.): 195000
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 56 times
- Kontaktowanie:
Re: ETACS - co w nim siedzi
Mam właśnie ten rysunek. Mi to wygląda jakby za radiem, ale tam nic nie ma.
Po odcrosowaniu TNS nie mam postojówrk. Kiepsko
Znalazłem rozdzielacz. Faktycznie jest nad prdałem gazu na wysokości przegubu kolumny kierowniczej. Nie dochodzi do niego B+. Na bezpieczniku memory napiecie jest. Między nim a rozdzielaczem jest tylko zagadkowy JB-06, którego nie wiem nawet gdzie szukać.
Po odcrosowaniu TNS nie mam postojówrk. Kiepsko
Znalazłem rozdzielacz. Faktycznie jest nad prdałem gazu na wysokości przegubu kolumny kierowniczej. Nie dochodzi do niego B+. Na bezpieczniku memory napiecie jest. Między nim a rozdzielaczem jest tylko zagadkowy JB-06, którego nie wiem nawet gdzie szukać.
Dziwny jesteś mówili. W sumie mieli rację.
- alien125
- Jestem
- Posty: 1010
- Wiek: 36
- Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
- Skąd jesteś: 53.497,18.411
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Przebieg (km.): 195000
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 56 times
- Kontaktowanie:
Re: ETACS - co w nim siedzi
Korzystając z chwili pokopałem trochę w temacie.
@vokal, jesteś pewien, że w wersji USA kable są rak samo? Na kablach czerwonych(w sumie to różowych) w SC-06 mam +12 w pozycji kluczyka ON, a w rozdzielaczu SC-06 mam same kable czerwone z czarnym paskiem i tam napięcie występuje po zapaleniu pozycyjnych. Mało tego. Ze schematu, który mam wynika, że zasilane na A7 ETACS idzie przez rozdzielacz SC-06 i następnie przez SC-08. Nic się nie zgadza.
@vokal, jesteś pewien, że w wersji USA kable są rak samo? Na kablach czerwonych(w sumie to różowych) w SC-06 mam +12 w pozycji kluczyka ON, a w rozdzielaczu SC-06 mam same kable czerwone z czarnym paskiem i tam napięcie występuje po zapaleniu pozycyjnych. Mało tego. Ze schematu, który mam wynika, że zasilane na A7 ETACS idzie przez rozdzielacz SC-06 i następnie przez SC-08. Nic się nie zgadza.
Dziwny jesteś mówili. W sumie mieli rację.
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: ETACS - co w nim siedzi
Ufff. Trochę dużo tego
Musiałem przypomnieć sobie cały temat, bo wszystko wyleciało mi z głowy.
A więc:
1. Jak rozumiem, jak podasz B+ na A7 ETACSa, to wszystko działa prawidłowo?
1a. Przedzwoń przewód pomiędzy A7 a B+ albo MEMORY - tego chyba nie robiłeś.
2. Kostka JB-06 to kostka w skrzynce bezpieczników pod maską.
3. Wg schematów dla 3.5 rozdzielacz SC-06 i 08 mają przewody całe czerwone.
4. Na SC-06 powinno być zasilanie B+ z AKU, a nie dopiero po zapłonie lub po zapaleniu świateł.
5. Twój schemat jest taki sam jak u mnie.
6. Lokalizacja SC-08 poniżej
Musiałem przypomnieć sobie cały temat, bo wszystko wyleciało mi z głowy.
A więc:
1. Jak rozumiem, jak podasz B+ na A7 ETACSa, to wszystko działa prawidłowo?
1a. Przedzwoń przewód pomiędzy A7 a B+ albo MEMORY - tego chyba nie robiłeś.
2. Kostka JB-06 to kostka w skrzynce bezpieczników pod maską.
3. Wg schematów dla 3.5 rozdzielacz SC-06 i 08 mają przewody całe czerwone.
4. Na SC-06 powinno być zasilanie B+ z AKU, a nie dopiero po zapłonie lub po zapaleniu świateł.
5. Twój schemat jest taki sam jak u mnie.
6. Lokalizacja SC-08 poniżej
- alien125
- Jestem
- Posty: 1010
- Wiek: 36
- Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
- Skąd jesteś: 53.497,18.411
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Przebieg (km.): 195000
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 56 times
- Kontaktowanie:
Re: ETACS - co w nim siedzi
Domyślam się, sam nie do końca pamiętałem co już sprawdzałem, a co nie. Tym tematem zajmuję się tylko jak czekam gdzieś na parkingu na żonę. Ostatnio miąłem tylko próbnik przy sobie, teraz do roboty zatrudniłem multimetr. Nie miałem jednak dostatecznie długiego przewodu, żeby przedzwonić całą nitkę.
1. Mam podane B+ na A7, ale oryginalny przewód jest wypięty z kostki, więc crosem prąd nie płynie do rozdzielacza. Naprawiło to jedynie lampki na syficie. Wcześniej nie świeciły bez kluczyka, teraz świecą. Reszta, czyli lampki w drzwiach, ring przy stacyjce, dziwne zachowanie zegarów, zegarek(i nie pamiętam co jeszcze) zostały bez zmian.
1a. Jeszcze nie
2. Domyśliłem się gdzie szukać jednak mam tam naplątane tyle kabli od instalacji gazowej, że się odechciewa cokolwiek ruszać.
3. SC08 ma przewody czerwone z czarnym paskiem, a napięcie tam występuje po zapaleniu świateł pozycyjnych i na odwrót. Po podaniu napięcia na rozdzielacz zapalają się światła pozycyjne. SC06 ma jakby 3 sekcje. Kable grube czerwone, kable cienkie czerwone i kable białe. Na grubych czerwonych jest + jak przekręcę stacyjkę na ON, na cienkich jest masa(lub odbiornik o małej rezystancji) w pozycji kluczyka ACC, na białych jeszcze nie wiem(żona wróciła).
4. jw. Chyba, że SC06 to nie ten rozdzielacz najniżej(niebieski) tylko środkowy(czarny)
Czasem się zastanawiam czy moje sorento to naprawdę sorento, a nie kit-car
1. Mam podane B+ na A7, ale oryginalny przewód jest wypięty z kostki, więc crosem prąd nie płynie do rozdzielacza. Naprawiło to jedynie lampki na syficie. Wcześniej nie świeciły bez kluczyka, teraz świecą. Reszta, czyli lampki w drzwiach, ring przy stacyjce, dziwne zachowanie zegarów, zegarek(i nie pamiętam co jeszcze) zostały bez zmian.
1a. Jeszcze nie
2. Domyśliłem się gdzie szukać jednak mam tam naplątane tyle kabli od instalacji gazowej, że się odechciewa cokolwiek ruszać.
3. SC08 ma przewody czerwone z czarnym paskiem, a napięcie tam występuje po zapaleniu świateł pozycyjnych i na odwrót. Po podaniu napięcia na rozdzielacz zapalają się światła pozycyjne. SC06 ma jakby 3 sekcje. Kable grube czerwone, kable cienkie czerwone i kable białe. Na grubych czerwonych jest + jak przekręcę stacyjkę na ON, na cienkich jest masa(lub odbiornik o małej rezystancji) w pozycji kluczyka ACC, na białych jeszcze nie wiem(żona wróciła).
4. jw. Chyba, że SC06 to nie ten rozdzielacz najniżej(niebieski) tylko środkowy(czarny)
Czasem się zastanawiam czy moje sorento to naprawdę sorento, a nie kit-car
Dziwny jesteś mówili. W sumie mieli rację.
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: ETACS - co w nim siedzi
Wygląda na to, że to ten rozdzielacz.
Niebieski, z pomarańczowymi przewodami to 05 a jeszcze wyżej to 04 (oprócz zielonych ma jeszcze niebieskie i pomarańczowe przewody).
Tak miałeś od początku, czy nagle się zrobiło?
Niebieski, z pomarańczowymi przewodami to 05 a jeszcze wyżej to 04 (oprócz zielonych ma jeszcze niebieskie i pomarańczowe przewody).
Tak miałeś od początku, czy nagle się zrobiło?
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 48 gości