Klimatyzacja: nie załącza sprężarki - dalsza diagnoza
Moderator: Moderator
-
- awansowałem na
- Posty: 67
- Rejestracja: wtorek, 25 lipca 2017, 22:07
- Skąd jesteś: Żukowo
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.5 i V6 (195KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2004
- Kolor: srebrny
- Przebieg (km.): 220000
- Twoje poprzednie Sorento: Sorento I 2003 3.5V6 194 KM benzyna plus LPG AT 4 biegi, Napęd TOD Auto 4x4
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
- Kontaktowanie:
Klimatyzacja: nie załącza sprężarki - dalsza diagnoza
Cześć. Ja od razu z pytaniem. Nie działa klimatyzacja. Auto 2004, klimatronik. Najpierw nabicie klimy ok 600g czynnika + olej z kontrastem i ozonowanie. Po tej operacji próba załączenia klimki i zonk - nie załącza kompresora. Chwila grzebania: podmiana przekaźników itp - nic. Podanie zasilanka sprężarce na krótko - OK sprężarka rusza i klima mrozi jak smok :-). Ok pojechałem do domu. Dalsza diagnoza u mnie. Autodiagnostyka i błąd E3. Czujnik oblodzenia parownika miał 73 omy. Odciąłem go i wstawiłem termistor 4,7 lub 3,3 komy w rurce i zalałem żywicą ( zbadałem jego charakterystykę ). Czujnik umieszczony w parowniku klimy. Błąd E3 zniknął ale pojawił się E5 - po oświetleniu lampą zniknął. Sprężarka niestety dalej się nie załącza. Wentylator startuje ( nie jestem pewny czy jeden czy 2 )
Pozostał chyba przede wszystkim presostat klimy.Tu moje pytanie : jak dalej diagnozować układ? Widziałem kiedyś rozryskę pressostau 4 pinowego ale nie mogę znaleźć. Ma ktoś? Dokładnie które piny fizycznie i jaki powinien być stan / przewodzenie styków? Czy mogę zewrzeć styki w złączu zakładanym na pressostat by obadać czy klima ruszy? Bardzo proszę o porady. Pozdrowionka z Żukago :-)
Pozostał chyba przede wszystkim presostat klimy.Tu moje pytanie : jak dalej diagnozować układ? Widziałem kiedyś rozryskę pressostau 4 pinowego ale nie mogę znaleźć. Ma ktoś? Dokładnie które piny fizycznie i jaki powinien być stan / przewodzenie styków? Czy mogę zewrzeć styki w złączu zakładanym na pressostat by obadać czy klima ruszy? Bardzo proszę o porady. Pozdrowionka z Żukago :-)
Pozdrawiam serdecznie, Dawid
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: Klimatyzacja: nie załącza sprężarki - dalsza diagnoza
Jeśli nabiłeś klimę do 600 +/- 20 g to ilość czynnika w układzie jest wystarczająca i presostat powinien działać prawidłowo, chyba, że sam jest uszkodzony.
W załączniku masz plik z opisem tróstanowego czujnika klimy w 3,5v6:
Jeśli sprężarka sama się nie załącza to winny może być:
- presostat, o którym wyżej
- czujnik oszronienia parownika (IFS), który wymieniłeś na termistor
- moduł klimatronik.
Pozostałe czujniki nie mają wpływu na włączanie sprężarki przy manualnym włączaniu klimy.
W załączniku masz plik z opisem tróstanowego czujnika klimy w 3,5v6:
Jeśli sprężarka sama się nie załącza to winny może być:
- presostat, o którym wyżej
- czujnik oszronienia parownika (IFS), który wymieniłeś na termistor
- moduł klimatronik.
Pozostałe czujniki nie mają wpływu na włączanie sprężarki przy manualnym włączaniu klimy.
-
- awansowałem na
- Posty: 67
- Rejestracja: wtorek, 25 lipca 2017, 22:07
- Skąd jesteś: Żukowo
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.5 i V6 (195KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2004
- Kolor: srebrny
- Przebieg (km.): 220000
- Twoje poprzednie Sorento: Sorento I 2003 3.5V6 194 KM benzyna plus LPG AT 4 biegi, Napęd TOD Auto 4x4
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
- Kontaktowanie:
Re: Klimatyzacja: nie załącza sprężarki - dalsza diagnoza
Vokal. Bardzo dziękuję. Presostat sprawdzony. Między stykami 1 i 2 jest przejście. Styki 3 i 4 otwarte. Wymontowalem moduł klimatronika. Rozkręcilem go. Wykonałem oględziny wewnętrzne pod kątem upaleń, zimnych lutów itp. Docisnąłem wtyczki. Dalej nic. Aha. Na cewke przekaźnika sprężarki plus jest podawany na 100% ( sprawdzone żarówką 5W). Minusa brak. Oczywiście sprawdzane na włączonym silniku auta. Dalej nie mam pomysłów. Czy wiadomo na którym pinie moduł powinien wystawić masę? Podałbym tam masę i w ten sposób sprawdziłem chociaż tą żyłę w wiązce...
Co jeszcze mogę zrobić? Sam. Ręce raczej dwie prawe do roboty....
Co jeszcze mogę zrobić? Sam. Ręce raczej dwie prawe do roboty....
Pozdrawiam serdecznie, Dawid
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: Klimatyzacja: nie załącza sprężarki - dalsza diagnoza
Masa sprężarki jest masą podawaną jest poprzez zamocowanie sprężarki (uchwyty).
Poniżej masz schemat:
Podaj masę przewodem z AKU bezpośrednio na obudowę kompresora.
Może samo sprzęgiełko jest zużyte
Sprawdzenie załączania możesz wykonać też przy wyłączonym silniku. Podając plus na zacisk prądowy kompresora lub przekaźnika A/CON powinieneś usłyszeć cyknięcie/ stuknięcie sprzęgła kompresora. To typowe sprzęgło EM.
Poniżej masz schemat:
Podaj masę przewodem z AKU bezpośrednio na obudowę kompresora.
Może samo sprzęgiełko jest zużyte
Sprawdzenie załączania możesz wykonać też przy wyłączonym silniku. Podając plus na zacisk prądowy kompresora lub przekaźnika A/CON powinieneś usłyszeć cyknięcie/ stuknięcie sprzęgła kompresora. To typowe sprzęgło EM.
- Marek
- ASSISTANCE
- Posty: 11348
- Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
- Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 268000
- Has thanked: 255 times
- Been thanked: 352 times
- Kontaktowanie:
Re: Klimatyzacja: nie załącza sprężarki - dalsza diagnoza
Raz piszesz że po podaniu plusa na sprzęgło kompresora klima chłodzi , a później że plus dochodzi do sprzęgła tylko się nie włącza . Może sprawdź zasilenie nie żarówka 5 W a miernikiem .
-
- awansowałem na
- Posty: 67
- Rejestracja: wtorek, 25 lipca 2017, 22:07
- Skąd jesteś: Żukowo
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.5 i V6 (195KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2004
- Kolor: srebrny
- Przebieg (km.): 220000
- Twoje poprzednie Sorento: Sorento I 2003 3.5V6 194 KM benzyna plus LPG AT 4 biegi, Napęd TOD Auto 4x4
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
- Kontaktowanie:
Re: Klimatyzacja: nie załącza sprężarki - dalsza diagnoza
Przepraszam Was za lekki haos w postach i dziękuję za chęć pomocy. Komputer niedostępny i piszę z androida. Masakra.
To nie tak. Sprzęgło sprężarki jest dobre. Masa oczywiście jest na jej obudowie a podanie plusa na jej zacisk plus zapinana sprzęgło i sprężarka hula. Pisząc o tych masach i plusach miałem na myśli sterowaniem przekaźnikiem A/CON relay w skrzynce przekaźników pod maską. To on się nie zapina i sprężarka się nie uruchamia w normalnym układzie połączeń. Przekaźnik ma podać plus na sprzęgiełko. Połączenie styków roboczych w podstawie / gnieździe przekaźnika w skrzynce skutkuje załączeniem sprężarki. n
Natomiast cewka przekaźnika nie jest wysterowywana. Dostaje ona plusa ale minusa nie dostaje. Sprawdzałem specjalnie żarówka by mieć pewność. Miernikiem też sprawdzałem. Mierników u mnie dostatek ale czasem żarówką pewniej bo wiadomo, że mierzone źródło ma jakąś wydajność prądową.
Dalej nie wiem........
Help please
Ps. No i chyba nie pisałem, że plus dochodzi do sprzęgła tylko, że dochodzi do cewki przekaźnika....
To nie tak. Sprzęgło sprężarki jest dobre. Masa oczywiście jest na jej obudowie a podanie plusa na jej zacisk plus zapinana sprzęgło i sprężarka hula. Pisząc o tych masach i plusach miałem na myśli sterowaniem przekaźnikiem A/CON relay w skrzynce przekaźników pod maską. To on się nie zapina i sprężarka się nie uruchamia w normalnym układzie połączeń. Przekaźnik ma podać plus na sprzęgiełko. Połączenie styków roboczych w podstawie / gnieździe przekaźnika w skrzynce skutkuje załączeniem sprężarki. n
Natomiast cewka przekaźnika nie jest wysterowywana. Dostaje ona plusa ale minusa nie dostaje. Sprawdzałem specjalnie żarówka by mieć pewność. Miernikiem też sprawdzałem. Mierników u mnie dostatek ale czasem żarówką pewniej bo wiadomo, że mierzone źródło ma jakąś wydajność prądową.
Dalej nie wiem........
Help please
Ps. No i chyba nie pisałem, że plus dochodzi do sprzęgła tylko, że dochodzi do cewki przekaźnika....
Pozdrawiam serdecznie, Dawid
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: Klimatyzacja: nie załącza sprężarki - dalsza diagnoza
Może zanim będziesz grzebał przy ECU sprawdź to:
Pomiędzy ECU a przekaźnikiem jest kostka X-11, w której na pinie 14 (przewód zielono-czarny) pojawiać się też powinna masa:
Jeśli masa się nie pojawia to przewód dalej dociera do ECU do pinu 20 lub 21 (obok pinu od pompy paliwa):
Jeśli masa nie pojawia się na pinie ECU to bym dokładniej przyjrzał się termistorowi z parownika
Pomiędzy ECU a przekaźnikiem jest kostka X-11, w której na pinie 14 (przewód zielono-czarny) pojawiać się też powinna masa:
Jeśli masa się nie pojawia to przewód dalej dociera do ECU do pinu 20 lub 21 (obok pinu od pompy paliwa):
Jeśli masa nie pojawia się na pinie ECU to bym dokładniej przyjrzał się termistorowi z parownika
- Marek
- ASSISTANCE
- Posty: 11348
- Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
- Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 268000
- Has thanked: 255 times
- Been thanked: 352 times
- Kontaktowanie:
Re: Klimatyzacja: nie załącza sprężarki - dalsza diagnoza
Faktycznie , źle przeczytałem , przepraszam . Sprawdziłeś wszystkie bezpieczniki , w komorze silnika i w kabinie .
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: Klimatyzacja: nie załącza sprężarki - dalsza diagnoza
Możesz jeszcze sprawdzić, czy klimatronik daje jakiś sygnał do ECU aby załączyć kompresor.
Sygnał odnajdziesz w kostce X-27 (dwie kostki nad X-11), pin 6 z przewodem czerwono-pomarańczowym.
Sygnał odnajdziesz w kostce X-27 (dwie kostki nad X-11), pin 6 z przewodem czerwono-pomarańczowym.
-
- awansowałem na
- Posty: 67
- Rejestracja: wtorek, 25 lipca 2017, 22:07
- Skąd jesteś: Żukowo
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.5 i V6 (195KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2004
- Kolor: srebrny
- Przebieg (km.): 220000
- Twoje poprzednie Sorento: Sorento I 2003 3.5V6 194 KM benzyna plus LPG AT 4 biegi, Napęd TOD Auto 4x4
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
- Kontaktowanie:
Re: Klimatyzacja: nie załącza sprężarki - dalsza diagnoza
dziękuję. Zaraz się ogarnę i lecę sprawdzać. Myślę, że termistor parownika można wykluczyc. Dobrałem go dosyć starannie w/g dokumentacji z tematu autodiagnostyka klimatyzacji automatycznej. Tam są podane rezystancje w konkretnych temperaturach a zwłaszcza w okolicach zera. Obecnie ma około 5 komow a w okolicach zera miał tyle ile w tabeli. Mierzyłem go w lodówce miernikiem Fluke 233 że zdalnym wyświetlaczem radiowym na zewnątrz
A wszystko to poto by nie płacić 100 PLN za nowy czujnik który składa się z: kostki złącza, płytki bez jakiegokolwiek elementu elektronicznego, kawałeczka przewodu i termistora w rurce. Termistory są po 1 PLN. Jak wszystko zadziała to opiszę to na forum ( tzn jak zaoszczędzić 99 PLN) oczywiście błąd E3 zniknął. Idę działać...
A wszystko to poto by nie płacić 100 PLN za nowy czujnik który składa się z: kostki złącza, płytki bez jakiegokolwiek elementu elektronicznego, kawałeczka przewodu i termistora w rurce. Termistory są po 1 PLN. Jak wszystko zadziała to opiszę to na forum ( tzn jak zaoszczędzić 99 PLN) oczywiście błąd E3 zniknął. Idę działać...
Pozdrawiam serdecznie, Dawid
-
- awansowałem na
- Posty: 67
- Rejestracja: wtorek, 25 lipca 2017, 22:07
- Skąd jesteś: Żukowo
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.5 i V6 (195KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2004
- Kolor: srebrny
- Przebieg (km.): 220000
- Twoje poprzednie Sorento: Sorento I 2003 3.5V6 194 KM benzyna plus LPG AT 4 biegi, Napęd TOD Auto 4x4
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
- Kontaktowanie:
Re: Klimatyzacja: nie załącza sprężarki - dalsza diagnoza
a jeszcze pytanko: gdzie jest skrzynka bezpieczników w kabinie? Użyłem szukajki ale nie znalazłem
Pozdrawiam serdecznie, Dawid
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
-
- awansowałem na
- Posty: 67
- Rejestracja: wtorek, 25 lipca 2017, 22:07
- Skąd jesteś: Żukowo
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.5 i V6 (195KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2004
- Kolor: srebrny
- Przebieg (km.): 220000
- Twoje poprzednie Sorento: Sorento I 2003 3.5V6 194 KM benzyna plus LPG AT 4 biegi, Napęd TOD Auto 4x4
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
- Kontaktowanie:
Re: Klimatyzacja: nie załącza sprężarki - dalsza diagnoza
Dziękuję. Bezpieczniki pomierzone. Masy na pinie 14 złącza x11 brak. Sprawdzane na wzięty złączu i pracującym silniku. Ona ma przyjść z klimatronika? Czy z ECU? Termistor ma obecnie 3500 omów a w aucie ciepło więc ok. Czyli termistor zwany fin sensor można chyba jednak wykluczyć.
Czyżby panel klimy do wymiany?
Czyżby panel klimy do wymiany?
Pozdrawiam serdecznie, Dawid
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: Klimatyzacja: nie załącza sprężarki - dalsza diagnoza
Na złączu 14/X-11 powinna pojawiać się masa. Ta masa jest podawana z ECU na cewkę przekaźnika A/CON, który uruchamia kompresor.
Brak masy nie pozwala uruchomić przekaźnika.
Brak tej masy może być spowodowany brakiem przejścia pomiędzy ECU a przekaźnikiem, albo brakiem sygnału wyzwalającego z panelu klimy do ECU przez złącze 6/X-27.
Nie napisałeś czy sprawdziłeś ten sygnał.
Brak masy nie pozwala uruchomić przekaźnika.
Brak tej masy może być spowodowany brakiem przejścia pomiędzy ECU a przekaźnikiem, albo brakiem sygnału wyzwalającego z panelu klimy do ECU przez złącze 6/X-27.
Nie napisałeś czy sprawdziłeś ten sygnał.
-
- awansowałem na
- Posty: 67
- Rejestracja: wtorek, 25 lipca 2017, 22:07
- Skąd jesteś: Żukowo
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.5 i V6 (195KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2004
- Kolor: srebrny
- Przebieg (km.): 220000
- Twoje poprzednie Sorento: Sorento I 2003 3.5V6 194 KM benzyna plus LPG AT 4 biegi, Napęd TOD Auto 4x4
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
- Kontaktowanie:
Re: Klimatyzacja: nie załącza sprężarki - dalsza diagnoza
Rozumiem. Czyli ECU nie podaje. Ale czemu? Jak sprawdzić to złącze 6 na x27? Nie wiem gdzie tego szukać więc nie mierzyłem
Pozdrawiam serdecznie, Dawid
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości