ALSEL - wersja vSEL - opis, montaż, eksploatacja

Własne fotorelacje z napraw lub usprawnień.

Moderator: Moderator

Regulamin forum
UWAGA: tu wstawiamy tylko własne fotorelacje z napraw i tego co sami zrobiliśmy przy aucie . NIE ZADAJEMY TUTAJ PYTAŃ, tylko dajemy odpowiedzi i wskazówki.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
bercik088
moja ranga
moja ranga
Posty: 92
Wiek: 35
Rejestracja: poniedziałek, 18 grudnia 2017, 19:05
Skąd jesteś: PŁOŃSK
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: SREBNY
Przebieg (km.): 174
Inny Samochód: Renault Laguna II
Has thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - wersja vSEL - opis, montaż, eksploatacja

#91 Postautor: bercik088 » poniedziałek, 8 października 2018, 20:03

No właśnie
Lift 2'' 50mm przód 50mm tył + Usel
Led 180vat

Awatar użytkownika
Andrzej
Off-Road
Off-Road
Posty: 5062
Rejestracja: poniedziałek, 15 marca 2010, 07:47
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: niebieski
Przebieg (km.): 320000
Inny Samochód: C4 Picasso
Twoje poprzednie Sorento: 2003r. 2.5 CRDi złoty, manual
2005r. 2.5 CRDi niebieski automat
Has thanked: 77 times
Been thanked: 217 times
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - wersja vSEL - opis, montaż, eksploatacja

#92 Postautor: Andrzej » poniedziałek, 8 października 2018, 20:04

Chyba nie jest możliwa :hmm:
Pamiętam Vokal jak z Alkrakiem kazałeś podłączyć mi miernik do samochodu z którego momentalnie poszedł dym .
Skąd miałem wiedzieć, że miałem podłączyć na zgaszonym silniku :roftl:
Moje Sorento
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - wersja vSEL - opis, montaż, eksploatacja

#93 Postautor: vokal » poniedziałek, 8 października 2018, 20:20

Trzeba uważać co się mówi, bo usta nie nadążają za myślami :)
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

Awatar użytkownika
jawor369
jestem
jestem
Posty: 16
Rejestracja: poniedziałek, 14 października 2019, 21:52
Skąd jesteś: Wschowa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 201000
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - wersja vSEL - opis, montaż, eksploatacja

#94 Postautor: jawor369 » poniedziałek, 14 października 2019, 22:28

Witam, szukam informacji na temat zablokowania przedniego napędu poprzez przycisk. Ktoś pomoże ?
Potrzebujesz pomocy? Porady? Pisz ! :bye:

Awatar użytkownika
Andrzej
Off-Road
Off-Road
Posty: 5062
Rejestracja: poniedziałek, 15 marca 2010, 07:47
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: niebieski
Przebieg (km.): 320000
Inny Samochód: C4 Picasso
Twoje poprzednie Sorento: 2003r. 2.5 CRDi złoty, manual
2005r. 2.5 CRDi niebieski automat
Has thanked: 77 times
Been thanked: 217 times
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - wersja vSEL - opis, montaż, eksploatacja

#95 Postautor: Andrzej » poniedziałek, 14 października 2019, 22:31

Oczywiście . Jesteś właśnie w tym temacie.
To tylko 7 stron .
Trzeba tylko wejść na pierwszą .
Moje Sorento
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
krzysiek ardie
ma VIN w małym palcu
ma VIN w małym palcu
Posty: 7225
Wiek: 59
Rejestracja: sobota, 19 czerwca 2010, 10:39
Skąd jesteś: Opole
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 159000
Inny Samochód: Daewoo Matiz
Has thanked: 474 times
Been thanked: 331 times
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - wersja vSEL - opis, montaż, eksploatacja

#96 Postautor: krzysiek ardie » poniedziałek, 14 października 2019, 22:40

Przeczytaj wątek od początku i wszystko stanie się jasne.
uczestnik SDA :) Obrazek
"Kup Inne Auto" cyt. Sztaba

iksio
jestem
jestem
Posty: 9
Rejestracja: środa, 4 marca 2020, 10:17
Skąd jesteś: Łódzkie
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - wersja vSEL - opis, montaż, eksploatacja

#97 Postautor: iksio » środa, 4 marca 2020, 14:34

Witam!
Właśnie stałem się, trochę niechcący, posiadaczem Kii Sorento i zagłębiwszy się w Internet doszedłem do wniosku że warto byłoby sobie taką modyfikację założyć ale wcześniej chciałbym jedną rzecz doprecyzować. W przyczepionym wątku o tytule „Jak działa napęd w Sorento” mamy coś takiego (cytaty kursywą):

4. "czy podczas jazdy w trybie auto komputer na oblodzonej lub ośnieżonej nawierzchni przełącza napędy automatycznie czy trzeba to robić ręcznie?" - komputer sterujący napędami, TOD - Torque On Demand, analizuje wiele parametrów i automatycznie dobiera ile procent mocy daje na przednią oś - od 0 do 50% całkowitej mocy wychodzącej ze skrzyni biegów/silnika.
Czyli na przód nie pójdzie więcej niż 50%.

Czy to od 0 do 50% całkowitej mocy jest zgodne z prawdą? Przecież z tego co czytam Sorrento 1 nie ma centralnego dyferencjału więc nie może sobie rozdzielać mocy. Z tego co rozumiem załączanie TODa działa zerojedynkowo. Albo jest dołączona przednia oś albo nie. Po to ta cała modyfikacja, by nie zmuszać do częstego załączania i rozłączania przedniej ośki. Tak swoją drogą, na angielskim forum, czytałem że ten mechanizm może się łatwo zepsuć, gdy np. tylne koła z mniejszymi (lub bardziej zużytymi) oponami kręcą się szybciej co komputer interpretuje jako poślizg, dołącza przód i robiąc to na asfalcie z czasem układ się niszczy a właścicielom samochodu jedynie się wydaje że mają 4x4.

TOD dołącza przód przy braku przyczepności z niewielkim opóźnieniem.

No właśnie.

W praktyce na przednią oś zawsze płynie jakaś moc, nie mniej niż 2-3%.
Co ciekawe, przód jest dopędzany nawet na suchym i nawet przy jeździe na wprost - celem stabilizacji toru jazdy - przy 120-130 km/h na przód płynie ok. 25% mocy.
Dzięki temu auto dobrze znosi np. boczne podmuchy wiatru - testowałem ostatnio jadąc tylko na 2WD.


j.w. nie wiem jak miałoby to działać bez reduktora - ma jakieś sprzęgło, które ma skokowe wartości przełożenia czy jak?

Ciekawi mnie więc jak wygląda w praktyce działanie modyfikacji. Co oznacza jazda z tylko tylnym napędem? Ośki z przodu są też rozłączone - tzn. kółka ich nie napędzają, tak że praktyce przód ma pełen luz? Oszczędzamy zarówno TODa jaki i resztę przodu?
Ostatnio zmieniony środa, 4 marca 2020, 15:39 przez iksio, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Andrzej
Off-Road
Off-Road
Posty: 5062
Rejestracja: poniedziałek, 15 marca 2010, 07:47
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: niebieski
Przebieg (km.): 320000
Inny Samochód: C4 Picasso
Twoje poprzednie Sorento: 2003r. 2.5 CRDi złoty, manual
2005r. 2.5 CRDi niebieski automat
Has thanked: 77 times
Been thanked: 217 times
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - wersja vSEL - opis, montaż, eksploatacja

#98 Postautor: Andrzej » środa, 4 marca 2020, 15:08

Dołączenie przodu w trybie AUTO następuje z mocą zależną od panujących warunków.
Jeździłem Sorento od razu po zamontowaniu Usela, który dodatkowo miał wyświetlacz ( co jest rzadkością ) pokazujący ile procent w którym momencie się dołącza .
Podczas jazdy na wprost z normalną szybkością nic nie pokazywało, czyli auto jeździło tylko na tył , dopiero po wjechaniu w kałużę , śnieg czy ostro przyspieszając wyświetlacz się budził pokazując siłę załączania się przedniego napędu . Można powiedzieć , że przez miesiąc wjeżdżałem wszędzie gdzie się dało wpatrując się w wyświetlacz aby poznać zasady i kiedy przód się włącza.
A czasem nawet specjalnie szukałem kałuż aby całym pędem w nie wpaść i patrzeć jak rosną wartości .
Stąd wiem o opóźnieniu i wiem w jakich warunkach auto ma napęd 50x50.
Moje Sorento
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11390
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 256 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - wersja vSEL - opis, montaż, eksploatacja

#99 Postautor: Marek » środa, 4 marca 2020, 18:21

Dodam tylko że opony muszą być jednakowe i o podobnym zużyciu, a jeżeli już, to te mniej zużyte zakładamy na tył .

iksio
jestem
jestem
Posty: 9
Rejestracja: środa, 4 marca 2020, 10:17
Skąd jesteś: Łódzkie
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - wersja vSEL - opis, montaż, eksploatacja

#100 Postautor: iksio » środa, 4 marca 2020, 19:56

Marek pisze:Dodam tylko że opony muszą być jednakowe i o podobnym zużyciu, a jeżeli już, to te mniej zużyte zakładamy na tył .

To zdanie, wyczytane na angielskim forum, skłoniło mnie do dogłębniejszego zbadania tematu. Jako że nigdy nie miałem samochodu z napędem na 4 koła zacząłem o tym czytać i... naprawdę nie spodziewałem się że ta sprawa jest taka jednak ździebko skomplikowana! A pogodzenie rzeczywistego napędu na 4 (a nawet 2!) koła z tym choćby że od samochodu wymaga się łagodnego skręcania nie jest łatwe.
W każdym razie poczytawszy o różnych rozwiązaniach ostatecznie, w Kii Sorento I widzę to tak. Poprawcie mnie jeśli się mylę!

Samochód ten z jednej strony ma a z drugiej nie ma prawdziwego napędu na 4 koła :)
Ma: bo ma tryb Low, gdzie wszystko się sprzęga na sztywno. I napęd na obie osie, które sztywno sprzęgnięte siłą rzeczy biorą po 50% mocy i mechanizmy różnicowe na obu osiach wtedy też są sztywno sprzęgnięte. Efekt jest taki że każde kółko dostaje tyle samo pędu. Działa to na luźnej, np. piaszczystej powierzchni, kiedy obracające się tak samo koła nie przeszkadzają choć np. w zakręcie wymagałoby się od nich różnej prędkości.
Ta metoda nie sprawdzi się jednak kompletnie na przyczepnym asfalcie. Albo zaraz zniszczymy opony albo zniszczymy układ przeniesienia napędu albo po prostu będziemy mieć wielki problem z jazdą inną niż po linii prostej. Ten problem jest rozwiązywany za pomocą sprytnych mechanizmów różnicowych. By uprościć wywód, w przypadku napędu na 2 osie problem leży w tym że koła przednie a tylne z różnych powodów (choćby zużycia opon) będą kręcić się z różną prędkością obrotową. W przypadku sztywnego napędu będą powstawać z tego powodu naprężenia sprawiające że opony będą się ścierać o asfalt albo przenosić różnicę prędkości na napęd , który z czasem tego nie wytrzyma. Stąd potrzeba centralnego mechanizmu różnicowego.
Ok, może to dla większości trochę banalne ale myślę że warto wyjaśnić wszystko od A do Z.
A jest to istotne gdyż Kia Sorento I tego mechanizmu nie posiada i dlatego zasadniczo nie nadaje się do jazdy na napędem na 2 osie. O ile przy małych prędkościach i na mniej przyczepnej nawierzchni jest to możliwe gdyż opona dostaje szansę ślizgania się gdy jej prędkość obrotowa nie pasuje do prędkości wymaganej przez samochód to na suchym asfalcie to nie działa. I to też zresztą mówi manual aczkolwiek nie traktuje tak brutalnie: Kia, podczas zwykłej jazdy, nie jest samochodem z napędem na 4 koła ani też do tego nie nadaje się z powodu braku centralnego dyferencjału alias mechanizmu różnicowego.

No ale mamy ten tryb auto, TOD - dołączanie przodu na żądanie. Proteza, dzięki której czasem napęd ten się załączy.
Niby tylko proteza ale prawda jest taka że zwykle napęd na 2 osie jest po prostu zbędny więc niekoniecznie trzeba się tym przejmować. W końcu napęd na 4 koła przydaje się przede wszystkim podczas trudniejszych warunków a wtedy teoretyczne sam się załącza, gdy czujniki wykryją różnice w prędkości obrotowej przednich i tylnych kół.
Konkretnie gdy tylne koła zaczną się kręcić szybciej niż przednie, co oznacza że trzeba zdjąć moc z tyłu a przerzucić ją na przód.
I być może to nawet działa. Choć tak szczerze to nie wiem. A z tego angielskiego forum wynikałoby że często tak naprawdę już nie i że właściciele tych samochodów (przecież wszystkie już mają ponad 10lat) mogą nawet nie zdawać sobie z tego sprawy. Problem leży w tym nieszczęsnym zdaniu zacytowanym na początku. Jeśli ktoś zakłada bardziej zużyte opony na tył (co wydaje się być logiczne) to sprawia że tył kręci się szybciej. TOD bez przerwy się załącza i rozłącza, całe to wielopłytkowe sprzęgło (chyba - nie znam dokładnie detali) w końcu pada i nic już się załączyć nie może.
TOD może świrować także jeśli występuje różnica ciśnień w oponach.
Słowem - zastosowany w tym Sorento system jest mało odporny na lekkomyślne użytkowanie tego samochodu. Zwykłe niedopatrzenie, przypadek nawet może przyczynić się do jego zniszczenia.
Aczkolwiek mogę się kompletnie mylić. Bo narazie wyczytałem tylko teorię :kwink: Może komputer bierze poprawki na takie zdarzenia?

Tak czy owak, można temu w jakiś sposób próbować zaradzić a system, w tym wątku opisany wydaje się być takim sposobem. Po prostu to my decydujemy w jakim trybie jeździmy. Czyli zasadniczo zawsze z napędem na tył nie stresując się oponami i tym czy komputer dobrze wszystko oblicza. Albo wobec trudnych warunków, np. deszczu, śliskiej nawierzchni, dołączamy przednią oś na sztywno. Lub też pozostawiamy wtedy oryginalny tryb fabryczny. TOD - dołączenie osi na żądanie.

Podsumowując:
Kia Sorrento I ma tylko 2 tryby działania: 0/100 lub 50/50 jeśli chodzi o rozłożenie mocy na przednią i tylną oś. Nie ma żadnych stanów pośrednich. Ewentualne drobniejsze różnice niweluje system ESP, który po prostu przyhamowuje szybciej kręcące się koła. Ale mechanicznie moc jest przenoszona 50/50 (przy załączonym 4x4) i tyle.

Wydaje mi się też że przednie koła nie mają sprzęgiełek, które separowałyby je od przednich osiek napędowych i z tego powodu przód i tak zawsze się kręci, nawet w powyższej modyfikacji, odłączania na sztywno przodu, zużycie tych elementów nie zmniejsza się zbytnio. Jest to chyba logiczne, gdyż inaczej bardzo trudno byłoby systemowi TOD dołączać błyskawicznie przód. Dzięki kręcącemu się bez przerwy przedniemu systemowi napędowemu różnice prędkości nie są duże. To całe sprzęgło wielopłytkowe daje radę.
Wniosek z tego jest też taki że poza zastosowaną elektryczną modyfikacją, jeśli ktoś naprawdę chciałby całkiem wyłączyć się obracanie przednich osi i przedniego wału to musiałby zastosować jeszcze mechaniczne sprzęgiełka w piastach przednich kół... Dopiero wtedy ograniczyłby realnie zużycie przedniej części systemu napędowego. I pewnie troszkę zmniejszyłby zużycie paliwa, potencjalny hałas itp.

Ok. To moje spojrzenie człowieka, który motoryzacją się nie interesuje a tajnikami napędu 4x4 za pomocą Internetu zaznajamiał się przez ostatnie 3 dni. Mam nadzieję że to albo wszystko wyjaśnia, albo ktoś wyjaśni mi to ostatecznie :)

Awatar użytkownika
Andrzej
Off-Road
Off-Road
Posty: 5062
Rejestracja: poniedziałek, 15 marca 2010, 07:47
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: niebieski
Przebieg (km.): 320000
Inny Samochód: C4 Picasso
Twoje poprzednie Sorento: 2003r. 2.5 CRDi złoty, manual
2005r. 2.5 CRDi niebieski automat
Has thanked: 77 times
Been thanked: 217 times
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - wersja vSEL - opis, montaż, eksploatacja

#101 Postautor: Andrzej » środa, 4 marca 2020, 20:06

Dużo błędów jest w tym rozumowaniu.
Ale wyjaśnienie tego jest ponad moje siły ,bo każdy punkt trzeba by osobno wyjaśniać a ja w tej chwili nie mam takiej weny jak Ty :kwink:
Moje Sorento
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11390
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 256 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - wersja vSEL - opis, montaż, eksploatacja

#102 Postautor: Marek » środa, 4 marca 2020, 20:11

Wyjaśniłeś ze szczegółami czego Sorento nie ma i jak się zachowuje jak używa się go nieprawidłowo . Nie chcę być niegrzeczny ale nie czytałeś instrukcji obsługi i tematów na forum . A pytania mógł byś zadać w punktach . :) Moment, na jedno odpowiem zapamiętałem :) . Po to zakładamy USEL-a żeby mieć coś pośrodku i możliwość jazdy 4x4 . Tego u anglików chyba nie było .
Ostatnio zmieniony środa, 4 marca 2020, 20:14 przez Marek, łącznie zmieniany 1 raz.

iksio
jestem
jestem
Posty: 9
Rejestracja: środa, 4 marca 2020, 10:17
Skąd jesteś: Łódzkie
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - wersja vSEL - opis, montaż, eksploatacja

#103 Postautor: iksio » środa, 4 marca 2020, 20:12

Spoko. Nie musi być wszystko na raz :kwink:
W międzyczasie wezmę się za kompletowanie części do zrobienia ALSELa...

Awatar użytkownika
Mucha
Off-Road
Off-Road
Posty: 2088
Wiek: 35
Rejestracja: środa, 19 grudnia 2018, 22:25
Skąd jesteś: Raszyn
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2003
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 228000
Has thanked: 62 times
Been thanked: 105 times
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - wersja vSEL - opis, montaż, eksploatacja

#104 Postautor: Mucha » środa, 4 marca 2020, 20:13

Wniosek z tego taki że musisz szukać Sorento z napędem est :tup: tam nie masz tych problemów
265/75/16 et 25
Lift 6 cali
Dzik Dzik Dzik :rolley:
Jedyny taki w Polsce dzik po Koksie :happy2:

iksio
jestem
jestem
Posty: 9
Rejestracja: środa, 4 marca 2020, 10:17
Skąd jesteś: Łódzkie
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Kontaktowanie:

Re: ALSEL - wersja vSEL - opis, montaż, eksploatacja

#105 Postautor: iksio » środa, 4 marca 2020, 20:16

@Marek
Naprawdę, trochę czytałem. Wiem że to nie jest zbytnio kompatybilne z pewnymi rzeczami. Dlatego właśnie to napisałem. Bo mi się nie zgadzało to i tamto. W tej wersji, jak to opisałem, jest to dla mnie jasne. Ale wiem że mogę się mylić. Ale też postarałem się jasno opisać cały problem by było czytelnie...


Wróć do „FOTORELACJE Z NAPRAW KIA SORENTO I (2002-2009)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość