Zawór przelewowy na listwie CR - demontaż, czyszczenie, montaż

Własne fotorelacje z napraw lub usprawnień.

Moderator: Moderator

Regulamin forum
UWAGA: tu wstawiamy tylko własne fotorelacje z napraw i tego co sami zrobiliśmy przy aucie . NIE ZADAJEMY TUTAJ PYTAŃ, tylko dajemy odpowiedzi i wskazówki.
Wiadomość
Autor
proszymek33
Jestem
Jestem
Posty: 31
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2017, 11:29
Skąd jesteś: Kraków
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Rok: 2003
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times
Kontaktowanie:

Zawór przelewowy na listwie CR - demontaż, czyszczenie, montaż

#1 Postautor: proszymek33 » czwartek, 11 lutego 2021, 07:02

Cześć wszystkim,

Przedstawiam poniżej krótką relację jak w najprostszy sposób wykręcić, sprawdzić i wyczyścić zawór przelewowy na listwie CR.
Wersja listy jaką posiadam wygląda tak:
kia_cr1.jpg
kia_cr1.jpg (77.79 KiB) Przejrzano 1969 razy

Część, o której mówię jest zaznaczona czerwonym prostokątem jej nr to: F644087 - występuje również w wielu innych samochodach jedynie ma inną końcówkę (podłączenie do wężyków paliwowych).
Aby część wymontować należy:
1. Zdjąć osłonę silnika.
2. Odkręcić wspornik osłony silnika (w śrubki, klucz 10).
kia_2.jpg
kia_2.jpg (33.59 KiB) Przejrzano 1969 razy

3. Odkręcić wspornik przewodu ciśnienia (1 śrubka, klucz 10).
kia_3.jpg
kia_3.jpg (32.59 KiB) Przejrzano 1969 razy

4. Można poodpinać trochę przewodów jednak nie jest to konieczne.
5. Trzeba odkręcić śrubę na końcu zaworu (nr 24 poniżej, klucz 24, da się to zrobić nasadką jednak najlepiej kluczem oczkowym, który i tak się za chwilę przyda)
Kia_4.jpg
Kia_4.jpg (53.76 KiB) Przejrzano 1969 razy

Przy demontażu tej części trzeba uważać aby nie zgubić podkładki nr 17 (szczególnie tej przy zaworze).
6. Następnie przy pomocy klucza oczkowego (akurat miałem oczkowy odgięty) nr 24 odkręcamy zawór (da się to zrobić bez demontażu rurki wysokiego ciśnienia)
kia_5.jpg
kia_5.jpg (110.63 KiB) Przejrzano 1969 razy


Sprawdzenie:
Jeśli ktoś wie jakie dokładnie ciśnienie powinno otwierać zawór to proszę niech dopisze (myślę, że ok 1200 bar). Jeśli ktoś dysponuje odpowiednim sprzętem można to sprawdzić.
Ja zrobiłem to w prosty sposób - dmuchnąłem w zawór i mi się to udało co znaczyło, że zawór z pewnością nie trzyma.

Demontaż zaworu:
Aby rozkręcić sam zawór potrzebujemy wspomnianego wcześniej klucza 24 (lub imadła) oraz imbusa (jak dobrze pamiętam 5 mm).
Po rozkręceniu całość prezentuje się tak:
kia_6.jpg
kia_6.jpg (29.67 KiB) Przejrzano 1969 razy


Naprawa:
Sposób ogólnie zaczytany na tym forum :)
Część zatykającą (korek, plug czy jak to tam zwać) umieściłem we wkrętarce i przeszlifowałem stożek na końcu przy pomocy papieru 3000 (na sucho) do momentu uzyskania lustrzanej powierzchni:
kia_7.jpg
kia_7.jpg (28.54 KiB) Przejrzano 1969 razy

Całość jeszcze dobrze wyczyściłem i poskładałem.
Testowałem przy pomocy płuc :lol: i zawór okazał się zamknięty.
Dodam, że przed szlifowaniem nie było nigdzie zauważalnych uszkodzeń, paprochów czy czegoś podobnego co mogło odpowiadać za otwarcie zaworu.

Montaż na listwie jest analogiczny do demontażu jedyne co to u mnie przynajmniej musiałem dokręcać wkładając klucz po drugiej stronie rurki ciśnienia, ale to już szczegóły.

Dodam jeszcze, że całą akcję przeprowadziłem po tym jak zauważyłem, że podczas pracy silnika z wężyka powrotu leje się paliwo strumieniem.
Aby to zobaczyć wystarczy zdjąć wężyk powrotu z króćca oznaczonego E poniżej i odpalić silnik.
Kia_8.jpg
Kia_8.jpg (16.32 KiB) Przejrzano 1969 razy


Po wszystkim można się udać na zasłużone :beer:

Awatar użytkownika
Andrzej
Off-Road
Off-Road
Posty: 5061
Rejestracja: poniedziałek, 15 marca 2010, 07:47
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: niebieski
Przebieg (km.): 320000
Inny Samochód: C4 Picasso
Twoje poprzednie Sorento: 2003r. 2.5 CRDi złoty, manual
2005r. 2.5 CRDi niebieski automat
Has thanked: 77 times
Been thanked: 216 times
Kontaktowanie:

Re: Zawór przelewowy na listwie CR - demontaż, czyszczenie, montaż

#2 Postautor: Andrzej » czwartek, 11 lutego 2021, 15:53

U mnie , rocznik 2005 już trochę zmienili tą listwę
Później w 2006 roku znowu jest inny model.
Gdybym miał drugą taką listwę , na zapas, to bym też ją poczyscił a tak niestety nie odważyłem się, bo zawsze jak coś rozbieram to na końcu zostaje mi trochę śrubek :lol:

Zgodnie z zasadami za włożoną pracę i w podziękowaniu za ten reportaż otrzymujesz rangę Czołgista i odpowiedni kolor. Gratulacje :shake:
Moje Sorento
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek


Wróć do „FOTORELACJE Z NAPRAW KIA SORENTO I (2002-2009)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość