Korzystając z tego, że mam wyjęty silnik i chłodnicę postanowiłem poprawić niezbyt udane fabryczne rozwiązanie mocowania miedzianych rurek obiegu oleju automatycznej skrzyni biegów do chłodnicy cieczy.
Króćce do mocowania tych rurek znajdują się na chłodnicy cieczy poniżej wlewu.
Błąd w mocowaniu rurek polega na tym, że producent dał tam bardzo wąskie nakrętki dociskowe (tzw. narzutki), które trzymają dosłownie kilkoma zwojami gwintu. Zakres siły dokręcania jest bardzo wąski i łatwo o zerwanie gwintu (ktoś już na forum miał taki problem).
Szukałem takich nakrętek w internecie, ale niestety są tylko rozmiary calowe, a gwint na króćcach ma rozmiar M14x1,25 mm. Pozostało więc udać się do tokarza, który mi takie nakrętki dorobił. Nowe nakrętki są wyższe o 6 mm.
Przy okazji postanowiłem dorobić też nowe rurki, gdyż fabryczne są pospłaszczane na zagięciach, co zmniejsza ich przepustowość.
Jeżeli ktoś chciałby samodzielnie je wykonać, to poza nakrętkami będą potrzebne:
- rurka miedziana miękka o średnicy zewnętrznej 10 mm- wystarczą 2 m ale lepiej kupić 3
- zestaw do zarabiania końcówek rurek
- giętarka do rurek
- obcinarka
- przyda się gumowy młotek, pilnik, papier ścierny i trochę cierpliwości.
Według starej rurki za pomocą giętarki doginamy nową. Następnie na końcu, który jest mocowany w wąż elastyczny robimy zgrubienie zapobiegające wypadnięciu.
W tym celu poszerzamy rurkę za pomocą odpowiedniej końcówki.
Otrzymamy na końcu kielich, którego krawędź zaklepujemy lekko do środka uzyskując kulisty kształt.
Ostre krawędzie wygładzamy pilnikiem lub papierem ściernym.
Następnie na drugi koniec rurki nasuwamy nakrętkę i rozwalcowujemy koniec rurki na stożek.
Postępujemy tak samo z drugą rurką i mamy gotowy komplet, który będzie można pewniej przykręcić do chłodnicy.
Poprawa mocowania rurek chłodnicy w 3.3 V6.
Moderator: Moderator
Regulamin forum
UWAGA: tu wstawiamy tylko własne fotorelacje z napraw i tego co sami zrobiliśmy przy aucie . NIE ZADAJEMY TUTAJ PYTAŃ, tylko dajemy odpowiedzi i wskazówki.
UWAGA: tu wstawiamy tylko własne fotorelacje z napraw i tego co sami zrobiliśmy przy aucie . NIE ZADAJEMY TUTAJ PYTAŃ, tylko dajemy odpowiedzi i wskazówki.
- Farmer1971
- możesz mi ufać
- Posty: 1037
- Wiek: 52
- Rejestracja: poniedziałek, 8 grudnia 2014, 11:37
- Skąd jesteś: Grabowo Kościerskie
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2007
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 300000
- Inny Samochód: VW Polo 1,4
- Twoje poprzednie Sorento: Srebrna 2.5 CRDi 2003r. 140KM, M/T
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 107 times
- Kontaktowanie:
- kaini
- Off-Road
- Posty: 397
- Rejestracja: sobota, 4 listopada 2017, 21:49
- Skąd jesteś: Jasło
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.3 V6 (248KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2009
- Kolor: Srebrny
- Przebieg (km.): 186333
- Inny Samochód: TSI & CRDI
- Been thanked: 15 times
- Kontaktowanie:
Re: Poprawa mocowania rurek chłodnicy w 3.3 V6.
Ostatnio też je odkręciłem i nasunęło mi się pytanie czy to aby na pewno tak powinno być zrobione. Na szczęście szczelne.
-
- Jestem
- Posty: 1046
- Rejestracja: środa, 1 listopada 2017, 18:35
- Skąd jesteś: Łódź
- Silnik: 3.3 V6 (248KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2007
- Kolor: srebrny
- Przebieg (km.): 155000
- Inny Samochód: Opirus
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 54 times
- Kontaktowanie:
Re: Poprawa mocowania rurek chłodnicy w 3.3 V6.
moje rurki są mocno ujedzone w miejscach mocowania w boku chłodnicy. Jak składałem zabezpieczyłem je woskiem i na razie nie będę dotykał ;) Prędzej rozsadzi mi chłodnicę wody bo już nie istniały 2 ostatnie magistrale.
- Andrzej
- Off-Road
- Posty: 5062
- Rejestracja: poniedziałek, 15 marca 2010, 07:47
- Skąd jesteś: Warszawa
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: niebieski
- Przebieg (km.): 320000
- Inny Samochód: C4 Picasso
- Twoje poprzednie Sorento: 2003r. 2.5 CRDi złoty, manual
2005r. 2.5 CRDi niebieski automat - Has thanked: 77 times
- Been thanked: 217 times
- Kontaktowanie:
-
- coś umiem
- Posty: 749
- Rejestracja: sobota, 9 marca 2019, 13:54
- Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
- Skrzynia: Automatyczna
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2008
- Kolor: Złoty/beżowy
- Przebieg (km.): 200000
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 18 times
- Kontaktowanie:
Re: Poprawa mocowania rurek chłodnicy w 3.3 V6.
Niestety padłem ofiarą mocowania rurki do chłodnicy. Poleciał gwint. Nie udało mi się na szybko nic wymyślić humanitarnego i w końcu dokręciłem rurkę mocując ją i zalewając klejem do metalu. Przy ewentualnym demontażu chłodnicy będzie trzeba ją wyciągać z rurką bo nie ma szans na jej odkręcenie.
Sorento to nie samochód, to sposób na nudę
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: gomez953 i 12 gości