Jak sprawdzić czujniki wałów napędowych bez oscyloskopu.

Własne fotorelacje z napraw lub usprawnień.

Moderator: Moderator

Regulamin forum
UWAGA: tu wstawiamy tylko własne fotorelacje z napraw i tego co sami zrobiliśmy przy aucie . NIE ZADAJEMY TUTAJ PYTAŃ, tylko dajemy odpowiedzi i wskazówki.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Farmer1971
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1037
Wiek: 52
Rejestracja: poniedziałek, 8 grudnia 2014, 11:37
Skąd jesteś: Grabowo Kościerskie
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 300000
Inny Samochód: VW Polo 1,4
Twoje poprzednie Sorento: Srebrna 2.5 CRDi 2003r. 140KM, M/T
Has thanked: 11 times
Been thanked: 107 times
Kontaktowanie:

Jak sprawdzić czujniki wałów napędowych bez oscyloskopu.

#1 Postautor: Farmer1971 » niedziela, 15 grudnia 2019, 19:37

Ponieważ czujniki prędkości obrotowej wałów napędowych w naszych Kijankach dosyć często ulegają awarii postanowiłem zamieścić opis metody ich sprawdzenia nie wymagającej użycia oscyloskopu, do którego większość użytkowników nie ma dostępu.
Będą nam do tego potrzebne:
1. Dioda LED- kolor dowolny, byle nie miała wbudowanego rezystora, czyli musi być na napięcie ok. 2-3 V.
2. Rezystor 100 ohm, może być małej mocy np. 0,125 W.
3. dwa zaostrzone kawałki sztywnego drutu lub grube igły, z których wykonamy sondy do wbicia we wtyczkę.
4. Dwa odcinki przewodu.
5. Coś do izolacji np. taśma lub koszulki termokurczliwe.
6. Lutownica i cyna.
1.jpg
1.jpg (123.49 KiB) Przejrzano 1833 razy

Najpierw musimy wykonać próbnik. W tym celu do katody diody LED (krótsze wyprowadzenie) lutujemy rezystor 100 ohm, a do niego przewód i zaostrzony drut. Będzie to biegun (-) naszego próbnika. Do anody diody LED (dłuższe wyprowadzenie) lutujemy drugi przewód z końcówką. Będzie to biegun (+). Po zlutowaniu wszystkiego powinno to wyglądać mniej-więcej tak:
2.jpg
2.jpg (81.55 KiB) Przejrzano 1833 razy

Następnie izolujemy połączenia za pomocą taśmy lub koszulek zostawiając wolne końcówki do wbicia w kostkę i próbnik mamy gotowy.
3.jpg
3.jpg (97.49 KiB) Przejrzano 1833 razy

Teraz idziemy do samochodu i demontujemy osłonę złącz przy prawej nodze pasażera.
DEMONTAŻ OSŁONY ZŁĄCZ.jpg
DEMONTAŻ OSŁONY ZŁĄCZ.jpg (448.16 KiB) Przejrzano 1833 razy

Ukaże się nam taki widok:
KOSTKA .jpg
KOSTKA .jpg (596.32 KiB) Przejrzano 1833 razy

Strzałką zaznaczyłem interesujące nas złącze. U mnie jest akurat w tym miejscu, ale to nie jest reguła. Koreańczycy chyba postawili sobie za punkt honoru, aby w każdej wersji było ono w innym miejscu. Dlatego niestety czeka nas zabawa w odnalezienie właściwej wtyczki. Jest ona z reguły czarna i musi posiadać odpowiednią sekwencję przewodów.
Patrząc od góry wtyczki (strona z przerwą na zatrzask) musimy mieć:
- na pinie nr 3- podwójny przewód zielono- pomarańczowy (plus zasilania czujników)
- na pinie nr 4- przewód żółty (elektromagnes)
- na pinie nr 6- podwójny przewód niebieski (minus zasilania czujników)
- na pinie nr 8- przewód biały (wyjście czujnika wału tylnego)
4.jpg
4.jpg (233.91 KiB) Przejrzano 1833 razy

Patrząc od dołu wtyczki na pinie nr 18 powinien być przewód żółto- pomarańczowy (wyjście czujnika wału przedniego).
5.jpg
5.jpg (228.26 KiB) Przejrzano 1833 razy

Najpierw wpinamy się sondą (-) naszego próbnika w pin nr 6 (podwójny przewód niebieski), a sondą (+) w pin nr 3 (podwójny przewód zielono- pomarańczowy).
UWAGA nr 1- odwrotne wpięcie czujnika spowoduje uszkodzenie diody LED.
UWAGA nr 2- na zdjęciach wtyczka jest wyciągnięta z gniazda dla lepszego widoku. Podczas pomiarów musi być WŁOŻONA do gniazda.
UWAGA nr 3- wszystkie operacje zmiany przewodów próbnika we wtyczce wykonujemy przy WYŁĄCZONYM ZAPŁONIE .

6.jpg
6.jpg (158.88 KiB) Przejrzano 1833 razy

Włączamy zapłon.
Dioda LED powinna się zaświecić. Oznacza to że sterownik podaje napięcie zasilające na czujniki i żaden z nich nie jest zwarty od strony zasilania.
7.jpg
7.jpg (205.57 KiB) Przejrzano 1833 razy

Wyłączamy zapłon.
Następnie, aby sprawdzić sygnał wyjściowy czujnika tylnego wału, sondę (-) próbnika pozostawiamy w pinie nr 6, a sondę (+) wpinamy w pin nr 8 (przewód biały).
8.jpg
8.jpg (199.03 KiB) Przejrzano 1833 razy

Włączamy zapłon i przetaczamy samochód trochę do przodu i do tyłu jednocześnie obserwując diodę LED.
Miganie diody podczas ruchu samochodu świadczy o sprawności czujnika.

Wyłączamy zapłon i przepinamy sondę (+) do pinu nr 18 (przewód żółto- pomarańczowy) aby sprawdzić czujnik przedniego wału.
Włączamy zapłon i powtarzamy przetaczanie samochodu tak, jak w przypadku czujnika tylnego wału.

Et voilà!
Mamy sprawdzone obydwa czujniki.
Dla tych, którzy mają dojście do oscyloskopu załączam prawidłowy przebieg z czujników wałów podczas wolnej jazdy.
czujnik wału napędowego.jpg
czujnik wału napędowego.jpg (47.64 KiB) Przejrzano 1833 razy
Kia Sorento 3.3V6, automat tiptronic, 2007r. Obrazek

Awatar użytkownika
gomez953
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 1632
Rejestracja: wtorek, 1 lipca 2014, 22:34
Skąd jesteś: Opoczno - EOP
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: Rood i siwe na dole
Przebieg (km.): 230000
Twoje poprzednie Sorento: 2.4 EX 2003 Vialle LPi niebieskie
Has thanked: 104 times
Been thanked: 194 times
Kontaktowanie:

Re: Jak sprawdzić czujniki wałów napędowych bez oscyloskopu.

#2 Postautor: gomez953 » niedziela, 15 grudnia 2019, 23:14

Super. Teraz to już każdy sobie poradzi. :ok:
Załączniki
fsadvdnnvdisruiew.jpg
fsadvdnnvdisruiew.jpg (29.64 KiB) Przejrzano 1802 razy
Obrazek

BartekS
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 39
Rejestracja: czwartek, 12 grudnia 2019, 13:20
Skąd jesteś: Głubczyce
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: Manualna
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Przebieg (km.): 220000
Kontaktowanie:

Re: Jak sprawdzić czujniki wałów napędowych bez oscyloskopu.

#3 Postautor: BartekS » środa, 18 grudnia 2019, 20:33

Tego powinni w szkołach uczyć ! :)
Wiem że bez polityki !
Ale Sorento spec ustawa by się przydała ;)

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: Jak sprawdzić czujniki wałów napędowych bez oscyloskopu.

#4 Postautor: vokal » piątek, 20 grudnia 2019, 12:18

Super robota!
Po tzw. "inżyniersku" da się sprawdzić :ok:

Można dopisać jeszcze, co się dzieje z sygnałem (LEDem), kiedy czujnik jest zwarty do plusa, albo do masy.
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

Awatar użytkownika
darkik
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 70
Wiek: 56
Rejestracja: poniedziałek, 7 października 2019, 10:10
Skąd jesteś: Kluczbork
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 233000
Been thanked: 3 times
Kontaktowanie:

Re: Jak sprawdzić czujniki wałów napędowych bez oscyloskopu.

#5 Postautor: darkik » środa, 6 maja 2020, 18:19

Wiem proszę szanownych kolegów, że temat był dawno wałkowany i wyczerpany, ale zrobiłem dzisiaj ten "przyrząd" z led-a i opornika i niestety nie zaświecił. Sprawdziłem miernikiem jakie napięcie pojawia się między + a - zasilania czujników, czyli pomiędzy dwoma zielonymi a dwoma niebieskimi kablami i tutaj ZONK. Napięcie jakie tam jest to ok 1V. Wydaje mi się że powinno być znacznie wyższe. Czy może to być skutkiem zwarcia na którymś z czujników?

Awatar użytkownika
Farmer1971
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1037
Wiek: 52
Rejestracja: poniedziałek, 8 grudnia 2014, 11:37
Skąd jesteś: Grabowo Kościerskie
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 300000
Inny Samochód: VW Polo 1,4
Twoje poprzednie Sorento: Srebrna 2.5 CRDi 2003r. 140KM, M/T
Has thanked: 11 times
Been thanked: 107 times
Kontaktowanie:

Re: Jak sprawdzić czujniki wałów napędowych bez oscyloskopu.

#6 Postautor: Farmer1971 » środa, 6 maja 2020, 19:02

Najprawdopodobniej tak jest. Napięcie zasilające czujniki to +5 V. Jeżeli któryś czujnik jest zwarty, to sterownik obniża napięcie zasilające. Spróbuj wziąć multimetr i sprawdzić na kostkach w prawym słupku, czy nie ma zwarcia na zasilaniu lub na wyjściu czujników do masy.
Kia Sorento 3.3V6, automat tiptronic, 2007r. Obrazek


Wróć do „FOTORELACJE Z NAPRAW KIA SORENTO I (2002-2009)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość