Ponieważ czujniki prędkości obrotowej wałów napędowych w naszych Kijankach dosyć często ulegają awarii postanowiłem zamieścić opis metody ich sprawdzenia nie wymagającej użycia oscyloskopu, do którego większość użytkowników nie ma dostępu.
Będą nam do tego potrzebne:
1. Dioda LED- kolor dowolny, byle nie miała wbudowanego rezystora, czyli musi być na napięcie ok. 2-3 V.
2. Rezystor 100 ohm, może być małej mocy np. 0,125 W.
3. dwa zaostrzone kawałki sztywnego drutu lub grube igły, z których wykonamy sondy do wbicia we wtyczkę.
4. Dwa odcinki przewodu.
5. Coś do izolacji np. taśma lub koszulki termokurczliwe.
6. Lutownica i cyna.
Najpierw musimy wykonać próbnik. W tym celu do katody diody LED (krótsze wyprowadzenie) lutujemy rezystor 100 ohm, a do niego przewód i zaostrzony drut. Będzie to biegun (-) naszego próbnika. Do anody diody LED (dłuższe wyprowadzenie) lutujemy drugi przewód z końcówką. Będzie to biegun (+). Po zlutowaniu wszystkiego powinno to wyglądać mniej-więcej tak:
Następnie izolujemy połączenia za pomocą taśmy lub koszulek zostawiając wolne końcówki do wbicia w kostkę i próbnik mamy gotowy.
Teraz idziemy do samochodu i demontujemy osłonę złącz przy prawej nodze pasażera.
Ukaże się nam taki widok:
Strzałką zaznaczyłem interesujące nas złącze. U mnie jest akurat w tym miejscu, ale to nie jest reguła. Koreańczycy chyba postawili sobie za punkt honoru, aby w każdej wersji było ono w innym miejscu. Dlatego niestety czeka nas zabawa w odnalezienie właściwej wtyczki. Jest ona z reguły czarna i musi posiadać odpowiednią sekwencję przewodów.
Patrząc od góry wtyczki (strona z przerwą na zatrzask) musimy mieć:
- na pinie nr 3- podwójny przewód zielono- pomarańczowy (plus zasilania czujników)
- na pinie nr 4- przewód żółty (elektromagnes)
- na pinie nr 6- podwójny przewód niebieski (minus zasilania czujników)
- na pinie nr 8- przewód biały (wyjście czujnika wału tylnego)
Patrząc od dołu wtyczki na pinie nr 18 powinien być przewód żółto- pomarańczowy (wyjście czujnika wału przedniego).
Najpierw wpinamy się sondą (-) naszego próbnika w pin nr 6 (podwójny przewód niebieski), a sondą (+) w pin nr 3 (podwójny przewód zielono- pomarańczowy).
UWAGA nr 1- odwrotne wpięcie czujnika spowoduje uszkodzenie diody LED.
UWAGA nr 2- na zdjęciach wtyczka jest wyciągnięta z gniazda dla lepszego widoku. Podczas pomiarów musi być WŁOŻONA do gniazda.
UWAGA nr 3- wszystkie operacje zmiany przewodów próbnika we wtyczce wykonujemy przy WYŁĄCZONYM ZAPŁONIE .
Włączamy zapłon.
Dioda LED powinna się zaświecić. Oznacza to że sterownik podaje napięcie zasilające na czujniki i żaden z nich nie jest zwarty od strony zasilania.
Wyłączamy zapłon.
Następnie, aby sprawdzić sygnał wyjściowy czujnika tylnego wału, sondę (-) próbnika pozostawiamy w pinie nr 6, a sondę (+) wpinamy w pin nr 8 (przewód biały).
Włączamy zapłon i przetaczamy samochód trochę do przodu i do tyłu jednocześnie obserwując diodę LED.
Miganie diody podczas ruchu samochodu świadczy o sprawności czujnika.
Wyłączamy zapłon i przepinamy sondę (+) do pinu nr 18 (przewód żółto- pomarańczowy) aby sprawdzić czujnik przedniego wału.
Włączamy zapłon i powtarzamy przetaczanie samochodu tak, jak w przypadku czujnika tylnego wału.
Et voilà!
Mamy sprawdzone obydwa czujniki.
Dla tych, którzy mają dojście do oscyloskopu załączam prawidłowy przebieg z czujników wałów podczas wolnej jazdy.
Jak sprawdzić czujniki wałów napędowych bez oscyloskopu.
Moderator: Moderator
Regulamin forum
UWAGA: tu wstawiamy tylko własne fotorelacje z napraw i tego co sami zrobiliśmy przy aucie . NIE ZADAJEMY TUTAJ PYTAŃ, tylko dajemy odpowiedzi i wskazówki.
UWAGA: tu wstawiamy tylko własne fotorelacje z napraw i tego co sami zrobiliśmy przy aucie . NIE ZADAJEMY TUTAJ PYTAŃ, tylko dajemy odpowiedzi i wskazówki.
- Farmer1971
- możesz mi ufać
- Posty: 1037
- Wiek: 52
- Rejestracja: poniedziałek, 8 grudnia 2014, 11:37
- Skąd jesteś: Grabowo Kościerskie
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2007
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 300000
- Inny Samochód: VW Polo 1,4
- Twoje poprzednie Sorento: Srebrna 2.5 CRDi 2003r. 140KM, M/T
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 107 times
- Kontaktowanie:
Jak sprawdzić czujniki wałów napędowych bez oscyloskopu.
Kia Sorento 3.3V6, automat tiptronic, 2007r.
- gomez953
- ASSISTANCE
- Posty: 1633
- Rejestracja: wtorek, 1 lipca 2014, 22:34
- Skąd jesteś: Opoczno - EOP
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2007
- Kolor: Rood i siwe na dole
- Przebieg (km.): 230000
- Twoje poprzednie Sorento: 2.4 EX 2003 Vialle LPi niebieskie
- Has thanked: 104 times
- Been thanked: 196 times
- Kontaktowanie:
Re: Jak sprawdzić czujniki wałów napędowych bez oscyloskopu.
Super. Teraz to już każdy sobie poradzi.
- Załączniki
-
- fsadvdnnvdisruiew.jpg (29.64 KiB) Przejrzano 1815 razy
-
- awansowałem na
- Posty: 39
- Rejestracja: czwartek, 12 grudnia 2019, 13:20
- Skąd jesteś: Głubczyce
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Skrzynia: Manualna
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2007
- Przebieg (km.): 220000
- Kontaktowanie:
Re: Jak sprawdzić czujniki wałów napędowych bez oscyloskopu.
Tego powinni w szkołach uczyć !
Wiem że bez polityki !
Ale Sorento spec ustawa by się przydała ;)
Wiem że bez polityki !
Ale Sorento spec ustawa by się przydała ;)
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
Re: Jak sprawdzić czujniki wałów napędowych bez oscyloskopu.
Super robota!
Po tzw. "inżyniersku" da się sprawdzić
Można dopisać jeszcze, co się dzieje z sygnałem (LEDem), kiedy czujnik jest zwarty do plusa, albo do masy.
Po tzw. "inżyniersku" da się sprawdzić
Można dopisać jeszcze, co się dzieje z sygnałem (LEDem), kiedy czujnik jest zwarty do plusa, albo do masy.
- darkik
- awansowałem na
- Posty: 70
- Wiek: 56
- Rejestracja: poniedziałek, 7 października 2019, 10:10
- Skąd jesteś: Kluczbork
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2007
- Kolor: Czarny
- Przebieg (km.): 233000
- Been thanked: 3 times
- Kontaktowanie:
Re: Jak sprawdzić czujniki wałów napędowych bez oscyloskopu.
Wiem proszę szanownych kolegów, że temat był dawno wałkowany i wyczerpany, ale zrobiłem dzisiaj ten "przyrząd" z led-a i opornika i niestety nie zaświecił. Sprawdziłem miernikiem jakie napięcie pojawia się między + a - zasilania czujników, czyli pomiędzy dwoma zielonymi a dwoma niebieskimi kablami i tutaj ZONK. Napięcie jakie tam jest to ok 1V. Wydaje mi się że powinno być znacznie wyższe. Czy może to być skutkiem zwarcia na którymś z czujników?
- Farmer1971
- możesz mi ufać
- Posty: 1037
- Wiek: 52
- Rejestracja: poniedziałek, 8 grudnia 2014, 11:37
- Skąd jesteś: Grabowo Kościerskie
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2007
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 300000
- Inny Samochód: VW Polo 1,4
- Twoje poprzednie Sorento: Srebrna 2.5 CRDi 2003r. 140KM, M/T
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 107 times
- Kontaktowanie:
Re: Jak sprawdzić czujniki wałów napędowych bez oscyloskopu.
Najprawdopodobniej tak jest. Napięcie zasilające czujniki to +5 V. Jeżeli któryś czujnik jest zwarty, to sterownik obniża napięcie zasilające. Spróbuj wziąć multimetr i sprawdzić na kostkach w prawym słupku, czy nie ma zwarcia na zasilaniu lub na wyjściu czujników do masy.
Kia Sorento 3.3V6, automat tiptronic, 2007r.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości