Jeśli przyjemność z jazdy Sorento z silnikiem benzynowym 3.5l V6 odbiera ci uporczywie wyskakujący błąd z zakresu P0121 - P0124, to wiedź, że dzieje się coś niedobrego. U mnie był to błąd P0122 połączony z przechodzeniem skrzyni biegów w tryb awaryjny. Przyczyną takiego zachowania jest w 90% usterka czujnika położenia przepustnicy (TPS). Oczywiście, czujnik ten można wymienić. Ma numer 35102 39000 i obecnie jest ogólnodostępny. Jeśli jednak twój pobliski sklep nie ma takiego na stanie, a musisz jutro ruszyć w trasę, lub zwyczajnie nie chcesz wydać 100zł na zwykły potencjometr, to mam dla ciebie receptę. Pamiętaj jednak, że nie jet to profesjonalna naprawa.
Co potrzebujesz:
- Krótki wkrętak płaski lub krzyżakowy,
- Miernik uniwersalny,
- Spray do czyszczenia potencjometrów lub jakiś alkohol techniczny wysokiej czystości. Ewentualnie spirytus salicylowy. Aceton i WD40 się nie nadają.
- Kilka patyczków kosmetycznych (takich do uszu),
- Kilka ostrych, cienkich narzędzi jak mały płaski wkrętak, gwoźdź, małe wiertło itp.
- 2 szpilki,
- Coś do zamknięcia czujnika, ale o tym później,
Demontaż czujnika:
TPS znajduje się między przepustnicą a grodzą kabiny. Jest do niego łatwy dostęp. W celu demontażu wystarczy odpiąć od niego wtyczkę i odkręcić 2 śruby krzyżakowe, które mają też nacięcie na płaski wkrętak. Jedna śruba jest widoczna od góry, druga jest po przeciwnej stronie czujnika, na dole.
Czujnik ma możliwość regulacji poprzez obrót. Warto zaznaczyć, w jakiej był pozycji.
Teraz cześć najważniejsza. Kwalifikacja usterki:
Niestety nie każdy czujnik da się uratować. Najczęstszą przyczyną złego działania jest zabrudzenie ścieżki oporowej, niestety zdarza się, że jest ona już zbyt mocno wytarta lub nawet przerwana. W celu sprawdzenia, czy TPS będzie żył, trzeba zmierzyć opór między wyprowadzeniami 1 i 4. Miernik powinien wskazać 5 - 6,5 kOhm. Jeśli opór jest znacznie wyższy, to nie warto bawić się w czyszczenie.
Otwarcie czujnika:
Jeśli zakwalifikowałeś czujnik do naprawy, to musisz się nad nim trochę poznęcać. Obudowa składa się z 2 części i jest sklejona czymś twardym, lecz kruchym. Używając ostrych narzędzi, trzeba delikatnie wykruszyć spoiwo, aż da się swobodnie zdjąć pokrywkę. Osobiście pomagałem sobie grotem lutownicy rozgrzanym do 300*C.
Czyszczenie właściwe:
Mając już otwarty czujnik, można po prostu nalać odrobinę środka czyszczącego, kilka razy poruszyć łopatkami czujnika, wydmuchać nadmiar płynu i przystąpić do składania. Można również pójść o krok dalej, delikatnie podnieść porcelankę ze ścieżkami przewodzącymi, umyć dokładnie płytkę za pomocą patyczków kosmetycznych i podgiąć złote konektory. Tu uwaga. Konektory są bardzo delikatne i łatwo je uszkodzić!
Składanie wszystkiego do kupy:
Czujnik wyczyszczony. Teraz trzeba wpasować porcelankę do obudowy i przycisnąć ją pokrywką. Pozostaje kwestia zamknięcia obudowy. W tym celu można posłużyć się jakimś w miarę gęstym klejem, silikonem lub innym uszczelniaczem. Ja wykorzystałem do tego lutownicę i drut z poliwęglanu.
Można by to ładniej zrobić, ale to ma działać, a nie wyglądać.
Teraz można zamontować czujnik w samochodzie i sprawdzić efekty pracy.
Pomiar i regulacja czujnika:
Mając włożony TPS na miejsce trzeba ustawić go tak, jak był wcześniej (wedle sporządzonych znaków) i niezbyt mocno przykręcić śruby. Następnie trzeba zdjąć kontową osłonkę ze wtyczki. Jest tam kilka zatrzasków, lecz łatwo je rozczepić.
Teraz trzeba wpiąć się w kable 3 i 4. Do tego celu najlepiej wbić szpilki między gumkę uszczelniającą pin we wytyczne, a izolację kabla równolegle do niego.
Wtyczkę trzeba podłączyć do czujnika i włączyć zapłon. Pod wbite szpilki trzeba podłączyć miernik. Tym razem mierzone będzie napięcie. Przy całkowicie zamkniętej przepustnicy miernik powinien pokazać między 0.3 a 0.9V. Przy całkowicie otwartej 4.2 - 4.7V. Obracając czujnikiem, trzeba doregulować właśnie takie wskazania.
Jeśli czujnik nie reaguje na ruch przepustnicy, to został źle założony. Trzeba go odkręcić, wysunąć z przepustnicy, obrócić o kilka stopni przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, wsunąć do przepustnicy i przekręcić zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aż znaki się pokryją. Po prostu łopatki czujnika znalazły się po złej stronie łopatek w przepustnicy.
Teraz zostało tylko wyjęcie szpilek, złożenie osłonki wtyczki i jazda próbna. Zachowanie czujnika można sprawdzić na wykresie darmowym programem (np. inCarDoctor). Wciskając jednostajnie pedał gazu, nie powinno być skoków wartości.
U mnie po czyszczeniu problem się nie pojawił od niemal 2 miesięcy. Myślę, że warto się pobawić.
Czyszczenie czujnika położenia przepustnicy 3.5 V6 (sposób domowy)
Moderator: Moderator
Regulamin forum
UWAGA: tu wstawiamy tylko własne fotorelacje z napraw i tego co sami zrobiliśmy przy aucie . NIE ZADAJEMY TUTAJ PYTAŃ, tylko dajemy odpowiedzi i wskazówki.
UWAGA: tu wstawiamy tylko własne fotorelacje z napraw i tego co sami zrobiliśmy przy aucie . NIE ZADAJEMY TUTAJ PYTAŃ, tylko dajemy odpowiedzi i wskazówki.
- alien125
- Jestem
- Posty: 1010
- Wiek: 36
- Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
- Skąd jesteś: 53.497,18.411
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Przebieg (km.): 195000
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 56 times
- Kontaktowanie:
Czyszczenie czujnika położenia przepustnicy 3.5 V6 (sposób domowy)
Dziwny jesteś mówili. W sumie mieli rację.
- Marek
- ASSISTANCE
- Posty: 11377
- Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
- Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 268000
- Has thanked: 256 times
- Been thanked: 352 times
- Kontaktowanie:
Re: Czyszczenie czujnika położenia przepustnicy 3.5 V6 (sposób domowy)
Przydatny opis , tylko nie przebijaj izolacji przewodów . Kup do miernika cieniutkie końcówki , takie szpilki , wejdą bez problemu w kostkę , miedzy uszczelnienie a przewód sięgając do wsuwki .
-
- jestem
- Posty: 13
- Rejestracja: wtorek, 18 czerwca 2019, 10:23
- Skąd jesteś: Sosnowiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: RWD
- Rok: 2006
- Kolor: Bordowe
- Przebieg (km.): 420000
- Has thanked: 3 times
- Kontaktowanie:
Re: Czyszczenie czujnika położenia przepustnicy 3.5 V6 (sposób domowy)
Dzięki Tobie w szybki sposób pozbyłem się problemu.
P0122 Przepustnica (czujnik położenia pedału) przełącznik A – niski sygnał wejściowy | Fault Code
Tak jak napisałeś, błąd związany był z uszkodzeniem czujnika.
Wymieniłem na nowy zamiennik i wszystko gra
Może komuś ta informacja się przyda.
P0122 Przepustnica (czujnik położenia pedału) przełącznik A – niski sygnał wejściowy | Fault Code
Tak jak napisałeś, błąd związany był z uszkodzeniem czujnika.
Wymieniłem na nowy zamiennik i wszystko gra
Może komuś ta informacja się przyda.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości