Wymiana uszkodzonego czujnika prędkości tylnego wału (TOD)

Własne fotorelacje z napraw lub usprawnień.

Moderator: Moderator

Regulamin forum
UWAGA: tu wstawiamy tylko własne fotorelacje z napraw i tego co sami zrobiliśmy przy aucie . NIE ZADAJEMY TUTAJ PYTAŃ, tylko dajemy odpowiedzi i wskazówki.
Wiadomość
Autor
Alterego
moje konto
moje konto
Posty: 166
Rejestracja: piątek, 25 marca 2016, 12:11
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times
Kontaktowanie:

Wymiana uszkodzonego czujnika prędkości tylnego wału (TOD)

#1 Postautor: Alterego » środa, 21 września 2016, 15:50

Cześć,

niedawno miałem problem z załączaniem sztywnego napędu 4x4 i reduktora, ale z pomocą Vokala i Farmera udało się przywrócić przedni napęd do życia. Objawy były takie, że po przełączeniu pokrętła na LOW nie działo się kompletnie nic, żadna kontrolka nie świeciła/mrugała, nie było słychać dźwięku załączanego napędu itp.
Samochód oddałem do mechanika który stwierdził, że należy wymienić oba czujniki prędkości wału. Na szczęście nie zaufałem mechanikowi (niby spec od samochodów Kia/Mitsubishi, jak podjechałem to dwa inne Sorenta stały na podjeździe). Założyłem nowy wątek na forum i dzięki temu zaoszczędziłem 430 zł za czujnik + koszt robocizny).

Po podłączeniu komputera do złącza KIA pod maską (metoda Vokala viewtopic.php?f=34&t=8700) komputer odczytał błędy:
P1730 FRONT SPEED SNSR-LOW INPUT
P1732 REAR SPEED SNSR-LOW INPUT
P1734 SPEED SNSR REFER.-LOW
Błędy TOD.jpg
Błędy TOD.jpg (197.42 KiB) Przejrzano 1831 razy


Można z nich wywnioskować, że faktycznie obydwa czujniki prędkości wału są uszkodzone. Jednak się okazuje, że niekoniecznie. Za radą Farmera wszedłem pod samochód i zlokalizowałem jasną wtyczkę nad reduktorem:
Wtyczki.jpg
Wtyczki.jpg (101.17 KiB) Przejrzano 1831 razy

Czujniki podłączone do gniazda.jpg


Rozpiąłem wtyczkę:
Odpięte czujniki z gniazda.jpg
Odpięte czujniki z gniazda.jpg (109.04 KiB) Przejrzano 1831 razy


I zgodnie z poniższymi schematami:
TCCS-TOD- wtyczki mały.jpg
TCCS-TOD- wtyczki mały.jpg (118.17 KiB) Przejrzano 1831 razy

Gniazdo i wtyczka czujniki wałów napędowych.jpg
Gniazdo i wtyczka czujniki wałów napędowych.jpg (76.77 KiB) Przejrzano 1831 razy


sprawdzałem multimetrem na takim przełożeniu:
miernik.jpg
miernik.jpg (106.21 KiB) Przejrzano 1831 razy

który czujnik ma spięcie. Sprawdzałem to tak, jak napisał Farmer:
Przewody pomiarowe podłączasz do COM i VΏ. Po zwarciu końcówek pomiarowych multimetr powinien zapiszczeć (to oznacza zwarcie). Teraz końcówki pomiarowe podłączasz do pinów czujnika we wszystkich kombinacjach (+5V-masa; +5V-wyjście i masa-wyjście). I tak dla obydwu czujników. Jeżeli w którymkolwiek przypadku multimetr zapiszczy, to oznacza, że czujnik jest zwarty, czyli do wymiany.


Po takiej weryfikacji u mnie wyszło, że uszkodzony jest tylny czujnik. Te piny powodowały, że multimetr piszczał:
Piny powodujące spięcie.jpg


Filmik z momentu, gdy multimetr piszczał:
http://sendvid.com/a016uee2

Pozostało mi nic innego, jak zakup nowego czujnika tylnego (nr katalogowy: 47354H1000) w ASO za 430 zł. Tak wygląda nowy czujnik:
1. Nowy czujnik w całej okazałości.jpg
1. Nowy czujnik w całej okazałości.jpg (218.48 KiB) Przejrzano 1831 razy
Ostatnio zmieniony środa, 21 września 2016, 16:08 przez Alterego, łącznie zmieniany 2 razy.

Alterego
moje konto
moje konto
Posty: 166
Rejestracja: piątek, 25 marca 2016, 12:11
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times
Kontaktowanie:

Re: Wymiana uszkodzonego czujnika prędkości tylnego wału (TOD)

#2 Postautor: Alterego » środa, 21 września 2016, 16:00

Żeby wymienić czujnik, nie ma potrzeby odłączania akumulatora lub bezpiecznika. Najpierw rozpiąłem jasną wtyczkę, a następnie zdjąłem zabezpieczający przewody plastik:
Wymiana czujnika1.jpg
Wymiana czujnika1.jpg (184.38 KiB) Przejrzano 1827 razy


Tak wygląda tył wtyczki bez zabezpieczającego plastiku:
2. Ściągnięty plastik z tyłu wtyczki.jpg
2. Ściągnięty plastik z tyłu wtyczki.jpg (220.44 KiB) Przejrzano 1827 razy


Później, idąc tropem peszla z przewodami tylnego czujnika znalazłem czujnik wpięty w reduktorze. Odkręciłem śrubę i płaskim śrubokrętem bardzo delikatnie podważałem sam czujnik mając na uwadze, żeby mi się nie rozpadł jak Farmerowi. Na szczęście udało mi się go wypiąć bez takich komplikacji:
3. Wyjęty z reduktora stary czujnik.jpg
3. Wyjęty z reduktora stary czujnik.jpg (192.45 KiB) Przejrzano 1827 razy


Przypomniałem sobie, że peszlem od starego czujnika idzie prócz 3 przewodów samego czujnika (zielony, niebieski i biały z pomarańczowym paskiem) także przewód od elektromagnesu (przewód elektromagnesu wychodzi z reduktora obok czujnika, zaznaczone to miejsce na zdjęciu). Musiałem rozciąć około 4 trytytki trzymające peszel razem i zabrałem się za wyciąganie przewodu elektromagnesu:
4. Wyciąganie przewodu elektromagnezu z peszla starego czujnika.jpg
4. Wyciąganie przewodu elektromagnezu z peszla starego czujnika.jpg (235.92 KiB) Przejrzano 1827 razy


Następnie w jasnej wtyczce zgiąłem blaszki od trzech pinów czujnika i wyjąłem je z wtyczki:
5. Prawie wyciągnięte przewody czujnika z wtyczki.jpg
5. Prawie wyciągnięte przewody czujnika z wtyczki.jpg (239.8 KiB) Przejrzano 1827 razy


Później, mając wyjęte piny czujnika i sam czujnik, musiałem odkręcić dwie śruby od uchwytów trzymających peszel, by móc wyciągnąć stary czujnik:
6. Uchwyty peszla.jpg
6. Uchwyty peszla.jpg (252.93 KiB) Przejrzano 1827 razy


Następnie włożyłem nowy czujnik do reduktora:
7. Włożony nowy czujnik.jpg
7. Włożony nowy czujnik.jpg (171.13 KiB) Przejrzano 1827 razy


Włożyłem piny do wtyczki, zabezpieczyłem plastikiem, podłączyłem wtyczkę do gniazda, umieściłem przewód elektromagnesu wewnątrz nowego peszla, włożyłem go w uchwyty peszla i je przykręciłem, a na koniec spiąłem peszel kilkoma trytytkami. Odpaliłem samochód, trzymając cały czas hamulec wrzuciłem przełożenie N, przekręciłem pokrętło na LOW, a po chwili usłyszałem pyknięcie i na desce rozdzielczej zapaliła się kontrolka 4WD LOW:
8. Efekt wymiany czujnika.jpg
8. Efekt wymiany czujnika.jpg (198.35 KiB) Przejrzano 1827 razy


Mam nadzieję, że opis się komuś przyda :)
Wątek, z którego pochodzą zdjęcia i cytaty: viewtopic.php?f=26&t=11286
Ostatnio zmieniony środa, 21 września 2016, 16:13 przez Alterego, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
tygrys
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2770
Rejestracja: piątek, 13 maja 2016, 17:32
Skąd jesteś: Leszno
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2006
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 200000
Has thanked: 25 times
Been thanked: 27 times
Kontaktowanie:

Re: Wymiana uszkodzonego czujnika prędkości tylnego wału (TOD)

#3 Postautor: tygrys » środa, 21 września 2016, 16:23

Alterego super robota :happy2:
Każdy taki temat opisany ze zdjęciami to super sprawa :happy1:
Oby takich było jak najwięcej na forum :beer:

Nigdy nie jedź szybciej niż Twój anioł stróż potrafi latać!

Bądź miły dla osoby która próbuje ci na forum pomóc, tym bardziej że robi to bezpłatnie w swoim wolnym czasie.


Awatar użytkownika
sztaba
MODERATOR
MODERATOR
Posty: 1895
Wiek: 44
Rejestracja: czwartek, 7 stycznia 2016, 16:57
Skąd jesteś: Suwałki
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: EB
Inny Samochód: zmota
Twoje poprzednie Sorento: 2,5 crdi 2003 r
Has thanked: 2 times
Been thanked: 25 times
Kontaktowanie:

Re: Wymiana uszkodzonego czujnika prędkości tylnego wału (TOD)

#4 Postautor: sztaba » środa, 21 września 2016, 17:38

Dobra robota,dobry opis przebiegu pracy :happy2:
K up
I nne
A uto

Radość z jazdy zaczyna się tam,gdzie kończy się ekonomia :tup:

Awatar użytkownika
Piotrus.182
moja ranga
moja ranga
Posty: 114
Wiek: 37
Rejestracja: wtorek, 4 października 2016, 09:45
Skąd jesteś: Wieliczka
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 176000
Has thanked: 8 times
Been thanked: 3 times
Kontaktowanie:

Re: Wymiana uszkodzonego czujnika prędkości tylnego wału (TOD)

#5 Postautor: Piotrus.182 » środa, 12 października 2016, 06:31

Super sprawa. Dzięki Twojemu i tym podobnym przynajmniej wiem, gdzie lokalizować poszczególne czujniki :beer:
No pain - No gain

Alterego
moje konto
moje konto
Posty: 166
Rejestracja: piątek, 25 marca 2016, 12:11
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times
Kontaktowanie:

Re: Wymiana uszkodzonego czujnika prędkości tylnego wału (TOD)

#6 Postautor: Alterego » środa, 12 października 2016, 09:23

Bardzo się cieszę że komuś się to przydaje, taki był zamysł :) Co do czujników w TODzie, to dobrze widać w tym wątku autorstwa Vokala gdzie one są dokładnie zlokalizowane:
viewtopic.php?p=68724#p68724
:)

Awatar użytkownika
dynamic
To ja
To ja
Posty: 395
Wiek: 45
Rejestracja: czwartek, 20 października 2011, 17:23
Skąd jesteś: Mazowsze-W-wa/Kurpie
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2007
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 215000
Inny Samochód: BMW E46 3.0 D 270KM
Kontaktowanie:

Re: Wymiana uszkodzonego czujnika prędkości tylnego wału (TOD)

#7 Postautor: dynamic » środa, 12 października 2016, 10:43

Dobra robota:)
Co Cię nie zabije to Cię wzmocni :)

prezes1981eu
jestem
jestem
Posty: 8
Wiek: 42
Rejestracja: wtorek, 20 stycznia 2015, 13:20
Skąd jesteś: modryniec
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: Sreberko
Przebieg (km.): 256000
Has thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Wymiana uszkodzonego czujnika prędkości tylnego wału (TOD)

#8 Postautor: prezes1981eu » czwartek, 4 stycznia 2018, 20:17

:happy2: jutro ja się biorę do sprawdzenia czujników halla w swoim czołgu bo śmigam z wyjętym bezpiecznikiem od tod-a.


Wróć do „FOTORELACJE Z NAPRAW KIA SORENTO I (2002-2009)”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości