Obrazek


Obrazek


Obrazek

kierownica raz lekko raz ciezko kreci

Hamulce, amortyzatory, sprężyny, koła, drążki itp.

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Patrykk
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 30
Rejestracja: piątek, 23 lutego 2018, 21:35
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 240000
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: kierownica raz lekko raz ciezko kreci

#106 Postautor: Patrykk » czwartek, 1 marca 2018, 23:18

Zrobiłem pomiary zaznaczam że były one bardzo amatorskie po pierwsze zwykły tani miernik, po drugie nie bardzo wiedziałem jak wpiąć się w przewód, ale coś zmierzyłem może wyniki akurat podrzucą jakiś pomysł. A więc tak wpinałem się na postoju w przewód pin 2(oczywiście na wpietym pinie) EPS a drugi dałem do masy , miernik pokazał 0,1V następnie lekko ruszyłem i zatrzymałem się napięcie podskoczyło i po zatrzymaniu wskoczyło na około 12v następnie rozpędziłem się i podczas jazdy napięcie oscyluje w okolicy 6v po zatrzymaniu wskakuje na 12v i po pewnym czasie na 0,1V chciałem zaznaczyć że wspomaganie działa czy to przy 12v czy 0,1v ciągle tak samo, nie wiem skąd to 0,1v miernik zmarznięty był troszkę czy ja coś źle podpiąłem :hmm: później jak wspomaganie przestało działać zrobiłem identyczny pomiar i co mnie zdziwiło bardzo ,wyniki wyszły identycznie jak na działającym.
Druga sprawa mnie zaciekawiła na postoju gdy wspomaganie działa rozłączam pin 2 i do jednego końca dotykam + od miernika a drugiego końca - wyskoczyło 12v ale najciekawsze jest to gdy połączyłem pin 2 z powrotem wspomaganie już nie działa ,a żeby znów zaczęło muszę wypiąć kostkę od EPS i wpiąć z powrotem czyli standard gdy nie działa. Zrobiłem tak kilka razy żeby być pewnym i nie wiem czy wprowadzam jakieś zwarcie czy co tym miernikiem ale jeżeli odepnę pin 2 i wepnę z powrotem bez wtykania miernika między kable to wspomaganie nie przestanie działać, natomiast jeżeli podepnę miernik to później wspomaganie nie działa. Mam nadzieję że udało mi się opisać to w miarę zrozumiale.

diodalodz
teraz jestem
teraz jestem
Posty: 537
Rejestracja: środa, 1 listopada 2017, 18:35
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: 3.3 V6 (248KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 155000
Inny Samochód: Opirus
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times
Kontaktowanie:

Re: kierownica raz lekko raz ciezko kreci

#107 Postautor: diodalodz » piątek, 2 marca 2018, 01:05

Masz tam przebieg prostokątny o wypełnieniu 50% i zmiennej częstotliwości (popatrz w necie co to) 0-12V
Jak jedziesz to miernik sobie uśrednia pomiar i dlatego masz 6V
0,1V to stan niski
12V to stan wysoki.
Z tego co widziałem to na schemacie jest przewód diagnostyki tego modułu. Trzeba by sprawdzić czy jest możliwość przeczytania jaki błąd powoduje jego wyłączenie.

Patrykk
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 30
Rejestracja: piątek, 23 lutego 2018, 21:35
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 240000
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: kierownica raz lekko raz ciezko kreci

#108 Postautor: Patrykk » piątek, 2 marca 2018, 01:19

Postaram się jutro znaleźć kogoś co by się wpiął żeby sczytać błędy ze wspomagania.

Awatar użytkownika
alien125
teraz jestem
teraz jestem
Posty: 435
Wiek: 30
Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
Skąd jesteś: 53.497,18.411
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Przebieg (km.): 180000
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times
Kontaktowanie:

Re: kierownica raz lekko raz ciezko kreci

#109 Postautor: alien125 » piątek, 2 marca 2018, 08:49

Ogólnie takie pomiary multimetrem więcej zamieszania wprowadzają, niż wyjaśniają. Nie wiesz czy coś ci nie całkuje lub nie różniczkuje przebiegu. Dla miernika nie będzie różnicy bo wartość średnia napięcia się nie zmieni, ale procek zinterpretuje to jako błąd. Do tego dochodzi inercja miernika. Ewentualnie na analogowym coś by można zauważyć. Ja natomiast cały czas obstawiam zasilanie. Zaniki albo szpilki zawieszają moduł. Jak masz możliwość to podłącz inny aku bezpośrednio na zasilanie modułu. Koniecznie rozłącz standardowy +, ale - zostaw wspólny.
Nie myli się tylko ten, kto nic nie robi.

Patrykk
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 30
Rejestracja: piątek, 23 lutego 2018, 21:35
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 240000
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: kierownica raz lekko raz ciezko kreci

#110 Postautor: Patrykk » poniedziałek, 5 marca 2018, 00:42

Witajcie, auta nie udało mi się jeszcze podpiąć pod komputer nie wiem mechanicy nie bardzo wiedzą jak się zabrać do tego żeby znaleźć błędy ze wspomagania, chyba serwis zostaje:(
Co do podpięcia drugie akumulatora to niestety na ta chwilę nie bardzo mam możliwość ale coś pokombinuję. Natomiast zrobiłem jeszcze jeden pomiar przy EPS na odpalonym aucie i jeżeli wspomaganie nie działa jak należy to na żółtym przewodzie pokazuje 4,5V a na zielonym 0.3V natomiast jeżeli wypnę i z powrotem wepnę wtyczkę od EPS to jak już pisałem wspomaganie zaczyna działać i wtedy na przewodzie żółtym napięcie wyskakuje 8.5V a na zielonym 0.6V.
Alien125- patrzyłem tego plusa i tam napięcie jest takie samo jak na alternatorze niezależnie od działania wspomagania.
Mam pytanie odnośnie tego że gdy wypnę i wepnę z powrotem kostkę od EPS to wspomaganie za każdym razem zaczyna działać, i zawsze robię to po odpaleniu bez ruszania auta z miejsca porostu odpalam czuje że kierownica akurat słabo chodzi więc wypinam, wpinam i wspomaganie zaczyna działać. Próbuję wykluczyć cokolwiek i tak myślę że w takim razie problem z jakimś przerwanym przewodem itp. mogę odrzucić??? Może ma ktoś pomysł dlaczego po takim zabiegu(wypięciu i wpięciu) wspomaganie zaczyna działać jak należy???

diodalodz
teraz jestem
teraz jestem
Posty: 537
Rejestracja: środa, 1 listopada 2017, 18:35
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: 3.3 V6 (248KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 155000
Inny Samochód: Opirus
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times
Kontaktowanie:

Re: kierownica raz lekko raz ciezko kreci

#111 Postautor: diodalodz » poniedziałek, 5 marca 2018, 01:15

Program w procesorze po odpięciu zasilania zaczyna działać od nowa i steruje wspomaganiem na nowo. Gdy wykryje błąd, przestaje działać i tyle.
Możliwości jest kilka. Jeśli mam być szczery to
Kup sobie oscyloskop
http://allegro.pl/oscyloskop-cyfrowy-ev ... 05318.html
podłącz pod sygnał prędkości pojazdu i obserwuj. Jak padnie to zobaczysz, czy dochodzi do deformacji sygnału, zaniku czy co innego.
Potem popatrzysz na sygnał PWM na zawór i będziesz wiedział. Myślę że inwestycja 100 zł, gdzie potem możesz go sprzedać za 70 od ręki to nie jest duży wydatek. Możliwe, że za miesiąc bedę miał oryginalny diagnoskop KIA, więc jak nie masz jakoś mega daleko do Łodzi to ci pomogę. Wcześniej poćwiczę na swoim.

Oscyloskop pomogę ci ogarnąć jak coś, albo podrzucę filmy z YT. Jak się zdecydujesz to kupię ten sam oscyloskop, bo w sumie czasami mi się przydają takie małe przenośne rzeczy, bo mój profesjonalny sprzęt jest nieco duży, a jego dokładność nie jest potrzebna przy tak mało skomplikowanych pomiarach.

Patrykk
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 30
Rejestracja: piątek, 23 lutego 2018, 21:35
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 240000
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: kierownica raz lekko raz ciezko kreci

#112 Postautor: Patrykk » czwartek, 15 marca 2018, 23:31

Witajcie, przepraszam za zwłokę ale w miedzy czasie przytrafił mi się pilny wyjazd. Chciałem powiedzieć że niestety ale muszę poddać się , auto wygrało a przynajmniej na tą chwilę. Mianowicie kiedy zaczęliście pisać o użyciu oscyloskopu itp. stwierdziłem że sam już na pewno sobie z tym nie poradzę, i niewiele myśląc zacząłem szukać elektromechanika, udało się więc odstawiłem do niego auto, oczywiście wszystkie porady które dostałem od was przekazałem jemu. Auto spędziło u niego 3 dni po czym pojechałem po odbiór przy którym okazało się że wspomaganie nie zostało naprawione. Fachowiec stwierdził że instalacja jest prawidłowa i nie ma żadnych zwarć a przyczyna leży po stronie skoku napięcia które z niewiadomych przyczyn pojawia się co któreś odpalenie i blokuje jakiś sterownik czy coś takiego przez co do czasu zresetowania nie jest podawane odpowiednie napięcie na wspomaganie i pracuje na napieciu 4,5V zamiast chyba 9 mówił. Podobno nie był w stanie zlokalizować dokładnej przyczyny i powiedzał że trzeba by zacząć od podmiany akumulatora , alternatora, no i po raz kolejny licznika. I w tym momencie moje nerwy się skończyły w tamtym roku robiony był alternator i kupowany akumulator do tego teraz licznik i EPS. Nie mam możliwości kupić licznika i być na 100% pewny że będzie sprawny , a taką metoda to mogę kupić z 10 kolejnych liczników i może będą nie w pełni sprawne.Nie mając już żadnych pomysłow stwierdziłem że na masie od modułu EPS zrobię przełacznik, bo to ona resetuje mi wszystko i wspomaganie wraca do normy, poskładam wszystko i po prostu gdy poczuję że wspomaganie nie domaga wciskam przycisk i nagle jest ok. Wiem że moje rozwiązanie nie zasługuje nawet na miano tymczasowego ale niestety mam ostatnio troche kłopotów nie mam zbyt wiele czasu a przede wszystkim nerwów żeby zająć się autem a jeżdżenie z kablami na wierzchu nie jest komfortowe, tym bardziej skoro fachowiec nie daje rady to sam na pewno więcej nie zdziałam.

Chciałem podziękować serdecznie wszystkim za wszelką pomoc, to bardzo miłe że są ludzie którzy bezinteresownie potrafią poświęcić swój czas na pomoc innym. Dzięki waszej pomocy udało się wiele przyczyn wyeliminować wszystkie podpowiedzi były ogromnie pomocne więc jeszcze raz bardzo dziękuje. Będę częstym gościem na forum mam nadzieje że mi też uda się coś kolwiek podpowiedzieć bądź chociaż podzielić się jakimiś ciekawymi spostrzeżeniami bądź rozwiązaniami w naszych czołgach. Pozdrawiam wszystkich :ok:

Awatar użytkownika
alien125
teraz jestem
teraz jestem
Posty: 435
Wiek: 30
Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
Skąd jesteś: 53.497,18.411
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Przebieg (km.): 180000
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times
Kontaktowanie:

Re: kierownica raz lekko raz ciezko kreci

#113 Postautor: alien125 » piątek, 16 marca 2018, 09:34

Jakbyś miał 15 minut wolnego czasu to sprawdź klemy n aku. Taka prozaiczna sprawa, a potrafi narobić kłopotów. Elektryk przez rutynę mógł o tym nie pomyśleć. Wyczyścić i sprawdzić, czy mocno trzymają.
Nie myli się tylko ten, kto nic nie robi.

Patrykk
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 30
Rejestracja: piątek, 23 lutego 2018, 21:35
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 240000
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: kierownica raz lekko raz ciezko kreci

#114 Postautor: Patrykk » piątek, 16 marca 2018, 23:30

Sprawdzone klemy, dziwnie to zabrzmi ale niestety wszystko z nimi w porządku.

diodalodz
teraz jestem
teraz jestem
Posty: 537
Rejestracja: środa, 1 listopada 2017, 18:35
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: 3.3 V6 (248KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 155000
Inny Samochód: Opirus
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times
Kontaktowanie:

Re: kierownica raz lekko raz ciezko kreci

#115 Postautor: diodalodz » sobota, 17 marca 2018, 12:40

To było oczywiste... raczej
To porady w stylu naprawy komputera przez reset.
Trzeba przeprowadzić rzetelne pomiary zasilania i sygnałów wejściowych.
Ten elektryk co to mierzył, raczej nie wiedział co robi ... ale to akurat w dzisiejszych czasach mnie nie dziwi, ale to co robią elektrycy z holadnii albo niemczech ... to dopiero poezja - u nas nadal jest 100 razy lepiej.

Awatar użytkownika
alien125
teraz jestem
teraz jestem
Posty: 435
Wiek: 30
Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
Skąd jesteś: 53.497,18.411
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Przebieg (km.): 180000
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times
Kontaktowanie:

Re: kierownica raz lekko raz ciezko kreci

#116 Postautor: alien125 » sobota, 17 marca 2018, 22:42

diodalodz pisze:To było oczywiste... raczej

Można by się zdziwić. Też się śmiałem jak ktoś powiedział "sprawdź klemy", a potem się zdziwiłem.
diodalodz pisze:To porady w stylu naprawy komputera przez reset.
Trzeba przeprowadzić rzetelne pomiary zasilania i sygnałów wejściowych.

Jeśli zawieszenie się systemu operacyjnego uznać za usterkę to tak. Restart potrafi go naprawić. Zanim wykonasz reballing mostka północnego warto nieraz wyłączyć i włączyć sprzęt.

Tutaj najprostsze rozwiązanie nie pomogło i faktycznie trzeba wykonać pomiary.
Nie myli się tylko ten, kto nic nie robi.


Wróć do „Zawieszenie, koła, układ kierowniczy, hamulcowy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość