OPONY - informacje

Hamulce, amortyzatory, sprężyny, koła, drążki itp.

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Piotr
coś umiem
coś umiem
Posty: 686
Wiek: 54
Rejestracja: wtorek, 9 marca 2010, 08:26
Skąd jesteś: Grodzisk Mazowiecki
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2009
Kolor: wielokolorowy
Przebieg (km.): 105000
Kontaktowanie:

OPONY - informacje

#1 Postautor: Piotr » wtorek, 23 marca 2010, 12:02

O ile rodzaj producenta i typu opony zależy od użytkownika o tyle niektóre elementy takie jak rozmiar oraz indeks prędkości są parametrami krytycznymi dla naszego wyboru. Postaram się więc przybliżyć zasady ogólne którymi powinniśmy się kierować przy zakupie. Dla części z Was są to informacje oczywiste lecz mogą okazać się przydatne mniej wprawionym użytkownikom Sorento.

Wszystkie informacje o ogumieniu możemy wyczytać z opisu umieszczonego na jego bocznej krawędzi. Aby było nam łatwiej z nich korzystać zostały one znormalizowane.
Obrazek Żródło: Reifenfibel, 1.Wydanie 1999, Szwajcaria

1. Producent opony (marka)
2. Oznaczenie rzeźby bieżnika / typ opony
3. Szerokość opony w przekroju poprzecznym w mm
4. Profil opony wyrażony jako stosunek wysokości opony do jej szerokości w %
5. Opona radialna – właściwie tylko taka nas interesuje.
6. Średnica wewnętrzna opony. Najczęściej przedstawiana jako rozmiar felgi wyrażony w calach – najczęściej spryskane rozmiary w naszych autach to 16 oraz 17 cali
7. Wskaźnik ciężaru opony. W praktyce, wystarczy znać zalecany rozmiar opon do naszego samochodu, ponieważ indeksy nośności zawsze mają odpowiednio duży zapas.
8. Indeks prędkości
9. Tubeless (opona bezdętkowa) Obecnie najbardziej rozpowszechniony rodzaj opon.
10. Data produkcji (XX = tydzien, X = rok, < = 9. dekada)
11. Wskaźnik zużycia (Tread Wear Indicator) (1,6 mm)
12. Dodatkowe oznaczenia dla opon ze zwiększonym ciężarem
13. Wskazówka dla oznaczenia przydatności opon w okresie zimowym w przypadku opon zimowych i całorocznych

Rozmiar opony jest to kilka jej parametrów pisany jako ciąg znaków. W naszym przypadku są to oznaczenia z punktów 3-7 rysunku przykładowej opony.

W celu prawidłowego doboru rozmiaru opony należy określić kilka wymiarów, które są charakterystyczne dla poszczególnych modeli samochodów. Producenci pojazdów bardzo często stosują różne rozmiary opon nawet w obrębie jednego modelu danej marki. Dobór opon niejednokrotnie zależy od wersji wyposażeniowej lub silnika pojazdu,. Na rozmiar opon składają się: szerokość, profil, (współczynnik kształtu) i średnica wewnętrzna opony (średnica koła).

W pierwszych latach produkcji Kia dedykowała dla modelu Sorento następujące rozmiary opon 225/75R16 oraz 245/70R16 . W późniejszym okresie dodano rozmiar 245/65R17. Zalecane zamienniki firmowych rozmiarów dla naszych aut to również 245/70R16, 155/60R17 i 255/55R18. Znajdują się czasami egzemplarze o odmiennym rozmiarze, ale ich zastosowanie zazwyczaj wiąże się to z modernizacją lub tuningiem sylwetki samochodu.

Indeks prędkości

Indeks prędkości określa maksymalną prędkość opony wyrażoną w km/h. Na podstawie tego indeksu odczytuje się prędkość, która jest maksymalną dopuszczalną prędkością przewidzianą dla danej opony. Przestrzeganie zaleceń dotyczących maksymalnych prędkości przy jakich opona może być użytkowana jest bardzo ważne dla bezpieczeństwa uczestników ruchu oraz trwałości opony. Jazda z prędkością przekraczającą zalecenia producenta opon, może doprowadzić do zniszczenia opony.
Obrazek


Oznakowanie daty produkcji

Sprawdzanie daty produkcji opon jest o tyle istotne, że opona nie powinna być starsza niż 5 lat. Przy prawidłowej konserwacji opon (sposób przechowywania, unikanie nasłonecznienia, dbanie o właściwe ciśnienie, poprawne wyważanie, itp.) można eksploatować oponę nawet 6, czy 8 letnią, jednakże, dla własnego bezpieczeństwa, jeśli posiadamy oponę 5 letnią, najlepiej już ją wymienić.
Samo sprawdzenie daty produkcji jest proste. Szukajmy numeru identyfikacyjnego opony, najczęściej zaczyna się od liter DOT. Jest to ciąg od 4 do 12 znaków, informujący o całej partii opon wyprodukowanych w danej fabryce. Nie na każdej oponie znajdziemy skrót DOT szukajmy wtedy samego ciągu kilkunastu znaków. Cztery ostatnie cyfry tego kodu (najczęściej są umieszczone w obwódce) zawierają informację o dacie produkcji opon. Dla przykładu :0505: dwie pierwsze cyfry to tydzień produkcji, dwie kolejne to skrót od roku, czyli opona była wyprodukowana w piątym tygodniu 2005 roku. Opona z takim oznaczeniem będzie miała już ponad pięć lat więc watro się zastanowić nad jej wymianą.
Obrazek


Oznakowanie kraju pochodzenia

Zdawałoby się że informacja o kraju pochodzenia opony nam jako użytkownikom jest zbędna. Tu przytoczę wypowiedz przedstawiciela jednego z większych dystrybutorów opon w Polsce „Będziemy zmuszeni odrzucić roszczenia reklamacyjne w przypadku opon pochodzących z importu równoległego z innych krajów np. z Brazylii, które na przykład dotyczą przebiegu i przyczepności na mokrej nawierzchni w warunkach europejskich. Nie możemy ich uznać choćby, dlatego, że opony te nie są stosowane zgodnie z porozumieniami zawartymi między firmą a klientami. Z tych powodów nie istnieją też żadne dalej idące roszczenia pozaumowne.”
"Brak oznakowania zgodności z E.C.E może być powodem zdjęcia ochrony ubezpieczeniowej z pojazdów jeżdżących na oponach niespełniających norm obowiązujących w Europie.”

Oznakowanie
Kombinacja litery „e” i kodu liczbowego (umieszczone w okręgu lub prostokącie) wskazuje kraj, w którym opona została początkowo zarejestrowana. Następnie widoczne są dwie cyfry, określające serię Regulacji, zgodnie z którą opona została zatwierdzona, po których występują cyfry oznaczające rodzaj zatwierdzenia E.C.E. Opony, które zostały ponadto poddane testowi i spełniają limity hałasu „mijania” mogą być oznaczone innym znakiem E.C.E. z literą „-s” (od angielskiego sound - dźwięk).

Obrazek

Obrazek

Rodzaje opon
Możemy wyodrębnić kilka właściwości klasyfikacji opon, najbardziej popularnym podziałem to podział według pór roku stosowania opony :
• letnie
• zimowe
• uniwersalne

Kolejnym podziałem nas interesującym jest klasyfikacja ze względu na warunki użytkowania
• szosowe
• terenowe

Podział ze względu na rodzaj napędu
• przeznaczone do samochodów z napędem na jedną oś
• przeznaczone do samochodów na dwie osie – 4x4

Najczęściej spotykane oznaczenia opon :
M + S - oznaczenie znajduje się na oponach zimowych oraz całorocznych (mud and snow - ang. "błoto i śnieg"). Bywa nieraz, że obok lub zamiennie do oznaczenia M + S stosuje się odpowiednią grafikę.
AT, A/T „ ALL Terrain” - oznakowanie opony przeznaczonej zarówno do jazdy terenowej jak i szosowej.
MT Mud Terrain - oznacza oponę terenową.
A/T-S, A/T-SUV – oznacza oponę terenową przeznaczoną do pojazdów typu SUV.

Niestety nie istnieje jeden mechanizm oznakowania rodzaju opony. Przykładowo przyjmując że szosowo-terenowe oznakowane są symbolem AT nie oznacza wcale, że tylko takie opony będą nadawać się do takiej jazdy. Niektórzy z producentów mogą stosować inne oznaczenia dla tego typu opon.

Ważnym oznaczeniem, które może się pojawić na oferowanych nam oponach to napis "R", "retread" lub "retreaded" oznacza on oponę bieżnikowaną. Data bieżnikowania podawana jest w ten sam sposób co data produkcji nowych opon.


Wskaźnik zużycia

Często na boku opony widnieje też symbol TWI w miejscu gdzie umieszczony jest wskaźnik. Wskaźnik TWI (Tread Wear Identificator) - to zgrubienie przechodzące, co pewien czas pomiędzy blokami bieżnika, w poprzek opony. Dzięki temu można łatwo i szybko samodzielnie sprawdzić głębokość bieżnika. Jeśli wysokość bieżnika zrówna się z wysokością wskaźnika TWI, czyli do 1,6 mm opony nie nadają się do eksploatacji, bieżnik zużyty w 100%. Dla opon zimowych rekomenduje się TWI nie mniejsze niż 3,5 mm, aby zachować dobrą przyczepność na śniegu.
Obrazek

Prawidłowa eksploatacja
Na koniec kilka rad prawidłowego użytkowania opon. Zapewne wiele z tych punktów każdy z nas stosuje przy codziennej eksploatacji, są niestety również takie o których zazwyczaj zapominamy a mogą mieć wpływ nie tylko na żywotność naszych opon ale również na nasze bezpieczeństwo.
1. Należy utrzymywać prawidłowe ciśnienie zalecane przez producenta opon i pojazdu (sprawdzać raz w tygodniu) Zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponie prowadzi do nieregularnego i przedwczesnego zużycia bieżnika. W oponach rozgrzanych ciśnienie wzrasta nawet o 20% i wszyscy producenci opon uwzględniają takie zwiększenie przy budowie.
2. Pamiętaj aby nie obciążać opon ponad dopuszczalne wartości,
3. Po zamontowaniu nowych opon należy jeździć z mniejszą prędkością przez ok. 300 km,
4. Zawsze należy pamiętać aby wyważać koła (obręcz + opona) na początku eksploatacji i podczas jej trwania, a szczególnie w sytuacji gdy kierowca odczuwa drgania lub wibracje.
5. Zawsze przekładaj koła przednie z tylnymi (nie rzadziej niż co 10.000 km)
6. Należy unikać najeżdżania na smary i inne substancje chemiczne. Mogą one trwale uszkodzić oponę.
7. Sprawdzaj geometrię kół (zbieżność, pochylenie). Unikniesz w ten sposób nierównomiernego i nienormalnie szybkiego zużycia Twoich opon. Jeżeli jest taka potrzeba, zamieniaj opony miejscami. Zła geometria powoduje szybsze zużycie opon.



OSTRZEŻENIE DLA UŻYTKOWNIKÓW OPON UŻYWANYCH
Prawie wszystkie "opony używane" dostępne w serwisach ogumienia na terenie kraju są to opony bezużyteczne i niebezpieczne. Opony te nie spełniały warunków technicznych związanych z przepisami prawa o ruchu drogowym w kraju w których były użytkowane i ich właściciele musieli się ich wyzbyć.
Np.:
- opony z samochodów powypadkowych które uległy kasacji
- opony po awaryjnym hamowaniu na autostradzie
- opony eksploatowane nieprawidłowo (za niskie ciśnienie, przeciążenia, zła geometria zawieszenia)
- opony po najechaniu na głęboką dziurę lub wysoki krawężnik (uszkodzenia warstw wewnętrznych)
- opony starsze niż 7 lat (sparciałe)


dziękuję firmie Continentall Polska za pomoc w przygotowaniu artykułu
Ostatnio zmieniony sobota, 27 marca 2010, 13:43 przez Piotr, łącznie zmieniany 1 raz.
apetyt rośnie w miarę wędzenia

Awatar użytkownika
Piotr
coś umiem
coś umiem
Posty: 686
Wiek: 54
Rejestracja: wtorek, 9 marca 2010, 08:26
Skąd jesteś: Grodzisk Mazowiecki
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2009
Kolor: wielokolorowy
Przebieg (km.): 105000
Kontaktowanie:

Re: OPONY - informacje

#2 Postautor: Piotr » poniedziałek, 16 sierpnia 2010, 10:02

Ze względu na rozwijającą się dyskusję na temat opon temat ten został podzielony.
Dyskutować proszę w następującym wątku http://www.klubsorento.pl/forum/viewtopic.php?f=48&t=1684

Gdyby pojawiły się jakieś konkretne warte umieszczenia w poradach dotyczących opon to proszę o kontakt.
Z przyjemnością dopiszę takie informacje. :)
apetyt rośnie w miarę wędzenia

Hessus
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 2447
Wiek: 46
Rejestracja: piątek, 17 lutego 2012, 09:03
Skąd jesteś: Czę100chowa
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: srebrny/grafitowy
Przebieg (km.): 219000
Inny Samochód: SHILTON
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times
Kontaktowanie:

Re: OPONY - informacje

#3 Postautor: Hessus » niedziela, 6 grudnia 2015, 11:26

Jak czytać oznaczenia opon?
Na każdej oponie – poza marką producenta i modelem – można znaleźć cały szereg oznaczeń informujących o jej rozmiarze, parametrach, wieku, miejscu produkcji, przeznaczeniu czy specyficznej konstrukcji. Niektóre z nich przydać się mogą użytkownikowi (choćby te mówiące o rozmiarze czy wieku) np. przy zamawianiu nowego ogumienia, inne (m.in. wskazówki montażowe) przewidziano dla fachowców obsługujących ogumienie.

245/45 R17 – rozmiar opony
Pierwsza liczba (tu: 245) to szerokość opony podana w milimetrach. 45 to profil opony – stosunek wysokości ścianki bocznej do szerokości; im niższy profil, tym „niższa” opona. W naszym przykładzie wysokość ścianki bocznej opony stanowi 45 proc. jej szerokości. R to oznaczenie opony radialnej – obecnie w samochodach osobowych innych opon się nie stosuje.

99H – indeks nośności oraz prędkości

(tu: 99) oraz indeks prędkości (tu: H). Indeks nośności opony określa maksymalne obciążenie opony przy prędkości określonej indeksem prędkości. Nośność podawana jest dwu lub trzycyfrową liczbą. Właściwą wartość maksymalnego obciążenia można odczytać z tabeli indeksów nośności opon. W naszym przypadku 99 oznacza 775 kg, a np. 91 – 615 kg.

Jeśli chodzi o indeksy prędkości, to są to oznaczenia literowe, gdzie np. T = 190 km/h, H = 210 km/h, V – 240 km/h, W – 270 km/h. Zarówno indeks prędkości jak i nośności to ważny parametr mający wpływ na pracę opony. Nie wolno zakładać do auta opon o zbyt małej nośności (to problem występujący szczególnie w przypadku małych samochodów wielozadaniowych, minivanów czy aut osobowo-dostawczych), jak i o zbyt małym indeksie prędkości. Ważne: nie ma sensu kupowanie opon o zbyt wysokim indeksie prędkości – tak opona może być dla naszego auta np. zbyt sztywna, a w niektórych wypadkach przy zbyt małym obciążeniu może mieć nie dość dobrą przyczepność.
Uwaga! Nie należy montować w jednym aucie opon o różnych indeksach nośności/prędkości. Nawet jeśli jest to ten sam model ogumienia i opony wyglądają identycznie, to znacząco różnią się od siebie właściwościami jezdnymi – a już w żadnym wypadku nie wolno montować opon o różnych indeksach prędkości na jednej osi auta.

Indeksy prędkości:

M - do 130 km/h
N - do 140 km/h
P - do 150 km/h
Q - do 160 km/h
R - do 170 km/h
S - do 180 km/h
T - do 190 km/h
H - do 210 km/h
V - do 240 km/h
W - do 270 km/h
Y - do 300 km/h

Indeksy nośności:

85 - 515 kg / na oponę
86 - 530 kg / na oponę
87 - 545 kg / na oponę
88 - 560 kg / na oponę
89 - 580 kg / na oponę
90 - 600 kg / na oponę
91 - 615 kg / na oponę
92 - 630 kg / na oponę
93 - 650 kg / na oponę
94 - 670 kg / na oponę
95 - 690 kg / na oponę
96 - 710 kg / na oponę
97 - 730 kg / na oponę
98 - 750 kg / na oponę
99 - 775 kg / na oponę
100 - 800 kg / na oponę
101 - 825 kg / na oponę
102 - 850 kg / na opon

Outside – to wskazówka montażowa, na niektórych oponach jej nie ma. Strona opony z napisem „Outside” powinna znajdować się na zewnątrz auta. Od wewnętrznej strony auta, niewidocznej bez podnośnika, widzimy napis „Inside”. Koła z oponami z mającymi takie oznaczenia mogą być zakładane na dowolne koła pojazdu, nawet jeśli wydaje nam się, że po zmianie strony auta bieżnik pracuje „do tyłu”.

Rotation – kierunek obrotu opony (oznaczenie stosowane na oponach kierunkowych). To informacja także dla użytkownika – koło z taką oponą można zakładać na przedniej albo tylnej osi, ale bez przemontowania w warsztacie nie można zmieniać jej pozycji na aucie z jednej strony na drugą, gdyż pracowałaby „do tyłu”, co jest niedopuszczalne.

Extra Load – oznaczenie wskazujące na oponę o zwiększonej nośności (inne oznaczenia RF, XL)

Tubeless – opona bezdętkowa

Runflat, a także, w zależności od producenta: RFT (Run Flat Tires), ROF (run on flat), RSC (Runflat System Component), SST (Self Supporting Technology), PAX, ZP – opony pozwalające na przejechanie do kilkudziesięciu km z ograniczoną prędkością po utracie ciśnienia spowodowanej uszkodzeniem.

RFP – (Rim Fringe Protector) opona z osłoną na felgę.

Retread – opona bieżnikowana

M+S – mud and snow, symbol stosowany na oponach, zimowych, całorocznych, niektórych terenowych. Nie zawsze oznacza oponę zimową!

Śnieżynka –symbol 3PMSF – (ang: Three Peak Mountain Snow Flake), czyli śnieżynka na tle trzech górskich szczytów, oznaczenie „prawdziwej” opony zimowej. Jest stosowane także na niektórych oponach całorocznych, które spełniają określone kryteria w zakresie przyczepności na ośnieżonej nawierzchni.

TWI – na wysokości tych liter w bieżniku opony znajduje się wskaźnik zużycia granicznego bieżnika

20 05 – data produkcji opony – pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień roku, a dwie kolejne – rok; w tym przypadku: 20 tydzień 2005 roku.

Max Inflation (albo tylko MAX) – maksymalne dopuszczalne ciśnienie powietrza w oponie, np. 350 KPA/51 PSI. By przeliczyć to na częściej stosowane w Polsce jednostki BAR, należy użyć przelicznika jednostek. Tu: 350 KPA = 3,51 Bar. To ważna wiadomość przy pozostawianiu nieużywanych opon na przechowanie: można w nich podwyższyć ciśnienie, ale nie wolno przekroczyć wartości podanej na boku opony.

DOT oraz oznaczenie producenta. Sam skrót DOT oznacza, że opona spełnia wymogi amerykańskiego departamentu transportu. Obok symbolu DOT znajduje się zakodowane oznaczenie producenta oraz modelu ogumienia, np. NJ HR 2AE2. To informacje czytelne tylko dla fachowców. Ci, którzy znają kody poszczególnych wytwórni mogą z nich wyciągnąć bardzo ciekawe informacje, zdarza się np. że opony jednej marki produkowane są przez fabrykę należącą do jej... rynkowego konkurenta.
KIA SORENTO SHILTON N°532
2.5 CRDi (140KM) + USEL
Lift 2 - przód +42mm, tył +40mm

Ściśle przestrzegam diety: wino, śpiew i kobiety...


Wróć do „Zawieszenie, koła, układ kierowniczy, hamulcowy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości