Re: Hamulec ręczny - nie trzyma
Moderator: Moderator
- Admin
- Główny
- Posty: 8992
- Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
- Skąd jesteś: Warszawa
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: Niebieski
- Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 48 times
- Kontaktowanie:
Re: Hamulec ręczny - nie trzyma
Byłem dzisiaj na przeglądzie ( wczoraj mi się skończył a jutro jadę na rybki do Kołobrzegu ) i podjechałem na stację diagnostyczną jak pewniaczek ( patrzę ,jakieś nowe twarze ) a tu klops :11
Okazało się , że hamulec ręczny z jednej strony nie działa i czymś od spodu zalany jest silnik ( to pewnie ma związek z nieudolną wymianą wtrysków gdzie olej z paliwem lał się na silnik ) czyli dwie poważne usterki które według diagnosty dyskwalifikują pojazd do dalszej jazdy . :29
Hamulca ręcznego używam cały czas , codziennie i gdyby nie wykres to nie zauważyłbym , że coś jest nie tak .
W kanale sprawdziliśmy linki , wszystko ładnie naciągnięte , hamulce zasadnicze są idealnie więc nie mam na razie dużego problemu .
Ale po przyjeździe od razu do tego się biorę , a co to będzie , to okaże się po dostaniu się do środka.
Okazało się , że hamulec ręczny z jednej strony nie działa i czymś od spodu zalany jest silnik ( to pewnie ma związek z nieudolną wymianą wtrysków gdzie olej z paliwem lał się na silnik ) czyli dwie poważne usterki które według diagnosty dyskwalifikują pojazd do dalszej jazdy . :29
Hamulca ręcznego używam cały czas , codziennie i gdyby nie wykres to nie zauważyłbym , że coś jest nie tak .
W kanale sprawdziliśmy linki , wszystko ładnie naciągnięte , hamulce zasadnicze są idealnie więc nie mam na razie dużego problemu .
Ale po przyjeździe od razu do tego się biorę , a co to będzie , to okaże się po dostaniu się do środka.
- autorus
- wiem wszystko
- Posty: 2317
- Wiek: 50
- Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 06:48
- Skąd jesteś: Skierniewice
- Silnik: W PLANACH
- Inny Samochód: Skoda octavia 480tys
- Has thanked: 20 times
- Kontaktowanie:
Re: Hamulec ręczny - nie trzyma
Ja podciągałem w serwisie Jest ok. Choć na zjeździe na posesji i tam ciutkę mi się ruszy. Trzeba się przyzwyczaić.
- edek
- awansowałem na
- Posty: 59
- Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 14:06
- Skąd jesteś: Annopol
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Rok: 2007
- Przebieg (km.): 210000
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
- Kontaktowanie:
Re: Hamulec ręczny - nie trzyma
Mi łapał tylko na jedno koło więc napchałem tam smaru i teraz nie drgnie.
-
- awansowałem na
- Posty: 54
- Rejestracja: wtorek, 16 marca 2010, 23:28
- Skąd jesteś: Roztocze
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2002
- Kolor: niebieskichyba
- Kontaktowanie:
Re: Hamulec ręczny - nie trzyma
Jak mój trzymał na ostatnim ząbku to majster mówił ze jakąś dzwigienke z linką z tyłu musiał oczyścić i nasmarowac.Jest teraz OK.Ponoć u nas jest system jak w oplu e z jednej strony linka leci dookoła a z drugiej przez dzwignię ciagnie linke doszczek.Brzmi to moje wyjasnienie jak bełkot ale tyle zrozumialem a ręczny działa.
-
- jestem
- Posty: 8
- Rejestracja: poniedziałek, 10 maja 2010, 23:24
- Skąd jesteś: dolnyśląsk
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Kolor: czarny
- Been thanked: 1 time
- Kontaktowanie:
Re: Hamulec ręczny - nie trzyma
Da się zdjąć ten uchwyt do zaciągania koło fotela? Bo mi chyba jakieś coś wypadło i nie trzyma, to znaczy linka mi wyszła przodem. Muszę rozbierać cały panel obok, czy właśnie jakoś to się da rozmontować ?
-
- wiem wszystko
- Posty: 1712
- Rejestracja: niedziela, 21 marca 2010, 12:04
- Skąd jesteś: Europa
- Rok: nie dotyczy
- Been thanked: 1 time
- Kontaktowanie:
Re: Hamulec ręczny - nie trzyma
piotrekfrs pisze:Da się zdjąć ten uchwyt do zaciągania koło fotela? Bo mi chyba jakieś coś wypadło i nie trzyma, to znaczy linka mi wyszła przodem. Muszę rozbierać cały panel obok, czy właśnie jakoś to się da rozmontować ?
Da się, ręczny spuszczony, ciągniesz mieszek do kierownicy aby go ściągnąć z przycisku a potem już masz wszystko na widoku :02
- pikkolo
- coś umiem
- Posty: 641
- Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:28
- Skąd jesteś: Krakoofek
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2004
- Kolor: szary/szary
- Przebieg (km.): 266666
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 6 times
- Kontaktowanie:
Re: Hamulec ręczny - nie trzyma
mam pytanie do tych co już z tematem walczyli.
mój ręczny zaciąga się na jakimś 15 ząbku, na razie nie chce mi się rozbierać tarcz tylnych,
już bym musiał wymienić cały ręczny, tarcze itd.
Natomiast chętnie bym zmienił 15 ząbek na 5-ty.
jest jakaś regulacja długości linki do drążka hamulca ręcznego?
mój ręczny zaciąga się na jakimś 15 ząbku, na razie nie chce mi się rozbierać tarcz tylnych,
już bym musiał wymienić cały ręczny, tarcze itd.
Natomiast chętnie bym zmienił 15 ząbek na 5-ty.
jest jakaś regulacja długości linki do drążka hamulca ręcznego?
pikkolo
--------------------------
2004 / 2,4D / 140KM
srebrny
--------------------------
2004 / 2,4D / 140KM
srebrny
- Wojtas_vic
- wiem wszystko
- Posty: 3757
- Wiek: 52
- Rejestracja: wtorek, 18 maja 2010, 06:22
- Skąd jesteś: Koszalin
- Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2008
- Kolor: Czarna Perła
- Przebieg (km.): 225000
- Twoje poprzednie Sorento: 2,5 CRDI 2005 A/T
- Kontaktowanie:
- pikkolo
- coś umiem
- Posty: 641
- Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:28
- Skąd jesteś: Krakoofek
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2004
- Kolor: szary/szary
- Przebieg (km.): 266666
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 6 times
- Kontaktowanie:
Re: Hamulec ręczny - nie trzyma
wielkie dzięki. Jakoś przy szukaniu po forum - ten temat umknął. Idę sobie poleżeć pod autem
pikkolo
--------------------------
2004 / 2,4D / 140KM
srebrny
--------------------------
2004 / 2,4D / 140KM
srebrny
-
- jestem
- Posty: 20
- Rejestracja: poniedziałek, 5 kwietnia 2010, 12:53
- Skąd jesteś: Lądek- Zdrój
- Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2005
- Kolor: srebny
- Kontaktowanie:
Re: Hamulec ręczny - nie trzyma
Uważajcie, aby nie podciągnąć ręcznego za mocno. Po każdym podciągnięciu warto przejechać parę km i sprawdzić, czy felgi nie są za gorące.
- pikkolo
- coś umiem
- Posty: 641
- Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:28
- Skąd jesteś: Krakoofek
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2004
- Kolor: szary/szary
- Przebieg (km.): 266666
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 6 times
- Kontaktowanie:
Re: Hamulec ręczny - nie trzyma
hamulec podciągnięty, nie aż tak bardzo jakbym chciał, ale pracuje już w miarę normalnie - wajcha wychyla się około 50 stopni.
Regulacja dwuetapowa - najpierw śruba przy dźwigni potem jeszcze linka przy dyfrze. Ale wszystko już ściągnięte na full - następnym razem to się już nie obejdzie bez tarcz i szczęk.
Regulacja dwuetapowa - najpierw śruba przy dźwigni potem jeszcze linka przy dyfrze. Ale wszystko już ściągnięte na full - następnym razem to się już nie obejdzie bez tarcz i szczęk.
pikkolo
--------------------------
2004 / 2,4D / 140KM
srebrny
--------------------------
2004 / 2,4D / 140KM
srebrny
-
- wiem wszystko
- Posty: 2219
- Rejestracja: niedziela, 22 sierpnia 2010, 21:01
- Skąd jesteś: SBE
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: srebrno - szary
- Przebieg (km.): 135000
- Inny Samochód: CBR 1100 XX
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 99 times
- Kontaktowanie:
Re: Hamulec ręczny - nie trzyma
Józek pisze:Jak mój trzymał na ostatnim ząbku to majster mówił ze jakąś dzwigienke z linką z tyłu musiał oczyścić i nasmarowac.Jest teraz OK.Ponoć u nas jest system jak w oplu e z jednej strony linka leci dookoła a z drugiej przez dzwignię ciagnie linke doszczek.Brzmi to moje wyjasnienie jak bełkot ale tyle zrozumialem a ręczny działa.
No to postanowiłem dziś rozwiązać tę zagadkę.
Czyli jak widzę mamy 2 nierozwiązane jeszcze kompleksowo problemy:
1. Jak podciągnąć hamulec ręczny
2. Dlaczego hamuje mi tylko jedno koło ( prawe ) a drugie ( lewe ) nie hamuje...
Rozwiązanie tej zagadki jest oczywiście bardzo proste ... ale po kolei
Hamulec można podciągnąć na 2 sposoby:
- przy dźwignie hamulca ręcznego, regulacja bardziej skuteczna i "zgrubna" i nie rozwiązująca braku siły hamowania na tylnym lewym kole.
Tutaj jest opisane jak to zrobić:
viewtopic.php?f=39&t=2004&p=16169&hilit=regulacja+r%C4%99cznego#p16169
- przy tylnym moście linkami.
Uwaga: wbrew temu co piszą niektórzy regulacja linki podciąga obydwa koła równomiernie a nie jedynie lewe... Ale do tego muszą być wykonane jeszcze następne kroki opisane poniżej.
Regulacja linki przy tylnym moście widziana od tyłu i od spodu wygląda tak ( oczyszczona i lekko poluzowana ):
Wystarczy odkręcić nakrętki ( przy okazji... nie udało mi się wyjaśnić dlaczego nakrętki kontrujące są 2 sztuki ) i podkręcić linkę. Wtedy powinien zmniejszyć się luz na dźwigni hamulca ręcznego i powinny lepiej i równomiernie hamować obydwa koła.
ALE TAK SIĘ ZAZWYCZAJ ( JAK WYCZYTAŁEM ) NIE DZIEJE !
U mnie dziś też po podciągnięciu hamulca nie hamowało tylne lewe koło. Próba terenowa dokładnie to wykazała, blokowało jedynie tylne prawe koło.
A powód jest tu:
To jest mocowanie linki hamulca lewego koła do linki prawego koła a także z linką idącą od dźwigni z kabiny, tutaj już częściowo rozkręcone przeze mnie.
Dźwignia ta jest zamocowane do tylnego mostu w sposób ruchomy, ma się wychylać w prawo i lewo tak aby linki równo się naprężały i aby hamowały obydwa koła.
U mnie ( i zapewne u większości z Was, tych którzy mają problem z hamulcem ręcznym ) było to całkowicie zapieczone. I dlatego po zaciągnięciu hamulca nie hamowało lewe koło.
Śruba będąca ośką obrotu dźwignie wyglądała tak ( i to już po częściowym oczyszczeniu ).
To nie mogło działać...
Po nasmarowaniu i poskładaniu wszystkiego dźwignia porusza się bez problemów a czołg ma taki hamulec ręczny, że na asfalcie blokują podczas próby obydwa koła
Finał wygląda tak:
Przy tej okazji proponuję pewne rozwiązanie zamiast popularnego WD40 do odkręcania śrub i smarowania mechanizmów.
W tym projekcie ( naprawa hamulca ) mamy do czynienia z wieloma zardzewiałymi śrubami które trzeba odkręcić i następnie nasmarować.
Mój patent zamiast WD40 to coś takiego:
Jest to syntetyczny smar do łańcuchów motocyklowych w sprayu Ma on tę zaletę, że nie tylko penetruje i pozwala odkręcić stare śruby ale też solidnie smaruje powierzchnie... czego już WD40 nie robi.
Środek ten do kupienia bez problemu na allegro, stosuję go z powodzeniem od kilku już lat.
Reasumując - naciąganie hamulca ręcznego nie ma sensu o ile nie sprawdzi się tej dźwigni o jakiej tu piszę.
Jeżeli jest ona zatarta to nigdy nie będzie hamować tylne lewe koło... jest to jedyna dźwignia naciągająca linkę lewego koła i jak się nie rusza to ... "kaput"
Dlatego, najpierw sprawdzenie tej dźwigni a dopiero później regulacja hamulca w kabinie a na końcu o ile będzie jeszcze potrzeba to regulacja na lince.
I KONIEC - MUSI DZIAŁAĆ
- Witka1
- To ja
- Posty: 359
- Wiek: 75
- Rejestracja: czwartek, 18 marca 2010, 20:13
- Skąd jesteś: k.Wrocławia-13 km
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: Srebrny metalik
- Przebieg (km.): 312100
- Kontaktowanie:
Re: Hamulec ręczny - nie trzyma
Mam podobny problem z lewym hamulcem ręcznym.
Dziękuję Kolego Bodzion za tak szczegółowy opis.
To nie jest "Koniec" - to jest "Wszystko" co opisałeś- SUPER.
Dziękuję Kolego Bodzion za tak szczegółowy opis.
To nie jest "Koniec" - to jest "Wszystko" co opisałeś- SUPER.
-
- wiem wszystko
- Posty: 2219
- Rejestracja: niedziela, 22 sierpnia 2010, 21:01
- Skąd jesteś: SBE
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: srebrno - szary
- Przebieg (km.): 135000
- Inny Samochód: CBR 1100 XX
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 99 times
- Kontaktowanie:
Re: Hamulec ręczny - nie trzyma
Dziś jeszcze spróbowałem regulacji hamulca przy dźwigni wewnątrz kabiny.
I powiem tak - to jest właściwa regulacja, łącznika linek nie ma co ruszać.
O ile oczywiście tej regulacji przy dźwignie wystarczy - u mnie wystarczyło spokojnie.
Czyli tego nie trzeba rozkręcać... no chyba, że ktoś ma wielką ochotę :
v
Ale jak pisałem - najważniejsza sprawa to rozruszać i przesmarować ten łącznik linek który jest przykręcony do mostu.
CZYLI TO:
ROZRUSZANIE TEGO MECHANIZMU JEST WARUNKIEM KONIECZNYM DO OSIĄGNIĘCIA SUKCESU W NAPRAWIE I POPRAWIENIU SPRAWNOŚCI HAMULCA RĘCZNEGO ( sorry za duże litery ale nie chcę aby umknęło te tekście )
Bez tej czynności i jeżeli łącznik ten jest zapieczony ( tak jak to było u mnie ) - nigdy nie będzie hamowało lewe tylne koło, gdyż cała siła z pociągania linki idzie wtedy jedynie na koło prawe.
Tak więc powodzenia w smarowaniu.
Po przesmarowaniu i regulacji jest naprawdę OK, hamulec jest nadzwyczaj skuteczny... blokują obydwa tylne koła na asfalcie
I powiem tak - to jest właściwa regulacja, łącznika linek nie ma co ruszać.
O ile oczywiście tej regulacji przy dźwignie wystarczy - u mnie wystarczyło spokojnie.
Czyli tego nie trzeba rozkręcać... no chyba, że ktoś ma wielką ochotę :
v
Ale jak pisałem - najważniejsza sprawa to rozruszać i przesmarować ten łącznik linek który jest przykręcony do mostu.
CZYLI TO:
ROZRUSZANIE TEGO MECHANIZMU JEST WARUNKIEM KONIECZNYM DO OSIĄGNIĘCIA SUKCESU W NAPRAWIE I POPRAWIENIU SPRAWNOŚCI HAMULCA RĘCZNEGO ( sorry za duże litery ale nie chcę aby umknęło te tekście )
Bez tej czynności i jeżeli łącznik ten jest zapieczony ( tak jak to było u mnie ) - nigdy nie będzie hamowało lewe tylne koło, gdyż cała siła z pociągania linki idzie wtedy jedynie na koło prawe.
Tak więc powodzenia w smarowaniu.
Po przesmarowaniu i regulacji jest naprawdę OK, hamulec jest nadzwyczaj skuteczny... blokują obydwa tylne koła na asfalcie
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 8 sierpnia 2011, 21:52 przez Bodzion, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- moja ranga
- Posty: 153
- Rejestracja: piątek, 2 kwietnia 2010, 13:34
- Skąd jesteś: małopolska
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2004
- Kolor: czarny
- Kontaktowanie:
Re: Hamulec ręczny - nie trzyma
właśnie walczę z tematem ręcznego więc temat spadł mi z nieba, bo przy okazji wymiany szczęk zrobię i ten patent jaki został pokazany, ale objawy mam typowe.., aktualnie "brak" lewego ręcznego co z jednej strony jest efektem nierównomiernego zużycia szczęk ( wcześniej blokował mi się hamulec na lewym kole i felga się mocno grzała nie mówiąc o zapachu zgrzanych hamulców) i pewnie tej feralnej dzwigienki podatnej jak widać na wszelkie zabrudzenia i korozję.. to się musi kiedyś zblokować... także temat trafiony i pożyteczny.. ;-)
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 64 gości