Muł na dnie zbiornika paliwa - obalamy mity

Naprawa, regulacja, usterki, porady, spostrzeżenia. Również układ chłodzenia i wydechowy

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Muł na dnie zbiornika paliwa - obalamy mity

#1 Postautor: Admin » wtorek, 4 sierpnia 2015, 15:25

Dużo mówi się aby nie jeździć dieslem "do końca" ponieważ na dnie zbiornika zbiera się brud ,muł i wszystkie zanieczyszczenia.

Przyjrzyjmy się temu na przykładzie Kia Sorento 2.5 crdi.
Sorento do zasilania silnika w paliwo posiada pompę wysokiego ciśnienia ( nie mylić z pompą wtryskową )

Obrazek

Pompa ta składa się z dwóch segmentów .
Pierwszy , niskociśnieniowy , jest odpowiedzialny za pobranie paliwa ze zbiornika.
Drugi , wysokociśnieniowy doprowadza paliwo do listwy common rail.
Nas interesuje układ niskiego ciśnienia .
Pompa, sterowana łańcuchem i uruchamiana podczas rozruchu silnika pobiera paliwo ze zbiornika i poprzez układ przelewowy nadmiar oddaje z powrotem do zbiornika .
Paliwo cały czas krąży w tą i z powrotem .
Właściwie można powiedzieć , że jest tam cały czas wir i w ciągu jednej jazdy samochodem paliwo może być kilka lub kilkakrotnie przepuszczone przez wszystkie filtry.
Paliwo do silnika pobierane jest z dna zbiornika a jego powrót następuje w górnej części .

Obrazek

W międzyczasie jest czyszczone wstępnie przez filtr w zbiorniku paliwa ( notorycznie nazywany przez handlarzy pompą )

Obrazek

oraz właściwy filtr paliwa:

Obrazek

W filtrze paliwa w jego dolnej części znajduje się czujnik wody.

i czyste paliwo wraca do zbiornika:

Obrazek

Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
hunter
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 3754
Rejestracja: piątek, 27 maja 2011, 00:37
Skąd jesteś: Toruń
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: nie dotyczy
Kolor: DARK GREY
Inny Samochód: SPORTAGE QL 2,0 CRDI
Twoje poprzednie Sorento: Była czarna 3,3V6 248 KM, lift na daystar + sprężyny by Stella , Była SII 2,2CRDI 197KM AT AWD.
Has thanked: 21 times
Been thanked: 123 times
Kontaktowanie:

Re: Muł na dnie zbiornika paliwa - obalamy mity

#2 Postautor: hunter » wtorek, 4 sierpnia 2015, 15:52

Zalecenie aby nie "wyjeżdżać"paliwa na zero nie ma nic wspólnego z "mułem" :hmm: na dnie zbiornika, a ma na celu przede wszystkim separację drobin wody i powietrza ( związków parafin i lodu zimą) , które to w znaczny sposób maja wpływ na trwałość układu zasilania . Proponuję aby wypowiedział się Stella na temat tego co znajduje w odstojniku po przejściu paliwa przez filtr w zbiorniku.
Ponadto w układach CR w zbiornikach montuje się też pompy paliwa elektryczne niskiego ciśnienia zabezpieczone filtrem podobnie jak w układach zasilania PB.
"JO" - JESTEM Z TORUNIA

Awatar użytkownika
orzeł
MODERATOR
MODERATOR
Posty: 1276
Wiek: 58
Rejestracja: środa, 23 stycznia 2013, 22:50
Skąd jesteś: PIASECZNO
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: silver
Inny Samochód: Hyundai Grandeur
Twoje poprzednie Sorento: 3,5 V6 wersja USA
Been thanked: 21 times
Kontaktowanie:

Re: Muł na dnie zbiornika paliwa - obalamy mity

#3 Postautor: orzeł » wtorek, 4 sierpnia 2015, 16:02

hunter pisze:Ponadto w układach CR w zbiornikach montuje się też pompy paliwa elektryczne niskiego ciśnienia zabezpieczone filtrem podobnie jak w układach zasilania PB.


W modelach od początku produkcji (140KM) nie ma pompy elektrycznej.Jest tylko pompa wstępna mechaniczna.pompa elektryczna była montowana w modelu od 2006 r (170KM)
Udzielam się w bardzo ograniczonym zakresie.
Wszystkim dogodzić się nie da, ale wszystkich wkurzyć to już żaden problem

Obrazek

Awatar użytkownika
stella997
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 1523
Wiek: 54
Rejestracja: niedziela, 18 września 2011, 20:28
Skąd jesteś: Błonie koło Wawa
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 160000
Inny Samochód: 307, Vitara,Sportage
Been thanked: 6 times
Kontaktowanie:

Re: Muł na dnie zbiornika paliwa - obalamy mity

#4 Postautor: stella997 » wtorek, 4 sierpnia 2015, 16:11

Jaki tam muł :think:
Załączniki
IMG_20150630_182000.jpg
A tak wygląda dno zbiornika
IMG_20150126_143653.jpg
IMG_20150615_105538.jpg
I tak co ok 1000 kilometrów
IMG_20150118_145418.jpg
IMG_20150521_115751.jpg
Prezes-Dyktator KSA, SDA,MODY tel alarmowy +48501143779

Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Re: Muł na dnie zbiornika paliwa - obalamy mity

#5 Postautor: Admin » wtorek, 4 sierpnia 2015, 17:24

Bardzo ładne zdjęcia :)
Może to świadczyć o dwóch rzeczach , albo paliwo jest zabrudzone albo łuszczy się zbiornik.
Wydaje mi się , że to jest to drugie .
Dlatego po zakupie auta należy sprawdzić czy nie mamy takiej przypadłości.
Jest jedna ciekawa rzecz, którą poruszył Orzeł , a mianowicie , że w autach poliftowych zamontowano dodatkową pompę paliwa .
Przeważnie jest tak , że lift jest sumą reklamacji , wniosków i opinii i służy udoskonaleniu auta w stosunku do pierwotnej wersji.
Zastanawia mnie dlaczego dołożyli tą pompę , może główna nie wystarczała i miała za małą wydajność ?
Ciekawe. :hmm:
Pompa elektryczna ( wspomagająca ) kosztuje 120 zł i warto sprawdzić czy da się ją bezproblemowo zamontować w aucie przed liftem.

OE 08300-0910
31150-3E600
083000910
311503E600

ZASTOSOWANIE ( opis)

Można ją zastosować w samochodach z silnikami diesla gdy występują problemy z uruchamianiem silnika z powodu cofającego się paliwa.

Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
stella997
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 1523
Wiek: 54
Rejestracja: niedziela, 18 września 2011, 20:28
Skąd jesteś: Błonie koło Wawa
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 160000
Inny Samochód: 307, Vitara,Sportage
Been thanked: 6 times
Kontaktowanie:

Re: Muł na dnie zbiornika paliwa - obalamy mity

#6 Postautor: stella997 » wtorek, 4 sierpnia 2015, 21:49

Pewnie się da,tylko trzeba doprowadzić dodatkowy przewód prądowy lub sprawdzić czy pasuje cała komora pływakowa od rocznika 2006 aby nie kombinować z zamontowaniem pompki paliwa.A tak na marginesie to filtr paliwa mi ten brud już przepuścił dwa razy,co kosztowało mnie naprawę wtrysków ale to już inna historia.
Dodam tylko że czy lepsze paliwo,tym więcej syfu.
Prezes-Dyktator KSA, SDA,MODY tel alarmowy +48501143779

Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Re: Muł na dnie zbiornika paliwa - obalamy mity

#7 Postautor: Admin » wtorek, 4 sierpnia 2015, 22:20

Z tego co widziałem zbierając materiały do tego artykułu, to pompka jest montowana na zewnątrz z boku zbiornika . Na zdjęciu przedstawiającym filtr paliwa w zbiorniku widać cztery rurki podczas gdy u mnie wychodziły tylko dwie , więc zdjęcie musi przedstawiać poliftowy filtr. Dokładając pompkę należałoby wymienić również ten element.
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
stella997
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 1523
Wiek: 54
Rejestracja: niedziela, 18 września 2011, 20:28
Skąd jesteś: Błonie koło Wawa
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 160000
Inny Samochód: 307, Vitara,Sportage
Been thanked: 6 times
Kontaktowanie:

Re: Muł na dnie zbiornika paliwa - obalamy mity

#8 Postautor: stella997 » środa, 5 sierpnia 2015, 10:13

Z moich materiałów wynika że z twoje zdjęcie może przedstawiać komorę pływakową poliftową,wychodzą z niej trzy rurki:
1.zasilenie
2.powrót
3.odpowietrzenie
oraz dodatkowa kostka zasilająca pompkę paliwa.
Taki zestaw kiedyś miałem w Lanosie,gdzie sama pompka była w obudowie smoka.
:hmm: Spotkałem się kiedyś w te-renówce że miała dwie pompki elektryczne,jedną w zbiorniku a drugą pod nadkolem. :idn:
Prezes-Dyktator KSA, SDA,MODY tel alarmowy +48501143779

Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Re: Muł na dnie zbiornika paliwa - obalamy mity

#9 Postautor: Admin » środa, 5 sierpnia 2015, 10:24

Już teraz wiem , że są trzy rodzaje filtrów .
Zwykły , taki jak ja mam , następnie przedliftowy z dodatkowym wyjściem na webasto, i poliftowy.
Ale to są drobiazgi .
Kto będzie chciał założyć sobie pompkę pewnie dojdzie do tego.
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
stella997
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 1523
Wiek: 54
Rejestracja: niedziela, 18 września 2011, 20:28
Skąd jesteś: Błonie koło Wawa
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 160000
Inny Samochód: 307, Vitara,Sportage
Been thanked: 6 times
Kontaktowanie:

Re: Muł na dnie zbiornika paliwa - obalamy mity

#10 Postautor: stella997 » środa, 5 sierpnia 2015, 10:27

Jak na razie zastosowałem większe sitko,może dzięki temu będę rzadziej czyścił smoka. :kwink:
Nie wspominając o ostojniku.
Prezes-Dyktator KSA, SDA,MODY tel alarmowy +48501143779

Awatar użytkownika
Murzyn1313
expert
Posty: 5427
Wiek: 42
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 01:33
Skąd jesteś: Afryka :)
Silnik: 3.8 i V6 (260KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: nie dotyczy
Rok: nie dotyczy
Przebieg (km.): 120000
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Kontaktowanie:

Re: Muł na dnie zbiornika paliwa - obalamy mity

#11 Postautor: Murzyn1313 » środa, 5 sierpnia 2015, 12:19

Polecam pompki montowane w freelanderach i bmw ze względu na dość smukły kształt i popularny typ wtyczki, nie wiem czy nie taki sam jak do pompki webasto. Producentem jest Pierburg więc z trwałością nie ma problemu.

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Obrazek


Wróć do „Silniki wysokoprężne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości