Turbosprężarka - objawy nadchodzącej awarii i jej naprawa.

Naprawa, regulacja, usterki, porady, spostrzeżenia. Również układ chłodzenia i wydechowy

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
miro
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2461
Wiek: 54
Rejestracja: wtorek, 20 maja 2014, 09:23
Skąd jesteś: Bestwina
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: Srebro
Przebieg (km.): 200000
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times
Kontaktowanie:

Re: Turbosprężarka - objawy nadchodzącej awarii i jej naprawa.

#31 Postautor: miro » sobota, 11 lipca 2015, 15:44

Nie wiem co o tym myśleć ?

Zdemontowałem dolot do turbiny od intercoolera i tyle mam tam oleju:

turbina01.jpg
turbina01.jpg (104.03 KiB) Przejrzano 2823 razy


Tyle samo oleju miałem na dolocie z filtra powietrza w tym miejscu:

turbina02.jpg
turbina02.jpg (46.08 KiB) Przejrzano 2823 razy


Podejrzewam, że akurat tutaj olej bierze się z odpowietrzenia silnika:

turbina03.jpg
turbina03.jpg (72.1 KiB) Przejrzano 2823 razy


Poza tym poruszałem osią turbiny i ma luz rzędu około 0,5 mm.
Jak dobrze pamiętam, turbina zaraz po remoncie nie miała żadnego luzu, ale może się mylę. :hmm:
Od czasy naprawy turbiny przejechałem około 3 300 km i w tym czasie dolałem 100- tkę oleju.

Czy taka sytuacja jest dopuszczalna, czy nie ?

Awatar użytkownika
orzeł
MODERATOR
MODERATOR
Posty: 1276
Wiek: 58
Rejestracja: środa, 23 stycznia 2013, 22:50
Skąd jesteś: PIASECZNO
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: silver
Inny Samochód: Hyundai Grandeur
Twoje poprzednie Sorento: 3,5 V6 wersja USA
Been thanked: 21 times
Kontaktowanie:

Re: Turbosprężarka - objawy nadchodzącej awarii i jej naprawa.

#32 Postautor: orzeł » sobota, 11 lipca 2015, 23:47

Luz jest prawidłowy ponieważ turbina obraca się z prędkością ok 28000obr/min więc jedynym łożyskiem,które wytrzyma takie obroty jest film olejowy,ps.zadzoń jutro to coś wymyślimy
Udzielam się w bardzo ograniczonym zakresie.
Wszystkim dogodzić się nie da, ale wszystkich wkurzyć to już żaden problem

Obrazek

Awatar użytkownika
lookhash
To ja
To ja
Posty: 372
Wiek: 41
Rejestracja: poniedziałek, 1 października 2012, 21:39
Skąd jesteś: Gdańsk
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 330000
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Turbosprężarka - objawy nadchodzącej awarii i jej naprawa.

#33 Postautor: lookhash » piątek, 11 września 2015, 09:18

Witam! Dlaczego po wymianie turbiny/regeneracji uszkodzonej turbiny należy wyczyścić intercooler bezwzględnie?? Co się z nim dzieje? A poza tym jak go wyczyścić??

Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Re: Turbosprężarka - objawy nadchodzącej awarii i jej naprawa.

#34 Postautor: Admin » piątek, 11 września 2015, 09:34

Po awarii turbiny nie tylko olej, ale również niewielkie opiłki metalu dostają się do wnętrza intercoolera.
Należy je bezwzględnie usunąć, ponieważ z powietrzem wrócą z powrotem do turbiny i ją znowu uszkodzą.
Proces technologiczny zakłada , że przy awarii turbiny należy wymienić również intercooler ale znając nasze realia poprzestajemy tylko na wyczyszczeniu ( choć i to jak widać nie zawsze)
I tutaj uwaga , niektóre zakłady naprawiające turbiny uzależniają jej gwarancję od przedstawienia dowodu zakupu i wymiany intercoolera .

0277fc6dee37c35ab916268ef2569741.png
0277fc6dee37c35ab916268ef2569741.png (69.82 KiB) Przejrzano 2715 razy



5649864_1.jpg
5649864_1.jpg (23.18 KiB) Przejrzano 2714 razy
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

DanteQQ789
jestem
jestem
Posty: 21
Wiek: 37
Rejestracja: poniedziałek, 10 sierpnia 2015, 23:50
Skąd jesteś: Opole
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 297786
Kontaktowanie:

Re: Turbosprężarka - objawy nadchodzącej awarii i jej naprawa.

#35 Postautor: DanteQQ789 » piątek, 18 września 2015, 18:40

Witam zdiagnozowałem u siebie nieszczelność na IC w kilku miejscach(z przodu są 2 plamy czarne i z tyłu też 2).Ponadto mocno zaolejone miejsce na łączeniu rury z IC (rys 5)pozostałe rury bez zarzutu.Podczas jazdy występuje coś w rodzaju syczenia osłona cała brudna ze smaru.Nie wiem jak Czołg się zachowywał wcześniej ponieważ niedawno go kupiłem,ale czy może być to spowodowane spadkiem mocy?Zamierzam dać turbinę do regeneracji i kupić nowy(nie używany)IC.Słyszałem,że przy nieszczelnym IC dodatkowo występuje zwiększone pobierane oleju nie wiem ile w tym prawdy?
SORENTO Czołg Ciężki którego konstrukcja bije na głowę okolicznych zazdrośników :lol:

Awatar użytkownika
lookhash
To ja
To ja
Posty: 372
Wiek: 41
Rejestracja: poniedziałek, 1 października 2012, 21:39
Skąd jesteś: Gdańsk
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 330000
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Turbosprężarka - objawy nadchodzącej awarii i jej naprawa.

#36 Postautor: lookhash » sobota, 19 września 2015, 10:43

Jeśli masz nieszczelność w układzie IC taką że aż syczy i zyga olejem to będziesz miał spadek mocy - też to przerabialem w swoim czołgu.

Awatar użytkownika
autorus
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2317
Wiek: 50
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 06:48
Skąd jesteś: Skierniewice
Silnik: W PLANACH
Inny Samochód: Skoda octavia 480tys
Has thanked: 20 times
Kontaktowanie:

Re: Turbosprężarka - objawy nadchodzącej awarii i jej naprawa.

#37 Postautor: autorus » poniedziałek, 21 września 2015, 06:54

Miałem nieszczelność i wymieniłem cały IC.

Co ciekawe w innym autku po przejechaniu 350tys turbina działa bez zarzutu. mechanik ją nawet rozkręcał bo kierowniczki się blokowały ale stwierdził ze nie ma sensu regenerować bo jest ok.

DanteQQ789
jestem
jestem
Posty: 21
Wiek: 37
Rejestracja: poniedziałek, 10 sierpnia 2015, 23:50
Skąd jesteś: Opole
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 297786
Kontaktowanie:

Re: Turbosprężarka - objawy nadchodzącej awarii i jej naprawa.

#38 Postautor: DanteQQ789 » wtorek, 22 września 2015, 23:31

Tak więc po usunięciu nieszczelnośći(wymiana IC ewentualnie węży) był w waszym odczuciu wyraźny wzrost mocy?

Na schemacie w który wstawił Admin oraz na poniższym zdjęciu są dwa różne IC.Na schemacie nie ma krócca wyprofilowanego w kierunku turbiny w załączniku(foto)jest właśnie ten kruciec.Pytanie czy jest możliwość wstawienia IC z króccem w miejsce IC gdzie ten króciec nie wystepuje?
Ostatnio zmieniony wtorek, 22 września 2015, 23:37 przez DanteQQ789, łącznie zmieniany 1 raz.
SORENTO Czołg Ciężki którego konstrukcja bije na głowę okolicznych zazdrośników :lol:

Awatar użytkownika
orzeł
MODERATOR
MODERATOR
Posty: 1276
Wiek: 58
Rejestracja: środa, 23 stycznia 2013, 22:50
Skąd jesteś: PIASECZNO
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: silver
Inny Samochód: Hyundai Grandeur
Twoje poprzednie Sorento: 3,5 V6 wersja USA
Been thanked: 21 times
Kontaktowanie:

Re: Turbosprężarka - objawy nadchodzącej awarii i jej naprawa.

#39 Postautor: orzeł » wtorek, 22 września 2015, 23:34

Nieszczelność w układzie dolotowym powoduje spadek mocy o około 20%,więc po naprawie powinno się poprawić
Udzielam się w bardzo ograniczonym zakresie.
Wszystkim dogodzić się nie da, ale wszystkich wkurzyć to już żaden problem

Obrazek

Giza

Re: Turbosprężarka - objawy nadchodzącej awarii i jej naprawa.

#40 Postautor: Giza » środa, 23 września 2015, 09:24

Orzełku, o co chodzi z tym czyszczeniem/wymianą inrecoolera? Przecież on jest za turbo, więc jak coś ma z niego dostać się do sprężarki? Pytam tylko z technicznej ciekawości.

Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Re: Turbosprężarka - objawy nadchodzącej awarii i jej naprawa.

#41 Postautor: Admin » środa, 23 września 2015, 11:44

To była moja nowiutka turbina :

Obrazek

tak wyglądała po niecałym roku:

Obrazek

Obrazek

Opiłki i olej z uszkodzonej turbiny może być zassany do silnika a to może spowodować jego uszkodzenie .

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
lookhash
To ja
To ja
Posty: 372
Wiek: 41
Rejestracja: poniedziałek, 1 października 2012, 21:39
Skąd jesteś: Gdańsk
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 330000
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Turbosprężarka - objawy nadchodzącej awarii i jej naprawa.

#42 Postautor: lookhash » środa, 23 września 2015, 11:49

Admin - rozumiem że to jest turbina od strony wydechu?? Co się jej stało że tak wygląda??

Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Re: Turbosprężarka - objawy nadchodzącej awarii i jej naprawa.

#43 Postautor: Admin » środa, 23 września 2015, 12:00

Łopatki musiały zostać uszkodzone przez opiłki i pozostałości po uszkodzeniu poprzedniej turbiny .
Pierwsze uszkodzenie turbiny zakończyło się zatartym wałem a drugie ukręceniem ( już drugiego) wału w przedniej jego części.
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Giza

Re: Turbosprężarka - objawy nadchodzącej awarii i jej naprawa.

#44 Postautor: Giza » środa, 23 września 2015, 12:48

OK. Ale skąd ten syf dostaje się do nowej turbiny skoro ic jest ZA turbiną? Jak ona ma to zassać?

Awatar użytkownika
Madej
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 2424
Wiek: 52
Rejestracja: poniedziałek, 14 stycznia 2013, 12:45
Skąd jesteś: Krakow/Wiedeń
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: nie dotyczy
Napęd: nie dotyczy
Rok: nie dotyczy
Twoje poprzednie Sorento: Niebieska 2,5 140 KM+ chip ,Opony AT , USEL i wiele dobrego jeszcze..
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times
Kontaktowanie:

Re: Turbosprężarka - objawy nadchodzącej awarii i jej naprawa.

#45 Postautor: Madej » środa, 23 września 2015, 13:27

Do intercoolera dostaje się olej przez uszkodzoną turbine.Jest to połączone z EGR czego nie widać na rysunku,
Jak to powiedział jeden kat "każdy ma prawo być porąbany "


Wróć do „Silniki wysokoprężne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 22 gości