Co może oznaczać kolor dymu? - Wiele niesprawności silnika da się zdiagnozować bez analizatora spalin, obserwując tylko barwę i ewentualnie zapach spalin. Z rury wydechowej może się też wydobywać para wodna.
Dym czarny - Czarny gęsty dym świadczy o tym, że w spalinach znajduje się dużo cząsteczek sadzy. W przypadku naszych aut może to być powodem do niepokoju. Kopcenie wynika zwykle ze zbyt obfitego dawkowania paliwa (to często efekt uboczny chiptuningu), zużycia lub awarii wtryskiwaczy.Najczęściej defektom w tym przypadku ulegają: układ wtryskowy (końcówki wtryskiwaczy i pompa wtryskowa), układ odpowiedzialny za proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej lub układ oczyszczania spalin bazujący na patencie EGR, a więc recyrkulacji spalin. Skutkuje to nagromadzeniem się nagarów lub nieszczelnością przewodów doprowadzających podciśnienie lub spaliny. Krótkotrwała emisja czarnego dymu podczas gwałtownego przyspieszania lub zwiększenia obciążenia silnika nie świadczy o usterce. Dymienie na czarno to normalne zjawisko w nowych silnikach wysokoprężnych. Wynika to przede wszystkim z samej konstrukcji takiego silnika i pojawia się zazwyczaj w momencie dużego obciążenia i przy wkręcaniu jednostki na wyższe partie obrotów. Każdy silnik Diesla ma przewidzianą odpowiednią granicę dymienia - zgodną z wszelkimi normami. Im bliżej tej granicy tym silnik bardziej "kopci", ale charakteryzuje się też większą mocą i momentem obrotowym. Stąd też podczas ostrego przyspieszania można zauważyć wydobywający się na chwilę z rury wydechowej właśnie taką barwę dymu.
Uwaga: W Sorento czarny dym może powstawać w wyniku tak prozaicznej rzeczy jak uszkodzenie gumowej rurki wychodzącej z zaworu EGR , jest to pierwsza czynność, którą należy wykonać przy sprawdzaniu przyczyn powstawania obfitego czarnego dymu.
Dym niebieski - Dym o kolorze niebieskim oznacza, że do komór spalania trafia olej silnikowy. Takie zjawisko może mieć kilka przyczyn. Najczęstszą jest zużycie gładzi cylindrów oraz pierścieni tłokowych. W tym przypadku pomóc może jedynie remont silnika. Bardzo podobne objawy towarzyszą niesprawności uszczelniaczy zaworowych – wtedy olej trafia do cylindrów, ściekając po trzonkach zaworów. Wymiana uszczelniaczy to wydatek stanowiący ułamek kosztów remontu silnika. Niebieskie spaliny mogą też być spowodowane awarią turbosprężarki.
Dym szary - Szary dym i bardzo intensywny zapach spalin może świadczyć o zbyt bogatej mieszance spalanej przez silnik. Czasem jest to efekt np. niesprawnego czujnika temperatury. Sterownik „myśli” wtedy, że silnik jest przez cały czas zimny i niepotrzebnie bardziej obficie dawkuje paliwo. Spaliny mogą mieć bardziej intensywny zapach przez piewszych kilka minut po uruchomieniu nierozgrzanego silnika – to zupełnie normalne zjawisko i nie świadczy o żadnej usterce.
Dym biały - Kłęby białego dymu to tak naprawdę mieszanina spalin i pary wodnej. Jeśli silnik pracuje przy tym normalnie, to nie ma powodu do obaw. Po prostu odparowują skropliny (skroplona para wodna), które zebrały się w układzie wydechowym. Gorzej, jeśli silnik pracuje nierówno, przerywa, brakuje mu mocy. W takiej sytuacji buchająca z wydechu para wodna może świadczyć o usterce głowicy lub uszczelki pod głowicą , w wyniku której woda (płyn chłodzący) trafia do komór spalania.
Jest jeszcze jeden możliwy kolor dymu , też biały ale świadczący o uszkodzeniu turbosprężarki.
Jesli już się pojawi nie mamy na nic wpływu .
Turbina pobiera olej z silnika paląc go jednoczesnie , nie pomoże wyjęcie kluczyka ze stacyjki , silnik chodzi bez niego , jeśli mamy szczęście i zgaśnie za chwilę to oprócz turbiny wszystko jest jeszcze do uratowania
, jeśli natomiast spali za dużo oleju lub przekroczy dopuszczalną ilość obrotów następuje uszkodzenie korbowodu.
Kolor dymu - diagnostyka silnika
Moderator: Moderator
- Admin
- Główny
- Posty: 8992
- Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
- Skąd jesteś: Warszawa
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: Niebieski
- Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 48 times
- Kontaktowanie:
- vokal
- ASSISTANCE
- Posty: 6169
- Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
- Skąd jesteś: WA/NOE
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2003
- Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
- Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 49 times
- Kontaktowanie:
- stella997
- wiem wszystko
- Posty: 1523
- Wiek: 54
- Rejestracja: niedziela, 18 września 2011, 20:28
- Skąd jesteś: Błonie koło Wawa
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2005
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 160000
- Inny Samochód: 307, Vitara,Sportage
- Been thanked: 6 times
- Kontaktowanie:
Re: Kolor dymu - diagnostyka silnika
Moja Czarnula kopciła na czarno,inne pojazdy jechały za mną minimum 50 m,na 150 km spaliła mi tylko 35l paliwa a był uszkodzony tylko jeden wtryskiwacz którego regeneracja kosztowała tylko 900 pln plus koszty robocizny.
Prezes-Dyktator KSA, SDA,MODY tel alarmowy +48501143779
- Wojtas_vic
- wiem wszystko
- Posty: 3757
- Wiek: 52
- Rejestracja: wtorek, 18 maja 2010, 06:22
- Skąd jesteś: Koszalin
- Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2008
- Kolor: Czarna Perła
- Przebieg (km.): 225000
- Twoje poprzednie Sorento: 2,5 CRDI 2005 A/T
- Kontaktowanie:
Re: Kolor dymu - diagnostyka silnika
Koszt regeneracji wtrysku 900 PLN ??? Człowieku, za 930 masz nówkę oryginał Bosch
Zajrzyj TU na przykład...
Zajrzyj TU na przykład...
- bogdanm
- możesz mi ufać
- Posty: 1429
- Wiek: 65
- Rejestracja: wtorek, 21 czerwca 2011, 21:02
- Skąd jesteś: Wadowice
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Skrzynia: A/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2004
- Kolor: bordowy
- Przebieg (km.): 188000
- Been thanked: 2 times
- Kontaktowanie:
-
- moja ranga
- Posty: 106
- Wiek: 46
- Rejestracja: niedziela, 23 sierpnia 2015, 15:42
- Skąd jesteś: Łódź
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2008
- Kolor: Srebro
- Kontaktowanie:
Re: Kolor dymu - diagnostyka silnika
Za pomocą tego artykułu edukowałem się przed kupnem czołgu..
Trzeba dodać jeszcze do tego, nie porównujcie ze sobą silników różnych marek. Można wyciągnąć błędne wnioski o stanie silnika.
Tutaj przykładem będzie motor tdi pd, jak on kopci z wlewu oleju, to aż nie mogłem uwierzyć. Podobna sytuacja z 1,9 Multi Jet.
Trzeba dodać jeszcze do tego, nie porównujcie ze sobą silników różnych marek. Można wyciągnąć błędne wnioski o stanie silnika.
Tutaj przykładem będzie motor tdi pd, jak on kopci z wlewu oleju, to aż nie mogłem uwierzyć. Podobna sytuacja z 1,9 Multi Jet.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 46 gości