Kolor dymu - diagnostyka silnika

Naprawa, regulacja, usterki, porady, spostrzeżenia. Również układ chłodzenia i wydechowy

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Kolor dymu - diagnostyka silnika

#1 Postautor: Admin » sobota, 8 grudnia 2012, 11:16

Co może oznaczać kolor dymu? - Wiele niesprawności silnika da się zdiagnozować bez analizatora spalin, obserwując tylko barwę i ewentualnie zapach spalin. Z rury wydechowej może się też wydobywać para wodna.


Dym czarny - Czarny gęsty dym świadczy o tym, że w spalinach znajduje się dużo cząsteczek sadzy. W przypadku naszych aut może to być powodem do niepokoju. Kopcenie wynika zwykle ze zbyt obfitego dawkowania paliwa (to często efekt uboczny chiptuningu), zużycia lub awarii wtryskiwaczy.Najczęściej defektom w tym przypadku ulegają: układ wtryskowy (końcówki wtryskiwaczy i pompa wtryskowa), układ odpowiedzialny za proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej lub układ oczyszczania spalin bazujący na patencie EGR, a więc recyrkulacji spalin. Skutkuje to nagromadzeniem się nagarów lub nieszczelnością przewodów doprowadzających podciśnienie lub spaliny. Krótkotrwała emisja czarnego dymu podczas gwałtownego przyspieszania lub zwiększenia obciążenia silnika nie świadczy o usterce. Dymienie na czarno to normalne zjawisko w nowych silnikach wysokoprężnych. Wynika to przede wszystkim z samej konstrukcji takiego silnika i pojawia się zazwyczaj w momencie dużego obciążenia i przy wkręcaniu jednostki na wyższe partie obrotów. Każdy silnik Diesla ma przewidzianą odpowiednią granicę dymienia - zgodną z wszelkimi normami. Im bliżej tej granicy tym silnik bardziej "kopci", ale charakteryzuje się też większą mocą i momentem obrotowym. Stąd też podczas ostrego przyspieszania można zauważyć wydobywający się na chwilę z rury wydechowej właśnie taką barwę dymu.

Uwaga: W Sorento czarny dym może powstawać w wyniku tak prozaicznej rzeczy jak uszkodzenie gumowej rurki wychodzącej z zaworu EGR , jest to pierwsza czynność, którą należy wykonać przy sprawdzaniu przyczyn powstawania obfitego czarnego dymu.

Obrazek

Dym niebieski - Dym o kolorze niebieskim oznacza, że do komór spalania trafia olej silnikowy. Takie zjawisko może mieć kilka przyczyn. Najczęstszą jest zużycie gładzi cylindrów oraz pierścieni tłokowych. W tym przypadku pomóc może jedynie remont silnika. Bardzo podobne objawy towarzyszą niesprawności uszczelniaczy zaworowych – wtedy olej trafia do cylindrów, ściekając po trzonkach zaworów. Wymiana uszczelniaczy to wydatek stanowiący ułamek kosztów remontu silnika. Niebieskie spaliny mogą też być spowodowane awarią turbosprężarki.

Dym szary - Szary dym i bardzo intensywny zapach spalin może świadczyć o zbyt bogatej mieszance spalanej przez silnik. Czasem jest to efekt np. niesprawnego czujnika temperatury. Sterownik „myśli” wtedy, że silnik jest przez cały czas zimny i niepotrzebnie bardziej obficie dawkuje paliwo. Spaliny mogą mieć bardziej intensywny zapach przez piewszych kilka minut po uruchomieniu nierozgrzanego silnika – to zupełnie normalne zjawisko i nie świadczy o żadnej usterce.

Dym biały - Kłęby białego dymu to tak naprawdę mieszanina spalin i pary wodnej. Jeśli silnik pracuje przy tym normalnie, to nie ma powodu do obaw. Po prostu odparowują skropliny (skroplona para wodna), które zebrały się w układzie wydechowym. Gorzej, jeśli silnik pracuje nierówno, przerywa, brakuje mu mocy. W takiej sytuacji buchająca z wydechu para wodna może świadczyć o usterce głowicy lub uszczelki pod głowicą , w wyniku której woda (płyn chłodzący) trafia do komór spalania.

Jest jeszcze jeden możliwy kolor dymu , też biały ale świadczący o uszkodzeniu turbosprężarki.

Obrazek

Jesli już się pojawi nie mamy na nic wpływu .
Turbina pobiera olej z silnika paląc go jednoczesnie , nie pomoże wyjęcie kluczyka ze stacyjki , silnik chodzi bez niego , jeśli mamy szczęście i zgaśnie za chwilę to oprócz turbiny wszystko jest jeszcze do uratowania

Obrazek

, jeśli natomiast spali za dużo oleju lub przekroczy dopuszczalną ilość obrotów następuje uszkodzenie korbowodu.

Obrazek

Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: Kolor dymu - diagnostyka silnika

#2 Postautor: vokal » sobota, 8 grudnia 2012, 13:11

Więcej o tym zjawisku na forum:
viewtopic.php?f=35&t=537
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

Awatar użytkownika
stella997
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 1523
Wiek: 54
Rejestracja: niedziela, 18 września 2011, 20:28
Skąd jesteś: Błonie koło Wawa
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 160000
Inny Samochód: 307, Vitara,Sportage
Been thanked: 6 times
Kontaktowanie:

Re: Kolor dymu - diagnostyka silnika

#3 Postautor: stella997 » sobota, 8 grudnia 2012, 15:08

Moja Czarnula kopciła na czarno,inne pojazdy jechały za mną minimum 50 m,na 150 km spaliła mi tylko 35l paliwa a był uszkodzony tylko jeden wtryskiwacz którego regeneracja kosztowała tylko 900 pln plus koszty robocizny. :palm:
Prezes-Dyktator KSA, SDA,MODY tel alarmowy +48501143779

Awatar użytkownika
Wojtas_vic
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 3757
Wiek: 52
Rejestracja: wtorek, 18 maja 2010, 06:22
Skąd jesteś: Koszalin
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2008
Kolor: Czarna Perła
Przebieg (km.): 225000
Twoje poprzednie Sorento: 2,5 CRDI 2005 A/T
Kontaktowanie:

Re: Kolor dymu - diagnostyka silnika

#4 Postautor: Wojtas_vic » sobota, 15 grudnia 2012, 08:15

Koszt regeneracji wtrysku 900 PLN ??? Człowieku, za 930 masz nówkę oryginał Bosch
Zajrzyj TU na przykład...
Obrazek

Awatar użytkownika
bogdanm
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1429
Wiek: 65
Rejestracja: wtorek, 21 czerwca 2011, 21:02
Skąd jesteś: Wadowice
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: bordowy
Przebieg (km.): 188000
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: Kolor dymu - diagnostyka silnika

#5 Postautor: bogdanm » czwartek, 8 października 2015, 21:40

Bodzio
Nic tak zycia nie upiększy jak jeden glębszy

konradkry
moja ranga
moja ranga
Posty: 106
Wiek: 46
Rejestracja: niedziela, 23 sierpnia 2015, 15:42
Skąd jesteś: Łódź
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2008
Kolor: Srebro
Kontaktowanie:

Re: Kolor dymu - diagnostyka silnika

#6 Postautor: konradkry » czwartek, 15 października 2015, 18:16

Za pomocą tego artykułu edukowałem się przed kupnem czołgu.:).
Trzeba dodać jeszcze do tego, nie porównujcie ze sobą silników różnych marek. Można wyciągnąć błędne wnioski o stanie silnika.
Tutaj przykładem będzie motor tdi pd, jak on kopci z wlewu oleju, to aż nie mogłem uwierzyć. Podobna sytuacja z 1,9 Multi Jet.


Wróć do „Silniki wysokoprężne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 48 gości