Czy wystarczy, że olej jest 5W?

Naprawa, regulacja, usterki, porady, spostrzeżenia. Również układ chłodzenia i wydechowy

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Bodzion
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2219
Rejestracja: niedziela, 22 sierpnia 2010, 21:01
Skąd jesteś: SBE
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrno - szary
Przebieg (km.): 135000
Inny Samochód: CBR 1100 XX
Has thanked: 17 times
Been thanked: 99 times
Kontaktowanie:

Re: Czy wystarczy, że olej jest 5W?

#16 Postautor: Bodzion » poniedziałek, 20 marca 2017, 19:34

Co to za firma która w oficjalnym swoim sklepie sprzedaje coś za 236 PLN a na rynku jest za 179 PLN?
Nie wydaje się Wam to dziwne ?

Co zaś do Shell, to bije samochodowego Valvoline na głowę Liczbą zasadową TBN ( tu wyjaśnienie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Liczba_zasadowa) i parametrem odparowywania NOACK ( tu wyjaśnienie: https://czarnepaliwo.wordpress.com/2015 ... ug-noacka/)
Reszta do pogrzebania w necie.

Tu cały materiał wyjaśniający wszystko:
https://www.scenic-forum.pl/Watek-OG%C3 ... ik-olejowy

Tu podsumowanie:
Jak czytać dane: (w dużym uproszczeniu):
- baza: MIN (mineralna, II grupa), HC (mineralna po hydrokrakingu, grupa III), GLT (najnowocześniejszy HC, grupa III), PAO (polialfaolefiny, grupa IV), EST (estry, grupa V)
- lepkość kinetyczna - im wyższa tym lepiej dla ochrony silnika (w granicach dla danego stylu użytkowania auta i danego silnika)
- indeks lepkości - im wyższy tym lepiej
- temperatura płynięcia - im niższa tym lepiej
- TBN - im wyższy tym lepiej - powyżej 8,0 dobrze, powyżej 10,0 bardzo dobrze (wpływ na czystość silnika)
- Noack - im niższy tym lepiej, poniżej 8% bardzo dobrze, poniżej 10% dobrze
- HTHS - powyżej 3,5 dobrze, powyżej 4,0 bardzo dobrze
- POWER - wybór ze względu na najwyższą jakość w swojej klasie
- ECONOMY - wybór ze względu na cena/jakość

Awatar użytkownika
tomasB
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1030
Wiek: 51
Rejestracja: sobota, 27 września 2014, 20:38
Skąd jesteś: niedary
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 300
Been thanked: 4 times
Kontaktowanie:

Re: Czy wystarczy, że olej jest 5W?

#17 Postautor: tomasB » poniedziałek, 20 marca 2017, 22:09

Ja też śmiało mogę polecić millersa, lałem go i do silnika i millersa mam w skrzyni :choć bałem się go użyć, ale jeżdżę na nim w skrzyni ponad rok i wszystko ok

Awatar użytkownika
Edek112
coś umiem
coś umiem
Posty: 665
Wiek: 34
Rejestracja: niedziela, 16 kwietnia 2017, 00:42
Skąd jesteś: Garbatka letnisko
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 248000
Has thanked: 31 times
Been thanked: 13 times
Kontaktowanie:

Re: Czy wystarczy, że olej jest 5W?

#18 Postautor: Edek112 » piątek, 15 września 2017, 19:14

Witam. Zmieniłem dziś olej z filtrami. Kupiłem taki sam jaki wlał mi mechanik w czerwcu. Czyli shell helix hx7 AF 5w30. Ale coś mi nie pasowało i widzę że u mnie norma to ACEA B4 a ten olej ma ACEA A1/B1. Zmieniać jak najszybciej, czy będzie dobry? Zdjęcie mojego oleju.
Załączniki
rps20170915_163321.jpg
rps20170915_163321.jpg (110.84 KiB) Przejrzano 1468 razy

Awatar użytkownika
Edek112
coś umiem
coś umiem
Posty: 665
Wiek: 34
Rejestracja: niedziela, 16 kwietnia 2017, 00:42
Skąd jesteś: Garbatka letnisko
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 248000
Has thanked: 31 times
Been thanked: 13 times
Kontaktowanie:

Re: Czy wystarczy, że olej jest 5W?

#19 Postautor: Edek112 » sobota, 16 września 2017, 10:44

Może ktoś pomoc? Dzwoniłem do tego mechanika i on mówi że żadnych problemów nie będzie, że to jest bardzo dobry olej. Mówię mu ze w moim silniku powinna być norma ACEA B4, to on mi powiedział że teraz robią takie oleje że spełniają wszystkie normy, weź tu gadaj z Panem. A ja nie chcę mieć na głowie remontu silnika przez źle dobrany olej. Jestem takim człowiekiem że w aucie tylko koło wymienię nic więcej :(

Awatar użytkownika
wojtek77
moja ranga
moja ranga
Posty: 106
Wiek: 46
Rejestracja: wtorek, 29 września 2015, 21:31
Skąd jesteś: Olecko
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2006
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 205000
Kontaktowanie:

Re: Czy wystarczy, że olej jest 5W?

#20 Postautor: wojtek77 » sobota, 16 września 2017, 11:20

A1/B1 – Oleje energooszczędne o przedłużonej trwałości i niskiej lepkości wysokotemperaturowej. Zalecane jedynie do jednostek w których norma ta jest wymagana.To napewno nie do sorento :think:

Awatar użytkownika
Student_x
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1013
Wiek: 43
Rejestracja: niedziela, 23 października 2016, 18:16
Skąd jesteś: Lublin
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: Srebrno Szary
Przebieg (km.): 307000
Inny Samochód: Voyager RG
Has thanked: 53 times
Been thanked: 50 times
Kontaktowanie:

Re: Czy wystarczy, że olej jest 5W?

#21 Postautor: Student_x » sobota, 16 września 2017, 11:27

To masz z Sorentopedii
Olej silnikowy silnik Diesla - Turbosprężarka - 8,2 l API Klasy CF-4 lub wyższy , ACEA B4 (5W-30 , 5W-40 , tylko olej syntetyczny )
Czyli masz w swoim oleju normę B1 , czyli najniższa jakość , w prywatnej wiadomości nie włączała mi Twoja karta z oleju i nie widziałem wszystkich norm. A teraz widzę że masz za niską normę. To olej najniższej jakości. O ile wg. Sorentopedii odpowiadał by lepkości , co ja uważam, że jest za rzadki ale to moja prywatna opinia, o tyle wg. sorentopedi ACEA powinien być B4 a klasa CF-4 lub wyższa.
Ja osobiście jeżdżę na LM 10W40 spełniające normy z instrukcji obsługi, a jeździło w Danii od nowości na Shell Helix HX7 10W40 API SN/CF; ACEA A3/B3, A3/B4; JASO SG+; MB approval 229.3; VW 502 00/505 00; Renault RN0700, RN0710. Meets the requirements of Fiat 955535-G2.

Proponuję przeczytać w instrukcji jaką normę ma spełniać olej w klasyfikacji ACEA oraz Klasę CF , a potem znaleźć olej do odpowiednich warunków atmosferycznych w baszym klimacie i do wieku silnika, bardziej wieku jego konstrukcji i przystosowania do danych olejów. A to znajdziesz w tabeli :)
Oczywiście zarez co niektórzy mnie tu zjadą za to co napisałem. Ale pod względem doboru oleju, ja fabryki i klimatu nie poprawiam. Temperatury zimowe nie przekraczają -25st.C a latem Temperatura dochodzi do 35st.C a normą jest 25-30st.C A więc , tabele mówią same za siebie :)
Załączniki
images.jpg
images.jpg (9.93 KiB) Przejrzano 1415 razy
b6TktkpTURBXy80NmFjZDg0Y2FjY2MwZDM0MGFiNmU4ZmFhOGIyYzUzOC5qcGeRlQLNAwwAwsM.jpg
b6TktkpTURBXy80NmFjZDg0Y2FjY2MwZDM0MGFiNmU4ZmFhOGIyYzUzOC5qcGeRlQLNAwwAwsM.jpg (108.14 KiB) Przejrzano 1415 razy
Ostatnio zmieniony sobota, 16 września 2017, 11:29 przez Student_x, łącznie zmieniany 1 raz.
Będzie Ładne , Dopóki Się Nie Rozpadnie

Awatar użytkownika
Edek112
coś umiem
coś umiem
Posty: 665
Wiek: 34
Rejestracja: niedziela, 16 kwietnia 2017, 00:42
Skąd jesteś: Garbatka letnisko
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 248000
Has thanked: 31 times
Been thanked: 13 times
Kontaktowanie:

Re: Czy wystarczy, że olej jest 5W?

#22 Postautor: Edek112 » sobota, 16 września 2017, 11:28

No właśnie, Polaczek cwaniak wciska mi kit że olej jest dobry. Mam już powoli dość tych mechaników którzy widzą że jestem 'ciemny' co do samochodów i mechaniki i wciskając mi co tylko chcą zapewniając że to najlepszy wybór. Przy zakupie zalali olejem 10w40, powiedziałem mechanikowi żeby wymienili na 5w30(tak wyczytałem na forum) to byłem pewny że te normy olej będzie spełniał a mnie wczoraj coś tknęło żeby to sprawdzić i miałem racje :(
No to ładnie, ponad 10tys na tym oleju zrobiłem, wczoraj komplet filtrów z tym nie pasujacym olejem wymieniłem l. Jadę zaraz wymienić na oleje odpowiedni z normą ACEA B4. Filtr oleju też kupić nowy? Wczoraj wymieniłem na nowy.

Awatar użytkownika
Student_x
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1013
Wiek: 43
Rejestracja: niedziela, 23 października 2016, 18:16
Skąd jesteś: Lublin
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: Srebrno Szary
Przebieg (km.): 307000
Inny Samochód: Voyager RG
Has thanked: 53 times
Been thanked: 50 times
Kontaktowanie:

Re: Czy wystarczy, że olej jest 5W?

#23 Postautor: Student_x » sobota, 16 września 2017, 11:46

Ważna jest nie tylko lepkość czyli oznaczenie 10W40, 5W30 itp. ale właśnie jakość oleju B3, B4 CF-4 itd. Ważny też jest do oleju współczynnik TBN czyli zawartych popiołów siarczanowych w oleju , które odpowiadają za łączenie się syfu silnikowego z olejem, co ma wpływ na oczyszczanie lub jak kto woli nie pozostawianie nagaru na silniku. Im większy współczynnik TBN tym czyściejszy silnik. Niektóre oleje mają zbyt niski współczynnik i brudzą silnik i to nie jest spowodowane lepkością oleju w niskich czy wysokich temperaturach a spalaniem oleju i niskim TBN. Niektóre oleje nazwane Long Life wcale nie spełniają takich warunków, gdyż zwykły olej 10W40 powiedzmy A4/B4 ma większą lub taką samą liczbę TBN od olejów długodystansowych. Na to też należy zwracać uwagę.
Oleje posiadają TBN 2,5 mg KOH/g do 15.0 mg KOH/g. Przy czym liczba 15 moze mówić o oleju, który nam dobrze przyjmie syf powstający w silniku.
Dodatkowo liczba ta oznacza, że olej jest w stanie zrównoważyć działanie siarki w paliwie i zneutralizować jej negatywne działanie na nasz silnik od wewnątrz.
Czyli im wyższe TBN tym mniejsza korozja silnika od wewnątrz spowodowana zasiarczeniem paliwa :)
Będzie Ładne , Dopóki Się Nie Rozpadnie

Awatar użytkownika
Edek112
coś umiem
coś umiem
Posty: 665
Wiek: 34
Rejestracja: niedziela, 16 kwietnia 2017, 00:42
Skąd jesteś: Garbatka letnisko
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 248000
Has thanked: 31 times
Been thanked: 13 times
Kontaktowanie:

Re: Czy wystarczy, że olej jest 5W?

#24 Postautor: Edek112 » sobota, 16 września 2017, 12:09

Nie mogę znaleźć oleju 5w30 gdzie jest napisane ACEA B4. Taki może być? Jest B5 więc wyższy. Jadę jeszcze do jednego sklepu.
Załączniki
rps20170916_110836.jpg
rps20170916_110836.jpg (89.08 KiB) Przejrzano 1402 razy

Bodzion
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2219
Rejestracja: niedziela, 22 sierpnia 2010, 21:01
Skąd jesteś: SBE
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrno - szary
Przebieg (km.): 135000
Inny Samochód: CBR 1100 XX
Has thanked: 17 times
Been thanked: 99 times
Kontaktowanie:

Re: Czy wystarczy, że olej jest 5W?

#25 Postautor: Bodzion » sobota, 16 września 2017, 16:01

Kup po prostu Shell Helix Ultra 5w30 i po kłopocie.
Filtra nie musisz wymieniać. Skoro wczoraj założyłeś nowy.
Albo Valvoline SynPower 5w30 też jest OK.

Awatar użytkownika
Edek112
coś umiem
coś umiem
Posty: 665
Wiek: 34
Rejestracja: niedziela, 16 kwietnia 2017, 00:42
Skąd jesteś: Garbatka letnisko
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 248000
Has thanked: 31 times
Been thanked: 13 times
Kontaktowanie:

Re: Czy wystarczy, że olej jest 5W?

#26 Postautor: Edek112 » sobota, 16 września 2017, 17:20

W trzech sklepach czyli eurocarparts, halfords, linco nie mieli na sklepie żadnego oleju spełniającego normę ACEA B4. Tylko na zamówienie, olej byłby we wtorek. W sklepie linco był olej ze spełniająca normą ale firma to COMMA, więc podziekowalem.

Bodzion
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2219
Rejestracja: niedziela, 22 sierpnia 2010, 21:01
Skąd jesteś: SBE
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrno - szary
Przebieg (km.): 135000
Inny Samochód: CBR 1100 XX
Has thanked: 17 times
Been thanked: 99 times
Kontaktowanie:

Re: Czy wystarczy, że olej jest 5W?

#27 Postautor: Bodzion » sobota, 16 września 2017, 17:33

Przestan już... a nie powiedzieli Ci o "zgodności wstecz"?
Czyli, że b5 spełnia tez normy b4 ?
Napisałem Ci co powinieneś kupić a Ty znów swoje :)

Awatar użytkownika
wojtek77
moja ranga
moja ranga
Posty: 106
Wiek: 46
Rejestracja: wtorek, 29 września 2015, 21:31
Skąd jesteś: Olecko
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2006
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 205000
Kontaktowanie:

Re: Czy wystarczy, że olej jest 5W?

#28 Postautor: wojtek77 » sobota, 16 września 2017, 17:56

ACEA C3 będzie dobrze,a nawet lepiej. Jeszcze castrol edge 5w30 może być, ale jest droższy [niekoniecznie lepszy] od wyżej wymienionych :)
Edek112 pisze:W trzech sklepach czyli eurocarparts, halfords, linco nie mieli na sklepie żadnego oleju spełniającego normę ACEA B4. Tylko na zamówienie, olej byłby we wtorek. W sklepie linco był olej ze spełniająca normą ale firma to COMMA, więc podziekowalem.

Awatar użytkownika
Edek112
coś umiem
coś umiem
Posty: 665
Wiek: 34
Rejestracja: niedziela, 16 kwietnia 2017, 00:42
Skąd jesteś: Garbatka letnisko
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 248000
Has thanked: 31 times
Been thanked: 13 times
Kontaktowanie:

Re: Czy wystarczy, że olej jest 5W?

#29 Postautor: Edek112 » sobota, 16 września 2017, 18:44

BODZION wiem, wiem. Zamówię na ebay. Tylko mówię jak to wyglądało jak jeździłem po sklepach. No to jak B5 też będzie dobre to w poniedziałek jadę kupuje :) i Wojtek77 pisze że ACEA C3 będzie lepsze to na bank olej kupię na miejscu bez zamawiania i czekania:) Jestem trochę 'ciężki' wiem, ale wolę się upewnić. I wybaczcie za te pewnie dla was głupie pytania. :palm:

Awatar użytkownika
Edek112
coś umiem
coś umiem
Posty: 665
Wiek: 34
Rejestracja: niedziela, 16 kwietnia 2017, 00:42
Skąd jesteś: Garbatka letnisko
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 248000
Has thanked: 31 times
Been thanked: 13 times
Kontaktowanie:

Re: Czy wystarczy, że olej jest 5W?

#30 Postautor: Edek112 » środa, 20 września 2017, 20:50

Olej zmieniony na valvoline synpower 5w30. Dziękuję za pomoc :)


Wróć do „Silniki wysokoprężne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 18 gości