Pytanie o silnik 2.5 CRDi 170 KM i turbinę

Naprawa, regulacja, usterki, porady, spostrzeżenia. Również układ chłodzenia i wydechowy

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
achmiel92
jestem
jestem
Posty: 19
Rejestracja: wtorek, 1 marca 2016, 17:37
Skąd jesteś: Gdynia
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 217000
Kontaktowanie:

Pytanie o silnik 2.5 CRDi 170 KM i turbinę

#1 Postautor: achmiel92 » wtorek, 1 marca 2016, 17:42

Witam!
Szukałem podobnych tematów, ale nie bardzo mogłem cokolwiek znaleźć, dlatego zakładam nowy...
Mam do Was pytanko, mianowicie mam możliwość zakupu Sorento z końca 2006r. po lifcie (2.5 CRDi 170KM) od znajomego, generalnie auto bardzo zadbane, itp. Czytałem trochę o tym wszystkim i gdzieś znalazłem informację, że ten silnik w automacie, w momencie awarii turbiny ma tendencję do "rozbiegania" się i zacierania w jego konsekwencji... Auto które mogę kupić jest właśnie z automatyczną skrzynią biegów i stąd moje pytanie do Was wszystkich, czy naprawdę tak często zdarzają się usterki turbiny (jak się o nią dba i chłodzi, itp.) i czy od razu jak silnik zassie olej, to rzeczywiście nic nie da się zrobić. Czy zdarza się to często w Sorento z tym silnikiem? Pozdrawiam! :)

Awatar użytkownika
tommy
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 1615
Wiek: 55
Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 10:15
Skąd jesteś: Węgorzewo
Silnik: nie mam
Skrzynia: nie mam
Napęd: nie mam
Rok: nie mam
Inny Samochód: Jeep Cherokee KL
Twoje poprzednie Sorento: Sorento I, 2,5 CRDi, Tiptronic.
Has thanked: 20 times
Been thanked: 15 times
Kontaktowanie:

Re: Pytanie - Silnik 2.5 CRDi 170 KM

#2 Postautor: tommy » wtorek, 1 marca 2016, 17:59

Usterki turbiny zdarzają przy przebiegu ok. 250 tys. km. Ale wystarczy ją zregenerować po pierwszych objawach niesprawności: ciemny dym, spadek mocy. Jak będziesz właściwie dbał o turbinę ( i cały samochód ) oraz na bieżąco usuwał usterki, to będziesz jeździł bezawaryjnie.

Awatar użytkownika
krzysiek ardie
ma VIN w małym palcu
ma VIN w małym palcu
Posty: 7225
Wiek: 59
Rejestracja: sobota, 19 czerwca 2010, 10:39
Skąd jesteś: Opole
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 159000
Inny Samochód: Daewoo Matiz
Has thanked: 474 times
Been thanked: 331 times
Kontaktowanie:

Re: Pytanie - Silnik 2.5 CRDi 170 KM

#3 Postautor: krzysiek ardie » wtorek, 1 marca 2016, 18:02

achmiel92 najpierw przywitanie w odpowiednim dziale, a potem możesz zadawać pytania do woli.
uczestnik SDA :) Obrazek
"Kup Inne Auto" cyt. Sztaba

achmiel92
jestem
jestem
Posty: 19
Rejestracja: wtorek, 1 marca 2016, 17:37
Skąd jesteś: Gdynia
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 217000
Kontaktowanie:

Re: Pytanie - Silnik 2.5 CRDi 170 KM

#4 Postautor: achmiel92 » wtorek, 1 marca 2016, 18:29

Przepraszam - zaraz to zrobię :D

A co do turbiny i silnika... Ogólnie zawsze jeździłem dieslem i zawsze dbałem, a wydaje mi się, że turbo nie pada w taki sposób, że od razu puszcza tyle oleju, że nie da się zgasić silnika... Prawda? A ja zawsze wszystko obserwuje i sprawdzam, więc nie powinno być z tym kłopotu. Po prostu gdzieś, na jakiejś "mądrej" stronie wyczytałem, że odradzają diesla z automatem, bo to częsta usterka i często zacierają się silniki...

Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Re: Pytanie - Silnik 2.5 CRDi 170 KM

#5 Postautor: Admin » wtorek, 1 marca 2016, 19:30

Akurat mi się to zdarzyło :hmm: ale teraz wiem , że sam do tego doprowadziłem.
No i dzięki temu założyłem to forum , aby zapobiegać, między innymi, takim sytuacjom.
Odkąd na Forum udzielamy instrukcji jak dbać o turbinę nie odnotowano takich przypadków.
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
anhar
To ja
To ja
Posty: 291
Rejestracja: poniedziałek, 30 czerwca 2014, 20:59
Skąd jesteś: Piwniczna
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2009
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 136000
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Pytanie - Silnik 2.5 CRDi 170 KM

#6 Postautor: anhar » wtorek, 1 marca 2016, 19:40

Uściślając, " rozbieganie" się silnika przy rozszczelnieniu się turbiny występuje niezależnie od typu skrzyni biegów. Różnica polega na tym że silnik z manualną skrzynią można łatwo zgasić natomiast z automatem jest trudno to zrobić. Tyle tylko że całe zdarzenie t/z niekontrolowany wzrost obrotów silnika następuje bardzo szybko i można po prostu nie zdążyć zareagować. Zdaje się że w zeszłym roku pisał na ten temat Kolega Madej.
Życie to nie tylko kolorowa maskarada. (E.Stachura; Teatry dwa).

Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Re: Pytanie - Silnik 2.5 CRDi 170 KM

#7 Postautor: Admin » wtorek, 1 marca 2016, 20:05

Madejowi padła w 2014 roku .
viewtopic.php?f=25&t=7879&hilit=turbina
ale nie uszkodził silnika , być może dzięki naszym poradom , bo już chciał dolewać oleju i odpalać . :kwink:
Jak widać, są to odosobnione przypadki i nie ma się czego bać .
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

achmiel92
jestem
jestem
Posty: 19
Rejestracja: wtorek, 1 marca 2016, 17:37
Skąd jesteś: Gdynia
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 217000
Kontaktowanie:

Re: Pytanie - Silnik 2.5 CRDi 170 KM

#8 Postautor: achmiel92 » wtorek, 1 marca 2016, 20:10

Ogólnie wiem jak to wszystko wygląda, bardziej też interesuje mnie kwestia czy może być tak, że nie dymi nawet trochę ma moc i wszystko jest ok, a tu nagle zaczyna brać mega ilość oleju i albo zdążysz, albo nie... Czy może to odbyć się w jednej sekundzie bez wcześniejszych objaw ;)

No i drugie pytanie, bo "rozbieganie", to może zdarzyć się w każdym silniku, w każdym samochodzie... Miałem 2.0 TDCi, teraz mam 1.6 CRDi i na razie jest okej :) Tylko 1.9 dCi (Z Nissana Primery 2004 lub Renault Lauguny II) miały klapki zamykające dolot powietrza, przy gaszeniu zapłonu ze względu na mega częste przypadki. I moje pytanie czy po prostu często zdarza się to w Sorento z tym silnikiem 2.5 CRDi 170 KM.

Awatar użytkownika
spth
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 68
Rejestracja: piątek, 22 sierpnia 2014, 23:51
Skąd jesteś: Jelenia Góra
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2016
Inny Samochód: Sportage
Twoje poprzednie Sorento: 2,5 diesel bezawaryjne.
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Pytanie - Silnik 2.5 CRDi 170 KM

#9 Postautor: spth » wtorek, 1 marca 2016, 20:12

Witam !
Powiem coś co się nie spodoba. Przy normalnej eksploatacji nie ma czegoś takiego jak awaria turbosprężarki. Turbina nie pada od razu. Najpierw musi "nabrać" luzów, które słychać, spada moc, zaczyna delikatnie dymić. W dalszym okresie odgłosy się nasilają, moc drastycznie spada, zwiększone zużycie oleju. W krytycznym okresie zwiększone luzy wirnika powodują, że łopatki zaczynają trzeć o korpus turbiny i rozpadać się. Silnik zasysa do cylindra drobne kawałki metalu (spokojnie przejdą przez chłodnice). Tylko w niewielu przypadkach wtedy motor może zassać olej na którym będzie pracował. Trzeba raczej być ślepym i głuchym by do tego doprowadzić. Jaka jest na to rada. Sprawdzać poziom oleju, co jakiś czas ściągnąć rurę ssąca i obejrzeć wirnik, sprawdzić luzy poosiowe i nie żałować na olej (10 tys. max.).
pzdr

achmiel92
jestem
jestem
Posty: 19
Rejestracja: wtorek, 1 marca 2016, 17:37
Skąd jesteś: Gdynia
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 217000
Kontaktowanie:

Re: Pytanie o silnik 2.5 CRDi 170 KM i turbinę.

#10 Postautor: achmiel92 » wtorek, 1 marca 2016, 20:27

Tak jak mówię, to nie mój pierwszy diesel, olej zmieniam często, o auto dbam, zawsze chłodzę turbo itp. Olej sprawdzam minimalnie raz na miesiąc i zawsze słyszę wszelkie niepokojące dźwięki :) Dzięki za odpowiedzi :)

Awatar użytkownika
bogunow
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 545
Rejestracja: piątek, 29 sierpnia 2014, 09:38
Skąd jesteś: Łomża
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Inny Samochód: MB W164 320 CDI
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI 170KM 2008 BLACK
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times
Kontaktowanie:

Re: Pytanie - Silnik 2.5 CRDi 170 KM

#11 Postautor: bogunow » wtorek, 1 marca 2016, 20:28

achmiel92 pisze:[...] Tylko 1.9 dCi (Z Nissana Primery 2004 lub Renault Lauguny II) miały klapki zamykające dolot powietrza, przy gaszeniu zapłonu ze względu na mega częste przypadki. I moje pytanie czy po prostu często zdarza się to w Sorento z tym silnikiem 2.5 CRDi 170 KM.

W Sorento też jest taka klapka, tylko nie wiem czy w przypadku rozbiegania się silnika (wysokie obroty i duże ciśnienie w rurze dolotowej) da ona radę się zamknąć. :hmm:
Może można ją domknąć i przytrzymać ręką ? Była już kiedyś dyskusja jak postępować w takim przypadku gdy mamy skrzynię A/T.
Obrazek

Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Re: Pytanie o silnik 2.5 CRDi 170 KM i turbinę

#12 Postautor: Admin » wtorek, 1 marca 2016, 21:03

Wszystkie awarie turbiny najpierw dają o sobie znać .
U Madej myślał , że to coś w radiu a ja przez tydzień czasu słyszałem dźwięk jakbym miał V8 , który zresztą bardzo mi się podobał , nadawał charakteru samochodowi , do czasu jak poszła turbina , zassała olej i rozwaliła kompletnie silnik.
Tak więc turbina zawsze daje znać , że coś jest nie tak , mimo , że nie dymi , nie było spadku mocy ani innych objawów , tylko dźwięk. Trzeba słuchać , lub sprawdzać częściej po 150000 km
A o zatrzymaniu silnika można zapomnieć :kwink:
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

achmiel92
jestem
jestem
Posty: 19
Rejestracja: wtorek, 1 marca 2016, 17:37
Skąd jesteś: Gdynia
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 217000
Kontaktowanie:

Re: Pytanie o silnik 2.5 CRDi 170 KM i turbinę

#13 Postautor: achmiel92 » wtorek, 1 marca 2016, 21:09

Czyli Sorento nie wyróżnia się zupełnie niczym od innych diesli? Nie jest w niej nagminne rozbieganie silnika jak i ciągle awarię turbiny? ;)

Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Re: Pytanie o silnik 2.5 CRDi 170 KM i turbinę

#14 Postautor: Admin » wtorek, 1 marca 2016, 21:23

Jest zupełnie jak inne diesle , tylko fajniejszy w jeździe.
Inaczej po co bym kupował drugie :kwink:
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

achmiel92
jestem
jestem
Posty: 19
Rejestracja: wtorek, 1 marca 2016, 17:37
Skąd jesteś: Gdynia
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 217000
Kontaktowanie:

Re: Pytanie o silnik 2.5 CRDi 170 KM i turbinę

#15 Postautor: achmiel92 » wtorek, 1 marca 2016, 22:00

No tak! ;) Po prostu gdzieś wyczytałem, że w nich to się często zdarza i tyle. Ale jeżeli tam prawdopodobieństwo jest takie samo jak w każdym innym to już nie mam obaw ;)


Wróć do „Silniki wysokoprężne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 26 gości