Silnik 3.5 i V6 24V 195KM 2002-2009 - możliwa usterka

Naprawa, regulacja, usterki, porady, spostrzeżenia. Również układ chłodzenia i wydechowy

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
hunter
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 3752
Rejestracja: piątek, 27 maja 2011, 00:37
Skąd jesteś: Toruń
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: nie dotyczy
Kolor: DARK GREY
Inny Samochód: SPORTAGE QL 2,0 CRDI
Twoje poprzednie Sorento: Była czarna 3,3V6 248 KM, lift na daystar + sprężyny by Stella , Była SII 2,2CRDI 197KM AT AWD.
Has thanked: 21 times
Been thanked: 123 times
Kontaktowanie:

Re: Silnik 3.5 i V6 24V 195KM 2002-2009 - możliwa usterka

#46 Postautor: hunter » niedziela, 1 marca 2015, 08:47

Wojtas_vic pisze:
KRISKRAK pisze:Dzięki Orle, o jeden problem mniej z V6 3.3 l

" O jeden mniej ", czy to oznacza, że masz jakieś problemy z tym silnikiem ? Ja na razie takowych nie stwierdziłem.

On chciał napisać o jeden potencjalny problem mniej. :lol:
"JO" - JESTEM Z TORUNIA

Giza

Re: Silnik 3.5 i V6 24V 195KM 2002-2009 - możliwa usterka

#47 Postautor: Giza » niedziela, 1 marca 2015, 11:22

Zmiana długości kolektora dolotowego ma znaczący wpływ na tzw. elastyczność silnika czyli zdolność do generowania wysokiego momentu w jak najszerszym zakresie obrotów. Jednak nie należy tutaj demonizować demontażu klap zmiany długości ( co nie znaczy że jestem za stosowaniem takiego rozwiązania) gdyż przy spokojnej eksploatacji i automatycznej SB brak tego rozwiązania jest niemal niezauważalny.
Długość kolektora dolotowego (ale i wydechowego) ma wpływ na zjawiska rezonansowe masy gazów w nich się znajdujących. I tak: długi, wąski dolot i gruby, krótki wydech = nisko położony maksymalny moment obrotowy (ale brak "góry"), krótki, gruby dolot i długi, wąski wydech = wysoko położony moment obrotowy (ale brak "dołu"). Stąd właśnie stosuje się zmienną długość dolotu a czasem (bardzo rzadko) wydechu).
I tak np. w silnikach wolnossących do niedawna stosowanych w F1 kolektor dolotowy nie istniał. Bezpośrednio nad zaworem ssącym znajdował się lej ssący minimalizujący opory ssania nad którym zainstalowany był wtryskiwacz. Znowu kolektor wydechowy miał monstrualne rozmiary do tego stopnia że nazywany był makaronem.
Ale wróćmy do zastosowań cywilnych.
imagesXJYUWDS3.jpg
imagesXJYUWDS3.jpg (21.4 KiB) Przejrzano 2210 razy

Na rysunku nieco przejaskrawiony przykład wykresu mocy i momentu silnika wolnossącego ze zmienną długością kanałów dolotowych.
Kółkami zaznaczyłem przyrosty momentu powodowane długością kolektora. Oczywiście są to uproszczenia. I tak z lewej strony przy niskich obrotach widać efekt długiego kolektora - niebieską linią zaznaczyłem jak by wyglądał wykres przy krótkim kolektorze.
Z prawej strony i wysokich obrotach efekt krótkiego kolektora - na czerwono tak by wyglądał przy długim kolektorze.
Ale tak to wygląda dla maksymalnego otwarcia przepustnicy. Przy niewielkim otwarciu (spokojna jazda) efekty rezonansowe zanikają z powodu niewielkiej masy zasysanego powietrza znajdującej się wtedy w kolektorze za przepustnicą (oczywiście w chwili trwania suwu ssania). Stąd efekt rezonansu będzie widoczny tylko przy wysokim obciążeniu przy niskich/średnich obrotach. I dla tego brak klap a wiec praca na krótkim kolektorze nie będzie miał większego znaczenia a nawet przyczynia się do zmniejszenia oporów ssania. Z resztą np. u mnie na biegu jałowym i przy niewielkich obciążeniach klapy są otwarte i zamykają się dopiero po zwiększeniu obciążenia przy niskich obrotach.
I tu konkluzja o wpływie ASB. Otóż jak wszyscy użytkownicy automatów wiedzą skrzynia nie dopuszcza do jazdy przy niskich obrotach i wysokim obciążeniu, tylko redukuje bieg na niższy na którym mamy wysokie obroty i klapy i tak będą otwarte.
Tak więc IMO brak klap będzie zauważalny tylko w ograniczonym zakresie, a w codziennej spokojnej eksploatacji - niezauważalny.
Na koniec jeszcze mała uwaga. Zmienna długość kolektora to tylko jeden z bardzo wielu parametrów wpływających na charakterystykę osiągów silnika.

Ontario
teraz jestem
teraz jestem
Posty: 514
Rejestracja: niedziela, 10 maja 2015, 08:42

Re: Silnik 3.5 i V6 24V 195KM 2002-2009 - możliwa usterka

#48 Postautor: Ontario » sobota, 15 sierpnia 2015, 14:09

Zamówiłem kolektor ze Stanów. Przy obecnym kursie dolara w moim banku wychodzi 441zł. Przewidywany termin dostawy to 22.08-02.09. Dodatkowo będę wymieniał wszystkie opaski na przewodach gazowych na takie :http://allegro.pl/opaska-metalowa-9-11-9-11-i5605377933.html. Te, które założyli gazownicy są chyba jakieś felerne bo każdy przewód można obracać wokół nawiertek a dokręcić bardziej nie idzie. Może dlatego silnik drży na wolnych....Jak wszystko poskładam to napiszę o efektach

bllis
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 55
Rejestracja: czwartek, 27 marca 2014, 19:42
Skąd jesteś: KARTUZY
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2006
Przebieg (km.): 99066
Kontaktowanie:

Re: Silnik 3.5 i V6 24V 195KM 2002-2009 - możliwa usterka

#49 Postautor: bllis » wtorek, 25 sierpnia 2015, 18:08

A może link do strony z przedmiotem - kolektor dolotowy, moduł z klapami

http://www.ebay.com/itm/181845066504?it ... m=&vxp=mtr

Awatar użytkownika
hawerek
Jestem
Jestem
Posty: 2085
Wiek: 44
Rejestracja: czwartek, 8 sierpnia 2013, 09:57
Skąd jesteś: Goleniów (ZGL)
Silnik: 3.5 i V6 (195KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 180000
Inny Samochód: Seat Leon FR
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times
Kontaktowanie:

Re: Silnik 3.5 i V6 24V 195KM 2002-2009 - możliwa usterka

#50 Postautor: hawerek » wtorek, 25 sierpnia 2015, 23:12

ZygJe pisze:Z resztą np. u mnie na biegu jałowym i przy niewielkich obciążeniach klapy są otwarte i zamykają się dopiero po zwiększeniu obciążenia przy niskich obrotach.
I tu konkluzja o wpływie ASB. Otóż jak wszyscy użytkownicy automatów wiedzą skrzynia nie dopuszcza do jazdy przy niskich obrotach i wysokim obciążeniu, tylko redukuje bieg na niższy na którym mamy wysokie obroty i klapy i tak będą otwarte.


Zaintrygował mnie trochę ten post, gdyż w mojej sorci trochę jakby brakowało życia na niskich obrotach. Zresztą jak byłem kiedyś u Orła na naprawie, to po jeździe testowej zwrócił też na to uwagę.
Zauważyłem u mnie również, że klapki są cały czas otwarte (krótki kolektor). Ale wg instrukcji SORENTO Technikal Highlights chyba wygląda to trochę inaczej:
vics.JPG
vics.JPG (47.85 KiB) Przejrzano 2012 razy

Wg tego opisu " System jest przeznaczony do kierowania strumienia powietrza wlotowego przez długi kolektor poniżej 3500 ± 100 obr." czyli klapki powinny być zamknięte do około 3500 obr/min - i nie ma mowy nic o obciążonym silniku. Po prostu granicą między otwarte-zamknięte to prędkość obrotowa silnika około 3500obr/min.

Robiłem znaczniki ruchu klapek, starałem się wymusić obciążenie silnika, które wg ZygJe jest potrzebne do uruchomienia klapek i mimo tego nawet nie drgnęły. Tak więc prawdopodobnie mam "pompę podciśnienia z zaworem" zepsutą i za bardzo nie mam jak sprawdzić czy teoria by "ZygJe" jest w tym przypadku miarodajna, a moment obrotowy na niskich obrotach dalej nie chce do mnie wrócić.
Czy mógłby ktoś sprawdzić na sowich Sorciach jak to wygląda. :help:
Yokohama Geolandar A/T-S, USEL, Lift 2" - przód i tył sprężyny IronMan

Giza

Re: Silnik 3.5 i V6 24V 195KM 2002-2009 - możliwa usterka

#51 Postautor: Giza » środa, 26 sierpnia 2015, 07:52

Ja mam Sorcię 2 i zupełnie inny silnik 3,5. Przestaw ręcznie klapy w pozycję zamknięte i czymś zablokuj. Sprawdź czy auto odzyskało wigor na niskich obrotach.

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: Silnik 3.5 i V6 24V 195KM 2002-2009 - możliwa usterka

#52 Postautor: vokal » środa, 26 sierpnia 2015, 19:06

A daje się ruszać cięgnem tego siłownika podciśnieniowego klap?
Może się zapiekło i stoi, albo pękła membrana w środku i nie poddaje się podciśnieniu podawanemu z elektrozaworu? :hmm:
Albo zwyczajnie ten solenoid się zatarł.
W przypadku diesla psiknięcie WD40 w środek solenoida smarowało go w środku, co pomagało w uciszeniu siłownika klapy gaszącej przy gaszeniu silnika :idn:
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

Awatar użytkownika
hawerek
Jestem
Jestem
Posty: 2085
Wiek: 44
Rejestracja: czwartek, 8 sierpnia 2013, 09:57
Skąd jesteś: Goleniów (ZGL)
Silnik: 3.5 i V6 (195KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 180000
Inny Samochód: Seat Leon FR
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times
Kontaktowanie:

Re: Silnik 3.5 i V6 24V 195KM 2002-2009 - możliwa usterka

#53 Postautor: hawerek » środa, 26 sierpnia 2015, 21:47

kolektor od około roku mam założony ten po modernizacji, pozbawiony wady fabrycznej zresztą opisanej również w tym wątku, tak więc klapki działają lekko razem z cięgnem siłownika. Nie wiem czy działa ten mieszek podciśnieniowy, ale tak teraz myślę, że podłącze na krótko podciśnienie z kolektora bezpośrednio do niego (z pominięciem pompki podciśnienia z zaworem). Powinien zaciągnąć klapki do pozycji długiego kolektora. Ewentualnie tak jak ZygJe proponuje, zaciągnę je ręcznie i zablokuję.
Yokohama Geolandar A/T-S, USEL, Lift 2" - przód i tył sprężyny IronMan

Ontario
teraz jestem
teraz jestem
Posty: 514
Rejestracja: niedziela, 10 maja 2015, 08:42

Re: Silnik 3.5 i V6 24V 195KM 2002-2009 - możliwa usterka

#54 Postautor: Ontario » piątek, 28 sierpnia 2015, 20:41

Kolektor dotarł wczoraj, niestety mam natłok pracy i musi jeszcze po leżakować tydzień lub dwa :)

Ontario
teraz jestem
teraz jestem
Posty: 514
Rejestracja: niedziela, 10 maja 2015, 08:42

Re: Silnik 3.5 i V6 24V 195KM 2002-2009 - możliwa usterka

#55 Postautor: Ontario » sobota, 12 września 2015, 17:08

Kolektor zmieniony - drżenie silnika (wypadanie zapłonu) pozostało...

Giza

Re: Silnik 3.5 i V6 24V 195KM 2002-2009 - możliwa usterka

#56 Postautor: Giza » sobota, 12 września 2015, 17:57

Czyli musisz sprawdzić kompresję. Opisywane były na forum przypadki (i przez Orła naprawiane) wypadania zapłonu spowodowane brakiem kompresji....

Ontario
teraz jestem
teraz jestem
Posty: 514
Rejestracja: niedziela, 10 maja 2015, 08:42

Re: Silnik 3.5 i V6 24V 195KM 2002-2009 - możliwa usterka

#57 Postautor: Ontario » poniedziałek, 14 września 2015, 16:44

ZygJe pisze:Czyli musisz sprawdzić kompresję. Opisywane były na forum przypadki (i przez Orła naprawiane) wypadania zapłonu spowodowane brakiem kompresji....

To już było sprawdzane i jest ksziążkowo....

Awatar użytkownika
hunter
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 3752
Rejestracja: piątek, 27 maja 2011, 00:37
Skąd jesteś: Toruń
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: nie dotyczy
Kolor: DARK GREY
Inny Samochód: SPORTAGE QL 2,0 CRDI
Twoje poprzednie Sorento: Była czarna 3,3V6 248 KM, lift na daystar + sprężyny by Stella , Była SII 2,2CRDI 197KM AT AWD.
Has thanked: 21 times
Been thanked: 123 times
Kontaktowanie:

Re: Silnik 3.5 i V6 24V 195KM 2002-2009 - możliwa usterka

#58 Postautor: hunter » poniedziałek, 14 września 2015, 21:00

Ryszard pisze:Kolektor zmieniony - drżenie silnika (wypadanie zapłonu) pozostało...

Na benzynie i na gazie?
"JO" - JESTEM Z TORUNIA

Ontario
teraz jestem
teraz jestem
Posty: 514
Rejestracja: niedziela, 10 maja 2015, 08:42

Re: Silnik 3.5 i V6 24V 195KM 2002-2009 - możliwa usterka

#59 Postautor: Ontario » wtorek, 15 września 2015, 08:16

Drżenie na każdym rodzaju paliwa. Początkowo tylko na gazie a teraz na benzynie też.

Awatar użytkownika
hunter
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 3752
Rejestracja: piątek, 27 maja 2011, 00:37
Skąd jesteś: Toruń
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: nie dotyczy
Kolor: DARK GREY
Inny Samochód: SPORTAGE QL 2,0 CRDI
Twoje poprzednie Sorento: Była czarna 3,3V6 248 KM, lift na daystar + sprężyny by Stella , Była SII 2,2CRDI 197KM AT AWD.
Has thanked: 21 times
Been thanked: 123 times
Kontaktowanie:

Re: Silnik 3.5 i V6 24V 195KM 2002-2009 - możliwa usterka

#60 Postautor: hunter » wtorek, 15 września 2015, 18:49

Sprawdzić właściwe podłaczenie przewodów zapłonowych - kolejność
"JO" - JESTEM Z TORUNIA


Wróć do „Silniki benzynowe i LPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości