problem z chłodzeniem, 2.4 benz

Naprawa, regulacja, usterki, porady, spostrzeżenia. Również układ chłodzenia i wydechowy

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
zamochacz
jestem
jestem
Posty: 8
Rejestracja: poniedziałek, 29 marca 2021, 16:54
Skąd jesteś: łódzkie
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Kontaktowanie:

Re: problem z chłodzeniem, 2.4 benz

#16 Postautor: zamochacz » niedziela, 4 kwietnia 2021, 21:42

tabast pisze:Ogrzewanie dobrze działa? Dmucha gorącym powietrzem? :hmm:

Tak, ogrzewanie działa normalnie.

zamochacz
jestem
jestem
Posty: 8
Rejestracja: poniedziałek, 29 marca 2021, 16:54
Skąd jesteś: łódzkie
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Kontaktowanie:

Re: problem z chłodzeniem, 2.4 benz

#17 Postautor: zamochacz » niedziela, 4 kwietnia 2021, 22:01

Adam73 pisze:
zamochacz pisze:Myślę że pompa wody jest dobra, gdyż kiedy spuściłem płyn i zalałem na nowo, zbiorniczek był pełny, odpaliłem silnik i w ciągu kilku sekund zbiorniczek zrobił się prawie pusty, co by znaczyło że pompa zassała wodę do sinika.

1 .Samym myśleniem nic nie zdziałasz,jak nie rozbierzesz to sie nie przekonasz.
2. Zbiorniczek zrobił by sie pusty i bez pompy ,takie są prawa fizyki.


OK. Nie mam pojęcia dlatego zabrałem się do działania. Wczoraj byłem u mechanika, podpiął komputer. Temperatura nie przekracza 92-95 stopni, a kiedy wzrosła do 99 na kilka sekund termostat się otworzył, wąż na dole zrobił się gorący i po chwili znowu zimny. Mechanik stwierdził że wszystko ok, ale u mnie na podwórku wąż ciągle zimny, czyli termostat się nie otwiera. Po świętach muszę jechać do innego serwisu.

zamochacz
jestem
jestem
Posty: 8
Rejestracja: poniedziałek, 29 marca 2021, 16:54
Skąd jesteś: łódzkie
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Kontaktowanie:

Re: problem z chłodzeniem, 2.4 benz

#18 Postautor: zamochacz » niedziela, 4 kwietnia 2021, 22:04

Blackjack_PL pisze:Cóż jeśli płyn krąży po małym obiegu to wracamy do termostatu może ten co wymieniłeś jest wadliwy? Dodatkowo skoro słyszysz bulgotanie w układzie to może układ jest zapowietrzony? :hmm:


Właśnie zapomniałem sprawdzić go we wrzątku. Ale u mechanika na chwilę się otworzył.
Układ raczej nie zapowietrzony bo ogrzewanie w środku dobrze działa.

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11388
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 256 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: problem z chłodzeniem, 2.4 benz

#19 Postautor: Marek » niedziela, 4 kwietnia 2021, 22:18

Temperatura otwarcia termostatu powinna być 82 stopnie .

zamochacz
jestem
jestem
Posty: 8
Rejestracja: poniedziałek, 29 marca 2021, 16:54
Skąd jesteś: łódzkie
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Kontaktowanie:

Re: problem z chłodzeniem, 2.4 benz

#20 Postautor: zamochacz » niedziela, 4 kwietnia 2021, 22:56

Właśnie na tym starym termostacie jest napisane model i temp otwarcia czyli 82 stopnie, a no tym nowym co założyłem nie zwróciłem uwagi więc nie wiem. Ale komputer wskazywał 99 stopni i dopiero wtedy termostat się otworzył.

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11388
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 256 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: problem z chłodzeniem, 2.4 benz

#21 Postautor: Marek » niedziela, 4 kwietnia 2021, 23:12

Nie taki termostat lub źle założony.

MrWebsky
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 42
Rejestracja: poniedziałek, 4 lutego 2019, 16:59
Skąd jesteś: Żywiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.4 i 16V (139KM)
Skrzynia: Manualna
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 97200
Has thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: problem z chłodzeniem, 2.4 benz

#22 Postautor: MrWebsky » czwartek, 22 kwietnia 2021, 21:17

No delikatnie mówiąc sposób rozwiązania systemu chłodzenia w motorze 2.4 jest (autocenzura). Prowadzi do przegrzewania silnika ze szczególnym upodobaniem cylindrów 3 i 4. Pojawia się jak to ślicznie Ruscy nazywają "masłożor" a o kupie nagaru z przypalonego oleju to już nawet nie mówię. Silnik zdycha.

O co chodzi?

W klasycznym rozwiązaniu termostat jest umieszczony w pobliżu głowicy, grzeje go w dupę ciepły płyn z okolic komór spalania. Gdy zrobi mu się dostatecznie ciepło otwiera się i gorący płyn sunie do górnego zbiornika chłodnicy. Gorący płyn cały czas opływa termostat. W jego miejsce napływa ochłodzony płyn (z dolnego zbiornika chłodnicy przez płaszcz cylindrów) a termostat pozostaje otwarty tak długo dopóki temperatura ściąganego płynu nie spadnie poniżej progu zadziałania. W skrajnym wypadku termostat pozostaje cały czas otwarty umożliwiając nieustanne wychładzanie krążącego płynu.

W motorach Mitsubishi serii 4G6x z którego wywodzi sie G4JS w Sorento wpadli na inny pomysł. Termostat znajduje się nie w głowicy, ale z boku bloku. W dupsko grzeje go ciepły płyn nie z głowicy, ale z płaszcza cylindrów, a gdy zrobi mu się ciepło otwiera się i wpuszcza ochłodzony płyn sprowadzony z dolnego zbiornika chłodnicy.

Takie rozwiązanie rodzi poważną konsekwencję - termostatowi może być za zimno, aby w ogóle się otworzył. Ruscy zwracali uwagę, że tak się dzieje w ich nieraz bardzo mroźnym klimacie. W czasie jazdy lodowate powietrze jest w stanie tak schłodzić blok silnika, że miejsce zabudowy termostatu nigdy nie osiągnie wymaganej temperatury otwarcia. A jeśli już dojdzie do otwarcia to na termostat wleje się silnie przechłodzony płyn, który powoduje natychmiastowe zamknięcie. Efektywnie obieg płynu nie działa a schłodzony płyn nie dociera tam gdzie jest najbardziej potrzebny (czyli do płaszcza i głowic).

Dlatego obserwujesz wszystko to co opisałeś w swoim poście:
-górna rura jest jak ch... gorąca (bo nie ma obiegu płynu)
-mechanik widzi temperaturę 95-99C (bo czujnik temperatury jest z przodu silnika na rurze wyprowadzającej płyn do węża chłodnicy, nie ma przepływu płynu - akumuluje się ciepło)
-dolna rura jest zimna (termostat zamknięty, brak cyrkulacji)
-otwarło ci się na moment, dolna rura zrobiła się ciepła, po czym znowu zimna (termostat otworzył się, ale zalał go zimny płyn - nastąpiło ponowne zamknięcie)

No i nie ma na to kurna sposobu. Jak zapewne zauważyłeś oryginalny termostat jest nastawiony na relatywnie niską temperaturę 82degC. To mniej niż w wielu innych autach gdzie zakresy temperatur mieszczą się między 87 a nawet 102C. Podobno Mitsubishi, aby złagodzić powstały problem produkowało termostaty o jeszcze niższym progu zadziałania niż wspomniane 82deg, co z pewnością poprawiało, choćby w części działanie systemu. Natomiast bez trudu można wyobrazić sobie co się stanie gdy zostanie włożony partacki i źle ustawiony (np. na 90deg) termostat z chińskiego kosza. On się może nigdy nie otworzyć w standardowych warunkach pracy!.

Do głowy przychodzą mi trzy sposoby:
a) całkowite wymontowanie termostatu
Wtedy trudno o przegrzanie silnika, ale istnieje istotne ryzyko niedogrzania, co też nie jest stanem pożądanym.
b) próba znalezienia termostatu tuningowego o obniżonej temperaturze
c) zabawa standardowym termostatem celem obniżenia mu progu zadziałania

W moim aucie występuje identyczny problem, zamierzam z nim zawalczyć. Jeśli coś zrobię/wymyślę - opiszę co i jak.

Awatar użytkownika
maciej1970
moje konto
moje konto
Posty: 193
Wiek: 54
Rejestracja: poniedziałek, 15 lutego 2021, 22:18
Skąd jesteś: inowrocław
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.4 i 16V (139KM)
Skrzynia: Manualna
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 298319
Has thanked: 20 times
Kontaktowanie:

Re: problem z chłodzeniem, 2.4 benz

#23 Postautor: maciej1970 » czwartek, 3 czerwca 2021, 19:58

tabast pisze:Ogrzewanie dobrze działa? Dmucha gorącym powietrzem? :hmm:

Podepnę się pod pytanie ,. Co jak przewody wszystkie są gorące ,a dmuchawa tylko bardzo delikatnie dmucha letnim powietrzem. Też silnik 2.4 benzyna z lpg

Adam73
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 975
Wiek: 51
Rejestracja: sobota, 29 grudnia 2018, 17:36
Skąd jesteś: Zgierz
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.4 16V (139 KM ) LPG Sorento1
Skrzynia: Manualna
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: niebieski
Przebieg (km.): 181300
Has thanked: 134 times
Been thanked: 40 times
Kontaktowanie:

Re: problem z chłodzeniem, 2.4 benz

#24 Postautor: Adam73 » czwartek, 3 czerwca 2021, 21:31

Po pierwsze klapki sprawdź ,drugie nagrzewnice przepłukaj .
14.11.2019 założony podtlenek gazu ( Lepszy Power Gamoniu ) :kwink:
Obrazek
06.04.2021 opony Radar Renegade R7 M/T 245/75R16
04.08.2023 lift 2" :tup:
03.04.2024 lift 5" :tup: 2"przód i 3"tył :idea:

Awatar użytkownika
maciej1970
moje konto
moje konto
Posty: 193
Wiek: 54
Rejestracja: poniedziałek, 15 lutego 2021, 22:18
Skąd jesteś: inowrocław
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.4 i 16V (139KM)
Skrzynia: Manualna
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 298319
Has thanked: 20 times
Kontaktowanie:

Re: problem z chłodzeniem, 2.4 benz

#25 Postautor: maciej1970 » czwartek, 3 czerwca 2021, 21:45

Klapki chyba działają normalnie bo klima działaw zależności od ustawionego pokrętła tak chłodzi ale nagrzewnicę przepłukam bo rozbiórka jest trochę uciążliwa. Rozbierałem kiedyś w skodxie favorit,a w sorento było by jeszcze gorzej noo chyba ,że będzie trzeba. Oby nie.
Przepłukiwać w odwrotną stronę???

Adam73
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 975
Wiek: 51
Rejestracja: sobota, 29 grudnia 2018, 17:36
Skąd jesteś: Zgierz
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.4 16V (139 KM ) LPG Sorento1
Skrzynia: Manualna
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: niebieski
Przebieg (km.): 181300
Has thanked: 134 times
Been thanked: 40 times
Kontaktowanie:

Re: problem z chłodzeniem, 2.4 benz

#26 Postautor: Adam73 » piątek, 4 czerwca 2021, 20:44

Klapki sprawdź na 100% ("chyba" nie jest dostarczająco przekonujące).
Tak płukaj w przeciwną strone niż płynie płyn.
14.11.2019 założony podtlenek gazu ( Lepszy Power Gamoniu ) :kwink:
Obrazek
06.04.2021 opony Radar Renegade R7 M/T 245/75R16
04.08.2023 lift 2" :tup:
03.04.2024 lift 5" :tup: 2"przód i 3"tył :idea:

MrWebsky
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 42
Rejestracja: poniedziałek, 4 lutego 2019, 16:59
Skąd jesteś: Żywiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.4 i 16V (139KM)
Skrzynia: Manualna
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 97200
Has thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: problem z chłodzeniem, 2.4 benz

#27 Postautor: MrWebsky » wtorek, 22 czerwca 2021, 01:00

zamochacz pisze:
Blackjack_PL pisze:Cóż jeśli płyn krąży po małym obiegu to wracamy do termostatu może ten co wymieniłeś jest wadliwy? Dodatkowo skoro słyszysz bulgotanie w układzie to może układ jest zapowietrzony? :hmm:


Właśnie zapomniałem sprawdzić go we wrzątku. Ale u mechanika na chwilę się otworzył.
Układ raczej nie zapowietrzony bo ogrzewanie w środku dobrze działa.


1. Termostat powinien zacząć otwierać się przy 82degC, otworzyć na full przy 95degC i zamknąć do końca przy 77degC.
2. Oryginalny termostat Hyundai/Kia nie pracuje dobrze w G4JS.
3. Jakość odpowietrzenia ma nikły związek z działaniem ogrzewania. Bulgotanie w zbiorniku wyrównawczym lub odgłosy przelewania w bloku silnika są znacznie lepszą wskazówką, że trzeba ponowić odpowietrzanie.

Awatar użytkownika
maciej1970
moje konto
moje konto
Posty: 193
Wiek: 54
Rejestracja: poniedziałek, 15 lutego 2021, 22:18
Skąd jesteś: inowrocław
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.4 i 16V (139KM)
Skrzynia: Manualna
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 298319
Has thanked: 20 times
Kontaktowanie:

Re: problem z chłodzeniem, 2.4 benz

#28 Postautor: maciej1970 » wtorek, 30 listopada 2021, 19:43

tabast pisze:Ogrzewanie dobrze działa? Dmucha gorącym powietrzem? :hmm:
,
podepne sie pod cytat , u mnie w sorci brak ciepłego powietrza .a gorace to marzenie. nagrzewnica przepłukana,leciało trochę letnie ale juz nie leci, a w komorze silnika wszystkie weze gorace,masakra,
nie mam climatronika tylko zwykłe pokretła. a te klapy to jak powinny byc otwarte ?

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11388
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 256 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: problem z chłodzeniem, 2.4 benz

#29 Postautor: Marek » wtorek, 30 listopada 2021, 20:31

Napisałeś że wszystkie węże gorące. Tylko czy dwa do nagrzewnicy też sprawdzałeś? Mają podobną temperaturę po rozgrzaniu silnika?

Awatar użytkownika
Blackjack_PL
teraz jestem
teraz jestem
Posty: 558
Wiek: 37
Rejestracja: piątek, 12 lutego 2021, 13:49
Skąd jesteś: Bełchatów
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.4 i 16V (139KM)
Skrzynia: Manualna
Napęd: 4 WD
Rok: 2003
Kolor: Indiglo Blue
Przebieg (km.): 265000
Has thanked: 12 times
Been thanked: 7 times
Kontaktowanie:

Re: problem z chłodzeniem, 2.4 benz

#30 Postautor: Blackjack_PL » środa, 1 grudnia 2021, 05:33

maciej1970 pisze:
tabast pisze:Ogrzewanie dobrze działa? Dmucha gorącym powietrzem? :hmm:
,
podepne sie pod cytat , u mnie w sorci brak ciepłego powietrza .a gorace to marzenie. nagrzewnica przepłukana,leciało trochę letnie ale juz nie leci, a w komorze silnika wszystkie weze gorace,masakra,
nie mam climatronika tylko zwykłe pokretła. a te klapy to jak powinny byc otwarte ?


To ciągle wygląda na problem z nagrzewnica. Jak jest faktycznie z tymi wezami od nagrzewnicy? Rozgrzewają się równomiernie? Oba są gorące po osiągnięciu przez silnik temp. roboczej? W jaki sposób plukales nagrzewnicę?


Wróć do „Silniki benzynowe i LPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 15 gości