Obrazek


Obrazek

Kolektor ssący - niespodziewany problem

Naprawa, regulacja, usterki, porady, spostrzeżenia. Również układ chłodzenia i wydechowy

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
beno118
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 42
Rejestracja: sobota, 19 marca 2016, 19:12
Skąd jesteś: Mrągowo
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Kolektor ssący - niespodziewany problem

#1 Postautor: beno118 » piątek, 9 lutego 2018, 10:16

Witajcie!
Zawiozłem swoją Kijkę do mechanika LPG. Rano nie palił zbyt dobrze po uprzedniej jeździe na gazie. Diagnoza - reduktor do wymiany. Przy okazji wymieniłem też filtry.
Jednak mechanik telefonicznie poinformował mnie że jest niespodziewana awaria. Mianowicie do silnika dostaje się lewe powietrze.
Wcześniej, jadąc w trasie, miałem wrażenie, że przy prędkości 90-110km/h silnik lekko szarpie. Z obrotów 2500 robiło się nagle 2700, mimo że pedał gazu był cały czas w tym samym miejscu.
Pomyślałem, że to ma sens, silnik dostaje więcej powietrza więc wariuje.

Mechanik zdiagnozował problem w kolektorze ssącym. Rozebrał go i podobno (nie widziałem tego) ośka sterująca klapkami się wyrobiła i kolektor jest do regeneracji/wymiany.
Kolejnym problemem jest to, że nie on niestety ma dostępu do takich części. I teraz moje pytania:

1) Czy to jest dość poważna awaria? Czy ktoś miał już coś takiego?
2) Gdzie mogę zdobyć taką część w Olsztynie/okolicach?
3) Patrzyłem na allegro, z dostępnością słabo, ale ceny mniej więcej w granicach 150-300zł - czy to możliwe? Myślałem, że będzie zdecydowanie droższy.
4) Jaki kolektor do mojego silnika? Jest to Kia Sorento 3.5 V6 LPG (brc) z 2004 roku. Mogę podać jeszcze jakieś dane jeżeli to potrzebne.

EDIT: Uprzedzam pytanie. Wiem o wadzie fabrycznej kolektora. O plastikowych śrubkach itp. Zbadałem kolektor pod tym kątem w październiku u zaufanego mechanika, wszystko było w porządku.
EDIT 2: Chodzi dokładnie o coś takiego? http://allegro.pl/kolektor-ssacy-podsta ... 75492.html Czy kolektor ssący to jedna część czy zestaw kilku? Wiem, ze to głupie pytanie, ale jestem w pracy, nie jestem w stanie ogarnąć teraz budowy silnika, liczyłbym na Waszą pomoc.

Awatar użytkownika
CK_rzeszów
teraz jestem
teraz jestem
Posty: 583
Rejestracja: wtorek, 3 stycznia 2017, 16:08
Skąd jesteś: okolice Rzeszowa
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 164350
Inny Samochód: hyundai i20, LPG, AT
Has thanked: 27 times
Been thanked: 25 times

Re: Kolektor ssący - niespodziewany problem

#2 Postautor: CK_rzeszów » piątek, 9 lutego 2018, 10:39

Witaj.

1. Uzupełnij profil o dane auta

2. Miłej lektury :) viewtopic.php?f=24&t=8417
W połowie wątku masz info po co są klapy, a pod koniec co, za ile no i kiedy
U mnie nieszczelność też wykrył gazownik.

3. Jeśli silnik sam zwiększał ci obroty z 2500 na 2700 to luz masz konkretny (może się to sumuje z innymi nieszczelnościami) i wg mnie spawa jest pilna

PS. nie ma plastikowych śrubek, "plastikowa" jest tuleja na ośce sterującej klapami.

Edit
Odpowiedź do Twojego edit 2 - to nie to
nie znam się, to nie moja branża

Awatar użytkownika
Student_x
coś umiem
coś umiem
Posty: 666
Wiek: 37
Rejestracja: niedziela, 23 października 2016, 18:16
Skąd jesteś: Lublin
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: Srebrno Szary
Przebieg (km.): 307000
Inny Samochód: Voyager RG
Has thanked: 26 times
Been thanked: 34 times
Kontaktowanie:

Re: Kolektor ssący - niespodziewany problem

#3 Postautor: Student_x » piątek, 9 lutego 2018, 12:01

Czyli mechanior wymienił Ci reduktor z dobrego na dobry i twierdzi teraz że jeszcze coś się pojawiło??
No sorry , ale zabrałeś stary reduktor czy wymienione części od niego? Na pewno reduktor był uszkodzony ??
Będzie Ładne , Dopóki Się Nie Rozpadnie

beno118
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 42
Rejestracja: sobota, 19 marca 2016, 19:12
Skąd jesteś: Mrągowo
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Kolektor ssący - niespodziewany problem

#4 Postautor: beno118 » piątek, 9 lutego 2018, 13:35

Reduktor był wymieniony ze złego na dobry. To całkiem inna sprawa i usterka. Po prostu przy okazji została wykryta ta o której piszę. Jadę teraz zawieźć ten kolektor do specjalisty i dam znać.

Awatar użytkownika
Student_x
coś umiem
coś umiem
Posty: 666
Wiek: 37
Rejestracja: niedziela, 23 października 2016, 18:16
Skąd jesteś: Lublin
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: Srebrno Szary
Przebieg (km.): 307000
Inny Samochód: Voyager RG
Has thanked: 26 times
Been thanked: 34 times
Kontaktowanie:

Re: Kolektor ssący - niespodziewany problem

#5 Postautor: Student_x » piątek, 9 lutego 2018, 15:38

beno118 pisze:Witajcie!
Zawiozłem swoją Kijkę do mechanika LPG. Rano nie palił zbyt dobrze po uprzedniej jeździe na gazie. Diagnoza - reduktor do wymiany. Przy okazji wymieniłem też filtry.
.


To napisz post jakoś z głową , bo to ja czytam to wygląda mniej więcej tak.

Zawiozłem kostkę brukową do piekarza Tortów. Rano kostka leżała krzywo po jeżdżeniu po niej tortem. Diagnoza - do wymiany piekarnik. Przy okazji wymieniłem też instalację elektryczną w domu.

Jak to czytam to rozumiem, że po diagnozie człowieka , specjalisty od LPG , stwierdził on uszkodzenie i wymienił Ci reduktor. Następnie że to nic nie dało , zaczął zabierać się do dalszych prac i co ma wspólnego z tym kolektor.

Tak się zastanawiam, czy piszesz o reduktorze czyli parowniku LPG, czy też piszesz o skrzynce redukcyjnej pod samochodem??

Czy mi się wydaje, czy ktoś Ci wymienia potrzebne mu rzeczy a na końcu powie , że wszystko to miało wpływ, np. Dawkowanie PB i LPG przy odpalaniu auta.
Ponieważ któryś zawór nie zamyka się prawidłowo i cały czas podaje dwa paliwa.
Może napisz ze zrozumieniem ten post?? Jeżeli auto stało u mechanika na reduktor i on go wymienił. A następnie rano po odpaleniu u niego coś sie stało, to dla czego nagle obwiniacie kolektor? Co się stało z kolektorem? Nagle pękł czy o co chodzi. Twój post jest napisany tak niezrozumiale , jak streszczenie książki przez drugoklasistę. Poczatek, koniec , 3/4 opowiadania , 1/4 opowiadania, środek i nagle opisany wstęp z opowiadania. :hmm:
Będzie Ładne , Dopóki Się Nie Rozpadnie

kaini
moja ranga
moja ranga
Posty: 90
Rejestracja: sobota, 4 listopada 2017, 21:49
Skąd jesteś: Jasło
Silnik: 3.3 V6 (248KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2009
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 163333
Inny Samochód: TSI & HDi
Kontaktowanie:

Re: Kolektor ssący - niespodziewany problem

#6 Postautor: kaini » sobota, 10 lutego 2018, 13:30

Podobnie to zrozumiałem, wymiana reduktora bo powinno pomóc. Nie pomogło to kolektor do roboty. Czyli metoda prób.

Kolektor kupiłbym nowy a wcześniej poprosił o zamontowanie starego reduktora.

Awatar użytkownika
CK_rzeszów
teraz jestem
teraz jestem
Posty: 583
Rejestracja: wtorek, 3 stycznia 2017, 16:08
Skąd jesteś: okolice Rzeszowa
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 164350
Inny Samochód: hyundai i20, LPG, AT
Has thanked: 27 times
Been thanked: 25 times

Re: Kolektor ssący - niespodziewany problem

#7 Postautor: CK_rzeszów » niedziela, 11 lutego 2018, 13:17

Usterka reduktora LPG czyli parownika i usterka (nieszczelność) kolektora ssącego to dwie różne nie powiązane ze sobą usterki.

1. Usterka reduktora LPG przejawia się tym że reduktor "nie wyrabia". Jest to świadome rozwiązanie konstrukcyjne mające na celu zapobiegać efektom odwrotnym gdyby w przypadku uszkodzenia zaczął podawać gaz na maksa, gdyby nawet do tego doszło to są jeszcze zawory bezpieczeństwa. Ale wróćmy do tematu - uszkodzony/niesprawny reduktor nie jest w stanie zapewnić silnikowi odpowiedniej ilości "paliwa". Przejawia się to (szczególnie na zimnym silniku) przerywaniem, spadkiem mocy, wypadaniem zapłonu itp.,
Istotne jest jeszcze jak reduktor jest zamontowany w aucie bo zależnie od tego siły odśrodkowe działające na membranę przy ostrych zakrętach mogą potęgować (lub zmniejszać) te zjawiska.

2. Opisana powyżej usterka kolektora czyli nieszczelność na ośce klap przejawia się dostawaniem do silnika lewego powietrza oczywiście poza układem jego sterowania i czujników. Ta usterka powoduje zubożenie mieszanki paliwowej podawanej na cylindry w rejonie nieszczelności, w przypadku dużej nieszczelności lekki wzrost obrotów - a więc efekt odwrotny do "niewyrabiającego" reduktora/parownika LPG

Ponadto, pomimo iż Beno118 swój post może nie napisał w pełni zgodnie z regulaminem czyli „zrozumiale” to w porównaniu do innych i tak jest dobrze :)
beno118 pisze:Witajcie!
Zawiozłem swoją Kijkę do mechanika LPG.

już w pierwszym zadaniu pisał o instalacji LPG, więc nie ma co rozważać że chodziło mu o reduktor czyli skrzynkę rozdzielczą którą mamy pod samochodami 
nie znam się, to nie moja branża

kaini
moja ranga
moja ranga
Posty: 90
Rejestracja: sobota, 4 listopada 2017, 21:49
Skąd jesteś: Jasło
Silnik: 3.3 V6 (248KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2009
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 163333
Inny Samochód: TSI & HDi
Kontaktowanie:

Re: Kolektor ssący - niespodziewany problem

#8 Postautor: kaini » niedziela, 11 lutego 2018, 17:29

Mimo wszystko napisał więcej

Zawiozłem swoją Kijkę do mechanika LPG. Rano nie palił zbyt dobrze po uprzedniej jeździe na gazie. Diagnoza - reduktor do wymiany. Przy okazji wymieniłem też filtry.
Jednak mechanik telefonicznie poinformował mnie że jest niespodziewana awaria. Mianowicie do silnika dostaje się lewe powietrze.

Ktoś zdiagnozował, że reduktor do wymiany a to nie pomogło, bo po jego wymianie została namierzona awaria "dostaje się lewe powietrze". Może to lewe powietrze powodowało złą prace na LPG. Czy wymiana tego reduktora cokolwiek poprawiła?
Akurat kompletnie nie znam się na LGP, ale skoro dostaje się lewe powietrze to i na LPG musi mieć to wpływ i nie konicznie musi to być awaria LPG a wręcz wypadało by zacząć od naprawy kolektora a potem sprawdzić LPG.

Rano nie palił zbyt dobrze po uprzedniej jeździe na gazie.

Czyli rano palił na benzynie i tam występował problem? Więc po co jechać do gazownika?

beno118
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 42
Rejestracja: sobota, 19 marca 2016, 19:12
Skąd jesteś: Mrągowo
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Kolektor ssący - niespodziewany problem

#9 Postautor: beno118 » wtorek, 20 lutego 2018, 13:15

Reduktor został wymieniony, ponieważ zdiagnozowano jego usterkę. I ten temat zakończony, tak też napisałem. Nie wiem po co się czepiasz. Nie jestem w tym specjalistą, nie mam pojęcia, że jedno jest powiązane z drugim. Wiem, że u nas wszyscy są specjalistami we wszystkim, ja natomiast nie. Przynajmniej nie w mechanice samochodowej, a tym bardziej w LPG. Stąd też istnieje takie forum, gdzie można poradzić się rady specjalistów. Przecież nikt nikomu nie karze pomagać, to wszystko jest dobrowolne. I na tym zakończę tę dyskusję i wrócę do tematu.

Podczas regulacji mechanik zwrócił uwagę, że coś jest nie tak z powietrzem i kolektorem ssącym. I o to chodzi, tak też napisałem. Okazało się, że nieszczelność jest w uszczelkach w samym kolektorze oraz w tuleji (powtarzam słowa mechanika). Dorzucam zdjęcie, które mi przesłał. Kontaktowałem się w tej sprawie z ASO kia. Niestety stwierdził, że producent nie przewidział naprawy tych części. Nie dysponował również schematem. Dodatkowo dorzucam jeszcze zdjęcie samej uszczelki. Potrzebuję 7 takich (a najlepiej 14) – tu również cytuję mechanika.

Żeby to nie było tylko "streszczenie" jak powyżej zarzucono:

1) Miałem problem z porannym odpalaniem, tylko kiedy dzień wcześniej jeździłem na gazie. Po benzynie było w porządku.
2) W styczniu wybuchła chłodnica. Naprawione. W normalnym serwisie, nie u gazownika. Na początku tego nie powiązałem.
3) Wracając od mechanika zauważyłem problemy z obrotami na trasie (mniej więcej 90-110 km/h).
4) Znalazłem gazownika z polecenia, podobno bardzo dobry.
5) Zdiagnozował problem z reduktorem (odpalanie) oraz powiązał te obroty właśnie z reduktorem oraz nieszczelnością kolektora. Reduktor wymieniony. Widziałem wszystkie stare części. Nie było trzeba wiedzy specjalisty żeby wywnioskować że jest do dupy.
6) Problemem jest kolektor ssący, a konkretnie uszczelki oraz tuleja.

Wg mnie są dwa wyjścia:
a) regeneracja z tymi uszczelkami. Ale nie mogę nigdzie znaleźć specjalisty w tym temacie. Stąd też prośba o pomoc forumowiczów. Niejedno już przeszliście.
b) nowy/używany kolektor. Używanych nie widziałem. Nowy mnie zrujnuje. Same dobre wiadomości.

P.S. Wiem, że mogą i pojawiają się głosy, że reduktor wymieniony na darmo. Że sytuacja rodem z „będzie pan zadowolony”. Ale tak jak pisałem, nie każdy jest od urodzenia mechanikiem. To moja pierwsza instalacja gazowa, specjalistów dobieram tylko z polecenia i po uprzednim przeczytaniu kilkudziesięciu opinii innych klientów. Przeanalizowałem te objawy na innych stronach i zgadzało się, to reduktor. Cenowo też nie odstaje, nie zdziera. W dzisiejszych czasach naprawdę ciężko o dobrego mechanika/gazownika.
Załączniki
20180220_130652.jpg
Uszczelka
20180220_130652.jpg (160 KiB) Przejrzano 267 razy
PART_1518169817316.jpeg
Tuleja, mms mechanika
PART_1518169817316.jpeg (110.93 KiB) Przejrzano 267 razy

Awatar użytkownika
alien125
To ja
To ja
Posty: 280
Wiek: 30
Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
Skąd jesteś: 53.497,18.411
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Przebieg (km.): 164000
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times
Kontaktowanie:

Re: Kolektor ssący - niespodziewany problem

#10 Postautor: alien125 » wtorek, 20 lutego 2018, 14:08

Z tego co wyczytałem na forum jeszcze nikt nie regenerował kolektora, a luzy na ośce wróżą problemy z klapami. Jak klapa(śrubka mocująca) się odkręci to narobi sporo kosztów, więc wymiana kolektora jest lepsza niż naprawa.
Sam jeżdżę z zagadką w dolocie, ale chwilowo nie mam sposobności, żeby zweryfikować co tam ktoś już zrobił.
Jeśli znajdziesz kogoś, kto zregeneruje kolektor to prawdopodobnie będziesz prekursorem i chętnie zapoznam się z tą opcją.
Co do reduktora.. Został wymieniony więc jest nowy. Czy było to konieczne wie tylko gazownik, ale raczej nie ma powodu, żeby się nad tym zastanawiać.
Nie myli się tylko ten, kto nic nie robi.

beno118
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 42
Rejestracja: sobota, 19 marca 2016, 19:12
Skąd jesteś: Mrągowo
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Kolektor ssący - niespodziewany problem

#11 Postautor: beno118 » wtorek, 20 lutego 2018, 14:26

Tak, czytałem o tej wadzie. Muszę podjąć decyzję. Mam osobę, która to naprawi, ale mam problem z dostępnością tych uszczelek. Ale skoro to wróży problemy z klapkami, to może warto zastanowić się nad wymianą. Ale skoro praktycznie każdy kolektor ma tę wadę, to jak sobie z tym poradzić?
Ostatnio zmieniony wtorek, 20 lutego 2018, 14:46 przez beno118, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
alien125
To ja
To ja
Posty: 280
Wiek: 30
Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
Skąd jesteś: 53.497,18.411
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Przebieg (km.): 164000
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times
Kontaktowanie:

Re: Kolektor ssący - niespodziewany problem

#12 Postautor: alien125 » wtorek, 20 lutego 2018, 14:42

Nie cytuj jeśli odpowiadasz bezpośrednio pod postem. Wada klap została wykryta i poprawiona. Po wymianie kolektora na "nowej generacji" usterka nie powinna wystąpić.
Nie myli się tylko ten, kto nic nie robi.

beno118
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 42
Rejestracja: sobota, 19 marca 2016, 19:12
Skąd jesteś: Mrągowo
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Kolektor ssący - niespodziewany problem

#13 Postautor: beno118 » wtorek, 20 lutego 2018, 14:46

Czy mógłby mnie ktoś nakierować w tej sytuacji? Najprawdopodobniej będę ogarniał nowy kolektor. Sprawdziłem temat: viewtopic.php?f=24&t=8417&hilit=kolektor+ss%C4%85cy&start=105 widziałem, że część użytkowników ogarniała kolektor na ebayu w cenie ok. 800zł. Z tym, że wykonałem telefon do ASO w Olsztynie, tam zaśpiewano ok 3500zł.
Pan w ASO podał mi numer kolektora: 29220 39850

VIN: KNAJC523145307280

Awatar użytkownika
hawerek
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1421
Wiek: 38
Rejestracja: czwartek, 8 sierpnia 2013, 09:57
Skąd jesteś: Goleniów (ZGL)
Silnik: 3.5 i V6 (195KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: Srebrny
Przebieg (km.): 160000
Inny Samochód: Skoda Fabia
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times
Kontaktowanie:

Re: Kolektor ssący - niespodziewany problem

#14 Postautor: hawerek » wtorek, 20 lutego 2018, 15:41

Coś pomieszałeś z tymi cenami. Na ebay kosztuje około 60-70 $ do tego koszty przesyłki i cło co średnio dawało około 350-400zł. Koszt kolektora w ASO to około 850zł, to co za cenę ma te ASO z Olsztyna?
A nr kolektora to powinien być taki: 29222-39800QQK
Yokohama Geolandar A/T-S, USEL, Lift 2" - przód i tył sprężyny IronMan

beno118
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 42
Rejestracja: sobota, 19 marca 2016, 19:12
Skąd jesteś: Mrągowo
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Kolektor ssący - niespodziewany problem

#15 Postautor: beno118 » wtorek, 20 lutego 2018, 15:47

W takim razie chyba Pan z ASO mnie nie zrozumiał. Tak czy siak, na 99% zmieniam kolektor. Tylko główkuję się z tymi numerami. Nie mogę nigdzie znaleźć na forum numeru 229220 39850. Praktycznie wszędzie są 29222-39800. Na ebayu też nie widzę tego numeru. Czy to jakaś niewiarygodnie ciężka do zdobycia wersja? W ASO podałem VIN i tak mu wyszło.

EDIT:
https://www.ebay.com/itm/2003-2005-Kia- ... FT&vxp=mtr
z tego co widziałem to na forum kupuje się głównie ten w wersji qqk.
Wg opisu kompatypilne z moim:
2004 Kia Sorento LX Sport Utility 4-Door 3.5L 3497CC V6 GAS DOHC Naturally Aspirated
Ostatnio zmieniony wtorek, 20 lutego 2018, 15:56 przez beno118, łącznie zmieniany 1 raz.


Wróć do „Silniki benzynowe i LPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość