Obrócona panewka

Naprawa, regulacja, usterki, porady, spostrzeżenia. Również układ chłodzenia i wydechowy

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
michałer
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 33
Rejestracja: niedziela, 19 marca 2017, 06:46
Skąd jesteś: lubelskie
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Kolor: zielony oliwka
Inny Samochód: passeratti
Kontaktowanie:

Re: Obrócona panewka

#61 Postautor: michałer » sobota, 30 grudnia 2017, 09:17

Widzę ze temat się ożywił :yes: Co do oleju to ja po swoich kosztownych doświadczeniach polecił bym olej 5w 50. Olej ten zapewni lepsze smarowanie przy nagrzanym silniku. Z ciekawostek gdzieś czytałem że w tych silnikach po przebiegu 200 tys.km można wymienić olej na 10w40. Niestety nie mogę teraz tego znaleźć. Jest to wysoce prawdopodobne ponieważ te silniki były projektowane na początku lat 90 tych. A wtedy nie było oleju 5w30.

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11348
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 255 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: Obrócona panewka

#62 Postautor: Marek » sobota, 30 grudnia 2017, 09:57

Zamieniać lepszy olej na gorszy , dziwna praktyka .

Bodzion
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2219
Rejestracja: niedziela, 22 sierpnia 2010, 21:01
Skąd jesteś: SBE
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrno - szary
Przebieg (km.): 135000
Inny Samochód: CBR 1100 XX
Has thanked: 17 times
Been thanked: 99 times
Kontaktowanie:

Re: Obrócona panewka

#63 Postautor: Bodzion » sobota, 30 grudnia 2017, 10:01

michałer pisze:Widzę ze temat się ożywił :yes: Co do oleju to ja po swoich kosztownych doświadczeniach polecił bym olej 5w 50. Olej ten zapewni lepsze smarowanie przy nagrzanym silniku. Z ciekawostek gdzieś czytałem że w tych silnikach po przebiegu 200 tys.km można wymienić olej na 10w40. Niestety nie mogę teraz tego znaleźć. Jest to wysoce prawdopodobne ponieważ te silniki były projektowane na początku lat 90 tych. A wtedy nie było oleju 5w30.

Niestety powielasz kolejne "prawdy objawione" mechaników rodem z PRL
10W40 jest w każdym parametrze gorszy od odpowiadającego mu 5W40
Do tego silnika benzynowego lejemy przez całe jego życie najlepiej 5W40, nawet jeżeli ma przejechane milion kilometrów.
Skąd wziąłeś info o 5W30 ? Przecież to dość rzadki olej przeznaczony do diesla a nie do benzyny.

Kojot6510
moja ranga
moja ranga
Posty: 106
Rejestracja: czwartek, 23 lutego 2017, 17:44
Skąd jesteś: Knurów
Silnik: 3.5 i V6 (195KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Czarny
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Obrócona panewka

#64 Postautor: Kojot6510 » sobota, 30 grudnia 2017, 12:55

Marek pisze:
Kojot6510 pisze:Moim zdaniem chłodnica oleju silnika,potwierdzę to prawdopodobnie dziś będę jechał do sklepu jak uda mi się przełożyć rękę przez zderzak to dotknę ją zobaczę jak szybko zrobi się gorąca jeżeli to olej silnikowy to gorąca będzie szybko.Jeszcze jeden link https://archiwum.allegro.pl/oferta/chlo ... 02142.html tak wygląda to ustrojstwo.


Nie ma chłodnicy oleju silnikowego . Silnik i olej traci temperaturę przez układ chłodzenia i w czasie jazdy , przez miskę olejową . Ta chłodniczka ( Bodzion miał rację ) służy do chłodzenia oleju automatycznej skrzyni biegów . Olej skrzyni przepływa przez chłodnicę wody ( dwa małe króćce na dole ) , oraz przez chłodnicę , którą pokazał Kojot6510 .


W rzeczywistości jakoś inaczej to wygląda niż na rysunku... :hmm: idę pooglądać może coś zobaczę jak jest jasno.
Byłem :jaw: i powiem wam ze faktycznie wygląda to na jakieś dziwne połączenie z chłodnicą wody i tą chłodniczką zewnętrzną i skrzyni biegów tylko po co to tak ?.I wychodzi jednak na to ze chłodnicy oleju z silnika brak :palm:.Co za bzdura,miałem kiedyś mondeo MK2 lub MK1 Lift jak kto woli i to był prymitywny 1,8 TD 90KM wywodzący się w prostej linii ze Sierry z początku lat 80 ,nawet tam była chłodnica przy filtrze oleju wpięta w układ chłodzenia silnika,mam też w domu VW Bora 2,0 benzyna też jest taka sama przy filtrze.A tu silnik jak stodoła oleju naparstek i brak chłodzenia.

michałer
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 33
Rejestracja: niedziela, 19 marca 2017, 06:46
Skąd jesteś: lubelskie
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Kolor: zielony oliwka
Inny Samochód: passeratti
Kontaktowanie:

Re: Obrócona panewka

#65 Postautor: michałer » sobota, 30 grudnia 2017, 13:50

Pisząc 5w30 miałem oczywiście na myśli 5w40. Szukałem i szukałem i jakoś nigdzie nie znalazłem informacji że do tego silnika należy stosować tylko 5w40. Nawet w sorentopedii jest informacja tego typu:
Olej silnikowy silnik Benzynowy - 4,4 l - API Klasy SJ, SL lub wyższy, ILSAC GF-3 lub wyższy
A najtańszy olej Orlen 10w40 spełnia te normy SJ SL
http://www.orlenoil.pl/PL/NaszaOferta/P ... 0W-40.aspx
Pomijając to co wyżej zwróciłem uwagę na zastosowanie oleju o parametrach 5w50
http://habi.pl/platinum-maxpower-slcf-5 ... 49752.html
Moją wypowiedzią chciałem zaznaczyć że nie można podchodzić bezkrytycznie co do oleju jaki na mamy stosować.Że tylko taki a nie inny
Producent samochodu zostawił nam spory wachlarz. Tylko od nas zależy co wlejemy do silnika.

Bodzion
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2219
Rejestracja: niedziela, 22 sierpnia 2010, 21:01
Skąd jesteś: SBE
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrno - szary
Przebieg (km.): 135000
Inny Samochód: CBR 1100 XX
Has thanked: 17 times
Been thanked: 99 times
Kontaktowanie:

Re: Obrócona panewka

#66 Postautor: Bodzion » sobota, 30 grudnia 2017, 14:45

Kolego. Producent zostawił takie możliwości co do rodzajów oleju ładnych kilka lat temu, gdy silniki te były budowane.
Obecnie, na podstawie praktyki dnia codziennego, można kategorycznie powiedzieć: do V6 lejemy dobrej jakości 5W40 przez cały okres użytkowania.

A już pod żadnym pozorem nie przechodzimy nigdy z dobrego oleju (5W40) na gorszy (10W40). To mit „starych mechaniorów” którzy przeoczyli, że mamy 21 wiek i dalej tkwią mentalnie w latach 70 ubiegłego stulecia.

Ps. 5W50 też może być. Ale po co ? Skoro 5W40 całkowicie wystarcza i jest wręcz optymalny.

michałer
awansowałem na
awansowałem na
Posty: 33
Rejestracja: niedziela, 19 marca 2017, 06:46
Skąd jesteś: lubelskie
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Kolor: zielony oliwka
Inny Samochód: passeratti
Kontaktowanie:

Re: Obrócona panewka

#67 Postautor: michałer » sobota, 30 grudnia 2017, 17:01

Na początku chciałbym wyjaśnić jedno bo widzę że nie bardzo się rozumiemy. Ja nie mówię o silniku który jest w bardzo dobrym stanie i ma niewielki przebieg tylko o takim co ma powyżej powiedzmy 250tyś.km . A co dotyczy oleju to że jest całkowicie wystarczający to bym polemizował. Wystarczy
przeczytać tytuł tego tematu i to jaką opinię mają te silniki.Więc coś jest na rzeczy...

Awatar użytkownika
Marek
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 11348
Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 268000
Has thanked: 255 times
Been thanked: 352 times
Kontaktowanie:

Re: Obrócona panewka

#68 Postautor: Marek » sobota, 30 grudnia 2017, 17:10

Kojot6910 , jesteś pewien tego co piszesz ? Pomijając auta w automacie , może Fordy i Twoje Bora mają po prostu chłodniczki układu wspomagania . Piszę to dlatego , by nie było tak jak na innych forach , piszą takie bzdury że " ręce i piersi opadają ". Jedyną chłodniczkę którą pamiętam , związaną z olejem silnikowym , były montowane w niektórych modelach jako podstawy filtra oleju , ale ich zadaniem było również szybsze zagrzanie oleju . Też mogę wszystkiego nie pamiętać , lata lecą i procesor już siada . :)

Bodzion
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2219
Rejestracja: niedziela, 22 sierpnia 2010, 21:01
Skąd jesteś: SBE
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrno - szary
Przebieg (km.): 135000
Inny Samochód: CBR 1100 XX
Has thanked: 17 times
Been thanked: 99 times
Kontaktowanie:

Re: Obrócona panewka

#69 Postautor: Bodzion » sobota, 30 grudnia 2017, 17:40

michałer pisze:Na początku chciałbym wyjaśnić jedno bo widzę że nie bardzo się rozumiemy. Ja nie mówię o silniku który jest w bardzo dobrym stanie i ma niewielki przebieg tylko o takim co ma powyżej powiedzmy 250tyś.km . A co dotyczy oleju to że jest całkowicie wystarczający to bym polemizował. Wystarczy
przeczytać tytuł tego tematu i to jaką opinię mają te silniki.Więc coś jest na rzeczy...

Czy Ty w ogóle masz świadomość różnic pomiędzy np. hydrokrakiem 5W40 a półsyntetykiem 10W40 ?
Czy wiesz jakie właściwości mają dobre hydrokraki grupy III ?
Albo co potrafi prawdziwy syntetyk np. PAO+ Estry z grupy IV ?
Napisałem to i podtrzymuję - przez całe życie silnika benzynowego w Sorento I lejemy mu 5W40 (lub opcjonalnie 0W40, 5W50) Nawet gdy te silniki mają przebieg powyżej 500 tys km.
NIGDY NIE WLEWAMY OLEJU GORSZEGO NP. 10W40 W ZWIĄZKU Z PRZEBIEGIEM.
NIGDY. TO GŁUPI PRZESĄD MECHANIKÓW Z EPOKI PRL.

Kojot6510
moja ranga
moja ranga
Posty: 106
Rejestracja: czwartek, 23 lutego 2017, 17:44
Skąd jesteś: Knurów
Silnik: 3.5 i V6 (195KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Czarny
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Obrócona panewka

#70 Postautor: Kojot6510 » sobota, 30 grudnia 2017, 18:57

Marek pisze:Kojot6910 , jesteś pewien tego co piszesz ? Pomijając auta w automacie , może Fordy i Twoje Bora mają po prostu chłodniczki układu wspomagania . Piszę to dlatego , by nie było tak jak na innych forach , piszą takie bzdury że " ręce i piersi opadają ". Jedyną chłodniczkę którą pamiętam , związaną z olejem silnikowym , były montowane w niektórych modelach jako podstawy filtra oleju , ale ich zadaniem było również szybsze zagrzanie oleju . Też mogę wszystkiego nie pamiętać , lata lecą i procesor już siada . :)


Tak Marku tego akurat jestem pewien :) tak to wygląda http://www.megafura.pl/volkswagen-bora- ... 21971.html tu akurat do TDI ale w benzynie jest identyczna do tego wkręcony jest filtr oleju silnikowego wiec na milion % krąży tam olej silnikowy nie wspomaganie.Po części masz racje w chwili jak wszystko zimne to płyn dogrzewa olej ,ale działa to też w drugą stronę płyn odbiera ciepło z oleju.A jeszcze jedno mój nick to Kojot6510 a nie 6910 :kwink: :beer: .

Awatar użytkownika
BuchuOEM
moje konto
moje konto
Posty: 177
Wiek: 33
Rejestracja: niedziela, 22 października 2017, 12:46
Skąd jesteś: Pałuszyce
Silnik: nie mam
Skrzynia: nie mam
Napęd: nie mam
Rok: nie mam
Inny Samochód: Fiat UNO
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times
Kontaktowanie:

Re: Obrócona panewka

#71 Postautor: BuchuOEM » sobota, 30 grudnia 2017, 19:00

A dlaczego nie zastąpić 5W40 olejem 5W30?
Akurat obecnie mam wlany motul 5W30 czy to aż tak bardzo źle?
Jeździjmy tak aby było nas więcej, nie mniej.

Kojot6510
moja ranga
moja ranga
Posty: 106
Rejestracja: czwartek, 23 lutego 2017, 17:44
Skąd jesteś: Knurów
Silnik: 3.5 i V6 (195KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Czarny
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Obrócona panewka

#72 Postautor: Kojot6510 » sobota, 30 grudnia 2017, 19:21

Buchu to nie jest tak że jest źle,można też zalać 5w30 mowa tu o tym ze praktyka mówi ze bardziej optymalnym wyborem jest 5w40,chociażby z racji tego ze górna wartość 40 zachowa się w skrajnym przypadku stabilniej niż 30 mam tu na myśli chociażby lato +38 i autostrada bo wtedy oleje osiągają ekstremalne temperatury i może dojść do zerwania filmu olejowego o czym kontrolka nie koniecznie musi informować a panew dostanie po czapie.Sam miałem wlany 5w30 ale auto było użytkowane w innym klimacie dużo chłodniejszym,pierwszą wymianę zrobiłem też na 5w30 ale po przeczytaniu kilku tematów na forum i tego co długoletni użytkownicy zalewają to na druga wymianę poszło Valvoline Synpower Acea A3/B3 A4/B4,nie wiem czy to dobrze czy źle ale teraz po tym jak okazało się że nic tego oleju nie chłodzi dodatkowo wydaje mi się to jeszcze słuszniejszym wyborem.

Jeszcze słowo o tym jak ktoś kilka postów wyżej pisał ze automat zabija silnik,raczej guzik prawda silniki z automatem są mniej zmęczone życiem,to nie jest tak jak ktoś napisał jak w manualu ze 60 km/h i auto się trzęsie.Raz przy 60 automat nie wrzuca 5 nawet z tego co pamiętam tipem się go nie da zmusić do tego.Dwa manual ma sztywne sprzęgło i jak wrzuci się 5 przy 60 to auto może się trząść jak napotka wzniesienie albo ktoś bedzię chciał tym przyspieszać.Ale zmiennik momentu działa zupełnie inaczej,tu jadać na 4 ,60 km/h jest te powiedzmy 1,3 1,5 tyś obr.ale jak zaczyna się górka to obroty delikatnie wzrastają efekt można porównać do ślizgania się zwykłego sprzęgła po czym następuje redukcja ot co.Skrzynia automatyczna nie może zabić silnika.

Giza

Re: Obrócona panewka

#73 Postautor: Giza » niedziela, 31 grudnia 2017, 09:05

Kojot6510 pisze:
Jeszcze słowo o tym jak ktoś kilka postów wyżej pisał ze automat zabija silnik,raczej guzik prawda silniki z automatem są mniej zmęczone życiem,to nie jest tak jak ktoś napisał jak w manualu ze 60 km/h i auto się trzęsie.Raz przy 60 automat nie wrzuca 5 nawet z tego co pamiętam tipem się go nie da zmusić do tego.Dwa manual ma sztywne sprzęgło i jak wrzuci się 5 przy 60 to auto może się trząść jak napotka wzniesienie albo ktoś bedzię chciał tym przyspieszać.Ale zmiennik momentu działa zupełnie inaczej,tu jadać na 4 ,60 km/h jest te powiedzmy 1,3 1,5 tyś obr.ale jak zaczyna się górka to obroty delikatnie wzrastają efekt można porównać do ślizgania się zwykłego sprzęgła po czym następuje redukcja ot co.Skrzynia automatyczna nie może zabić silnika.

100% racji.
Tylko miej litość i nie pisz "zmiennik momentu", bo przy tym to już nawet porażający "konwerter momentu" wygląda dobrze. To urządzenie po polsku nazywa się przekładnia hydrokinetyczna.

Kojot6510
moja ranga
moja ranga
Posty: 106
Rejestracja: czwartek, 23 lutego 2017, 17:44
Skąd jesteś: Knurów
Silnik: 3.5 i V6 (195KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Czarny
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Obrócona panewka

#74 Postautor: Kojot6510 » niedziela, 31 grudnia 2017, 09:59

Hehehe sooooryyy :beer: ale u nas w pracy mówimy na to zmiennik momentu i tak weszło już w krew chyba na całe życie :)

Awatar użytkownika
alien125
Jestem
Jestem
Posty: 1010
Wiek: 36
Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
Skąd jesteś: 53.497,18.411
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Przebieg (km.): 195000
Has thanked: 31 times
Been thanked: 56 times
Kontaktowanie:

Re: Obrócona panewka

#75 Postautor: alien125 » niedziela, 31 grudnia 2017, 10:04

Trzeba by dodać, że sprawnie działająca skrzynia nie męczy silnika. Skrzynia smarowana jednym olejem przez 20 lat nie będzie skora do zmian biegów co się odbija negatywnie na silniku. Do tego trzeba by dołączyć jeszcze układ chłodzenia, który też ma wpływ na tempo zużywania się silnika.
Swoją drogą ciekawe, dlaczego na panewki cierpią właśnie silniki V6. W przypadku V8 i rzędowych 4 raczej się o tym nie słyszy.
Dziwny jesteś mówili. W sumie mieli rację.


Wróć do „Silniki benzynowe i LPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości