Obrazek


Obrazek


Obrazek

Obrócona panewka

Naprawa, regulacja, usterki, porady, spostrzeżenia. Również układ chłodzenia i wydechowy

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
ZygJe
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1305
Rejestracja: środa, 30 kwietnia 2014, 21:40
Skąd jesteś: Halinów
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: nie mam
Napęd: nie mam
Rok: nie mam
Inny Samochód: KIA SEDONA 3.8, Jeep
Twoje poprzednie Sorento: Sorento 2 3.5V6 280KM
Has thanked: 20 times
Been thanked: 33 times
Kontaktowanie:

Re: Obrócona panewka

#76 Postautor: ZygJe » niedziela, 31 grudnia 2017, 09:05

Kojot6510 pisze:
Jeszcze słowo o tym jak ktoś kilka postów wyżej pisał ze automat zabija silnik,raczej guzik prawda silniki z automatem są mniej zmęczone życiem,to nie jest tak jak ktoś napisał jak w manualu ze 60 km/h i auto się trzęsie.Raz przy 60 automat nie wrzuca 5 nawet z tego co pamiętam tipem się go nie da zmusić do tego.Dwa manual ma sztywne sprzęgło i jak wrzuci się 5 przy 60 to auto może się trząść jak napotka wzniesienie albo ktoś bedzię chciał tym przyspieszać.Ale zmiennik momentu działa zupełnie inaczej,tu jadać na 4 ,60 km/h jest te powiedzmy 1,3 1,5 tyś obr.ale jak zaczyna się górka to obroty delikatnie wzrastają efekt można porównać do ślizgania się zwykłego sprzęgła po czym następuje redukcja ot co.Skrzynia automatyczna nie może zabić silnika.

100% racji.
Tylko miej litość i nie pisz "zmiennik momentu", bo przy tym to już nawet porażający "konwerter momentu" wygląda dobrze. To urządzenie po polsku nazywa się przekładnia hydrokinetyczna.
Idąc ciemną doliną, zła się nie ulęknę, gdyż to ja, jestem ten najgorszy.....

Kojot6510
moja ranga
moja ranga
Posty: 94
Rejestracja: czwartek, 23 lutego 2017, 17:44
Skąd jesteś: Knurów
Silnik: 3.5 i V6 (195KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Czarny
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Obrócona panewka

#77 Postautor: Kojot6510 » niedziela, 31 grudnia 2017, 09:59

Hehehe sooooryyy :beer: ale u nas w pracy mówimy na to zmiennik momentu i tak weszło już w krew chyba na całe życie :)

Awatar użytkownika
alien125
To ja
To ja
Posty: 369
Wiek: 30
Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
Skąd jesteś: 53.497,18.411
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Przebieg (km.): 164000
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times
Kontaktowanie:

Re: Obrócona panewka

#78 Postautor: alien125 » niedziela, 31 grudnia 2017, 10:04

Trzeba by dodać, że sprawnie działająca skrzynia nie męczy silnika. Skrzynia smarowana jednym olejem przez 20 lat nie będzie skora do zmian biegów co się odbija negatywnie na silniku. Do tego trzeba by dołączyć jeszcze układ chłodzenia, który też ma wpływ na tempo zużywania się silnika.
Swoją drogą ciekawe, dlaczego na panewki cierpią właśnie silniki V6. W przypadku V8 i rzędowych 4 raczej się o tym nie słyszy.
Nie myli się tylko ten, kto nic nie robi.

Awatar użytkownika
CK_rzeszów
teraz jestem
teraz jestem
Posty: 582
Rejestracja: wtorek, 3 stycznia 2017, 16:08
Skąd jesteś: okolice Rzeszowa
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2006
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 164350
Inny Samochód: hyundai i20, LPG, AT
Has thanked: 27 times
Been thanked: 25 times

Re: Obrócona panewka

#79 Postautor: CK_rzeszów » niedziela, 31 grudnia 2017, 10:08

Jako nie znający się aż tak na motoryzacji dodał bym swoje.
1. Czy to nie chłodnica z całym systemem chłodzenia nie jest odpowiedzialna w głównej mierze za odprowadzenie ciepła z V6? Tak na oko jest ona konkretnych rozmiarów i proporcjonalnie większa niż w innych/mniejszych silnikach.
2. Na pewno rozdzielenie głowicy na dwie zwiększa oddawanie ciepła na zewnątrz.
3. W poprzednim samochodzie opel z silnikiem Y20dth miałem aluminiową chłodniczkę oleju umiejscowioną tuż pod filtrem - i po co jak silnik co do zasady był niedogrzany. Dojeżdżając do pracy 22 km przy mrozie rzędu - 20 do -25 stopni (termostat sprawny nie puszczał na duży obieg) ciężko było uzyskać właściwą temperaturę silnika a i w kabinie nie zbywało.
4. Ten sam odcinek seatem z silnikiem 1,6 PB+LPG przy podobnych warunkach już po połowie trasy silnik był rozgrzany i w kabinie cieplutko.
5. Kia 3,5 V6 rozgrzewa się jeszcze szybciej (chociaż nie było jeszcze takiej zimy aby potestować). Czuć że ten silnik jest konkretnym agregatem produkującym ciepło - ale jako użytkownik wole jak mi i mojej rodzinie w zimie jest ciepło
6. Co do wpływu skrzyni AT na trwałość silnika to gdzieś czytałem że silniki współpracujące z automatami mają do 30% większą żywotność (czy aż tyle to nie wiem, ale coś parę procent prawdy w tym jest)
7. Skrzynia AT nie potrafi "zatrząść" silnikiem, jak brakuje mocy to zbije bieg na niższy, a jak jedziemy na "1" pod górkę bez gazu to auto po prostu się zatrzyma
nie znam się, to nie moja branża

Kojot6510
moja ranga
moja ranga
Posty: 94
Rejestracja: czwartek, 23 lutego 2017, 17:44
Skąd jesteś: Knurów
Silnik: 3.5 i V6 (195KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Kolor: Czarny
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Obrócona panewka

#80 Postautor: Kojot6510 » niedziela, 31 grudnia 2017, 12:11

Masz sporo racji kolego CK.
1.Tak ale jak słusznie zauważyłeś niżej w niedogrzanych dieslach dają chłodniczki oleju tu zapomnieli :)a to wielka szkoda bo realnie by to wpływało na temperaturę oleju,jak już wcześniej zauważyłem olej też chłodzi silnik od środka płyn i chłodnica wszystkiego nie ogarnie.Blok,głowica to i owszem,ale już wał korbowy,panewki,nie rzadko denka tłoków,wałki rozrządu,za smarowanie i chłodzenie tych elementów odpowiada już bezpośrednio olej.
2.To na pewno, i są mniej obciążone niż długie rzędówki.
3.Tak to jest niestety z dieslami,nowsze konstrukcje mają dogrzewanie elektryczne często albo dwa termostaty.
4.Dokładnie mam vw 2.0 to on się grzeje szybko ale Kia robi to jeszcze 5x szybciej.
5.Pkt.4
6.Też o tym czytałem,i pewnie jest sporo racji w tym bo tak jak wspomniałeś w punkcie 7 w automacie nie sposób wprowadzić silnik w drgania(przynajmniej takim jaki posiadamy w naszych autach) wszystko to tłumi olej a w razie potrzeby zrzuca o jedno przełożenie ew 2 w razie mocnego wciśnięcia gazu i na pewno każda redukcja odbywa się płynniej niż w manualnej skrzyni co też ma ogromny wpływ na przestrzeni kilometrów na układ korbowo-tłokowy.
7.Pkt.6

michałer
jestem
jestem
Posty: 20
Rejestracja: niedziela, 19 marca 2017, 06:46
Skąd jesteś: lubelskie
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Kolor: zielony oliwka
Inny Samochód: passeratti
Kontaktowanie:

Re: Obrócona panewka

#81 Postautor: michałer » niedziela, 31 grudnia 2017, 15:03

Widzę że kolega Bodzion przyznał mi rację z olejem 5w50. Olej 10w40 umieściłem na początku zestawienia dzięki temu chciałem pokazać jak szerokie spektrum olejów można stosować w tych silnikach. Nie wiem dlaczego nie miałbym wierzyć producentowi silnika. Kończąc ten niepotrzebny spór chciałbym powiedzieć tylko że Kolega mówi o najlepszych olejach a ja o tym co można stosować. Widzę że masz Kolego 2.5 crd w tym silniku producent zaostrzył normy oleju dla tego silnika i dopuszcza tylko oleje 5w30 i 5w40, nie znam dokładnie szczegółów ale domyślam się że nie każdy 5w30 i 40 nadaje się do tego silnika (podobnie jak w vw norma 505.01) Wracając do oleju w tym silniku 2,5crd to rzeczywiście olej ten ma być stosowany do ,,końca życia " tego silnika. Reasumując nie prowadzę krucjaty przeciwko olejom syntetycznym na rzecz olejów półsyntetycznych, wszak wiadomo że lepsze jest wrogiem dobrego.Ale chcę pokazać że jest wybór. A co kto wleje do silnika zależy od właściciela. Moje dywagacje miału to ma celu. W końcu forum jest tym miejscem gdzie dzielimy się informacjami i spostrzeżeniami.
Jeżeli chodzi o chłodzenie tego silnia to jeszcze widzę inny problem a mianowicie odma. Odma w tym silniku to dwie cienkie rureczki.Które podobnie jak w audi 2.5 tdi v6 sprawiają że pod deklami głowic występuje nie korzystna temperatura.Z tego co czytałem o tym silniku zdarzają się zatarcia wałków rozrządu.
ps: wczoraj znalazłem panewkę z mojego silnika i muszę skorygować informację dotyczącą szerokości nie ma jak pisałem 17mm tylko 15mm

Bodzion
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 1928
Rejestracja: niedziela, 22 sierpnia 2010, 21:01
Skąd jesteś: SBE
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrno - szary
Przebieg (km.): 135000
Inny Samochód: CBR 1100 XX
Has thanked: 6 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: Obrócona panewka

#82 Postautor: Bodzion » niedziela, 31 grudnia 2017, 15:46

Nie wyciągaj pochopnych wniosków z tym olejem 5W50 :)
Nie tyle przyznałem Ci rację, co zaznaczyłem, że oleje 5W50 można stosować alternatywnie do 5W40
A to 5W40 jest optymalnym w obecnej chwili olejem do tego silnika.

Podobnie jak można stosować 0W40 ( ale tu już są zazwyczaj oleje z grupy IV czyli PAO)
A dlaczego tak ?
Bo każdy z w/w jest olejem syntetycznym (choć 5W40 to zazwyczaj hydrokraki)
Wszystko to będzie lepsze od 10W40 czyli minerała z lekkim dodatkiem syntetycznym zwanym eufemistycznie "półsyntetykiem"

michałer
jestem
jestem
Posty: 20
Rejestracja: niedziela, 19 marca 2017, 06:46
Skąd jesteś: lubelskie
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Kolor: zielony oliwka
Inny Samochód: passeratti
Kontaktowanie:

Re: Obrócona panewka

#83 Postautor: michałer » niedziela, 31 grudnia 2017, 16:19

Trudno się z tobą nie zgodzić. Ale biorąc pod uwagę postęp w dziedzinie olejów silnikowych nie omija on również olejów półsyntetycznych i mineralnych. Najważniejszą właściwością oleju jest odporność na utlenianie, dlatego tworzy się coraz to nowocześniejsze technologie pozyskiwania baz olejowych.
Współczesne oleje gorszych klas mają i tak lepsze parametry niż ich poprzednicy z przed powiedzmy 20 lat. Co do tyczy olejów PAO to tez nie występują jako czyste bazy lecz jaki podstawa do budowy oleju do którego dodawane są dodatki uszlachetniające.Podobnie dzieje się z pozostałymi olejami półsyntetycznymi i mineralnymi.

Szelma
jestem
jestem
Posty: 3
Wiek: 36
Rejestracja: środa, 14 lutego 2018, 21:48
Skąd jesteś: Myślenice/Rzeszow
Silnik: W PLANACH
Inny Samochód: Ford Mondeo
Kontaktowanie:

Re: Obrócona panewka

#84 Postautor: Szelma » niedziela, 15 kwietnia 2018, 16:59

Czy w tych silnikach(3.5) ma sens profilaktyczna wymiana panewek? Niektórzy użytkownicy aut z silnikami,w których panewki sprawiają problem wymieniają je zapobiegawczo. Pozwala to uniknąć poważniejszych awarii-kosztów. Jak to wygląda w przypadku Sorento? Jaki byłby koszt takiej operacji? Może ktoś z Forumowiczów robił coś takiego.

Awatar użytkownika
alien125
To ja
To ja
Posty: 369
Wiek: 30
Rejestracja: poniedziałek, 23 października 2017, 09:19
Skąd jesteś: 53.497,18.411
Silnik: 3.5 V6 (195KM)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD
Rok: 2004
Przebieg (km.): 164000
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times
Kontaktowanie:

Re: Obrócona panewka

#85 Postautor: alien125 » niedziela, 15 kwietnia 2018, 23:17

Same panewki główne to nie jest droga impreza. 300 - 400zł + wymiana, lecz jak już mamy rozkręcone korby to i na pierścienie warto spojrzeć. Tu dochodzi UPG. Nie wiem też, czy wymiana panewek bez obrabiania wału ma sens. Jeśli wał jest już zowalowany to nowe panewki na niewiele się zdadzą.
Nie myli się tylko ten, kto nic nie robi.


Wróć do „Silniki benzynowe i LPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości