Wszystko o światłach w samochodzie.

ŻARÓWKI,LED, HID, XENON

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Wszystko o światłach w samochodzie.

#1 Postautor: Admin » wtorek, 21 kwietnia 2015, 14:21

Wszystko o światłach w samochodzie.

Lampy w moim aucie.

Z przodu autka znajduje się najczęściej zespolony reflektor, który zawiera:
- światło postojowe
- światło mijania ( krótkie )
- światło drogowe ( długie )
oraz:
- światło przeciwmgłowe

Homologacja

Homologacja lampy jest to dopuszczenie jej do użytkowania, czyli do ruchu. Każdy samochód powinien posiadać homologowane lampy, w przeciwnym wypadku nie powinien być dopuszczony do ruchu, a co za tym idzie - jazda z niehomologowanymi lampami grozi utratą dowodu rejestracyjnego i mandatem.

Dodatkowo, brak homologacji na lampy może być przyczyną poważniejszych konsekwencji takimi jak mandat, utrata ochrony AC/OC , odebranie dowodu, itp.
Lampa lub inaczej reflektor przedni to bardzo skomplikowany układ optyczny .
Jest on projektowany pod konkretne źródło światła, pod konkretny samochód, pod konkretne żarówki, pod konkretne szkło.
Homologacja obejmuje właśnie te elementy: mówi nam w jakich krajach można używać reflektora ( USA, Europa, kraje o ruchu lewostronnym ) oraz jakich żarówek używać.

Sprawdzając jaką mamy lampe w aucie lampę musimy upewnić się:
- czy lampa jest dopuszczona do ruchu w Polsce
- na jaki typ źródła światła lampa posiada homologacje.

Typy homologacji

Na kloszu lampy, na mocowaniach lub plastikowych elementach wybijane są cechy homologacji.
Dla nas najistotniejsze to, czy lampa posiada homologację "E", czyli dopuszczenie do ruchu w Europie.
Może występować jako samodzielna litera "E" w kółku, lub może występować przy niej numer, który oznacza kraj wydający homologację:

E1 - Niemcy
E2 - Francja
E3 - Włochy
E4 - Holandia
E5 - Szwecja
E6 - Belgia
E7 - Węgry
E8 - Czechy
E9 - Hiszpania
E10 - Jugosławia
E11 - Wielka Brytania
E12 - Austria
E13 - Luksemburg
E14 - Szwajcaria
E20 - Polska

Oczywiście nie oznacza to, że w Polsce możemy używać tylko lamp z homologacją E20 - każda jest akceptowana, gdyż kraje UE zobowiązane są do akceptowania swoich homologacji.

Następnie na kloszu znaleźć możemy informację jakie źródło światła może być używane w lampie:

A - Pozycyjne
B - Przeciwmgłowe
C - Mijania
R - Drogowe
CR - Drogowe i mijania
C/R - Drogowe albo mijania
HC - Halogenowe mijania
HR - Halogenowe drogowe
HCR - Halogenowe drogowe i mijania
HC/R - Halogenowe drogowe albo mijania
DC - Ksenonowe mijania
DR - Ksenonowe drogowe
DC/R - Bi-xenon

Znak ukośnika "/" oznacza, że dane lampy nie mogą świecić się jednocześnie.

Dodatkowo, na kloszu najczęściej naniesiony jest typ żarówki, który może być użyty:
H1, H3, H4, H7 dla żarówek halogenowych, oraz D2S lub D2R dla lamp wyładowczych ( xenon ).

Lampa posiada homologację tylko wtedy gdy używa się jej z typem żarówki, dla jakiej została zaprojektowana.

Jeśli na kloszu lampy mamy napisane: "HC/R 25 E3 03A 32507" co to oznacza:

"HC/R" oznacza lampę halogenową ( "H" ), "C" światło mijania, a "R" światło drogowe. Ukośnik mówi, że światła te nie mogą świecić jednocześnie;
"25" dostarcza nam informacji o intensywności światła reflektora;
"E3" oznacza, że reflektor został zatwierdzony zgodnie z obowiązującymi przepisami UE we Włoszech;
"03A" oznacza, że w reflektorze zawarte jest światło postojowe ( "A" ), a przepisy go dotyczące zmieniano trzy razy;
"32507" to pięciocyfrowy numer homologacyjny.

Dodatkowo na lampie mogą znajdować się wybite strzałki, które informują czy reflektor jest dopuszczony do ruchu prawostronnego ( "<--" lub brak strzałek ), lewostronnego ( "-->" ) lub lampy są symetryczne i można używać ich w USA ( "<-->" ).

Aby móc bezpiecznie poruszać się po Polskich drogach, lampa musi mieć którąkolwiek z homologacji "E", być dostosowana do ruchu prawostronnego oraz muszą być w niej założone odpowiednie żarówki.

Reflektor to skomplikowany system optyczny, chociaż może wydawać się inaczej.
W każdej lampie znajdują się trzy podstawowe elementy:
- źródło światła
- odbłyśnik
- soczewka

Reflektor produkuje strumień światła o określonych parametrach kształtu, granicy światła/cienia oraz kierunku padającego światła.
Dzieje się tak właśnie poprzez współpracę odbłyśnika i soczewki.

Większość reflektorów w Sorento przed liftem zbudowane są następująco: szkło jest gładkie, natomiast soczewka formująca światło znajduje się na odbłyśniku .
W nowszych jest soczewka czyli tzw. "projektor" posiada on dosłownie kształt soczewki, fragmentu sfery. Jest to najbardziej optymalny typ reflektora.

Typy żarówek

Żarówki montowane w lampach dzielimy zasadniczo na dwa typy:
- halogenowe
- xenonowe


Żarówki halogenowe to typowe żarówki znane nam od lat. Pobierają dużo energii ( typowa żarówka to ok. 55W ), generują białe światło o temperaturze ok. 3500K, są dość nietrwałe, głównie ze względu na temperaturę, która także niszczy nasze odbłyśniki.
Typy trzonków to H1, H3, H4 i H7. Żarówka H4 to jedyna, która posiada dwa żarniki i działo jako światło mijania i drogowe. W Sorento stosujemy H7

Żarówki xenonowe ( wyładowcze, nazywane także palnikami ) to nowocześnieszy typ żarówek, w których świecenie następuje poprzez wyładowania elektryczne w bańce z gazem. Pobierają mniej energii ( typowo około 30W ), ale do pracy wymagają wysokiego napięcia, bo ok. 80V, dlatego wymagają przetwornicy. Lampy są trwalsze i generują białe światło ( 4300K ), ale można kupić także jaśniejsze ( 6000K ), aż do błękitnego ( 8000K ).
Żarówki oznaczone symbolem R przeznaczone są do reflektorów bez soczewek. Do reflektorów soczewkowych stosujemy palniki oznaczone symbolem „S”. Podobnie jest z żarnikami D1S/R
H.I.D. to także określenie na xenon - to po prostu High Intensity Discharge.

Temperatura barwowa, czyli kolor.

Temperatura barwowa to w skrócie kolor, na jaki świeci żarówka.
Określa się ją w stopniach Kelvina ( "K" ).
Nasze słońce daje światło o temperaturze ok. 3000K.
Typowe żarówki samochodowe to ok. 3500K.
Światło zimne białe to temperatura minimum 4100K- taką temperaturę światła zmierzono dla Księżyca w pełni, świecącego w bezchmurną noc w najwyższym punkcie nieboskłonu dla średnich szerokości geograficznych. Ta wartość stanowi wzorzec dla samochodowych lamp D2.
Światło wpadające w odcienie "zimnej stali" to ok. 5000K, natomiast błękitne to 8000K.

Xenon

Xenonowe źródła światła nie mogą być zastosowane w każdym reflektorze.
Generują one bardzo mocny strumień światła ( ponad 2000 lumenów ) i podlegają osobnym przepisom prawnym.
W skrócie: nowe samochody wyposażone w wyładowcze źródła światła muszą być wyposażone w:
- samopoziomowanie reflektorów ( czujnik na tylnych wahaczach );
- wysokociśnieniowe spryskiwacze lamp.
Xenon dokładany do samochodu nie musi posiadać samopoziomowania ( musi być regulacja ręczna ), ale musi być zmywanie lamp.

Aby założyć palnik xenonowy, nasza lampa musi posiadać homologację "DC DR" lub "DC/R" dla światła bixenonowego, musimy posiadać żarówkę z odpowiednim trzonkiem ( "D2S" lub "D2R" ) z homologację "E" oraz przetwornicę z homologację "E".

W przypadku, kiedy nasza lampa ma jedynie homologację na halogenowe źródła światła "HC HR" lub "HC/R" oznacza to, że nie wolno zastosować xenonowych żarówek!

Światła do jazdy dziennej

Zazwyczaj są to lampki zbudowane z jasnych diod LED, Jednakże nawet i to proste urządzenie obostrzone jest szeregiem norm i wymogów.

Aby móc bezpiecznie używać lamp do jazdy dziennej, muszą one posiadać homologację "E" oraz oznaczenie "DRL" lub "RL" wybitą na kloszu. Tylko takie lampy są legalne, jazda z każdymi innymi będzie skutkować mandatem za jazdę bez świateł.

Homologowane LEDy muszą spełniać szereg wymagań:
- intensywność światła od 400 do 1200 kandeli ( cd )
- minimalna powierzchnia świecenia to 20 cm2
- automatycznie włączanie świateł DRL wraz z rozruchem pojazdu
- automatyczne wyłączanie świateł DRL w momencie włączenia świateł postojowych, mijania lub drogowych, przy czym:
- wyłączenie nie może nastąpić w przypadku krótkotrwałego użycia świateł drogowych , np: błyśnięcie długimi.
Dodatkowo montaż tych świateł określają przepisy:
Lampy takie muszą być umieszczone:
- symetrycznie względem osi pojazdu;
- na równej wysokości;
- w odległości od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm;
- odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi nie może wynosić mniej niż 60 cm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm;
- lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu lub być zamontowane dalej niż 40 cm od niego.
Po spełnieniu tych wymagań możemy cieszyć się w pełni legalnymi diodami, brakiem problemów oraz oszczędnością palowa - szczególnie, że oprócz lamp DRL nie musi świecić się nic - ani postojówki, ani oświetlenie tablicy.


Źródła:
- Regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ;
- Dyrektywa Komisji UE nr 97/30/WE;
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 maja 2009 r.
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
ntgale
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1329
Rejestracja: sobota, 30 listopada 2013, 18:54
Skąd jesteś: ___
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Been thanked: 1 time

Re: Wszystko o światłach w samochodzie.

#2 Postautor: ntgale » wtorek, 21 kwietnia 2015, 15:08

Admin pisze:...
Typy żarówek to D2S ( do lamp z odbłyśnikiem ) oraz D2R ( do lamp z projektorem ).

Wg mojej wiedzy jest odwrotnie: D1S/D2S dla lamp z soczewką a D1R/D2R dla lamp z odbłyśnikiem.

Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Re: Wszystko o światłach w samochodzie.

#3 Postautor: Admin » wtorek, 21 kwietnia 2015, 15:13

Dzięki , zaraz to sprawdzę .
Miło , ze ktoś to czyta :kwink:
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: Wszystko o światłach w samochodzie.

#4 Postautor: vokal » wtorek, 21 kwietnia 2015, 16:58

Czyli jeśli nie musi być poziomowania, to wystarczy, że lampa ma homologację typu D.
Czy lampy po lifcie w Sorento mają taka homologację?


--GT-S7580--
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

Giza

Re: Wszystko o światłach w samochodzie.

#5 Postautor: Giza » wtorek, 21 kwietnia 2015, 19:05

Absolutną nieprawdą jest, że w lampach wyładowczych typu HID światło pojawia się na całej powierzchni bańki. Tak jest w lampach wyładowczych luminoforowych świetlówkach. Zupełnie inna zasada działania.

Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Re: Wszystko o światłach w samochodzie.

#6 Postautor: Admin » środa, 22 kwietnia 2015, 11:10

Ok , poprawione .
W dalszej części artykułu pojawią się zdjęcia lamp do Kia Sorento wraz z opisem homologacji.
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Bodzion
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2219
Rejestracja: niedziela, 22 sierpnia 2010, 21:01
Skąd jesteś: SBE
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrno - szary
Przebieg (km.): 135000
Inny Samochód: CBR 1100 XX
Has thanked: 17 times
Been thanked: 99 times
Kontaktowanie:

Re: Wszystko o światłach w samochodzie.

#7 Postautor: Bodzion » środa, 22 kwietnia 2015, 12:29

vokal pisze:Czyli jeśli nie musi być poziomowania, to wystarczy, że lampa ma homologację typu D.
Czy lampy po lifcie w Sorento mają taka homologację?

Nie mają. Nie było takich wersji fabrycznych.
Może coś w Chinach ? No ale wtedy problem z homologacją....

I jeszcze jedno:
Admin pisze:Dodatkowo, brak homologacji na lampy może być przyczyną poważniejszych konsekwencji takimi jak mandat, utrata zniżki AC/OC , odebranie dowodu, itp.

Niestety to nie jest prawda.
Wprowadzenie zmian konstrukcyjnych niezgodnych z homologacją pojazdu ( a taką zmianą niewątpliwie zainstalowanie niewłaściwych i nieodpowiednich do rodzaju lampy żarówek ) prowadzi do CAŁKOWITEJ UTRATY OCHRONY Z OC.
Czyli mając pecha i trafiając na dociekliwą ubezpieczalnie i na ewentualne zeznanie poszkodowanego, że "został oślepiony przez nasze światła" narażamy się na poniesienie wszelkich kosztów jakie poniesie poszkodowany w spowodowanym przez nas zdarzeniu.
Czyli np. na nasz koszt zostanie naprawiony samochód poszkodowanego...., a jak nie daj boże są ofiary w ludziach, to odszkodowania mogą iść w miliony...
A ubezpieczalnie znalazły właśnie w ten oto sposób możliwość zaoszczędzenia.... i dlatego szukają obecnie takich doskonałych dla nich okoliczności.
Dlatego na zachodzie nikt się w takie zmiany niezgodne z prawem nie bawi...

Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Re: Wszystko o światłach w samochodzie.

#8 Postautor: Admin » środa, 22 kwietnia 2015, 12:35

Poprawione :happy2:
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Re: Wszystko o światłach w samochodzie.

#9 Postautor: Admin » czwartek, 23 kwietnia 2015, 14:48

Wykonane dzisiaj zdjęcia homologacji lamp Kia Sorento 2.5 CRDI 2005 r.

Okazuje się , że po lampach można poznać z jakiego kraju jest auto :
Auto miało być z Włoch a jest z Luksemburga :kwink:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

kurczak
moja ranga
moja ranga
Posty: 141
Wiek: 42
Rejestracja: piątek, 29 stycznia 2016, 12:48
Skąd jesteś: Wrocław
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2008
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: Wszystko o światłach w samochodzie.

#10 Postautor: kurczak » wtorek, 17 maja 2016, 21:57

Admin pisze:Wykonane dzisiaj zdjęcia homologacji lamp Kia Sorento 2.5 CRDI 2005 r.

Okazuje się , że po lampach można poznać z jakiego kraju jest auto :
Auto miało być z Włoch a jest z Luksemburga :kwink:


To nie tak jak myślisz... Lampy po prostu zostaly przebadane w Luksemburgu, ale mogą być same w sobie produkowane gdziekolwiek, nawet na księżycu.
Sam pracuję w polskiej firmie produkującej lampy do samochodów, które homologujemy w pewnym kraju europejskim innym niż Polska.

Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Re: Wszystko o światłach w samochodzie.

#11 Postautor: Admin » środa, 18 maja 2016, 09:23

To rozsądne wytłumaczenie :happy2:
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

kurczak
moja ranga
moja ranga
Posty: 141
Wiek: 42
Rejestracja: piątek, 29 stycznia 2016, 12:48
Skąd jesteś: Wrocław
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2008
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: Wszystko o światłach w samochodzie.

#12 Postautor: kurczak » środa, 18 maja 2016, 13:33

Pozwolę sobie sprostować pewne rzeczy:

"Reflektor produkuje strumień światła o określonych parametrach kształtu, granicy światła/cienia oraz kierunku padającego światła.
Dzieje się tak właśnie poprzez współpracę odbłyśnika i soczewki."

Reflektor (odbłyśnik) nic nie produkuje, wręcz przeciwnie, przy kiepskim stanie powłoki odbijającej potrafi pochłaniać światło.
Jego zadanie polega na ukształtowaniu wiązki światła w odpowiedni sposób. Za granicę światłocienia odpowiedzialne są przesłony, natomiast produkcją światła zajmuje się źródło światła (żarówka, palnik)


"Większość reflektorów w Sorento przed liftem zbudowane są następująco: szkło jest gładkie, natomiast soczewka formująca światło znajduje się na odbłyśniku .
W nowszych jest soczewka czyli tzw. "projektor" posiada on dosłownie kształt soczewki, fragmentu sfery. Jest to najbardziej optymalny typ reflektora.
"

W Sorento przed liftem nie ma soczewki, tylko ukształtowany w odpowiedni sposób odbłyśnik wieloparaboloidalny - czyli składający się z kilku paraboloid - pochodnych paraboli (lubię to słowo), które to pewnikiem wszyscy pamiętają ze szkoły średniej (y=ax^2 + bx + c)


"Żarówki xenonowe ( wyładowcze, nazywane także palnikami ) to nowocześnieszy typ żarówek, w których świecenie następuje poprzez wyładowania elektryczne w bańce z gazem. Pobierają mniej energii ( typowo około 30W ), ale do pracy wymagają wysokiego napięcia, bo ok. 80V, dlatego wymagają przetwornicy."

Palniki faktycznie wymagają do podtrzymania łuku napięcia w zakresie 80-100V, ale do zapłonu potrzebują dużo więcej, rzędu 20 kV, dlatego przestrzegam przed bezmyślnym macaniem przetwornic i okolic.

"Lampy są trwalsze i generują białe światło ( 4300K ), ale można kupić także jaśniejsze ( 6000K ), aż do błękitnego ( 8000K )."
Jeżeli pod pojęciem jasności rozumiemy ilość emitowanego światła, a nie jego barwę (temperaturę barwową), to nie jest to do końca prawda.
Lampy wyładowcze o temperaturze barwowej 4300K emitują światło o większej wartości strumienia świetlnego niż ich odpowiedniki o wyższej temperaturze barwowej.

Nie jestem biegłym użytkownikiem forów internetowych i nie potrafiłem zacytować fragmentów postu Admina, wiec pozwoliłem je sobie skopiować i wziąć w cudzysłów.

Awatar użytkownika
jaandrz
moja ranga
moja ranga
Posty: 100
Wiek: 80
Rejestracja: środa, 5 listopada 2014, 15:22
Skąd jesteś: Bydgoszcz
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2009
Kolor: grafit
Przebieg (km.): 97000
Inny Samochód: Lancia Kappa
Kontaktowanie:

Re: Wszystko o światłach w samochodzie.

#13 Postautor: jaandrz » piątek, 2 grudnia 2016, 18:45

W mojej Sorci zapalają się swiatła do jazdy dziennej (mijania?) jak startuje silnik. Bardzo wygodne. Czy istnieje możliwość ich wyłączenia tak by można było jechać bez swiateł? Jest kombinacja włączenia swiateł postojowych jak muszę pozostawić pojazd ale nigdzie nie znalazłem informacji jak jechać bez świateł.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Farmer1971
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1037
Wiek: 52
Rejestracja: poniedziałek, 8 grudnia 2014, 11:37
Skąd jesteś: Grabowo Kościerskie
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 300000
Inny Samochód: VW Polo 1,4
Twoje poprzednie Sorento: Srebrna 2.5 CRDi 2003r. 140KM, M/T
Has thanked: 11 times
Been thanked: 107 times
Kontaktowanie:

Re: Wszystko o światłach w samochodzie.

#14 Postautor: Farmer1971 » piątek, 2 grudnia 2016, 19:25

Musisz odłączyć moduł DRL.
Kia Sorento 3.3V6, automat tiptronic, 2007r. Obrazek

Awatar użytkownika
jaandrz
moja ranga
moja ranga
Posty: 100
Wiek: 80
Rejestracja: środa, 5 listopada 2014, 15:22
Skąd jesteś: Bydgoszcz
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2009
Kolor: grafit
Przebieg (km.): 97000
Inny Samochód: Lancia Kappa
Kontaktowanie:

Re: Wszystko o światłach w samochodzie.

#15 Postautor: jaandrz » sobota, 3 grudnia 2016, 21:45

To już sobie podaruję kombinacje. Nie chcę grzebać w działających rzeczach tym bardziej, że nie bardzo wiem co to i gdzie ten DLR. Potrzeba jazdy bez swiateł jest b.sporadyczna przy podjeżdżaniu do czatowni by nie płoszyć potencjalnych aktorów.


Wróć do „TUNING OŚWIETLENIE”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości