Reguluje to Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.).
W rozdziale 3, § 12, pkt. 1 znajdziemy listę świateł, w jakie każdy samochód musi być wyposażony. Mowa tu o światłach pozycyjnych, mijania, drogowych, kierunkowskazach, światłach przeciwmgielnych, etc. Każde auto po prostu musi być w nie wyposażone, by móc poruszać się po drogach. Z wymogu posiadania niektórych świateł (przeciwmgielnych i cofania) zwolnione są jedynie auta zarejestrowane przed rokiem 1986.
Punkt 3 tego paragrafu określa, w jakie dodatkowe oświetlenie można wyposażyć samochód. Najważniejsze są światła do jazdy dziennej, lampy obrysowe i pozycyjne oraz odblaskowe ale i drogowe...
Okazuje się, że mogą to być dodatkowe lampy dalekosiężne, oczywiście z homologacją ale ważnym oznaczeniem przy homologacji jest również liczba referencyjna. Oznacza ona wartość natężenia światła. Wyróżnia się stałe wartości: 7,5; 10; 12,5; 17,5; 20; 25; 27,5; 30; 37,5; 40; 45; 50 na reflektor. Liczba określająca parametr danego reflektora powinna znajdować się wśród oznaczeń homologacji. Według przepisów unijnych, samochód posiadający dodatkowe oświetlenie drogowe, nie może mieć więcej niż 4 punkty świetlne, a suma liczb referencyjnych nie może być większa niż 100 lub wartość natężenia światła emitowana w sumie przez te reflektory, nie może przekraczać 480 luksów. Jeżeli wartość ta jest przekroczona, według przepisów światło powinno być zasłonięte. Nie wystarczy dodatkowy przełącznik w kabinie, który będzie inicjował działanie owej lampy, gdyż według przepisów lampa, która jest „stale odłączona” jest niesprawna.
- Screenshot_2022-01-02-00-32-50-86.jpg (189.91 KiB) Przejrzano 1130 razy
W przypadku w/w świateł drogowych warunkiem legalnego montażu jest również zamontowanie dwóch sztuk lamp, symetrycznie po dwóch stronach pojazdu, istnieją jednak wyjątki od tej reguły, właśnie w przypadku świateł drogowych. Niektóre posiadające homologację lampy można montować jedna pod drugą na środku pojazdu (np. na przednim grillu bądź ponad szybą). Istnieje jednak także możliwość zamontowania jednej lampy zamiast dwóch o ile jest ona postrzegana prawnie jako dwa dodatkowe światła drogowe (dwa numery homologacyjne). Umożliwia to jej centralny montaż i uzyskanie takich samych efektów oświetlenia jak w przypadku dwóch świateł o w sumie identycznej wartości kandeli.
Sorento 2,5 ON M/T 140KM lift4" MT USEL RAPTOR snorkel osłony wyciągarka 13000lbs kevlar
Peugeot 3008 1,6 HDi Nappapijri
Był: Hyundai ix55 3,0 V6 diesel 240KM 451Nm
Było: Sorento 2,5 ON A/T 170KM lift2" AT USEL osłony