Z technicznego pkt. widzenia, mechanizm różnicowy pozwala przekazywać napęd z jednego miejsca na sprzężone ze sobą odbiorniki momentu, które z różnych przyczyn mogą obracać się z różnymi/zmiennymi prędkościami. Idealnym przykładem są tu koła w samochodzie. Są sprzężone (poprzez podłoże), jest na nie przenoszony moment z jednego napędu, mogą mieć różną prędkość obrotową. Zanim zastosowano dziś klasyczny już mechanizm na kołach zębatych, stosowano mechanizmy ze sprzęgłem ciernym. Napęd przenoszony był łańcuchem na jedno z kół stale, drugie natomiast było napędzane od tego pierwszego poprzez sprzęgło cierne uruchamiane sprężyną lub... ręcznie linką. Normalnie w pojeździe napędzane było jedno koło, a w razie jego poślizgu automobilista dołączał wajchą napęd drugiego koła. Z pkt. widzenia realizowanej funkcji był to mechanizm różnicowy cierny. Mam nadzieję, że widać tu wprost analogię do dołączanego sprzęgłami ciernymi napędu drugiej osi. Ten mechanizm można pełnoprawnie nazwać międzyosiowym ciernym mechanizmem różnicowym z blokadą.
A tu link jak to (całkiem sprawnie) działa w Jeepie:
http://www.jeep.org.pl/forum/thread-663 ... pid1134449
Rodzaje napędów 4x4
Moderator: Moderator
- hunter
- ASSISTANCE
- Posty: 3755
- Rejestracja: piątek, 27 maja 2011, 00:37
- Skąd jesteś: Toruń
- Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: nie dotyczy
- Kolor: DARK GREY
- Inny Samochód: SPORTAGE QL 2,0 CRDI
- Twoje poprzednie Sorento: Była czarna 3,3V6 248 KM, lift na daystar + sprężyny by Stella , Była SII 2,2CRDI 197KM AT AWD.
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 123 times
- Kontaktowanie:
Re: Rodzaje napędów 4x4
Żeby nie było tak prosto to jeszcze "kłania się" dynamika ruchu samochodu
"JO" - JESTEM Z TORUNIA
- anhar
- To ja
- Posty: 291
- Rejestracja: poniedziałek, 30 czerwca 2014, 20:59
- Skąd jesteś: Piwniczna
- Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD
- Rok: 2009
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 136000
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
- Kontaktowanie:
Re: Rodzaje napędów 4x4
Miałem już nie pisać tutaj bo są lepsi fachowcy ale wyjaśnię że zapis proporcji 1: 3 oznacza po prostu podział 1 na trzy części, czyli na wyjściu reduktora o przekładni 1:3 prędkość ma wartość trzeciej części prędkości wejściowej inaczej pisząc jest 1/3 lub0, 3333333333333333333333333333 itd wartości wejściowej.
Takie proporcje o jakich pisze Beata byłyby zapisane jako 3:1 i 4:1 taka podstawowa matematyka.
Takie proporcje o jakich pisze Beata byłyby zapisane jako 3:1 i 4:1 taka podstawowa matematyka.
Życie to nie tylko kolorowa maskarada. (E.Stachura; Teatry dwa).
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 36 gości