Rodzaje napędów 4x4

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Rodzaje napędów 4x4

#1 Postautor: vokal » sobota, 19 stycznia 2013, 14:07

Rodzaje napędów 4x4
Źródło: http://www.magazyn-motoryzacyjny.pl/4wd.html


Obecnie na rynku praktycznie każdy producent samochodów ma w swojej ofercie samochód z napędem na cztery koła. Napęd taki stosowany jest z kilku powodów. Pierwotnie w napęd 4 kół wyposażane były wyłącznie samochody terenowe, w oczywisty sposób zwiększało to zdolności terenowe pojazdu. W latach osiemdziesiątych, głównie za sprawą Audi, napęd na 4 koła pojawił się w samochodach sportowych w celu poprawienia ich trakcji w czasie przyspieszania oraz kierowalności w zakrętach. Obecnie napęd wszystkich kół staje się coraz bardziej powszechny, głównie dzięki rosnącej popularności samochodów typu SUV.


Co to jest mechanizm różnicowy?

Podstawą analizowania napędów na cztery koła jest zrozumienie w jakim celu stosuje się mechanizmy różnicowe. To właśnie ilość mechanizmów różnicowych oraz ich typy odróżniają od siebie różne wersje napędów 4x4. Przynajmniej jeden mechanizm różnicowy znajduje się w każdym dostępnym na rynku samochodzie z silnikiem spalinowym. Skąd więc wynika potrzeba jego stosowania?

Obrazek
Rysunek typowego mechanizmu różnicowego ze stożkowymi kołami zębatymi jako satelitami

W samochodzie jadącym na wprost wszystko jest bardzo łatwe, wszystkie koła kręcą się z równą prędkością i nie jest ważne ile z nich jest napędzanych. Inaczej sytuacja ma się gdy samochód skręca. W tedy każde z czterech kół porusza się z inną prędkością. Postawiło to przed konstruktorami samochodów wyzwanie jak napędzać dwa lub cztery koła w samochodzie z różną prędkością, skoro silnik w jest tylko jeden i kręci się z jedną prędkością. Rozwiązaniem tego problemu jest pozornie proste urządzenie zwane mechanizmem różnicowym. Zastosowana w nim przekładnia obiegowa pozwala rozprowadzać ruch obrotowy oraz moment obrotowy silnika na dwie półosie z różną prędkością. W przypadku, gdy napędzana jest tylko jedna oś wystarczy zastosować jeden mechanizm różnicowy pomiędzy napędzanymi kołami. Jeżeli napęd przekazywany jest na 4 koła, każda ambitna konstrukcja posiada trzy mechanizmy różnicowe: centralny mechanizm różnicowy pomiędzy osią przednią i tylną oraz mechanizmy różnicowe przedniej osi i tylnej. Zastosowanie trzech mechanizmów pozwala napędzać wszystkie koła jednocześnie z różną prędkością. Mechanizmy te posiada jednak dużą wadę. Mogą one przenosić tylko taką siłę napędową na jaką pozwala koło o niższej przyczepności. Wytłumaczeniem tego zjawiska może być sytuacja ruszającego w zimie samochodu z napędem na jedną oś, gdy jedno z kół znajduje się na lodzie, a drugie na suchym asfalcie. Każdy z nas wie, że koło znajdujące się na lodzi zacznie się ślizgać, a drugie koło nawet nie drgnie. To właśnie jest negatywnym działaniem mechanizmu różnicowego. Do koła znajdującego się na asfalcie może trafić tylko taka siła napędowa jaką może przenieś koło znajdujące się na lodzie, czyli praktycznie zerowa. Na szczęście zjawisko to można wyeliminować stosując blokady mechanizmów różnicowych, mechanizmy o podwyższonym tarciu wewnętrznym lub … nie stosując w ogóle mechanizmów różnicowych. W artykule tym nie będziemy jednak rozróżniali od siebie różnych wersji mechanizmów różnicowych ponieważ jest to osobny bardzo obszerny temat lecz skupimy się na rodzajach układów napędowych.


Rodzaje napędów na cztery koła

W pierwszej kolejności należy wytłumaczyć, że nazwy stosowane przez producentów mogą być mylne i nie można powiedzieć jednoznacznie co to jest Quattro, 4matic lub napęd xdrive. Nie mam sensu również próbowanie rozgraniczać co to jest 4x4, 4WD czy AWD, wszystko są to tylko nazwy marketingowe. W pierwszej kolejności rozróżnijmy prawdziwe różnice miedzy napędami, a potem pod jaką nazwą i w jakim samochodzie system ten występuje.

Klasyczny stały napęd na 4 koła

W samochodzie wyposażonym w ten rodzaj napędu znajdują się trzy mechanizmy różnicowe. Napęd z silnika przenoszony jest poprzez skrzynię biegów na centralny mechanizm różnicowy, a następnie na mechanizmy różnicowe przedniej i tylnej osi. Kształt takiego układu oczywiście zależy od tego gdzie i jak umiejscowiony jest silnik. Przykładowo we wszystkich generacjach audi A4 Quattro silnik umieszczony jest wzdłużnie z przodu, natomiast w Mitsubishi Lancerze jest umieszczony poprzecznie. Tego typu układ napędowy musi być wyposażony w specjalny centralny mechanizm różnicowy, w innym przypadku nie było by sensu jego stosowania napędu na 4 koła (przeczytaj ciekawostkę poniżej artykułu). Może to być np. mechanizm różnicowy blokowany, o powiększonym tarciu wewnętrznym lub typu Torsen. Niewątpliwie tego typu układ napędowy można nazwać prawdziwym, stałym napędem na 4 koła. Zaletami jego są możliwość ciągłego napędzania wszystkich kół, duża przewidywalność zadziałania, płynne działanie i większa przyjemność z jazdy. Główną wadą natomiast są koszty wynikające z poziomu komplikacji układu napędowego oraz większa masa i zużycie paliwa. Przykładem zastosowania klasycznego napędu na 4 koła i silnika ustawianego wzdłużnie są np.: Audi A4, A6, A8 w wersjach Quattro, BMW seria 3 E46 xdrive, Mercedes W124 4matic, Subaru Impreza, Jeep Grand Cherokee, Porsche Cayenne. W układ napędowy z silnikiem ustawionym poprzecznie oraz stałym napędem wyposażone są np. Mistubishi Lancer Evo, Lancia Delta HF.

Obrazek
Klasyczny stały napęd 4x4 z silnikiem w zabudowie wzdłużnej

Obrazek
Stały napęd 4x4 z silnikiem w zabudowie poprzecznej


Układ napędowy z dołączanym napędem drugiej osi

Jest to obecnie najbardziej rozpowszechniony typ napędu 4x4 w popularnych samochodach osobowych oraz tańszych SUVach. W tego typu układzie napędowym występują dwa mechacimy różnicowe, na przedniej i tylnej osi. Nie ma natomiast centralnego mechanizmu różnicowego. Przykładem tego typu układu napędowego może być VW Golf 4motion z systemem Haldex. Ruch obrotowy silnika za pomocą skrzyni biegów przenoszony jest bezpośrednio na mechanizm różnicowy przedniej osi oraz wał napędowy wyprowadzający napęd na tylną oś. Zanim jednak moment obrotowy zostanie przekazany na tylną osi (poprzez tylny mechanizm różnicowy) natrafia na swojej drodze na sprzęgło typu Haldex. W sytuacji normalnej jazdy sprzęgło to pozostaje rozłączone, czyli w praktyce mamy przedni napęd. Dopiero w chwili pojawienia się wyraźnej różnicy prędkości pomiędzy przednią i tylną osią sprzęgło to się załącza (spina) i moment obrotowy silnika jest również dostarczony do tylnych kół.

Przykład VW to układ całkowicie automatyczny, z punktu widzenia użytkownika prawie identyczne działanie oferuje układ ze sprzęgłem wiskotycznym. W starszych samochodach, jak np. Fiat Panda pierwszej generacji, tylny napęd załączało się ręcznie. Jednak idea układu napędowego jest taka sama. Zaletami tego typu dołączanego napędu drugiej osi są na pewno niższy koszt (tylko dwa mechanizmy różnicowe) oraz niezłe właściwości trakcyjne w terenie. Te drugie wynikają właśnie z braku centralnego mechanizmu różnicowego, ponieważ jest to równoznaczne z jego 100% blokadą. Wad jest również kilka. Na przykład skręcając na suchym, dobrze przyczepnym asfalcie napęd na 4 koła musi być wyłączony, ponieważ koła przedniej i tylnej osi muszą kręcić się z różnymi prędkościami. Drugą wadą jest nieprzewidywalność takiego układu (w wersjach automatycznych), czyli chwila kiedy dołączy się napęd drugiej osi. Przykładami układu napędowego z dołączanym napędem drugiej osi i umieszczonym poprzecznie silnikiem z przodu są: VW Golf 4motion, Audi A3 Quattro i TT Quattro, Skoda Octavia 4x4, Nissan Qashqai, Fiat Panda, Fiat Sedici, Opel Calibra i wiele, wiele innych. W układ z silnikiem umieszczonym wzdłużnie wyposażone są wszystkie nowe BMW (po serii 3 nr E46)z napędem xdrive.

Obrazek
Układ 4x4 z dołączanym napędem tylnej osi i silnikiem w zabudowie poprzecznej

Obrazek
Układ 4x4 z dołączanym napędem przedniej osi i silnikiem w zabudowie wzdłużnej


Częste pomyłki

Sprzęgło wiskotyczne i różnego rodzaju sprzęgła wielotarczowe stosowane są zarówno w układach napędowych ze stałym napędem na 4 koła oraz w układach z dołączanym napędem. W pierwszych sprzęgła te stosuje się w celu blokowania mechanizmu różnicowego, a w drugich do włączenia napędu drugiej osi. Dlatego informacja o rodzaju sprzęgła występującego w samochodzie nie mówi lub mówi niewiele o rodzaju układu napędowego. Drugą mylną informacją mogą być nazwy napędów, które firmy nadają swoim produktom. Na przykład napęd Quattro stosowany w samochodach Audi w modelu A3 i TT oznacza dołączany napęd przez sprzęgło typu Haldex, natomiast pozostałe modele wyposażone są w stały napęd na 4 koła. Podobna sytuacja jest z samochodami BMW z napędem xdrive, Mercedesami 4matic.


Przyszłość napędów 4x4

Napędzanie wszystkich kół w samochodach staje się coraz bardziej powszechne oraz coraz częściej producenci przedstawiają nowe koncepcje układów napędowych. Od kilku lat widoczna jest zmiana priorytetów przy projektowaniu tego typu układów napędowych. Wysoka mobilność samochodów z napędem na 4 koła zachodzi na drugi plan na rzecz aktywnych układów napędowych, których głównym celem jest wspomaganie kontroli nad samochodem, w trakcie skręcania z dużą prędkością oraz dynamicznego przyspieszania. Obecnie wiodącymi pod tym względem są producenci japońscy, jako liderów można wymienić Mitsubishi Lancer Evolution X, Nissana GT-R oraz najnowszej generacji Hondę Legend. Zastosowany w niej układ napędowy o nazwie SH-AWD to bardzo śmiała konstrukcja, zrywająca z wieloma przyjętymi zasadami. Do głównych, rewolucyjnych cech należy przekładnia przyspieszająca tylną oś. Pozwala ona napędzać tylne koła z niewiele wyższą prędkością niż przednie, uzyskując bardzo dobrą trakcję w czasie przyspieszania. Drugą wyjątkową cechą jest brak tylnego mechanizmu różnicowego, który zastąpiony jest poprzez dwa niezależne sprzęgła na obu tylnych półosiach. Elektroniczny system sterowania tymi sprzęgłami pozwala na ich uślizg w trakcie skręcania oraz pozwala kontrolować stabilność samochodu w wielu sytuacjach, w skrajnym przypadku rozłączając jedno sprzęgło, czyli napędzanie tylko jednego koła tylnej osi. Układ napędowy tego typu w połączeniu z wieloma czujnikami oraz nowoczesną elektroniką sterującą daje niesamowite możliwość w poprawie zachowania samochodu na drodze poprzez prawie całkowite wykorzystanie przyczepności jezdni.
Kolejnym przykładem napędu na 4 koła, na który warto zwrócić uwagę i wyjaśnić pewne rzeczy są samochody hybrydowe z napędem na 4 koła. Przykładem jest Lexus RX400h. Samochody te mechanicznie są bardzo prostymi konstrukcjami ponieważ z silnikiem spalinowych połączona jest tylko jedna oś, druga napędzana jest silnikiem elektrycznym. Rozdział momentu obrotowego pomiędzy osie sterowanych jest elektronicznie, w z góry zaprogramowanych sposób. Tego typu napęd posiada wiele zalet ponieważ napęd obu osi jest zupełnie niezależny od siebie.


Co wybrać?

Różnorodność rozwiązań dostępnych na rynku pozwala każdemu kierowcy wybrać odpowiedni dla niego typ napędu. Uogólniając można pokusić się o pewne uproszczenia. Jeżeli kierowca na co dzień jest typowym użytkownikiem dróg i zależy mu jedynie na tym by w zimie bezproblemowo dojechać do swego domku w górach to w zupełności wystarczy mu samochód z automatycznie dołączanym napędem drugiej osi. Wybór na rynku jest ogromny i każdy powinien dla siebie coś znaleźć. Dla osób poszukujących mocniejszych wrażeń, ale jeszcze w normalnych warunkach drogowych doskonale nadają się samochody z różnego rodzaju napędami aktywnymi jak BMW xdrive, Honda Legend SH-AWD. Natomiast dla purystów, którzy w zimie chcą poczuć „czysty, mechaniczny” napęd na 4 koła najlepszym rozwiązaniem są Subaru Impreza, Mitubishi Lancer Evolution X (wiele systemów elektronicznych można wyłączyć), starsze Audi z napędem Quatro (poza A3 i TT).


Ciekawostka

W samochodzie ze stałym napędem na 4 koła wystarczy brak przyczepności na jednym kole, aby samochód nie mógł nawet ruszyć. Z tego powodu, samochodem z napędem na 4 koła jest się 2 razy łatwiej zakopać niż samochodem z napędem na 2 koła ponieważ jest 2 razy większe prawdopodobieństwo, że jedno z napędzanych kół znajdzie się np. na lodzie! W celu wyeliminowania tej wady każdy taki samochód musi być wyposażony w system ograniczania poślizgu kół. W tym celu może być użyty specjalny centralny, blokowany mechanizm różnicowy lub np. jak w nowszych Mercedesach 4matic przyhamowywane jest koło znajdujące się na śliskim.


Konstrukcja układu napędowego 4x4 w autach terenowych (m.in. Kia Sorento):

Obrazek

Obrazek


Konstrukcja układu napędowego 4x4 w SUV-ach (m.in. Kia Sportage):

Obrazek
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

Awatar użytkownika
Madej
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 2424
Wiek: 52
Rejestracja: poniedziałek, 14 stycznia 2013, 12:45
Skąd jesteś: Krakow/Wiedeń
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: nie dotyczy
Napęd: nie dotyczy
Rok: nie dotyczy
Twoje poprzednie Sorento: Niebieska 2,5 140 KM+ chip ,Opony AT , USEL i wiele dobrego jeszcze..
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times
Kontaktowanie:

Spontan okolice Zegrza

#2 Postautor: Madej » niedziela, 4 grudnia 2016, 19:34

Dodam jeszcze, że przy 4 Low jest blokada centralnego mechanizmu różnicowego :)
Jak to powiedział jeden kat "każdy ma prawo być porąbany "

Awatar użytkownika
ntgale
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1329
Rejestracja: sobota, 30 listopada 2013, 18:54
Skąd jesteś: ___
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Been thanked: 1 time

Re: Spontan okolice Zegrza

#3 Postautor: ntgale » niedziela, 4 grudnia 2016, 23:44

Madej, przecież masz dołączany napęd i nie masz centralnego mechanizmu różnicowego.

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: Spontan okolice Zegrza

#4 Postautor: vokal » poniedziałek, 5 grudnia 2016, 00:33

ntgale, jak to nie ma centralnego mechanizmu?
Przecież auta z napędem 4x4 muszą mieć centralny mechanizm różnicowy, bo mają napędzane dwie osie.
Auta z napędzanymi 3 osiami mają dwa mechanizmy centralne itd.
Na przykładzie Sorento jest tak, że napęd TOD ma centralny mechanizm różnicowy sterowany sprzęgłem ciernym, czyli pakietem płytek, a w EST mechanizm blokowany jest na sztywno.
Jeśli w Kyronie jest napęd dołączany manualnie, to jest jak najbardziej blokada, tylko nie sterowana, a sztywna.

Ale znając Twoje rozeznanie w tym temacie wnioskuję, że czegoś nie zrozumiałem z Twojego wpisu :ok:
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

Awatar użytkownika
Madej
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 2424
Wiek: 52
Rejestracja: poniedziałek, 14 stycznia 2013, 12:45
Skąd jesteś: Krakow/Wiedeń
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: nie dotyczy
Napęd: nie dotyczy
Rok: nie dotyczy
Twoje poprzednie Sorento: Niebieska 2,5 140 KM+ chip ,Opony AT , USEL i wiele dobrego jeszcze..
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times
Kontaktowanie:

Re: Spontan okolice Zegrza

#5 Postautor: Madej » poniedziałek, 5 grudnia 2016, 07:35

Dzięki Vokal za wytluaczenie :ok:
Jak to powiedział jeden kat "każdy ma prawo być porąbany "

Awatar użytkownika
ntgale
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1329
Rejestracja: sobota, 30 listopada 2013, 18:54
Skąd jesteś: ___
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Been thanked: 1 time

Re: Spontan okolice Zegrza

#6 Postautor: ntgale » poniedziałek, 5 grudnia 2016, 10:38

Wątek nie najlepszy na odpowiedź, ale...

Co innego skrzynka rozdzielcza a co innego mechanizm różnicowy przenoszący STALE napęd na koła, lub osie, i umożliwiający skręcanie na powierzchniach przyczepnych.
To, że mamy w napędach TOD, EST i tym podobnych skrzynkę rozdzielczą umożliwiającą przenoszenie momentu obrotowego na osie nie oznacza, że mamy w niej mechanizm różnicowy. Mamy wyłącznie dołączany napęd w EST na sztywno ręcznie, w TOD automatycznie (i nie na sztywno).
Ręcznie dołączany napęd na przód bez centralnego mechanizmu różnicowego, oprócz Sorento (EST) i Kyrona, jest jeszcze między innymi w Patrolu, Samuraju/Jimny, Vitarze (krótkie wersje) i każdym aucie z wybierakiem 2H, 4H (+ reduktor, jeśli występuje). To jest najprostszy układ napędzania wszystkich kół, najtańszy i pewny w terenie. W takim napędzie znajdziemy też jakąś formę odpinania przedniego mostu, albo poprzez sprzęgiełka (ręczne bądź automatyczne) w piastach kół przednich albo poprzez taki mechanizm w moście jak w przypadku napędu EST.
Centralny mechanizm różnicowy występuje wyłącznie w autach, które mają STAŁY napęd wszystkich kół i mogą z nim jeździć po przyczepnych podłożach, np. Subaru (z manualną skrzynią biegów), Vitara (nowsze modele pięciodrzwiowe), Land Cruiser, Mercedes G, Łada Niva, Touareg. Ale centralny mechanizm różnicowy aby sprawdzał się w terenie musi być wyposażony w blokadę, co sprawia, że to bardzo dobre rozwiązanie jest droższe i bardziej skomplikowane, ale umożliwia jazdę po przyczepnym podłożu.
Wszelkiego typu wynalazki jak np. TOD, czyli przenoszące moment obrotowy za pomocą sprzęgła ciernego nie są wyposażane w mechanizm różnicowy. Napęd taki działa wtedy, gdy potrzeba, ewentualnie można go zablokować (USEL/ALSEL, SL itp) ale i tak nie można w ten sposób jeździć po przyczepnych podłożach.
Ja znam tylko jeden napęd w Jeepie z reduktorem 242 oraz jeden w Toyocie, w modelu 4 Runner, gdzie jest zarówno centralny mechanizm różnicowy oraz opcja jazdy wyłącznie z napędem na tył. Pozostałe auta albo mają stały napęd, albo dołączany (ręcznie bądź automatycznie). Tu trochę miesza Subaru, które niby ma stały napęd wszystkich kół, ale w autach z przekładniami automatycznymi występują różne wersje napędu poprzez sprzęgło elektromagnetyczne i wówczas napęd jest dołączany.

Celowo pominąłem kilka marek samochodów, bo mają zbyt dużo różnych kombinacji napędu i nie łatwo ich użyć jako przykładu. Taki też problem jest z Subaru i Vitarą, dlatego w nawiasie doprecyzowałem o jakich wersjach piszę.

Awatar użytkownika
bogunow
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 545
Rejestracja: piątek, 29 sierpnia 2014, 09:38
Skąd jesteś: Łomża
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Inny Samochód: MB W164 320 CDI
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI 170KM 2008 BLACK
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times
Kontaktowanie:

Re: Spontan okolice Zegrza

#7 Postautor: bogunow » poniedziałek, 5 grudnia 2016, 11:45

U mnie też jest stały napęd na 2 osie oraz blokada centralnego i tylnego dyferencjału.
Tak to wygląda
Załączniki
ML-W164.jpg
ML-W164.jpg (75.75 KiB) Przejrzano 1402 razy
Obrazek

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: Spontan okolice Zegrza

#8 Postautor: vokal » poniedziałek, 5 grudnia 2016, 11:58

Rzeczywiście zgodzę się z Tobą ntgale, jeśli uznajemy, że mechanizmem różnicowym jest stały napęd z mechanicznym rozdziałem napędu, jak w mostach.
Do aut z takim centralnym mechanizmem różnicowym możemy doliczyć także Audi Quatro, gdzie w rozdziałce siedzi Torsen.
Używałem do tej pory skrótu myślowego. Bo w każdym aucie 4x4 musi być element, który różnicuje prędkości obrotowe wałów przedniego i tylnego podczas skrętu. Taki mechanizm jest w Sorento z obiema wersjami napędów, bo rozpięte oba wały mogą kręcić się z różnymi prędkościami. Ale rzeczywiście, nie są one spięte mechanicznie. W napędzie EST spięcie mechaniczne obu wałów powoduje jednoczesną 100% blokadę różnicowania ich prędkości obrotowych. W TOD na LOW blokada jest na tyle mocna na ile pozwoli siła tarcia między płytkami sprzęgła EM.
Więc ostatecznie przyjmuję Twoją nomenklaturę nazewnictwa dla centralnego mechanizmu :ok:
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

Awatar użytkownika
ntgale
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1329
Rejestracja: sobota, 30 listopada 2013, 18:54
Skąd jesteś: ___
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Been thanked: 1 time

Re: Spontan okolice Zegrza

#9 Postautor: ntgale » poniedziałek, 5 grudnia 2016, 12:31

Z Quattro też uwaga, bo A3 to nie torsen a Haldex. Od A6 w górę Torsen, te po środku nie wiem. Touareg też ma właśnie Torsena.

Awatar użytkownika
Madej
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 2424
Wiek: 52
Rejestracja: poniedziałek, 14 stycznia 2013, 12:45
Skąd jesteś: Krakow/Wiedeń
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: nie dotyczy
Napęd: nie dotyczy
Rok: nie dotyczy
Twoje poprzednie Sorento: Niebieska 2,5 140 KM+ chip ,Opony AT , USEL i wiele dobrego jeszcze..
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times
Kontaktowanie:

Re: Spontan okolice Zegrza

#10 Postautor: Madej » poniedziałek, 5 grudnia 2016, 12:40

Z tego co się dowiedziałem to w moim reduktorze nie ma płytek tylko wszystko spinane mechanicznie. I za na 4L obie osie mają tą samą prędkość. :hmm:
Jak to powiedział jeden kat "każdy ma prawo być porąbany "

Awatar użytkownika
ntgale
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1329
Rejestracja: sobota, 30 listopada 2013, 18:54
Skąd jesteś: ___
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Been thanked: 1 time

Re: Spontan okolice Zegrza

#11 Postautor: ntgale » poniedziałek, 5 grudnia 2016, 13:40

Madej pisze:Z tego co się dowiedziałem to w moim reduktorze nie ma płytek tylko wszystko spinane mechanicznie. I za na 4L obie osie mają tą samą prędkość. :hmm:

Spięcie mechaniczne masz już na 4H, przy 4L dochodzi dodatkowo reduktor. Masz napęd podobny do EST w Sorento. Na 4H nie możesz jeździć po przyczepnych nawierzchniach, bo masz sztywno połączone osie bez mechanizmu różnicowego.
Tak jak ja jeździłem cały czas na AUTO w sobotę tak Ty mogłeś tylko 4H używać, reduktor tam nie był potrzebny, ale prześwitu brakowało.

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: Spontan okolice Zegrza

#12 Postautor: vokal » poniedziałek, 5 grudnia 2016, 13:46

Beata, właśnie ja tak traktowałem termin "centralny mechanizm różnicowy", jak to zacytowałaś.
Klasyczny mechanizm różnicowy to mechanizm ze stałym dyferencjałem, ale są też inne, nieklasyczne :idn:
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

Awatar użytkownika
Madej
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 2424
Wiek: 52
Rejestracja: poniedziałek, 14 stycznia 2013, 12:45
Skąd jesteś: Krakow/Wiedeń
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: nie dotyczy
Napęd: nie dotyczy
Rok: nie dotyczy
Twoje poprzednie Sorento: Niebieska 2,5 140 KM+ chip ,Opony AT , USEL i wiele dobrego jeszcze..
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times
Kontaktowanie:

Re: Rodzaje napędów 4x4

#13 Postautor: Madej » poniedziałek, 5 grudnia 2016, 15:52

No właśnie ,2 " by się przydały :ok:
Jak to powiedział jeden kat "każdy ma prawo być porąbany "

Awatar użytkownika
anhar
To ja
To ja
Posty: 291
Rejestracja: poniedziałek, 30 czerwca 2014, 20:59
Skąd jesteś: Piwniczna
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2009
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 136000
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Rodzaje napędów 4x4

#14 Postautor: anhar » poniedziałek, 5 grudnia 2016, 17:30

w kwestii napędów:
1) w autach z dołączanym napędem na przód ( Kia Sorento I EST, Nissan Terrano, Mitsubishi Pajero Sport itd) mamy do czynienia z klasycznym układem przeniesienia napędu, normalnie napędzany tył (w moście jest mechanizm różnicowy) dopinany przód ( w moście przednim jest mechanizm różnicowy), auta nie posiadają między-osiowego mechanizmu różnicowego. Napęd przedniej i tylnej osi jest spinany na sztywno w proporcji 50% / 50 %.
2) auta ze stałym napędem na 4 koła np. Jeep Grand Cherokee itp. mają między osiowy mechanizm różnicowy (czyli w sumie trzy mechanizmy różnicowe).
3) auta ze stały napędem na wszystkie koła posiadające sprzęgło o sterowanym tarciu ( np. Kia Sorento z układem TOD) auto posiada dwa mechanizmy różnicowe po jednym w przednim i tylnym moście natomiast napęd między osiami jest rozdzielany płynnie przez rzeczone sprzęgło o regulowanym tarciu.

Wszystkie te układy napędowe mogą dodatkowo posiadać reduktor który Jest po prostu przekładnią zmniejszającą ilość obrotów na wyjściu w stosunku do jej wejścia, co powoduje proporcjonalne zwiększenie momentu obrotowego na wyjściu przekładni. Zazwyczaj przekładnia reduktora w autach terenowych to 1:3 1:4.

Oprócz tego mamy jeszcze całą masę systemów dopinających napęd drugiej osi sterowanych mechanicznie np. "Torsen" lub elektrycznie stosowanych w autach aspirujących do miana terenowych np. Volvo s40 country cross, Toyota RaV 4 itp. Choć trzeba przyznać że niektóre dzielnie radzą sobie w terenie.

Dodatkowo są też auta z napędem 4x4, ale skonstruowanym do poprawienia parametrów jezdnych w wyścigach np. cała gama Subaru, czy Audi z napędem Quatro.
Życie to nie tylko kolorowa maskarada. (E.Stachura; Teatry dwa).

Awatar użytkownika
ntgale
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1329
Rejestracja: sobota, 30 listopada 2013, 18:54
Skąd jesteś: ___
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2004
Been thanked: 1 time

Re: Rodzaje napędów 4x4

#15 Postautor: ntgale » poniedziałek, 5 grudnia 2016, 18:41

Mieszasz.
Trudno mówić o napędzie automatycznie dołączanym jako stałym (punkt 3). Komputer steruje kiedy i jak dołącza napęd, ale czy jakikolwiek użytkownik wie jak? Tu przydałyby się informacje od ZygJe, które zamieścił na forum Jeepa o swoich testach. Użytkownicy byli przekonani, że przyciak LOCK w napędzie oznacza dosłownie blokadę, a tu klops. Zresztą przy nowych autach 4WD jesteśmy karmieni przez marketingowców bełkotem, który ma się nijak do rzeczywistości. Np. w Subaru ze skrzynią Lineartronic jest niby pożeraczem bezdroży, a na jednej ze stron poświęconych technice Subaru można wyczytać, że nie nadaje się do poważniejszej jazdy w terenie.
Nie wszystkie Jeepy Grand Cherokee mają centralny mechanizm różnicowy. Poczytaj o Quadra Drive I czy Quadra Track.
Torsen to "normalny" mechanizm różnicowy, ale samoblokujący się, a nie dopinający którąkolwiek oś. On stale rozdziela napęd na osie w zależności od przełożenia na zębatkach i pozwala na jazdę po "czarnym". Właśnie Quattro w Audi na nim jest oparty.
Subaru jedynie w wersji STI ma regulowany elektronicznie centralny dyfer. "Zwykłe" modele z ręczną skrzynią mają normalny centralny mechanizm różnicowy z blokadą wiskotyczną. Subaru z automatami mają napęd poprzez tarczki - sprzęgło elektromagnetyczne, ale są wyjątki - silnik H6.
Toyota Rav 4 pierwszej generacji ma otwary centralny mechanizm różnicowy.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 5 grudnia 2016, 20:58 przez ntgale, łącznie zmieniany 1 raz.


Wróć do „MOTORYZACJA”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 17 gości