Rodzaje napędów 4x4

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Giza

Re: Rodzaje napędów 4x4

#16 Postautor: Giza » poniedziałek, 5 grudnia 2016, 21:37

Z technicznego pkt. widzenia, mechanizm różnicowy pozwala przekazywać napęd z jednego miejsca na sprzężone ze sobą odbiorniki momentu, które z różnych przyczyn mogą obracać się z różnymi/zmiennymi prędkościami. Idealnym przykładem są tu koła w samochodzie. Są sprzężone (poprzez podłoże), jest na nie przenoszony moment z jednego napędu, mogą mieć różną prędkość obrotową. Zanim zastosowano dziś klasyczny już mechanizm na kołach zębatych, stosowano mechanizmy ze sprzęgłem ciernym. Napęd przenoszony był łańcuchem na jedno z kół stale, drugie natomiast było napędzane od tego pierwszego poprzez sprzęgło cierne uruchamiane sprężyną lub... ręcznie linką. Normalnie w pojeździe napędzane było jedno koło, a w razie jego poślizgu automobilista dołączał wajchą napęd drugiego koła. Z pkt. widzenia realizowanej funkcji był to mechanizm różnicowy cierny. Mam nadzieję, że widać tu wprost analogię do dołączanego sprzęgłami ciernymi napędu drugiej osi. Ten mechanizm można pełnoprawnie nazwać międzyosiowym ciernym mechanizmem różnicowym z blokadą.
A tu link jak to (całkiem sprawnie) działa w Jeepie:
http://www.jeep.org.pl/forum/thread-663 ... pid1134449

Awatar użytkownika
hunter
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 3752
Rejestracja: piątek, 27 maja 2011, 00:37
Skąd jesteś: Toruń
Silnik: zbłądziłem - mam inny pojazd
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: nie dotyczy
Kolor: DARK GREY
Inny Samochód: SPORTAGE QL 2,0 CRDI
Twoje poprzednie Sorento: Była czarna 3,3V6 248 KM, lift na daystar + sprężyny by Stella , Była SII 2,2CRDI 197KM AT AWD.
Has thanked: 21 times
Been thanked: 123 times
Kontaktowanie:

Re: Rodzaje napędów 4x4

#17 Postautor: hunter » poniedziałek, 5 grudnia 2016, 23:15

Żeby nie było tak prosto to jeszcze "kłania się" dynamika ruchu samochodu :palm: :palm: :idea:
"JO" - JESTEM Z TORUNIA

Awatar użytkownika
anhar
To ja
To ja
Posty: 291
Rejestracja: poniedziałek, 30 czerwca 2014, 20:59
Skąd jesteś: Piwniczna
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD
Rok: 2009
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 136000
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times
Kontaktowanie:

Re: Rodzaje napędów 4x4

#18 Postautor: anhar » wtorek, 6 grudnia 2016, 14:22

Miałem już nie pisać tutaj bo są lepsi fachowcy ale wyjaśnię że zapis proporcji 1: 3 oznacza po prostu podział 1 na trzy części, czyli na wyjściu reduktora o przekładni 1:3 prędkość ma wartość trzeciej części prędkości wejściowej inaczej pisząc jest 1/3 lub0, 3333333333333333333333333333 itd wartości wejściowej.

Takie proporcje o jakich pisze Beata byłyby zapisane jako 3:1 i 4:1 taka podstawowa matematyka.
Życie to nie tylko kolorowa maskarada. (E.Stachura; Teatry dwa).


Wróć do „MOTORYZACJA”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości