Instytut Transportu Samochodowego przebadał dostępne na rynku płyny hamulcowe. Wyniki są zatrważające. Aż 40 proc. z nich nie spełnia norm dotyczącym temperatury wrzenia. Jest ona zbyt niska, co może wydłużyć hamowanie lub w ogóle je uniemożliwić.
Centrum Badań zweryfikowało jakość popularnych płynów hamulcowych klasy DOT-4 dostępnych na polskim rynku. Analizą zgodności z wymaganiami jakościowymi objęto dziesięć produktów.
Cztery z dziesięciu płynów nie spełniały określonych w normie wymagań. Zbyt niską wartość temperatury wrzenia płynu wykazały cztery płyny, a dwa spośród nich podczas badania prawie całkowicie odparowały, przy okazji wykazując brak odporności na utlenianie. W ich przypadku na materiałach laboratoryjnych pojawiły się również wżery korozyjne.
Im mniej wody w płynie hamulcowym, tym wyższa temperatura wrzenia i większa skuteczność działania. Temperatura wrzenia płynu klasy DOT-4 powinna wynosić co najmniej 230 stopni Celsjusza, a klasy DOT-5 nie mniej niż 260 stopni Celsjusza.
Płyn hamulcowy z biegiem czasu traci swoje właściwości, dlatego producenci aut zalecają jego wymianę co dwa lub trzy lata.
Płyn hamulcowy jest higroskopijny. Wykonane z gumy węże układu hamulcowego podatne są na zjawisko osmozy. Płyn hamulcowy przejmuje cząsteczki wody z gumy, a ta dąży do wyrównania strat, pobierając wilgoć z powietrza. Proces ten trwa stale i prowadzi do obniżenia temperatury wrzenia płynu. Przyjmuje się, że jeśli wartość ta mierzona w pojemniczku jest niższa od 180 stopni Celsjusza, należy natychmiast wymienić płyn.
Jak się okazuje, cena płynu hamulcowego nie zawsze idzie w parze z jego jakością. Warto więc zwrócić uwagę na oznaczenia, a nie markę. Kluczowe jest jednak sprawdzenie, czy produkt przechowywany był w hermetycznym opakowaniu. Jeśli było ono otwarte lub nie w pełni szczelne, do higroskopijnego płynu przedostała się woda i zmieniła jego parametry.
Ciekawe czy ktoś z Forumowiczów testował już tester płynu hamulcowego których jest pełno na Allegro...
Płyn hamulcowy do sprawdzenia lub wymiany.
Moderator: Moderator
- Andrzej
- Off-Road
- Posty: 5062
- Rejestracja: poniedziałek, 15 marca 2010, 07:47
- Skąd jesteś: Warszawa
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: niebieski
- Przebieg (km.): 320000
- Inny Samochód: C4 Picasso
- Twoje poprzednie Sorento: 2003r. 2.5 CRDi złoty, manual
2005r. 2.5 CRDi niebieski automat - Has thanked: 77 times
- Been thanked: 217 times
- Kontaktowanie:
- Marek
- ASSISTANCE
- Posty: 11393
- Rejestracja: sobota, 19 października 2013, 11:04
- Skąd jesteś: Warszawa-Rakowiec
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: czarny
- Przebieg (km.): 268000
- Has thanked: 256 times
- Been thanked: 352 times
- Kontaktowanie:
Re: Płyn hamulcowy do sprawdzenia lub wymiany.
Pisaliśmy już o tym , kiedy mam podejrzenia co do jakości płynu to własnie tym sprawdzam . Większości tych płynów , to na oczy nie widziałem . Może oprócz K 2 .
- Andrzej
- Off-Road
- Posty: 5062
- Rejestracja: poniedziałek, 15 marca 2010, 07:47
- Skąd jesteś: Warszawa
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: niebieski
- Przebieg (km.): 320000
- Inny Samochód: C4 Picasso
- Twoje poprzednie Sorento: 2003r. 2.5 CRDi złoty, manual
2005r. 2.5 CRDi niebieski automat - Has thanked: 77 times
- Been thanked: 217 times
- Kontaktowanie:
Re: Płyn hamulcowy do sprawdzenia lub wymiany.
Zaciekawiła mnie wypowiedź Damiana Śmigielskiego ( TVN Turbo ) , szczególnie od 1:40
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 40 gości