Sorento vs Zima dyskusja - szczegóły techniczne

Moderator: Moderator

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Farmer1971
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1037
Wiek: 52
Rejestracja: poniedziałek, 8 grudnia 2014, 11:37
Skąd jesteś: Grabowo Kościerskie
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: czarny
Przebieg (km.): 300000
Inny Samochód: VW Polo 1,4
Twoje poprzednie Sorento: Srebrna 2.5 CRDi 2003r. 140KM, M/T
Has thanked: 11 times
Been thanked: 107 times
Kontaktowanie:

Re: Sorento vs Zima

#16 Postautor: Farmer1971 » poniedziałek, 4 września 2017, 23:51

tommy pisze:Z tego co doczytałem w instrukcji, to, w zależności od warunków drogowych, Sorento I przed liftem z napędem auto ma rozdział napędu: tył- od 60 do 70 %, przód - od 30 do 40 %. Tak więc Sorento I z napędem AUTO nigdy nie jeździ z napędem tylko na tył !


Nie do końca się z tym zgodzę. Mierzyłem stopień dołączenia przodu i przy wolnej jeździe bez poślizgów na przód "szło" około 5% momentu, przy 100 km/h na suchym asfalcie ok. 20%.
Kia Sorento 3.3V6, automat tiptronic, 2007r. Obrazek

Bodzion
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2219
Rejestracja: niedziela, 22 sierpnia 2010, 21:01
Skąd jesteś: SBE
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrno - szary
Przebieg (km.): 135000
Inny Samochód: CBR 1100 XX
Has thanked: 17 times
Been thanked: 99 times
Kontaktowanie:

Re: Sorento vs Zima

#17 Postautor: Bodzion » wtorek, 5 września 2017, 08:52

Farmer dziękuję... przywróciłeś mi nadzieję na to, że jest tutaj jednak ktoś, kto rozumie logikę z jaką działają napędy w Sorento I.

A to jest proste przecież,
SORENTO I JEST SAMOCHODEM Z NAPĘDEM NA TYLNĄ OŚ. Dotyczy to wszystkich wersji wyposażenia.
NAPĘD PRZEDNI JEST JEDYNIE DOŁĄCZANY GDY JEST TAKA POTRZEBA.

I może dziać się to na 2 sposoby:
- automatycznie ( gdy mamy tryb "auto) - oznacza to, że napęd przedni będzie dołączany dopiero wtedy gdy czujniki przy kołach stwierdzą poślizg któregoś tylnego koła. Dopiero wtedy!. Czyli jak pisałem, często jesteś już w niezamierzonym drifcie, i... jak w moim przykładzie, sąsiad musi naprawiać płot.
Na dokładkę w przedlifcie nie ma ESP - co jest jakimś żartem konstruktorów...

- ręcznie - gdy mamy napęd 2HI/4HI/4LOW ( czy jakoś tak) - wtedy jeździmy zawsze standardowo z napędem na tył, a napęd przód WŁĄCZAMY RĘCZNIE TYLKO NA LUŹNYCH NAWIERZCHNIACH.
Czyli w terenie, na śliskiej nawierzchni itp.
Nie wolno go używać na "suchym asfalcie", bo Sorento nie ma międzyosiowego mechanizmu różnicowego.
Czyli mówiąc kolokwialnie "coś się urwie".
Napęd ten ma tę zaletę, że jak włączymy np. 4HI, to w zimie "sąsiad może nie będzie płotu naprawiał".
Oczywiście o ile zdążymy taki napęd włączyć zanim wpadniemy w poslizg.

Zrozumcie (bo nie ma tu tej wiedzy nawet u moderatora - patrz dyskusja powyżej): Sorento I nie ma stałego napędu na 4 koła który będzie używany przez cały rok i w każdych warunkach!
W trybie "auto" jedziesz z napędem na tył, w trybie ręcznym też.
Różnica jest jedynie w sposobie dołączania przodu (ręcznie lub automatycznie). Dołączania gdy jest potrzebny. A nie załączania na stałe!

To nie jest Jeep z reduktorem NP 242, gdzie włączasz na jesień "4Full Time" i do wiosny nie wyłączasz...
To nie ta liga...
Ostatnio zmieniony wtorek, 5 września 2017, 09:24 przez Bodzion, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
krzysiek ardie
ma VIN w małym palcu
ma VIN w małym palcu
Posty: 7225
Wiek: 58
Rejestracja: sobota, 19 czerwca 2010, 10:39
Skąd jesteś: Opole
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: srebrny
Przebieg (km.): 159000
Inny Samochód: Daewoo Matiz
Has thanked: 474 times
Been thanked: 331 times
Kontaktowanie:

Re: Sorento vs Zima

#18 Postautor: krzysiek ardie » wtorek, 5 września 2017, 09:14

Przestańcie sobie robić jaja tyle żeśmy pisali na ten temat :hmm:
EST.JPG
EST.JPG (108.87 KiB) Przejrzano 1202 razy

TOD1.JPG
TOD1.JPG (139.95 KiB) Przejrzano 1202 razy

TOD2.JPG
TOD2.JPG (39.64 KiB) Przejrzano 1202 razy

TOD3.JPG
TOD3.JPG (86.46 KiB) Przejrzano 1202 razy
uczestnik SDA :) Obrazek
"Kup Inne Auto" cyt. Sztaba

Bodzion
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2219
Rejestracja: niedziela, 22 sierpnia 2010, 21:01
Skąd jesteś: SBE
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrno - szary
Przebieg (km.): 135000
Inny Samochód: CBR 1100 XX
Has thanked: 17 times
Been thanked: 99 times
Kontaktowanie:

Re: Sorento vs Zima

#19 Postautor: Bodzion » wtorek, 5 września 2017, 09:19

Krzysiek, masz rację... też nie wierzyłem, że mod może pisać takie rzeczy jak poniżej...
Najwyraźniej nie ma "wiedzy w narodzie"...

sztaba pisze:Nie tylko po śliskim możesz jeździć na 4 HI.
Most lub półosie możesz zmielić na 4 LOW
Możesz jeździć po czarnym na 4HI ,po to masz mechanizmy różnicowe.
W twoim opisie wszystko się zgadza tylko dotyczy to 4LOW ,nie jak piszesz 4HI.

Najwyraźniej sztaba nie wie, że Sorento w żadnej wersji nie ma więdzyosiowego mechanizmu różnicowego, niezbędnego aby jeździć ze stałym napędem na 4 koła po asfalcie.

Awatar użytkownika
vokal
ASSISTANCE
ASSISTANCE
Posty: 6169
Rejestracja: poniedziałek, 22 marca 2010, 11:55
Skąd jesteś: WA/NOE
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: M/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: IndigoBlue/AlpinGrey
Inny Samochód: Jazz 1.4 LS '06
Has thanked: 13 times
Been thanked: 49 times
Kontaktowanie:

Re: Sorento vs Zima

#20 Postautor: vokal » wtorek, 5 września 2017, 12:06

Bodzion pisze:I może dziać się to na 2 sposoby:
- automatycznie ( gdy mamy tryb "auto) - oznacza to, że napęd przedni będzie dołączany dopiero wtedy gdy czujniki przy kołach stwierdzą poślizg któregoś tylnego koła. Dopiero wtedy!. Czyli jak pisałem, często jesteś już w niezamierzonym drifcie, i... jak w moim przykładzie, sąsiad musi naprawiać płot.
Na dokładkę w przedlifcie nie ma ESP - co jest jakimś żartem konstruktorów...


Bodzion, zamiast pisać głupoty mógłbyś w to miejsce przeczytać raz coś ze zrozumieniem.
Osoby nie znające się wcale na napędach w Sorento wprowadzasz w błąd, a potem mienisz się nieomylną Alfą i Omegą.
Farmer też napisał co innego, niż głosi Twoja teoria. Całkowicie zmieniłeś znaczenie jego słów.

Farmer1971, u mnie wg pomiarów woltomierzem przy poruszaniu się bez poślizgu napięcie wskazywane dla prędkości od 0 do 120 km/h było od 0,2V do 7,5V - ponad 50% napięcia pokładowego. Nie robiłem pomiarów oscyloskopem, ale wygląda na to, że jest to ok 50% wypełnienia PWM :hmm:
Czyli by się zgadzało wg Twoich pomiarów, bo 50% PWM to w rzeczywistości dodanie przedniego napędu tylko w 50%, czyli w ok 25% całości mocy.
Obrazek
Obrazek
"Ludzie są gotowi uwierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę."

Awatar użytkownika
Admin
Główny
Główny
Posty: 8992
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
Skąd jesteś: Warszawa
Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2005
Kolor: Niebieski
Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
Has thanked: 2 times
Been thanked: 48 times
Kontaktowanie:

Re: Sorento vs Zima

#21 Postautor: Admin » wtorek, 5 września 2017, 12:18

Zimą zawsze stosuję pewien trick . Przed rondem czy zakrętem pukam lekko w pedał gazu aż poczuję uślizg kół . Załącza się wtedy przód ( da się to wyczuć na kierownicy ) i zakręt mogę pokonywać dużo pewniej, nawet z większą szybkością .
Nauczyłem się tego po zmianie auta z napędem ręcznym na AUTO. Trzeba było się przestawić.
Gdy miałem napęd ręczny i 4HI to zawsze na śniegu jeździłem z napędem na cztery koła, ba , nawet po asfalcie w każdą porządną ulewę. Kiedy wyczułem, że jest ślisko lub mokro zawsze zwalniałem poniżej 80km, przełączałem , podczas jazdy oczywiście, z 2HI na 4HI i jechałem tak , aż znowu zrobiło się sucho lub do zaparkowania.
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2003r. złoty, manual Obrazek
Kia Sorento EX 2.5 CRDI 2005r. niebieski, automat tiptronic Obrazek

Obrazek

Bodzion
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2219
Rejestracja: niedziela, 22 sierpnia 2010, 21:01
Skąd jesteś: SBE
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrno - szary
Przebieg (km.): 135000
Inny Samochód: CBR 1100 XX
Has thanked: 17 times
Been thanked: 99 times
Kontaktowanie:

Re: Sorento vs Zima

#22 Postautor: Bodzion » wtorek, 5 września 2017, 13:19

Admin pisze:Zimą zawsze stosuję pewien trick . Przed rondem czy zakrętem pukam lekko w pedał gazu aż poczuję uślizg kół . Załącza się wtedy przód ( da się to wyczuć na kierownicy ) i zakręt mogę pokonywać dużo pewniej, nawet z większą szybkością .
Nauczyłem się tego po zmianie auta z napędem ręcznym na AUTO. Trzeba było się przestawić.


Vokal... czy Admin też "pisze głupoty" powyżej ?
Że napęd na przód włącza się dopiero gdy tylne koła wpadną choćby w mały poślizg?
I że czuje to nawet na kierownicy gdy dołączy się przedni napęd ?

Cóż... wszyscy się mylą... Ty masz vokal rację... zresztą jak zwykle :)

Ps Nawet producent nazwał system napędów "auto" nazwą własną TOD. Małe wyjaśnienie co to oznacza. Otóż jest to w oryginale "Torque on demand" co znaczy mniej więcej "moment na żądanie". NA ŻĄDANIE vokal... czyli dopiero wtedy, gdy czujniki wykryją poślizg tylnych kół i dadzą sygnał do podania momentu obrotowego na przedni most.
Oczywiście wszystko co opisałem dotyczy niskich prędkości.
Nie wiem jak jest przy prędkościach powyżej 100 km/h, być może są to też warunki przewidziane do częściowego podania momentu na przednią oś.


P2s. Twoje niegrzeczne odniesienia się do mnie w poście powyżej zgłosiłem oficjalnie do moderacji.

Awatar użytkownika
cezio77
możesz mi ufać
możesz mi ufać
Posty: 1111
Wiek: 46
Rejestracja: sobota, 27 września 2014, 11:42
Skąd jesteś: Ostróda
Silnik: 2.5 CRDi (170KM)
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: Czarny
Przebieg (km.): 190000
Inny Samochód: Nissan Micra
Has thanked: 45 times
Been thanked: 24 times

Re: Sorento vs Zima

#23 Postautor: cezio77 » wtorek, 5 września 2017, 13:53

Zaraz pęknę ze śmiechu.
"Proszę Pani a Vocal się przezywa!" :roftl:
Bardziej kąśliwy i pełny ironii był Twój post dotyczący Sztaby.
"Głupiec myśli, że ma dość rozumu; mędrzec wie, jak wiele mu brakuje".

Bodzion
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2219
Rejestracja: niedziela, 22 sierpnia 2010, 21:01
Skąd jesteś: SBE
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrno - szary
Przebieg (km.): 135000
Inny Samochód: CBR 1100 XX
Has thanked: 17 times
Been thanked: 99 times
Kontaktowanie:

Re: Sorento vs Zima

#24 Postautor: Bodzion » wtorek, 5 września 2017, 14:01

Różnica jednak jest taka, ze vokal się ze mną nie zgadza w dość skomplikowanej kwestii (choć w standardowy dla siebie obcesowy sposób), a sztabą pisze rzeczy niezgodne ze stanem faktycznym i na dokładkę opisywane już milion razy na forum.

A może wrócimy do meritum ?
To załącza się ten napęd przodu dopiero po uślizgu tylnych kół ? Czy jednak ja i Admin piszemy głupoty ?

Awatar użytkownika
sztaba
MODERATOR
MODERATOR
Posty: 1895
Wiek: 44
Rejestracja: czwartek, 7 stycznia 2016, 16:57
Skąd jesteś: Suwałki
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: EB
Inny Samochód: zmota
Twoje poprzednie Sorento: 2,5 crdi 2003 r
Has thanked: 2 times
Been thanked: 25 times
Kontaktowanie:

Re: Sorento vs Zima dyskusja - szczegóły techniczne

#25 Postautor: sztaba » wtorek, 5 września 2017, 16:59

Nie wiem o co ta gów..no burza.W sumie to mało mnie to interesuje :kwink: mam ,,AUTO,,Niech się martwią Ci co mają 2HI,4HI. :beer:
Bodzion,wszystko wiesz...to może złóż petycję i Ty zostaniesz ,,MODEM,,z chęcią oddam Ci ten zaszczyt.W końcu forum powinni moderować mądrzy ludzie.
K up
I nne
A uto

Radość z jazdy zaczyna się tam,gdzie kończy się ekonomia :tup:

Bodzion
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2219
Rejestracja: niedziela, 22 sierpnia 2010, 21:01
Skąd jesteś: SBE
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrno - szary
Przebieg (km.): 135000
Inny Samochód: CBR 1100 XX
Has thanked: 17 times
Been thanked: 99 times
Kontaktowanie:

Re: Sorento vs Zima dyskusja - szczegóły techniczne

#26 Postautor: Bodzion » wtorek, 5 września 2017, 17:40

W sprawie napędów Sorento faktycznie okazało się, ze wiem chyba troszkę więcej od Ciebie.
A co do zostania modem to dziękuje.
Trzeba nie tylko "wiedzieć" ale i "chcieć"
A ja nie chcę.

Ps. Nie ma tu nadmiernej burzy.
Chodzi po prostu o budowanie świadomości użytkowników jak posługiwać się sprzętem jaki posiadają.

Giza

Re: Sorento vs Zima dyskusja - szczegóły techniczne

#27 Postautor: Giza » wtorek, 5 września 2017, 17:56

To dla rozluźnienia napiszę wam jak to wygląda w Jeepe z dołączanym napędem dla odmiany tylnym (Jeep ma wskaźnik więc widać). Widać, że ktoś przemyślał temat. Otóż w momencie ruszania (z kołami na wprost) zawsze jest podział 50/50 chwilę potem szybko jest zdejmowany napęd z tyłu aż do 100/0. Są 2 wyjątki. Jeśli jest poniżej +5 lub pada deszcz (czujnik deszczu) to jest utrzymywane 5-10% na tył do 60km/h w deszczu lub do 80km/h w niskiej temp. poza tym 100% na przód a tył "on demand", przy czym Jeep podaje czas załączenia tyłu 300ms. Z ciekawostek, jeśli kontroler napedów wykryje szybką jazdę w po asfalcie (ponad 80km/h) to wyłącza napęd wału (drugie sprzęgło 0-1). I tu uzyskanie znowu napędu 4x4 zajmuje ok 2s.
to jako ciekawostka ...

Awatar użytkownika
sztaba
MODERATOR
MODERATOR
Posty: 1895
Wiek: 44
Rejestracja: czwartek, 7 stycznia 2016, 16:57
Skąd jesteś: Suwałki
Silnik: 3.3 V6 (248)LPG
Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2007
Kolor: EB
Inny Samochód: zmota
Twoje poprzednie Sorento: 2,5 crdi 2003 r
Has thanked: 2 times
Been thanked: 25 times
Kontaktowanie:

Re: Sorento vs Zima dyskusja - szczegóły techniczne

#28 Postautor: sztaba » wtorek, 5 września 2017, 18:03

Do wszystkich czytających i pogłębiających wiedzę dzięki forum.

Popełniłem straszliwy błąd:

Nie można jeździć na 4HI po czarnym!Pamiętajcie o tym
K up
I nne
A uto

Radość z jazdy zaczyna się tam,gdzie kończy się ekonomia :tup:

Bodzion
wiem wszystko
wiem wszystko
Posty: 2219
Rejestracja: niedziela, 22 sierpnia 2010, 21:01
Skąd jesteś: SBE
Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
Skrzynia: A/T
Napęd: 4 WD AUTO
Rok: 2003
Kolor: srebrno - szary
Przebieg (km.): 135000
Inny Samochód: CBR 1100 XX
Has thanked: 17 times
Been thanked: 99 times
Kontaktowanie:

Re: Sorento vs Zima dyskusja - szczegóły techniczne

#29 Postautor: Bodzion » wtorek, 5 września 2017, 18:35

Idąc dalej tropem Jeep... Oto legendarna klasyka gatunku:
images.jpg
images.jpg (8.6 KiB) Przejrzano 1069 razy


Skąd tyle wiem o różnicach w reduktorach ? :hmm:
Bo to właśnie ten z Jeep ma wszystko... także to, czego nie ma żadne Sorento.
A ja miałem takiego "Irokeza" i sporo przy nim dłubałem sobie ( XJ, 4,0, NP242, automat)
A czego nie ma w żadnym Sorento ?
1. 4 FullTime ( stały napęd na 4 koła, włączasz na jesień, wyłączasz na wiosnę, włącza międzyosiowy mechanizm różnicowy)
2. N czyli luz, rozpina wszelkie napędy i można swobodnie holować auto z automatem.

A nasze Sorentowe 4HI to odpowiednik tego 4PartTime -czyli "czasowego", tylko na śliskie nawierzchnie ponieważ blokuje wtedy międzyosiowy mechanizm różnicowy.
PartTime, jest zawsze skuteczniejsze nieco od FullTime, dlatego napędy PartTime stosuje się tylko w terenie.

Konto usunięte
dobry jak...
dobry jak...
Posty: 779
Rejestracja: niedziela, 23 października 2016, 20:15
Skąd jesteś: Polska
Wersja Kia Sorento: -----------------
Has thanked: 26 times
Been thanked: 28 times

Re: Sorento vs Zima dyskusja - szczegóły techniczne

#30 Postautor: Konto usunięte » środa, 6 września 2017, 15:00

sztaba pisze:Do wszystkich czytających i pogłębiających wiedzę dzięki forum.
Popełniłem straszliwy błąd: Nie można jeździć na 4HI po czarnym!Pamiętajcie o tym


czyli na AUTO jeżdze na "codzień", a LOW wrzucam w błocie, głębokim śniegu, czy tez szutrowej wyboistej drodze.
Na jakich prędkościach można to robić oraz czy gwałtowne manewry na LOW nie wpłyną na żywotność?


Wróć do „MOTORYZACJA”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości