Szwedzka pochodnia to ognisko, które wykonujemy z kawałka pnia drzewa. Nazwa wskazuje, że zostało wymyślone przez szwedzkich drwali, ale było szeroko stosowane również w innych rejonach gdzie istniała potrzeba uzyskania prostego i długotrwałego źródła ciepła np. w Kanadzie.
Bardzo często można podpatrzyć to rozwiązanie u drwali w trakcie wędrówek po Bieszczadach.
Głównym elementem pochodni jest wypalający się od wewnątrz pieniek, na którym można w wygodny sposób gotować potrawy. Najpopularniejszy sposób na przygotowanie szwedzkiej pochodni polega na nacięciu pieńka wzdłóż (na krzyż) piłą łańcuchową.
W warunkach biwakowych najczęściej rozłupujemy pniak siekierą na co najmniej cztery części. Powstałe w ten sposób polana związujemy np. prowizorycznym sznurkiem z młodej gałęzi, kawałkiem drutu lub wkopujemy w ziemię. Należy przy tym pamiętać aby zachować odstęp 1-2 cm pomiędzy poszczególnymi kawałkami drewna w celu zapewnienia dopływu powietrza do paleniska.
W skrajnych przypadkach, jeśli nie mamy dostępu do odpowiednio szerokiego pieńka można alternatywnie wykorzystać wiązkę kilku kawałków gałęzi o kilkucentymetrowym przekroju. Pozyskanie takich kawałków w warunkach turystycznych jest na pewno prostsze. Drewienka powinny być w miarę równo przycięte i solidnie związane.
Przygotowaną szwedzką pochodnię ustawiamy na stabilnym podłożu lub wkopujemy w ziemię. Do podpałki wykorzystujemy szczapki drewna, pierzaste patyki lub korę brzozową. Materiał utykamy w szparach i podpalamy. W pierwszej fazie rozpalania, w zależności od stanu wilgotności drewna, możemy wspomóc nasze ognisko rozdmuchiwaniem. Rozpalona szwedzka pochodnia daje bardziej równomierny i długotrwały płomień w porównaniu do tradycyjnego ogniska.
Gotowanie na szwedzkiej pochodni jest wygodne. Mamy stabilną konstrukcję, na której w zależności od przekroju pieńka możemy postawić nawet bardzo duże naczynia. W przypadku naczyń o dużej średnicy, na wierzchu naszej pochodni możemy ustawić prowizoryczny ruszt ze świeżych gałązek o grubości 1-2 cm. Powstała w ten sposób przestrzeń pomiędzy naczyniem a ogniskiem zapewni lepszą cyrkulację powietrza i większą penetrację płomieni.
Szwedzka pochodnia ..z Bieszczad
Moderator: Moderator
Wiadomość
Autor
- Admin
- Główny
- Posty: 8992
- Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 23:22
- Skąd jesteś: Warszawa
- Wersja Kia Sorento: Kia Sorento I
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: A/T-TIPTRONIC
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: Niebieski
- Twoje poprzednie Sorento: 2.5 CRDI (140KM) 2003EX M/T Złoty
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 48 times
- Kontaktowanie:
Przejdź do
- ADMINISTRACJA FORUM
- POLSKI KLUB KIA SORENTO
- AKCJE CHARYTATYWNE I SPOŁECZNE
- DOM DZIECKA DUBIENKA cz.3
- DOM DZIECKA DUBIENKA cz.2
- DOM DZIECKA DUBIENKA cz.1
- OŚRODEK WSPARCIA "ETEZJA"
- ZAKRĘCONA AKCJA - ZBIÓRKA KORKÓW
- AKCJA PAKA DLA DZIECIAKA
- AKCJA BANANOWE UŚMIECHY KUKLÓWKA
- AKCJA BŁOTOŁAJKI DLA DZIECI Z DOMÓW DZIECKA
- POLSKI DOM DZIECKA SOLECZNIKI NA LITWIE
- AKCJA 1% PODATKU
- ROZRYWKA I CZAS WOLNY
- DZIAŁ ALKOHOLOWY
- BROŃ
- ZWIERZĘTA
- FOTOGRAFIA I FILMY
- KSIĄŻKI I PRASA
- WĘDKARSTWO
- TURYSTYKA I WYPRAWY
- KUCHNIA
- SPORT - strefa kibica
- MUZYKA
- DZIAŁKA
- MOTORYZACJA
- ASTRONOMIA
- TWÓRCZOŚĆ
- GRY
- HYDE-PARK
- GADŻETY
- KIA SORENTO ASSISTANCE
- KIA SORENTO ASSISTANCE
- POMOC ASSISTANCE
- FORUM OGÓLNE
- UWAGA NA TE AUTA
- ARCHIWUM OGŁOSZEŃ
- OGŁOSZENIA
- OGŁOSZENIA - SPRZEDAM
- OGŁOSZENIA - KUPIĘ
- OGŁOSZENIA - INNE
- OFERUJĘ POMOC
- POSZUKUJĘ POMOCY
- ZBYWA MI DO SORENTO I NIE TYLKO
- I ZLOT KIA SORENTO
- II ZLOT KIA SORENTO
- ZLOT 4X4 W LEGIONOWIE
- III ZLOT KIA SORENTO
- IV ZLOT KIA SORENTO
- V ZLOT KIA SORENTO
- VII ZLOT KIA SORENTO
- VIII ZLOT KIA SORENTO
- IX ZLOT KIA SORENTO
- X ZLOT KIA SORENTO
- XI ZLOT KIA SORENTO
- XII ZLOT KIA SORENTO
- ROCZNICE FORUM
- I ROCZNICA FORUM KIA SORENTO
- II ROCZNICA FORUM KIA SORENTO
- III ROCZNICA FORUM KIA SORENTO
- IV ROCZNICA FORUM KIA SORENTO
- V ROCZNICA FORUM KIA SORENTO
- VI ROCZNICA FORUM KIA SORENTO
- VII Rocznica FORUM KIA SORENTO
- VIII Rocznica FORUM KIA SORENTO
- OFF-ROAD
- Warsztat 4x4
- Poza szlakiem
- TUNING
- TUNING WIZUALNY
- TUNING MECHANICZNY
- TUNING OŚWIETLENIE
- TUNING PRAKTYCZNY
- TURYSTYKA I WYPOCZYNEK
- CARAVANING, CAMPING
- WARSZTAT
- FOTORELACJE Z NAPRAW KIA SORENTO I (2002-2009)
- WARSZTAT KIA SORENTO IV (2020-
- KIA SORENTO I - FORUM SZCZEGÓŁOWE
- Silniki benzynowe i LPG
- Silniki wysokoprężne
- Zawieszenie, koła, układ kierowniczy, hamulcowy
- Elektryka
- Nadwozie
- Wnętrze
- Inne
- KIA SORENTO II - FORUM SZCZEGÓŁOWE
- Pytania i odpowiedzi Sorento II
- Silniki benzynowe i LPG Sorento II
- Silniki wysokoprężne Sorento II
- Układ napędowy i skrzynie biegów Sorento II
- Zawieszenie, koła, układ kierowniczy, hamulcowy Sorento II
- Elektryka Sorento II
- Diagnostyka Sorento II
- Nadwozie Sorento II
- Tuning Sorento II
- Car Audio, nawigacje fabryczne Sorento II
- Awarie, czyli co dolega Twojemu KIA Sorento II
- Wnętrze Sorento II
- Inne Sorento II
- Naprawy gwarancyjne i pogwawancyjne Sorento II
- KIA SORENTO III - FORUM SZCZEGÓŁOWE
- Pytania i odpowiedzi Sorento III
- Silniki benzynowe i LPG Sorento III
- Silniki wysokoprężne Sorento III
- Układ napędowy i skrzynie biegów Sorento III
- Zawieszenie, koła, układ kierowniczy, hamulcowy Sorento III
- Elektryka Sorento III
- Diagnostyka Sorento III
- Tuning Sorento III
- Car Audio, nawigacje fabryczne Sorento III
- Awarie, czyli co dolega Twojemu KIA Sorento III
- Cenniki Sorento III
- Naprawy gwarancyjne i pogwawancyjne Sorento III
- KIA SORENTO IV - FORUM SZCZEGÓŁOWE
- Pytania i odpowiedzi Sorento IV
- Silniki benzynowe
- Silniki diesla
- Silniki hybrydowe
- Tuning
- Naprawy gwarancyjne
- Kosz
- INNE MARKI
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 18 gości