Najpotężniejsze diesle świata
: niedziela, 27 lipca 2014, 22:02
Jeżeli sądzicie, że 6-litrowy, 500-konny ropniak napędzający Audi Q7 V12 TDI robi wrażenie, to znaczy że nie słyszeliście o żadnej z naszych dzisiejszych propozycji. Największy diesel świata rozwija prawie 109 tysięcy koni mechanicznych i sprawia, że silnik spod maski niemieckiego SUV-a zaczyna przypominać zabawkę dla dzieci! Sprawdźcie resztę inżynieryjnych monstrów.
ALCO V-16 251C NASA Crawler Transporter
Widoczny na zdjęciu silnik V-16 251C wyprodukowany został przez American Locomotive Company i występował w kilku odmianach. Największa z nich dysponuje szesnastoma cylindrami i stadem 2750 koni mechanicznych. Identyczną ilość cylindrów, jednak prawie trzykrotnie niższą moc ma Bugatti Veyron! Diesel najczęściej używany był jako napęd w lokomotywach, ale prezentowana wersja stała się częścią układu napędowego NASA Crawler-Transporter. Pod koniec lat sześćdziesiątych Amerykanie stworzyli najmocniejszą wersję silnika ALCO 251. Dysponował mocą 4000 koni mechanicznych. Niestety produkcja zakończyła się na pojedynczym egzemplarzu.
Cummins QSK95
Najnowszy diesel amerykańskiego koncernu ma 16 cylindrów i 95 litrów pojemności. Wysokoprężne monstrum rozwija 4057 koni mechanicznych i dysponuje momentem obrotowym na poziomie 16.000 Nm. Szacuje się, że jednostka napędowa byłaby w stanie zapewnić energię elektryczną dla 3500 domów. Motor o oznaczeniu QSK95 to jeszcze nie ostatnie słowo inżynierów firmy Cummins. Ci już pracują nad 120-litrową wersją diesla, która ma mieć moc przekraczającą 5000 koni mechanicznych!
MaK 16M43 Norwegian Epic
Inżynierom zatrudnionym w stoczni Chantiers de l'Atlantique podczas budowy statku pasażerskiego Norwegian Epic zależało na szybkości podróży i wyjątkowych możliwościach. Właśnie dlatego pod pokładem ukrytych zostało aż sześć jednostek napędowych! Trzy to diesle o oznaczeniu MaK 16M43. Każdy z nich generuje moc 20.375 koni mechanicznych i waży 485 ton. Dla porównania warto dodać, że Range Rover III nie jest autem lekkim, a i tak ma 173 razy mniejszą masę. Każdy z trzech słabszych motorów oferuje 15.300 koni mechanicznych.
MAN 20V 2833D Incat
MAN także ma coś do powiedzenia w kwestii tworzenia jednostek napędowych dla statków. Jednym z ostatnich produktów firmy jest motor o oznaczeniu 20V 28/33D. Pod nazwą tą ukrywa się turbodoładowany, 4-suwowy, 20-cylindrowy silnik dysponujący stadem 13.600 koni mechanicznych. To prawie 65 razy więcej od mocy generowanej przez 2-litrowy silnik Volkswagena Golfa VI GTI! Agregat został opracowany jako źródło napędu dla 113-metrowych statków pasażerskich osiągających duże prędkości.
MAN B&W 7S80ME C8 Vale Brasil
Silnik MANa o oznaczeniu B&W 7S80ME-C8 ma dwie zalety. Po pierwsze oferuje imponującą moc! Niespełna 40 tysięcy koni mechanicznych wystarczy, aby poradzić sobie z napędzaniem potężnych masowców. Dla przykładu motor spoczął w ładowni Vale Brasil. To o tyle ważna informacja, że statek jest prawdziwym, morskim gigantem. Gdyby postawić go pionowo, jego kadłub byłby zaledwie o 19 metrów krótszy od Empire State Building w Nowym Jorku. Po drugie jednostka MANa ma opinię oszczędnej.
MTU 20V4000 C23 Tier 2 Liebherr T284
Potężny diesel ma 20 cylindrów i aż 95,4 litra pojemności. Jak dużą moc udało się wygenerować? Inżynierowie wykrzesali aż 4080 koni mechanicznych! Potwór jest montowany pod maską największej wywrotki świata, a mianowicie Liebherra T284. Szacuje się, że silnik na każdą godzinę pracy spala 175 litrów oleju napędowego. A to oznacza, że zbiornik o pojemności 5351 litrów starczy na nieco ponad 30 godzin pracy. BMW M5 generacji E60 musiałoby pokonać prawie 24 tysiące kilometrów w cyklu miejskim, aby spalić podobną ilość paliwa.
Wartsila 16V46CR EnviroEngine Queen Mary 2
Inżynierowie firmy Wartsila zostali poproszeni o pomoc przez konstruktorów wycieczkowca Queen Mary 2. Jaki układ napędowy zaproponowali? Postanowili połączyć cztery monstrualne diesle 16V46CR EnviroEngine z dwoma gigantycznymi turbinami gazowymi. Wysokoprężna część silnika ma 64 cylindry i aż 90.100 koni mechanicznych! Turbiny zapewniają zastrzyk dodatkowych 67.000 koni mechanicznych. Całkowita moc na poziomie 157.100 koni mechanicznych sprawia, że Queen Mary 2 ma ponad osiemnastokrotnie mocniejszy silnik od pierwszego pociągu TGV.
Wartsila Sulzer RTA96 C Emma Maersk
Tytuł największego silnika tłokowego na świecie należy do jednostki Wartsila-Sulzer RTA96-C. Motor to dwusuw wyposażony w wydajny układ turbodoładowania i 14 cylindrów. Pojemność skokowa wynosi prawie 25,5 tysiąca litrów, a moc sięga 109 tysięcy koni mechanicznych. Absolutnie abstrakcyjnym wartościom towarzyszy absolutnie abstrakcyjna wielkość. Silnik ma 13,5 metra wysokości i 27,3 metra długości. RTA96-C waży 2300 ton. To mniej więcej jedna czwarta masy wieży Eiffla. Motor napędza największy kontenerowiec świata o nazwie Emma Maersk.
Troszkę mi wstyd - mój czołg 2,5 l i tylko 140KM
źródło - http://moto.onet.pl/najpotezniejsze-diesle-swiata/74rne
ALCO V-16 251C NASA Crawler Transporter
Widoczny na zdjęciu silnik V-16 251C wyprodukowany został przez American Locomotive Company i występował w kilku odmianach. Największa z nich dysponuje szesnastoma cylindrami i stadem 2750 koni mechanicznych. Identyczną ilość cylindrów, jednak prawie trzykrotnie niższą moc ma Bugatti Veyron! Diesel najczęściej używany był jako napęd w lokomotywach, ale prezentowana wersja stała się częścią układu napędowego NASA Crawler-Transporter. Pod koniec lat sześćdziesiątych Amerykanie stworzyli najmocniejszą wersję silnika ALCO 251. Dysponował mocą 4000 koni mechanicznych. Niestety produkcja zakończyła się na pojedynczym egzemplarzu.
Cummins QSK95
Najnowszy diesel amerykańskiego koncernu ma 16 cylindrów i 95 litrów pojemności. Wysokoprężne monstrum rozwija 4057 koni mechanicznych i dysponuje momentem obrotowym na poziomie 16.000 Nm. Szacuje się, że jednostka napędowa byłaby w stanie zapewnić energię elektryczną dla 3500 domów. Motor o oznaczeniu QSK95 to jeszcze nie ostatnie słowo inżynierów firmy Cummins. Ci już pracują nad 120-litrową wersją diesla, która ma mieć moc przekraczającą 5000 koni mechanicznych!
MaK 16M43 Norwegian Epic
Inżynierom zatrudnionym w stoczni Chantiers de l'Atlantique podczas budowy statku pasażerskiego Norwegian Epic zależało na szybkości podróży i wyjątkowych możliwościach. Właśnie dlatego pod pokładem ukrytych zostało aż sześć jednostek napędowych! Trzy to diesle o oznaczeniu MaK 16M43. Każdy z nich generuje moc 20.375 koni mechanicznych i waży 485 ton. Dla porównania warto dodać, że Range Rover III nie jest autem lekkim, a i tak ma 173 razy mniejszą masę. Każdy z trzech słabszych motorów oferuje 15.300 koni mechanicznych.
MAN 20V 2833D Incat
MAN także ma coś do powiedzenia w kwestii tworzenia jednostek napędowych dla statków. Jednym z ostatnich produktów firmy jest motor o oznaczeniu 20V 28/33D. Pod nazwą tą ukrywa się turbodoładowany, 4-suwowy, 20-cylindrowy silnik dysponujący stadem 13.600 koni mechanicznych. To prawie 65 razy więcej od mocy generowanej przez 2-litrowy silnik Volkswagena Golfa VI GTI! Agregat został opracowany jako źródło napędu dla 113-metrowych statków pasażerskich osiągających duże prędkości.
MAN B&W 7S80ME C8 Vale Brasil
Silnik MANa o oznaczeniu B&W 7S80ME-C8 ma dwie zalety. Po pierwsze oferuje imponującą moc! Niespełna 40 tysięcy koni mechanicznych wystarczy, aby poradzić sobie z napędzaniem potężnych masowców. Dla przykładu motor spoczął w ładowni Vale Brasil. To o tyle ważna informacja, że statek jest prawdziwym, morskim gigantem. Gdyby postawić go pionowo, jego kadłub byłby zaledwie o 19 metrów krótszy od Empire State Building w Nowym Jorku. Po drugie jednostka MANa ma opinię oszczędnej.
MTU 20V4000 C23 Tier 2 Liebherr T284
Potężny diesel ma 20 cylindrów i aż 95,4 litra pojemności. Jak dużą moc udało się wygenerować? Inżynierowie wykrzesali aż 4080 koni mechanicznych! Potwór jest montowany pod maską największej wywrotki świata, a mianowicie Liebherra T284. Szacuje się, że silnik na każdą godzinę pracy spala 175 litrów oleju napędowego. A to oznacza, że zbiornik o pojemności 5351 litrów starczy na nieco ponad 30 godzin pracy. BMW M5 generacji E60 musiałoby pokonać prawie 24 tysiące kilometrów w cyklu miejskim, aby spalić podobną ilość paliwa.
Wartsila 16V46CR EnviroEngine Queen Mary 2
Inżynierowie firmy Wartsila zostali poproszeni o pomoc przez konstruktorów wycieczkowca Queen Mary 2. Jaki układ napędowy zaproponowali? Postanowili połączyć cztery monstrualne diesle 16V46CR EnviroEngine z dwoma gigantycznymi turbinami gazowymi. Wysokoprężna część silnika ma 64 cylindry i aż 90.100 koni mechanicznych! Turbiny zapewniają zastrzyk dodatkowych 67.000 koni mechanicznych. Całkowita moc na poziomie 157.100 koni mechanicznych sprawia, że Queen Mary 2 ma ponad osiemnastokrotnie mocniejszy silnik od pierwszego pociągu TGV.
Wartsila Sulzer RTA96 C Emma Maersk
Tytuł największego silnika tłokowego na świecie należy do jednostki Wartsila-Sulzer RTA96-C. Motor to dwusuw wyposażony w wydajny układ turbodoładowania i 14 cylindrów. Pojemność skokowa wynosi prawie 25,5 tysiąca litrów, a moc sięga 109 tysięcy koni mechanicznych. Absolutnie abstrakcyjnym wartościom towarzyszy absolutnie abstrakcyjna wielkość. Silnik ma 13,5 metra wysokości i 27,3 metra długości. RTA96-C waży 2300 ton. To mniej więcej jedna czwarta masy wieży Eiffla. Motor napędza największy kontenerowiec świata o nazwie Emma Maersk.
Troszkę mi wstyd - mój czołg 2,5 l i tylko 140KM
źródło - http://moto.onet.pl/najpotezniejsze-diesle-swiata/74rne