Jeżeli sądzicie, że 6-litrowy, 500-konny ropniak napędzający Audi Q7 V12 TDI robi wrażenie, to znaczy że nie słyszeliście o żadnej z naszych dzisiejszych propozycji. Największy diesel świata rozwija prawie 109 tysięcy koni mechanicznych i sprawia, że silnik spod maski niemieckiego SUV-a zaczyna przypominać zabawkę dla dzieci! Sprawdźcie resztę inżynieryjnych monstrów.
ALCO V-16 251C NASA Crawler Transporter
Widoczny na zdjęciu silnik V-16 251C wyprodukowany został przez American Locomotive Company i występował w kilku odmianach. Największa z nich dysponuje szesnastoma cylindrami i stadem 2750 koni mechanicznych. Identyczną ilość cylindrów, jednak prawie trzykrotnie niższą moc ma Bugatti Veyron! Diesel najczęściej używany był jako napęd w lokomotywach, ale prezentowana wersja stała się częścią układu napędowego NASA Crawler-Transporter. Pod koniec lat sześćdziesiątych Amerykanie stworzyli najmocniejszą wersję silnika ALCO 251. Dysponował mocą 4000 koni mechanicznych. Niestety produkcja zakończyła się na pojedynczym egzemplarzu.
Cummins QSK95
Najnowszy diesel amerykańskiego koncernu ma 16 cylindrów i 95 litrów pojemności. Wysokoprężne monstrum rozwija 4057 koni mechanicznych i dysponuje momentem obrotowym na poziomie 16.000 Nm. Szacuje się, że jednostka napędowa byłaby w stanie zapewnić energię elektryczną dla 3500 domów. Motor o oznaczeniu QSK95 to jeszcze nie ostatnie słowo inżynierów firmy Cummins. Ci już pracują nad 120-litrową wersją diesla, która ma mieć moc przekraczającą 5000 koni mechanicznych!
MaK 16M43 Norwegian Epic
Inżynierom zatrudnionym w stoczni Chantiers de l'Atlantique podczas budowy statku pasażerskiego Norwegian Epic zależało na szybkości podróży i wyjątkowych możliwościach. Właśnie dlatego pod pokładem ukrytych zostało aż sześć jednostek napędowych! Trzy to diesle o oznaczeniu MaK 16M43. Każdy z nich generuje moc 20.375 koni mechanicznych i waży 485 ton. Dla porównania warto dodać, że Range Rover III nie jest autem lekkim, a i tak ma 173 razy mniejszą masę. Każdy z trzech słabszych motorów oferuje 15.300 koni mechanicznych.
MAN 20V 2833D Incat
MAN także ma coś do powiedzenia w kwestii tworzenia jednostek napędowych dla statków. Jednym z ostatnich produktów firmy jest motor o oznaczeniu 20V 28/33D. Pod nazwą tą ukrywa się turbodoładowany, 4-suwowy, 20-cylindrowy silnik dysponujący stadem 13.600 koni mechanicznych. To prawie 65 razy więcej od mocy generowanej przez 2-litrowy silnik Volkswagena Golfa VI GTI! Agregat został opracowany jako źródło napędu dla 113-metrowych statków pasażerskich osiągających duże prędkości.
MAN B&W 7S80ME C8 Vale Brasil
Silnik MANa o oznaczeniu B&W 7S80ME-C8 ma dwie zalety. Po pierwsze oferuje imponującą moc! Niespełna 40 tysięcy koni mechanicznych wystarczy, aby poradzić sobie z napędzaniem potężnych masowców. Dla przykładu motor spoczął w ładowni Vale Brasil. To o tyle ważna informacja, że statek jest prawdziwym, morskim gigantem. Gdyby postawić go pionowo, jego kadłub byłby zaledwie o 19 metrów krótszy od Empire State Building w Nowym Jorku. Po drugie jednostka MANa ma opinię oszczędnej.
MTU 20V4000 C23 Tier 2 Liebherr T284
Potężny diesel ma 20 cylindrów i aż 95,4 litra pojemności. Jak dużą moc udało się wygenerować? Inżynierowie wykrzesali aż 4080 koni mechanicznych! Potwór jest montowany pod maską największej wywrotki świata, a mianowicie Liebherra T284. Szacuje się, że silnik na każdą godzinę pracy spala 175 litrów oleju napędowego. A to oznacza, że zbiornik o pojemności 5351 litrów starczy na nieco ponad 30 godzin pracy. BMW M5 generacji E60 musiałoby pokonać prawie 24 tysiące kilometrów w cyklu miejskim, aby spalić podobną ilość paliwa.
Wartsila 16V46CR EnviroEngine Queen Mary 2
Inżynierowie firmy Wartsila zostali poproszeni o pomoc przez konstruktorów wycieczkowca Queen Mary 2. Jaki układ napędowy zaproponowali? Postanowili połączyć cztery monstrualne diesle 16V46CR EnviroEngine z dwoma gigantycznymi turbinami gazowymi. Wysokoprężna część silnika ma 64 cylindry i aż 90.100 koni mechanicznych! Turbiny zapewniają zastrzyk dodatkowych 67.000 koni mechanicznych. Całkowita moc na poziomie 157.100 koni mechanicznych sprawia, że Queen Mary 2 ma ponad osiemnastokrotnie mocniejszy silnik od pierwszego pociągu TGV.
Wartsila Sulzer RTA96 C Emma Maersk
Tytuł największego silnika tłokowego na świecie należy do jednostki Wartsila-Sulzer RTA96-C. Motor to dwusuw wyposażony w wydajny układ turbodoładowania i 14 cylindrów. Pojemność skokowa wynosi prawie 25,5 tysiąca litrów, a moc sięga 109 tysięcy koni mechanicznych. Absolutnie abstrakcyjnym wartościom towarzyszy absolutnie abstrakcyjna wielkość. Silnik ma 13,5 metra wysokości i 27,3 metra długości. RTA96-C waży 2300 ton. To mniej więcej jedna czwarta masy wieży Eiffla. Motor napędza największy kontenerowiec świata o nazwie Emma Maersk.
Troszkę mi wstyd - mój czołg 2,5 l i tylko 140KM
źródło - http://moto.onet.pl/najpotezniejsze-diesle-swiata/74rne
Najpotężniejsze diesle świata
Moderator: Moderator
-
- ASSISTANCE
- Posty: 2447
- Wiek: 47
- Rejestracja: piątek, 17 lutego 2012, 09:03
- Skąd jesteś: Czę100chowa
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: srebrny/grafitowy
- Przebieg (km.): 219000
- Inny Samochód: SHILTON
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 10 times
- Kontaktowanie:
Najpotężniejsze diesle świata
KIA SORENTO SHILTON N°532
2.5 CRDi (140KM) + USEL
Lift 2 - przód +42mm, tył +40mm
Ściśle przestrzegam diety: wino, śpiew i kobiety...
2.5 CRDi (140KM) + USEL
Lift 2 - przód +42mm, tył +40mm
Ściśle przestrzegam diety: wino, śpiew i kobiety...
Re: Najpotężniejsze diesle świata
I to są właśnie przykłady, do czego nadaje się diesel. Najmniejszy pojazd do jakiego powinno wkładać się diesle do TIR. Wszystko mniejsze to delikatnie ujmując nieporozumienie. A diesel w np. Yarisie...... cóż są różne zboczenia i trzeba być tolerancyjnym......
Żeby nie było, jeździłem dieslami (ostatnim Sportage 184KM zrobiłem ponad 100tyś). To nie jest napęd do samochodu osobowego. Benzynowe V6 to minimum (ew. doładowana R4 ale min 2l).
Żeby nie było, jeździłem dieslami (ostatnim Sportage 184KM zrobiłem ponad 100tyś). To nie jest napęd do samochodu osobowego. Benzynowe V6 to minimum (ew. doładowana R4 ale min 2l).
-
- ASSISTANCE
- Posty: 2447
- Wiek: 47
- Rejestracja: piątek, 17 lutego 2012, 09:03
- Skąd jesteś: Czę100chowa
- Silnik: 2.5 CRDi (140KM)
- Skrzynia: M/T
- Napęd: 4 WD AUTO
- Rok: 2005
- Kolor: srebrny/grafitowy
- Przebieg (km.): 219000
- Inny Samochód: SHILTON
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 10 times
- Kontaktowanie:
Re: Najpotężniejsze diesle świata
widzę, że Admin wstawił foto. No cóż odkąd straciłem imageshacka nie bawię się we wklejanie fotek.
KIA SORENTO SHILTON N°532
2.5 CRDi (140KM) + USEL
Lift 2 - przód +42mm, tył +40mm
Ściśle przestrzegam diety: wino, śpiew i kobiety...
2.5 CRDi (140KM) + USEL
Lift 2 - przód +42mm, tył +40mm
Ściśle przestrzegam diety: wino, śpiew i kobiety...
- tommy
- wiem wszystko
- Posty: 1615
- Wiek: 55
- Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 10:15
- Skąd jesteś: Węgorzewo
- Silnik: nie mam
- Skrzynia: nie mam
- Napęd: nie mam
- Rok: nie mam
- Inny Samochód: Jeep Cherokee KL
- Twoje poprzednie Sorento: Sorento I, 2,5 CRDi, Tiptronic.
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 15 times
- Kontaktowanie:
Re: Najpotężniejsze diesle świata
ZygJe pisze:I to są właśnie przykłady, do czego nadaje się diesel. Najmniejszy pojazd do jakiego powinno wkładać się diesle do TIR. Wszystko mniejsze to delikatnie ujmując nieporozumienie. A diesel w np. Yarisie...... cóż są różne zboczenia i trzeba być tolerancyjnym......
Żeby nie było, jeździłem dieslami (ostatnim Sportage 184KM zrobiłem ponad 100tyś). To nie jest napęd do samochodu osobowego. Benzynowe V6 to minimum (ew. doładowana R4 ale min 2l).
Samochody terenowe są jak najbardziej predysponowane do tego aby były napędzane dieslami. Duże przebiegi, odpowiedni moment obrotowy i spalanie. Nie do każdej benzynowej terenówki montuje się gaz. I nie chodzi mi o benzynowe Sorenta naszych klubowych kolegów - tu gaz jest całkiem normalny.Samochody "wyprawowe", wojskowe itp. Czy ktoś sobie wyobraża wyprawę gdzieś do Azji czy na inną Syberię terenówką z silnikiem benzynowym ? Albo terenówki używane do celów wojskowych i nie chodzi mi tu o działania stricte bojowe a o przewiezienie tyłka z pkt-u A do pkt-u B ? Mój obecny, wszędzie wjeżdżający Mercedes G pali tyle ropy, co nasze Sorenta, 10 - 12 litrów. A jakby był benzyniakiem ?
Re: Najpotężniejsze diesle świata
Oj, no przecież to było półżartem, pół serio i to przed spaniem
Chodziło mi o to, że miniaturyzacja diesli i ich upychanie do coraz to mniejszych pojazdów przybiera absurdalne rozmiary. Jest oczywistym, że ten typ napędu w wielu dziedzinach jest niezastąpiony. Natomiast miniaturyzacja połączona z ekologią prowadzi do absurdalnego skomplikowania tej konstrukcji. Z drugiej strony np. czołg Sherman był napędzany silnikiem benzynowym od samolotu (!) (9 cylindrowy, gwiazdowy,chłodzony powietrzem). Abrams tez najlepiej czuje się na benzynie lub nafcie lotniczej a gonią go ciężkim olejem napędowym (inna sprawa, że turbina go napędzająca spali wszystko co się da podpalić i jest w miarę płynne).
Chodziło mi o to, że miniaturyzacja diesli i ich upychanie do coraz to mniejszych pojazdów przybiera absurdalne rozmiary. Jest oczywistym, że ten typ napędu w wielu dziedzinach jest niezastąpiony. Natomiast miniaturyzacja połączona z ekologią prowadzi do absurdalnego skomplikowania tej konstrukcji. Z drugiej strony np. czołg Sherman był napędzany silnikiem benzynowym od samolotu (!) (9 cylindrowy, gwiazdowy,chłodzony powietrzem). Abrams tez najlepiej czuje się na benzynie lub nafcie lotniczej a gonią go ciężkim olejem napędowym (inna sprawa, że turbina go napędzająca spali wszystko co się da podpalić i jest w miarę płynne).
- tommy
- wiem wszystko
- Posty: 1615
- Wiek: 55
- Rejestracja: środa, 10 marca 2010, 10:15
- Skąd jesteś: Węgorzewo
- Silnik: nie mam
- Skrzynia: nie mam
- Napęd: nie mam
- Rok: nie mam
- Inny Samochód: Jeep Cherokee KL
- Twoje poprzednie Sorento: Sorento I, 2,5 CRDi, Tiptronic.
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 15 times
- Kontaktowanie:
Re: Najpotężniejsze diesle świata
Wiele Shermanów było wyposażonych w silniki na ON - zależało to od wersji i fabryki, natomiast nafcie lotniczej dużo bliżej do ON niż do benzyny.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości